Wysłany: 15-09-2011, 14:00 Dworzec w Poznaniu wielką wtopą?
Dworzec w Poznaniu wielką wtopą?
Stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania” nie zostawia suchej nitki na budowanym przez miasto, PKP S.A. i firmę deweloperską Trigranit, centrum komunikacyjno-handlowym.
Centrum komunikacyjne jest olbrzymią inwestycją deweloperską, która zintegruje m.in. centrum handlowe i dworzec kolejowy. Ma być chlubą miasta i kolei. W ostatnich dniach na łamach prasy ukazała się polemika między Jackiem Prześlugą, prezesem spółki Dworzec Polski a Ryszardem Grobelnym, prezydentem Poznania. Spór dotyczy nazwy przyszłego obiektu, Grobelnemu nie podoba się wymyślone przez kolejarzy „City Center”.
Stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania” wysłało list otwarty do Prześlugi i Grobelnego, a także do Tomasza Lisieckiego, prezesa Trigranit Development Polska i Zbigniewa Szafrańskiego, prezesa PKP PLK, w którym nie chce się specjalnie odnosić do nazwy obiektu – gdyż ta jest rzeczą mało istotną – ale zwraca uwagę na infrastrukturę.
Według Pawła Sowy, prezesa i Tomasza Owczarczaka, wiceprezesa stowarzyszenia (obaj podpisali się pod listem), miarą nowoczesności Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny będzie nie nazwa, ale jego wyposażenie w przyjazną dla użytkownika infrastrukturę, oraz dobra informacja ułatwiająca poruszanie się po całym obszarze.
„W chwili obecnej – po ocenie dotychczasowych prac na wyremontowanym peronie trzecim – można stwierdzić, że stan ten jest zatrważający! Mówiąc językiem młodzieżowym, to będzie największa „wtopa” dla wizerunku tak miasta jak i PKP oraz inwestora centrum handlowego – firmy Trigranit, a przede wszystkim olbrzymie niedogodności w użytkowaniu kompleksu dworca przez pasażerów. Apelujemy do szanownych Panów – użyjcie całej swojej mocy i zmieńcie niekorzystny obraz rzeczywistości. Jest jeszcze czas na odpowiednie działania.” – czytamy w liście.
W dalszej części listu zarząd stowarzyszenia wymienia fatalny stan lub nienajlepszą jakość budowanej, dworcowej infrastruktury, w tym kiepskiej jakości kostkę ”Bauma”, która została na peronie krzywo ułożona. Z krytyką spotkała się też „siermiężna mała architektura” wyposażenia peronowego („nie dość, że brzydka to zupełnie niefunkcjonalna”).
Stowarzyszenie zwraca również uwagę na zastosowanie chaotycznego systemu informacji pasażerskiej (tablice informacyjne nie mają tłumaczenia na język angielski). Cały tekst listu można przeczytać na stronie internetowej „Inwestycji dla Poznania”.
List kończy się propozycją wspólnego zwiedzenia budowanego centrum komunikacyjnego 19 września w samo południe. Stowarzyszenie deklaruje pomoc w przeprojektowaniu wielu elementów dworca, tak, by obiekt był bardziej estetyczny i funkcjonalny.
źródło: KOW
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Nic nowego, obserwując polskie inwestycje można na palcach jednej ręki wymieć te, które prowadzone są porządnie. Śmieją się z budowniczych PRLu ale dziś bubli też nie brakuje, a może nawet jest więcej? Czy kiedykolwiek się to zmieni?
Wczoraj miałem okazję spojrzeć jak tam idą prace przy dworcu. Fakt faktem, że to była sobota, ale o 12 chyba powinni pracować, skoro im się śpieszy. Tymczasem ja widziałem tylko ochroniarza, który spacerował sobie przy bramie.
Kolejarze ustawiają już słupy na, których spocznie konstrukcja nowego dworca PKP w Poznaniu.
Obiekt stanie ponad peronami 1,2 i 3. Kiedy? - Elementy konstrukcji są gotowe, zaczniemy je składać na początku października. Zakładamy, że do końca listopada będzie już gotowa cała bryła nowego dworca - mówi Grzegorz Tomaszewski, zastępca dyrektora oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Poznaniu.
Kolejarze i wybrany przez nich inwestor, firma Trigranit otrzymali pozwolenie na budowę na początku sierpnia. Teraz widać już pierwsze efekty prac. Rozpoczęło się ustawianie betonowych słupów konstrukcyjnych, na których wzniesie się cały obiekt. - Tempo prac pozwala przyśpieszyć zastosowanie nowoczesnej technologii umożliwiającej wznoszenie obiektu z gotowych, przygotowanych wcześniej prefabrykatów i elementów konstrukcyjnych - mówi Przemysław Terlecki, rzecznik Trigranitu.
Równolegle z budową trwa także projektowanie układu dróg rowerowych, które powstaną wokół nowego dworca i połączonego z nim centrum handlowego. Pod Mostem Dworcowym zbudowany zostanie nowoczesny parking rowerowy. Ma on być częścią istniejącego już w Poznaniu systemu komunikacji rowerowej i działających (np. na pętli Pestki) wypożyczalni rowerów. Udogodnienia dla rowerzystów powstaną jednak dopiero w drugim etapie realizacji inwestycji, a więc po Euro 2012.
Trigranit negocjuje także umowy z najemcami przyszłej galerii handlowej, która ma powstać przy dworcu do końca 2013 roku. Ponad 60 proc. z liczącej ok. 60 tys. m kw. powierzchni zostało już wstępnie skomercjalizowane, podpisano listy intencyjne lub umowy z przedstawicielami sieci handlowych i gastronomicznych.
„Głos Wielkopolski” informuje, że z powodu remontu peronów podziemne przejście na poznańskim dworcu zostało zmniejszone.
Kiedy na peron drugi i trzeci jednocześnie przyjeżdżają dwa pociągi, tłok w tunelu jest zwiększony. Dodatkowo po godzinie 16 jest ciemno. Tymczasem remont peronu 1 dłużej niż planowano.
Jak powiedział w rozmowie z „Głosem Wielkopolski” Zbigniew Wolny, rzecznik poznańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, część prac na peronie 1. trzeba wstrzymać, by za chwilę firma TriGranit budująca nowy dworzec nie musiała rozbierać tego, co jest teraz modernizowane.
Jezu ile ludzi zyje tylko po to by krytykowac wszystko co sie da!!! Masakra to juz prawdziwa patologia...niech zaczna siebie wreszcie krytykowac za to że zyją!!! Robisz żle nie robisz jeszcze gorzej....Ludzie opamietajcie sie wreszcie...wychodzi wreszcie ta pseudo demokracja...za komuny nikt nie odważyłby sie pisnąc słówkiem to teraz trzeba nadgonic stracony czas i krytykowac wszystko od A do Z....masakra....
Jakoś nie widzę tu krytyki samej roboty, a jedynie jej śmierdzącej otoczki, bałaganu jaki jej towarzyszy, nieustannie i niezależnie od ustroju.
Jak się biorą za robotę, to niech to będzie z głową.
Jeśli chcesz wiedzieć, co mam na myśli pisząc "z głową", porównaj polnische burdel na pierwszym peronie z tym, co zostawiają po sobie codziennie (a właściwie: co noc) ekipy stawiające te filary i kładą przęsła nad torami.
A swoją drogą, ciekawe, którą "patologię" byś krytykował, gdybyś z powodu tego metrowego przecisku w tunelu nie zdążył na pociąg przed wszystkimi świętymi. A było takich ludków trochę, oj było.
PS.: Na czas tych remontów przydałoby się przywrócić Rd1 dawane przez peronowego...
I to takiego, który musiałby przyjść z peronu piątego, nie inaczej, jak tylko tunelem.
Zakończył się etap prac budowlanych na dworcu w Poznaniu. Część obiektu położona bezpośrednio nad torami jest już gotowa.
Wielopoziomowe wnętrze, oświetlone przestrzenie i eleganckie lokale - tak będzie prezentował się nowy dworzec Poznań Główny wraz z częścią handlową po zakończeniu prac przez firmę TriGranit. Na razie prace w terenie trwają, a inwestor zaprasza na wirtualny spacer po dworcu.
Na efektownej wizualizacji można zobaczyć jak będzie wyglądał nowy obiekt, który połączy funkcje dworca kolejowego, autobusowego i centrum handlowego.
Prace na dworcu trwają od wiosny ubiegłego roku. Obecnie zakończył się etap prac części obiektu położonej bezpośrednio nad torami.
- Wyszliśmy z budową ponad trakcję kolejową. To oznacza, że zakończył się najtrudniejszy etap budowy. Do tej pory mogliśmy prowadzić roboty tylko w nocy – tak żeby nie kolidować z ruchem pociągów, który cały czas był prowadzony. Teraz możemy ruszyć z pracami pełną parą – zapowiada Tomasz Lisiecki, dyrektor zarządzający TriGranit.
Część komunikacyjna dworca będzie dostępna dla podróżnych od końca kwietnia 2012 roku, a część komercyjna – na koniec 2013 r. Jednak chociaż termin ten jest jeszcze odległy to inwestor już przekonuje do inwestycji potencjalnych kontrahentów.
- Prowadzimy rozmowy z najemcami, którzy są zainteresowani wynajmem powierzchni w centrach handlowych. 60 proc. przestrzeni jest już wynajęta – mówi Tomasz Lisiecki.
Na dworcu w Poznaniu zaplanowano ok. 1500 metrów kwadratowych powierzchni na część komunikacyjną oraz blisko 60 tys. metrów kwadratowych powierzchni komercyjnej. Będzie na niej zlokalizowanych 240 lokali, sklepów, restauracji i kafejek.
A dzisiaj doszło do wypadku na placu budowy. Dźwig przewrócił sie na kostrukcję przyszłego dworca. Zginęła jedna osoba. Po dwóch godzinach złapali operatora dźwigu, który miał 2 promile we krwi. Wytłumaczył, że wypił po tym zdarzeniu, z nerwów...
Dźwig zabił 1 osobę, operator: piłem... po wypadku
Nie żyje robotnik przygnieciony dźwigiem na budowie dworca w Poznaniu - podało RMF FM. Maszyna przewróciła się przed południem. W wypadku ucierpiały dwie osoby. Katastrofa spowodowała wstrzymanie prac na budowie. Dźwig przewrócił się o godzinie 11.30 na terenie leżącym poza torowiskami; nie ma utrudnień w ruchu na dworcu. Policja po zbadaniu operatora dźwigu stwierdziła, że jest pod wpływem alkoholu.
Według rzecznika wojewody wielkopolskiego Tomasza Stube podczas wypadku doszło do naruszenia konstrukcji budowanego dworca.
- Po wizji lokalnej, przeprowadzonej przez Inspektora Nadzoru Budowlanego, wypadek na dworcu kolejowym w Poznaniu został zakwalifikowany jako katastrofa budowlana. Uszkodzeniu uległa konstrukcja budowanego dworca - powiedział Stube.
- Prace na budowie zostały wstrzymane do czasu zakończenia prac inspekcji budowlanej. - Czekamy na ostateczne orzeczenie inspektora nadzoru budowlanego co do przyszłości budowy, ale teraz najważniejszy jest stan zdrowia pracowników. Jeden z nich ma złamany kręgosłup i jest w stanie ciężkim - powiedział rzecznik inwestora Przemysław Terlecki.
Policja po zbadaniu operatora dźwigu stwierdziła, że jest pod wpływem alkoholu. - Miał podczas badania alkotestem około 2,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Twierdzi, że wypił alkohol po wypadku, ze zdenerwowania. Specjalistyczne badania sprawdzą jego wersję - powiedział rzecznik wielkopolskiej policji Andrzej Borowiak.
Budowany w Poznaniu dworzec będzie częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny. Poza dworcem PKP o powierzchni 7 tys. metrów kwadratowych (który zostanie wybudowany na Euro 2012), w centrum będzie także dworzec autobusowy, obiekty biurowe, parkingi, hotel i galeria handlowa. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 640 mln zł.
Inwestor firma TriGranit zakończenie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny zaplanował na drugą połowę 2013 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum