Wysłany: 20-02-2012, 22:16 [Warszawa] Pociągi wrócą na Dworzec Główny?
PKP SA zaproponowało mazowieckiemu marszałkowi, zakup w trybie bezprzetargowym nieruchomości przy ul. Towarowej 1 w Warszawie, na której znajduje się Muzeum Kolejnictwa. Jednocześnie kolejowa spółka zapowiada, że niezależnie od decyzji marszałka zamierza wystawić teren na sprzedaż. Tymczasem resort transportu zastanawia się nad przywróceniem obiektowi dawnej funkcji dworcowej.
Muzeum Kolejnictwa ma swoją siedzibę w budynku dawnego Dworca Głównego w Warszawie przy ulicy Towarowej 1 od 1972 roku. Początkowo placówka była niewielką izbą pamięci, ale z każdym rokiem powiększała swoje zbiory. W latach osiemdziesiątych muzeum zagospodarowało cały budynek byłego Dworca Warszawa Główna. Po wprowadzeniu uregulowań prawnych, które spowodowały, że placówka została przejęta przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, PKP SA zawarło z Muzeum Kolejnictwa umowę użyczenia nieruchomości. Na tej podstawie prawnej muzeum korzystało z tego terenu.
W międzyczasie nastąpiło uregulowanie stanu prawnego na rzecz PKP SA. Ty samym nieruchomość stała się gotowa do obrotu. - W związku z tym chcieliśmy uregulować nieco inaczej nasz stosunek z tą placówką. Proponowaliśmy wiele lokalizacji zamiennych zarówno w Warszawie, jak i poza nią. Jednak uzyskanie porozumienia jest chyba mało prawdopodobne – powiedziała podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury dyrektor-pełnomocnik zarządu PKP SA ds. nieruchomości Teresa Pyzik.
- Ostatnia nasza propozycja wobec samorządu i marszałka polega na tym, że jeżeli rzeczywiście tamta strona nie widzi żadnej możliwości przeniesienia tej placówki do innej lokalizacji, to jesteśmy gotowi w trybie bezprzetargowym przenieść prawa do nieruchomości na rzecz marszałka, rzecz jasna odpłatnie. Czekamy na odpowiedź marszałka. Jeżeli zdecyduje się nabyć nieruchomość, to proszę bardzo. Jeżeli nie, to informuję, że toczy się przed sądem postępowanie o wydanie nieruchomości. W momencie gdy zapadnie wyrok, będziemy zmuszeni do podjęcia najprawdopodobniej dość radykalnego kroku, a mianowicie do wystawienia nieruchomości na sprzedaż w stanie takim, w jakim istnieje: z wyrokiem o wydanie – stwierdziła dyrektor-pełnomocnik zarządu PKP SA ds. nieruchomości.
W spór między PKP SA a Muzeum Kolejnictwa i urzędem marszałkowskim włączył się wiceminister transportu Andrzej Massel. – Rzeczywiście kilkakrotnie spotykaliśmy się z władzami województwa mazowieckiego, jeszcze z ówczesnym wicemarszałkiem Kierwińskim. I z nim stosunkowo dobrze dało się dogadać. Natomiast nie da się ukryć, że trudniej było z władzami muzeum – stwierdził podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Andrzej Massel zwrócił uwagę, że jeszcze jedna okoliczność powinna zostać wzięta pod uwagę. – Dobrze się stało, ze jednak nie została na tym terenie zrealizowana żadna inwestycja deweloperska, dlatego że ten teren może być nam jeszcze bardzo przydatny i to paradoksalnie w jego pierwotnej funkcji, czyli funkcji dworcowej. Przez ostatnie dwa lata widzimy, jak dużym problemem jest prowadzenie pociągów na linii średnicowej w Warszawie z powodu wyczerpanej przepustowości. Ten dworzec w formie np. czterech stosunkowo krótkich torów do ruchu podmiejskiego może być nam przydatny do kończenia biegu części pociągów, które na średnicy się nie mieszczą. W efekcie mógłby przyjąć zwiększające się potoki podróżnych. Czyli każde plany dotyczące tego terenu muszą brać pod uwagę funkcję dworca kolejowego z uwagi na to, że ruch kolejowy na obszarze aglomeracji stołecznej bardzo intensywnie wzrasta – zaznaczył wiceminister transportu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum