Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2  Następny
[PR Katowice] Zakaz pracy dla konkurencji
Autor Wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 15-07-2011, 12:48   [PR Katowice] Zakaz pracy dla konkurencji Odpowiedz z cytatem

Kolejarze mają zakaz pracy dla konkurencji

Pracownicy Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych musieli podpisać specjalny aneks o zakazie pracy dla konkurencji. Teraz mają kłopoty z zatrudnieniem się w Kolejach Śląskich.

Koleje Śląskie powołane przez województwo zakończyły pierwszy etap rekrutacji nowych pracowników. Firma zatrudniła m.in. kilku maszynistów, płacąc im nawet 6,5 tys. brutto. Docelowo (wraz z przejmowaniem kolejnych linii) firma chce zatrudnić ponad 100 osób. Poszukiwani będą przede wszystkim kierownicy pociągów, konduktorzy, pomocnicy maszynisty oraz pracownicy techniczni, głównie ustawiacze i manewrowi. Ale choć zainteresowanie pracą w Kolejach Śląskich jest spore, firma nie chce masowo przejmować pracowników Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie niedawno rozpoczęły się zwolnienia grupowe. Woli pracowników prywatnych firm: Cargo czy DB Schenker. - To złamanie umowy, bo kiedyś obie firmy umówiły się, że pracownicy Przewozów będą płynnie przechodzić do Kolei Śląskich - mówi Jan Lalik, szef Związku Zawodowego Kolejarzy Śląskich.

Sprawą niedawno zajęła się nawet Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego działająca przy wojewódzkie śląskim. Do przełomu nie doszło. Ustalono jedynie, że powstanie specjalny zespół, który przyjrzy się sytuacji.

Tymczasem Marek Worach, prezes Kolei Śląskich, zdradził, skąd wynika niechęć do zatrudniania pracowników Przewozów Regionalnych. - Wszystko przez zakaz konkurencji, który mają wpisany w umowy o pracę. Jeżeli ta bariera zniknie, to droga do zatrudnienia będzie otwarta - powiedział prezes Worach w TVS.

Sprawdziliśmy. Rzeczywiście jakiś czas temu pracownicy Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych podpisali specjalny aneks do umowy o pracę, w którym zobowiązali się, że "w trakcie trwania stosunku pracy nie będą świadczyć pracy na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną do wobec Pracodawcy". - Wielu naszych pracowników jest związanych z bezpieczeństwem ruchu i zależało nam, by skupili się na pracy, a nie dorabiali gdzie indziej. Chodziło też o to, by informacje o strategii firmy nie były wynoszone na zewnątrz - przyznaje Roman Chwała, dyrektor Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.

Dowiedzieliśmy się, że był też inny powód wprowadzenia aneksu. - Poszło o maszynistów, którzy u prywatnej konkurencji wyciągali drugą pensję. Niestety, byli tak przemęczeni i dochodziło potem do wypadków oraz kolizji - mówi osoba znająca kulisy sprawy.

Związkowcy przekonują, że aneks w żaden sposób nie zamyka pracownikom Przewozów drogi do Kolei Śląskich. - Po pierwsze nie ma tu mowy o konkurencji, bo marszałek ma udziały zarówno w jednej, jak i drugiej firmie. Po drugie po zwolnieniu się ludzi z PR aneks nie będzie już obowiązywał. Chodziło tylko, by nie dorabiać na boku - mówi Lalik. Dodaje, że razem z innymi związkowcami będzie się domagał, by Koleje Śląskie zaczęły rekrutację.

Spółka samorządowa nie przyjmuje jednak tych argumentów. Wygląda na to, że masowego exodusu pracowników Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych raczej nie będzie.

Tomasz Głogowski

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 13:09   

Klauzula zakazu konkurencji no to pracownicy mają problem. Czy był już taki precedens żeby ludzie i z dołu firmy kolejowej nie mający wpływu na strategiczne decyzje podpisywali bo wiem że np. były Prezes PKP SA Andrzej Wach miał taką klauzulę.
Powrót do góry

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 15-07-2011, 13:12    Odpowiedz z cytatem

kryniczanin, taka klauzula to standard na kolei. Jak pracowałam w PKP to też podpisywałam aneks o zakazie pracy dla konkurencji. W spółkach PKP coś takiego podpisuje nawet przysłowiowa sprzątaczka, co jest oczywiście absurdem. Ale polska kolej to przecież ocean absurdów.

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 13:19   

Beatrycze, To mnie rozbawiłaś. Sprzątaczka z zakazem konkurencji Very Happy
Powrót do góry

mateuszpiszcz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Gru 2007

PostWysłany: 15-07-2011, 14:38    Odpowiedz z cytatem

Takie zakazy są w prawie każdej branży. Np. w bankowości to chleb powszedni.

_________________
Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 14:45   

mateuszpiszcz,

Owszem ale chyba nie dotyczy powszechnie sprzątaczek Very Happy , albo pracowników supermarketów ustawiających produkty Very Happy

Albo kasjerki - przecież one w pewnym sensie pracują dla konkurencji bo sprzedają ich bilety.
Powrót do góry

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 15-07-2011, 15:20    Odpowiedz z cytatem

Ale rozróżnijcie zakaz pracy równoległej, od zakazu pracy po ustaniu dotychczasowego stosunku (właśnie taki ma Wach, i ma za to konkretne odszkodowanie płacone cały czas o ile mi wiadomo).

Takimi zakazami jest objętych mnóstwo stanowisk pracy, gdzie ma się kontakt np. z wrażliwą lub strategiczną wiedzą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

mateuszpiszcz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Gru 2007

PostWysłany: 15-07-2011, 15:47    Odpowiedz z cytatem

Właśnie o to mi psim chodziło ;] Swoją drogą to nie wiem w czy Koleje Śląskie widzą problem. Chyba że, marszałek chce w taki sposób zmniejszyć zatrudnienie w swoich spółkach to wtedy byłby krok zrozumiały. Zwalniamy 250 osób z PR a do KŚ zatrudniamy 100 osób. Co najciekawsze przytoczony przez Beatrycze artykuł w ciekawy sposób odnosi się do ostatniego Strajku PR. Czy myślicie, że KŚ zapłaciły by maszyniście 6500 zł brutto gdyby takowy w PR rzeczywiście zarabiał 1600 brutto jak to lamentowali podczas strajku?

_________________
Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 16:27   

mateuszpiszcz, Skok płac o prawie 400%...To chyba tylko w snach Very Happy
Powrót do góry

mateuszpiszcz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Gru 2007

PostWysłany: 15-07-2011, 16:43    Odpowiedz z cytatem

"Takie rzeczy tylko w Kolejach Śląskich " Śmiech Zastanawia mnie jak zmuszano kolejarzy z PR do podpisania tych aneksów z zakazem konkurencji.

Cytat:
Pracownicy Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych musieli podpisać specjalny aneks o zakazie pracy dla konkurencji. Teraz mają kłopoty z zatrudnieniem się w Kolejach Śląskich.


Dla mnie stwierdzenie , że musieli jest jednoznaczne ze zmuszaniem ich do tego a co za tym idzie jest jednoznaczne z mobbingiem.

_________________
Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 16:54   

To musialy byc hmmm.propozycje nie do odrzucenia:-)
Powrót do góry

Picolo Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 13 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 15-07-2011, 17:11    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Dla mnie stwierdzenie , że musieli jest jednoznaczne ze zmuszaniem ich do tego a co za tym idzie jest jednoznaczne z mobbingiem.

Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Wszystko jest zgodne z Kodeksem pracy:

http://www.prawo.egospodarka.pl/5448,Rozdzial-IIa-Zakaz-konkurencji,1,44,1.html

_________________
"Demokracja to rządy hien nad osłami."
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 15-07-2011, 17:20    Odpowiedz z cytatem

Jeszcze raz zachęcam spróbujcie zrozumieć szczegóły, bo w nich tkwi diabeł, a Wy staracie się połknąć tę żabę bez pogryzienia.

To są dwie różne rzeczy:


- Zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

- Zakaz konkurencji po ustaniu zatrudnienia (z pracownikami mającymi dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

mateuszpiszcz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Gru 2007

PostWysłany: 15-07-2011, 17:44    Odpowiedz z cytatem

Picolo napisał/a:

Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Wszystko jest zgodne z Kodeksem pracy:

http://www.prawo.egospodarka.pl/5448,Rozdzial-IIa-Zakaz-konkurencji,1,44,1.html


Ty mnie nie rozumiesz w ogóle. Mobbingiem nazywam stwierdzenie , że "musieli podpisać aneksy". Co to znaczy musieli? Nikt nic nie musi. Pracodawca nie może cię zmuszać do zmiany warunków zatrudnienia. Powtarzam zmuszać. Może przedstawić ci propozycję zmian i jeśli zostanie zaakceptowana obustronnie wtedy wchodzi w życie po podpisaniu przez obie strony. Każda inna forma jest mobbingiem. Nie ma czegoś takiego, że wpada dyrektor i informuje , że "dzisiaj podpisujecie aneksy do umowy o pracę z zawartymi lojalkami a kto nie podpisze leci na zbity pysk". Wspomniany zakaz konkurencji, który dotyczył kolejarzy ze Śląska nie mówi nic o zakazie pracy w Kolejach Śląskich po rozwiązaniu stosunku pracy. On tylko zabrania możliwości podjęcia stosunku o pracę z innym podmiotem działającym w tej samej branży w trakcie trwania takowego stosunku z zainteresowanym w tym wypadku z PR. psim chyba nie damy rady jaśniej tego wytłumaczyć...

_________________
Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

kryniczanin
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 15-07-2011, 17:51   

psim, My to doskonale rozumiemy. Należy dodać tylko iż w drugim przypadku występują duże gratyfikacje finansowe w okresie karencji.


Ostatnio zmieniony przez mateuszpiszcz dnia 15-07-2011, 17:57, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 2 Idź do strony 1, 2  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl