Wysłany: 18-04-2011, 16:11 Nadzwyczajne cięcia w rozkładzie na Słowacji
Nadzwyczajne cięcia w rozkładzie na Słowacji
Przestanie kursować słynna m.in. Słowacka Elektriczka – kolej wąskotorowa o 102-letniej tradycji.
W niedzielę, 1 maja na Słowacji wchodzi w życie nadzwyczajna korekta w rozkładzie jazdy pociągów. Zapowiadana już na początku roku zmiana polegająca na cięciu kosztów i ograniczeniu pracy eksploatacyjnej, a w efekcie likwidacji znacznej części pociągów regionalnych, ostatecznie nie będzie aż tak drastyczna.
Początkowo koleje Słowackie (Železníce Slovenskej Republiky) planowały likwidację na całej sieci 1/3 pociągów osobowych i zamknięcie kilkunastu linii lokalnych. Ostatecznie od 1 maja z rozkładu jazdy zniknie 100 par pociągów osobowych, a na 77 km linii kolejowych zostanie całkowicie zawieszony ruch pociągów pasażerskich. Zmiany w rozkładzie dotyczą tylko pociągów regionalnych, liczba uruchamianych pociągów pospiesznych, IC,EC i EN nie zmieni się.
Cięcia dotkną w sumie 18 linii kolejowych drugo- i trzeciorzędnych. Najwięcej pociągów zniknie z tras: Košice – Zvolen (tabela RJ 160), Chynorany – Trenčin (tabela 143), Horne Srnie – Vlárský Průsmýk (tabela 123), Čadca – Skalité – Zwardoń (tabela 129) i Bánovce nad Ondavou – Vel’ke Kapušany (tabela 195).
Całkowicie zostaje zawieszony ruch pociągów na liniach: Trenčianska Tepla – Trenčianske Teplice (tabela 122), Fil’akovo – Somsköújfalu (tabela 164), Plešivec – Muráň (tabela 165) i Medzilaborce mesto – Łupków (tabela 191).
Największe kontrowersje wywołuje zawieszenie kursowania słynnej Słowackiej Elektriczki, czyli lokalnej linii wąskotorowej, obsługującej 6-cio kilometrowy odcinek z Trenčanskej Tepli do Trenčanskich Teplic. Kolejka, która przetrwała 102 lata i jest atrakcją nie tylko dla miłośników kolei, ma od 1 maja przejść do historii.
Po 1 maja odchudzona zostanie i tak już szczupła oferta połączeń międzynarodowych i przygranicznych. Między Słowacją a Węgrami nie będzie już żadnych przygranicznych pociągów lokalnych, a jedynie międzynarodowe połączenia InterCity, EuroCity i EuroNight. Z ośmiu kolejowych przejść granicznych między tymi krajami pozostaną czynne dla ruchu pasażerskiego tylko dwa: Štúrovo – Szob i Kechnec – Hidasnémeti.
Jeszcze gorsza, a wręcz dramatyczna sytuacja będzie między Słowacją a Polską. Z trzech kolejowych przejść granicznych pozostanie czynne tylko jedno: Skalité – Zwardoń, a w ofercie pozostaną zaledwie 3 pary pociągów osobowych kursujących z Žyliny do Zwardonia, w tym jeden pociąg tylko w dni robocze.
Majowa zmiana w rozkładzie jazdy to już druga w historii kolei ZSSK poważna korekta polegająca na likwidacji wielu pociągów pasażerskich i ograniczeniu pracy eksploatacyjnej. Pierwszą tak wielką korektę „szokową” wprowadzono w 2003 roku. Wówczas jednego dnia z rozkładu jazdy znikło kilkaset pociągów osobowych, a ruch całkowicie ustał na 14 liniach lokalnych.
P.B. Jezierski
źródło: KOW
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum