Koleje Czeskie kupiły w ubiegłym roku u Siemensa 16 szybkich składów Railjet. Teraz przewoźnik stwierdził, że woli mniej składów, ale dłuższych. Dopłaci Siemensowi 16 mln euro.
Przypomnijmy, że Koleje Czeskie (České Dráhy) zamówiły we wrześniu 2011 roku składy RailJet przejmując opcję, którą miały w kontrakcie Koleje Austriackie (OBB). Wartość kontraktu wyniosła 206,7 mln euro. Składy zamówione przez Czechów są trzecią i ostatnią serią dużego zamienia dla ÖBB na 67 Railjetów. Ostatecznie Austriacy zamówili 51 jednostek od Siemensa, z których 40 zostało już dostarczonych przez producenta. Railjety przyjadą do Czech w latach 2013-2014.
Po podpisaniu umowy, czeski narodowy przewoźnik doszedł do wniosku że zamówione przez OBB składy nie do końca odpowiadają jego potrzebom. Dlatego zamówienie ma zostać zmienione, a zamiast szesnastu siedmiowagonowych składów Siemens dostarczy siedem siedmiowagonowych i osiem ośmiowagonowych składów - zatem w efekcie jeden wagon sterowniczy zostanie zamieniony na dwa środkowe (dając w sumie 113 wagonów). Inny będzie też układ miejsc w pociągach. Za zmiany České Dráhy zapłacą Siemensowi dodatkowe 15,852 mln euro netto, co w sumie ma dać kwotę 216 467 900 euro netto (wcześniejsze informacje CD mówiły o kwocie 206,7 mln euro netto).
To dalej okazja?
Jak tłumaczą CD, zmianę zainspirowały trwające negocjacje z Deutsche Bahn. "Zakup wciąż jest bardzo opłacalny" - uważają České Dráhy podnosząc, że po zmianach cena za jedno miejsce w pociągu spadła z 29,7 do 29,4 tys. euro. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wpływ na zwiększenie ilości miejsc miało nie tylko dodanie jednego wagonu.
Oprócz zmiany liczby i zestawienia składów wagonowych, České Dráhy postanowiły dokonać zmian w aranżacji wnętrza. Zniknie klasa Premium, która według Czechów nie sprawdza się w Austrii (ÖBB wielokrotnie odmówiły podania zapełnienia w tej klasie). Zamiast tego dodane zostały miejsca w drugiej i pierwszej klasie, oraz stojaki na rowery i półki na duży bagaż. Będą one zlokalizowane przy końcu pociągu,w wagonie wielofunkcyjnym. Ogółem liczba miejsc we wszystkich składach Railjet wzrośnie z 6752 do 7355.
Do marca mogą wycofać się z zakupu
Ogłoszenie ex-ante o nowym zamówieniu Českych Drah dla Siemensa zostało opublikowane dziś. Dzięki temu zgodność zamówienia z prawem sprawdzą jeszcze przed dodatkowym zakupem odpowiednie instytucje w Czechach. Jak przypominają České Dráhy, z oryginalnej umowy z Siemensem wciąż mona się wycofać - przewoźnik ma na to czas do końca marca. Wszystko wskazuje jednak na to, że Czesi jednak kupią Railjety. Podpisano już memorandum z Kolejami Austriackimi dotyczące uruchomienia przewozów Railjetami do Wiednia i Grazu. Rozmowy z Deutsche Bahn wciąż trwają.
Składy wagonowe Railjet wyposażone są w kabinę sterowniczą do prowadzenia pociągu w systemie push-pull. Są przystosowane do maksymalnej prędkości 230 km/godz. Ich projekt techniczny został oparty na konstrukcji pociągów Viaggio Comfort.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum