Wysłany: 15-06-2011, 11:02 Inwestycyjna ofensywa w PKP Intercity
PKP Intercity nie tylko chce kupić pociągi Pendolino za ponad 2 mld zł, ma też na oku dwie inne inwestycje - modernizację blisko 70 wagonów i zakup 30 nowych wagonów piętrowych w sumie za 380 mln zł. Za to nieco się sypie projekt na zakup nowego taboru przez Przewozy Regionalne.
PKP Intercity mocno zabrało się za zakupy i modernizację pociągów. Zaczęła od podpisania pod koniec maja umowy na zakup 20 nowych tzw. składów zespołowych od francuskiego Alstomu. Cały kontrakt, licząc z budową zaplecza technicznego i utrzymaniem pociągów przez 17 lat, opiewa na 665 mln euro, czyli ponad 2,5 mld zł. Jak się dowiedziała "Gazeta", przewoźnik zamierza też realizować dwie inne inwestycje.
Pierwsza to kompleksowa modernizacja w latach 2011-14 około 70 wagonów pasażerskich używanych w komunikacji krajowej. Będzie to kosztowało 190 mln zł, czyli połowę kwoty z funduszy unijnych. Drugi projekt to zakup 30 nowych wagonów piętrowych, które miałyby kursować na trasie Warszawa - Łódź. Dzięki temu jeździłoby sześć nowych pociągów, każdy z nich mógłby zabrać 650-680 pasażerów i poruszać się z prędkością do 160 km/h. PKP Intercity liczy, że wagony kupi za 190 mln zł i dostanie je do 2014 r.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski przyznaje, że spółka pracuje nad projektami. Chce rezygnować z leciwych składów liczących po 30-40 lat. - Modernizacja starego taboru bardzo dużo kosztuje. Trzeba z niego rezygnować - mówił nam niedawno.
PKP Intercity ma problemy z wagonami. Ma blisko 1500 wagonów z ważnymi świadectwami, ale codziennie wykorzystuje ok. 1200 (różnica wynika z tego, że część wagonów jest w przeglądach czy reklamacjach). Aby płynnie obsługiwać ruch w szczytach przewozowych powinna mieć o sto więcej. Spółka robi, co może by ich liczba wzrosła - w tym roku dokona około tysiąca przeglądów okresowych - ale pożądany stan sprawnych wagonów osiągnie dopiero pod koniec roku.
PKP Intercity nie jest jedyną spółką, która planuje wymianę taboru. Należące do samorządów Przewozy Regionalne chciały kupić 62 nowe pociągi między wojewódzkie nawet za 350 mln euro (połowa to środki unijne). Wydawało się, że inwestycję poprze 13 województw, ale jak doniósł "Rynek Kolejowy" ostatnio wycofały się: śląskie, małopolskie, podkarpackie i zachodniopomorskie.
Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, powiedział "RK", że fundusze unijne przeznaczone na tę inwestycję trafią na inne projekty taborowe. - Zakładamy również, że Przewozy Regionalne złożą wniosek, ale na ograniczoną liczbę taboru i relacji - powiedział Massel.
- Nasz przetarg jest cały czas aktualny, ale będziemy prawdopodobnie kupowali o kilkanaście pociągów mniej - potwierdza Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. Dodaje, że ostateczna specyfikacja przetargu - m.in. liczba zamawianych składów i wartość inwestycji - będzie znana pod koniec czerwca. - Przetarg ogłosimy na początku lipca - dodaje Olszewski.
Leszek Baj
źródło: Gazeta Wyborcza
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
PR swoimi 3 czy 4 parami pociągów tutaj jeździ kiblami.
_________________ Szukam pracy w strukturach PKP w Warszawie.
kryniczanin -Usunięty- Gość
Wysłany: 15-06-2011, 18:00
Cytat:
tyle ze przewoznikiem RE Łodź-Warszawa powinno byc PR.
A jak ty sobie to wyobrażasz bo ja jakoś nie bardzo. Wagonów brak, kasy brak, zakupów EZT nie będzie raczej, protesty płacowe itd.
Już najbardziej KM nadaje się do jazdy do Łodzi bo za kilka lat będą mieć doświadczenia z użytkowania push-pull z piętrowymi już od dwóch lat mają doświadczenia.
Swego czasu krążyły plotki jakoby KM własnie miały jezdzic do Łodzi jak i do Krakowa p.CMK, ale jak widac nic nie wyszło, no chyba,że dopiero się to szykuje.
Nie byłoby to dobre, bo 3 przewoźników na tej samej linii jakoś mi się niewidzi.
PKP IC niech wyciąga wagony do rewizji bo gdzieniegdzie mchem obrastają a nie tworzą jakies push&pulle czy tam inne podobne wynalazki. Owszem nowy tabor potrzebny, ale w obecnej sytuacji taborowej trzeba jezdzic czym się da, a nie bujac w obłokach.
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
a propo jazdy czym sie da, dzisiaj na TLK widziałem ... chyba mechpoma? Takie wypłowiałe pomarańczowe malowanie z "1" chyba i kartką w drzwiach "2", karuzela kolorów znowu:
2 - 2*m - 2* - 1 - 2* - 1 - 2
geordi, pewnie mechpom, z resztą lepszy 1 mechpom od jakiegoś brakującego w składzie wagonu, który to TLK?
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
Swego czasu krążyły plotki jakoby KM własnie miały jezdzic do Łodzi jak i do Krakowa p.CMK, ale jak widac nic nie wyszło, no chyba,że dopiero się to szykuje.
ta i jeszcze niech jeżdżą do Berlina i Pragi no nie popadajmy w paranoje ludzie.
Myślenie prezesa PKP IC wcale nie jest najgorsze. Lepiej zainwestować w nowe składy i wagony,które można użytkować dłużej niż remontowane.A do tego poprawa komfortu jazdy. za to brawa
Masz jakieś obiekcje przed tym? Chcą to niech jeżdżą do Paryża nawet! Myślenie części pracowników jak widać jest takie samo jak betonu PKP. Tylko wy macie prawo jeździć na trasach międzywojewódzkich , a inni już nie. Zatrważające
_________________ Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Jakbym jeździł w KMach czy Arivie miałbym takie samo zdanie na ten temat. W Europie najlepiej przyjął się model kolei państwowych. Nasze społeczeństwo i państwo "dorosło" do tego stopnia, że umiemy tylko prywatyzować. Jeśli jesteśmy już tak nowoczesnym(?) społeczeństwem to chociaż konkurujmy w zdrowy sposób. Ludzie... paranoja zjedz mnie i w wypluj dwa razy. Proponowałbym wrócić do starych rowerów kolejowych i drezyn i też za KASE wozić ludzi po wcześniejszym utworzeniu spółki drezyny i rowery regionalne.pl
Jakbym jeździł w KMach czy Arivie miałbym takie samo zdanie na ten temat. W Europie najlepiej przyjął się model kolei państwowych. Nasze społeczeństwo i państwo "dorosło" do tego stopnia, że umiemy tylko prywatyzować. Jeśli jesteśmy już tak nowoczesnym(?) społeczeństwem to chociaż konkurujmy w zdrowy sposób. Ludzie... paranoja zjedz mnie i w wypluj dwa razy. Proponowałbym wrócić do starych rowerów kolejowych i drezyn i też za KASE wozić ludzi po wcześniejszym utworzeniu spółki drezyny i rowery regionalne.pl
Rolling Eyes
Zresztą starczy. to nie czateria tylko forum
pozdrawiam
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum