Otrzymaliśmy potwierdzenie zgody na wjazd do Rogowca, w związku z tym
od dziś przyjmujemy zapisy na imprezę na trasie:
Łódź Kaliska - Łódź Chojny - Łódź Olechów - Łódź Andrzejów Szosa - Łódź
Widzew - Gałkówek - Słotwiny - Mikołajów - Regny - Mikołajów - Tomaszów
Maz. - Spała - Tomaszów Maz - Piotrków Tryb - Bełchatów - Rogowiec - Piotrków
Trybunalski - Łódź Kaliska
Łącznie prawie ~298 km
Termin imprezy piątek 20 kwietania 2012.
Obsługa trakcyjna SM42 w barwach tradycyjnych PKP Cargo Łódź
3 wagony 111A w malowaniu zielonym z kwadratowymi oknami
PKP InterCity
Wyjazd około godziny 7:30 tak żeby zachować skomunikowanie z
MPEi 16100/1 OSSOLIŃSKI co najmniej na stacji Łódź Chojny.
poc. i 16100 PWE 16100, MPEi 16100/1
kursuje 1.IV-31.V
w rel. (WARSZAWA GR. PARK) WARSZAWA WSCHODNIA - WROCŁAW GŁÓWNY,
wg zmienionego rozkładu jazdy:
Na trasie od ŁÓDŹ KALISKA ŁKT do RETKINIA jedzie drogą okrężną;
Warszawa Gr. Park odjazd 5:09(0)/(+15); Warszawa Grochów 5:13; Warszawa
Wsch. R.58 5:20; Warszawa Wschodnia 5:23/5:33(+15)/(+15); Warszawa
Centralna 5:40/5:45(+15)/(+15); Warszawa Zachodnia
5:49/5:50(+15)/(+15); Sochaczew 6:23,5(+15)/(+15); Mokra 6:53/6:54;
Koluszki 7:20/7:21(+15)/(+15); Łódź Widzew
7:36,5/7:37,5(+14,5)/(+14,5); Łódź Chojny 7:46/7:48;
Przyjazd okolo godziny 20:00, tak żeby zachować skomunikowanie
z MPEi 91519/8 JANKIEL co najmniej na stacji Łódź Chojny.
poc. i 91519 MPE 91519/8, PWEi 91519
kursuje 1-6,8-13,15-20.IV
w rel. ŁÓDŹ KALISKA - WARSZAWA WSCHODNIA (WARSZAWA GROCHÓW),
wg zmienionego rozkładu jazdy:
Na trasie od PRUSZKÓW do WARSZAWA WŁOCHY jedzie drogą okrężną;
Łódź Kaliska odjazd 19:58; Łódź Chojny 20:12/20:12,5; Koluszki
20:38/20:39; Skierniewice 21:02/21:03; Żyrardów 21:23/21:24; Warszawa
Zachodnia 21:55/21:56; Warszawa Centralna 22:01/22:06; Warszawa
Wschodnia 22:13
Będziemy się chcieli zmieścić w 12h.
Składka za przejazd w przedpłacie do 6 kwietnia wynosi 150zł, po tym
terminie i w pociągu 180zł.
Składka za przejazd częściowy (do Spały lub do Rogowca) w przedpłacie
do 6 kwietnia wynosi 120zł, po tym terminie i w pociągu 140zł.
Kobiety płacą składkę za przejazd całej trasy, jak za przejazd
częściowy (120 zł w przedpłacie, normalnie 140zł).
Dzieci w wieku 3 - 12 lat płacą 50% stawki (wyłącznie pod opieką osoby
dorosłej i nie mogą brać udziału w fotostopach poza stacjami).
Dzieci do lat 3 jadą za darmo (wyłącznie pod opieką osoby dorosłej).
Osoby goniące samochodem - składka dobrowolna mile widziana (proszę
brać pod uwagę wysoki koszt uruchomienia pociągu).
Żeby impreza się odbyła na rachunku organizatora musi znajdować się
odpowiednia kwota. Jeżeli do 6 kwietnia 2012 suma wpłat będzie niższa,
impreza zostanie odwołana, a wpłacone pieniądze odesłane nadawcom.
Zaznaczam również, że wpłaconych pieniędzy nie zwraca się, z wyjątkiem
zwrotów w przypadku odwołania imprezy.
Na imprezie przewidziano liczne fotostopy. Organizacją fotostopów
zajmuje się ja (Krzysztof Waszkiewicz).
Zgłoszenia przyjmujmy od teraz mailowo: ziemowit_czerski at wp.pl
wraz z kopią (CC/DW): iwan at eu07.pl (wysyłamy jedno zgłoszenie na
*obydwa* podane adresy jednocześnie).
W temacie koniecznie proszę wpisać SPAŁA I BEŁCHATÓW
W treści zgłoszenia proszę wpisać ilość osób, imię i nazwisko, trasę
przejazdu dla każdej z osób oraz informację w jaki sposób będzie
dokonywana wpłata (do 6 kwietnia 2012 lub po tym terminie, lub w
pociągu). Można też zawrzeć dodatkowe informacje kontaktowe.
W przypadku braku informacji o trasie częściowej przyjmujmy, że dana
osoba jedzie całą trasę.
W przypadku braku informacji o wpłacie w pociągu lub bo terminie
przyjmujemy, że dana osoba wpłaci składkę przed ustalonym termiem.
Jeśli tego nie zrobi w terminie, zostanie skreslona z listy zgloszen i
zastapiona kolejna osoba z listy rezerwowej (o ile zostanie
przekroczona ilosc miejsc).
Liczba miejsc jest ograniczona.
Każda osoba, która dokonuje przelewu oświadcza, że zapoznała się z
regulaminem imprezy i wyraża na niego zgodę.
Regulamin oraz dane do przelewu podamy w odpowiedzi na maila ze
zgłoszeniem.
Rozkład jazdy podamy do wiadomości uczestników gdy otrzymamy
go od PLK (po złożeniu zamówienia na pociąg).
Pozdrawiamy i zapraszamy:
Ziemowit Czerski i Krzysztof Waszkiewicz
_________________ PKP Polskie Linie Kolejowe
IZ Szczecin, ISE Koszalin
W wiosenną sobotę 20 kwietnia, po żelaznych szlakach województwa łódzkiego kursował niezwykły pociąg. Pasażerami pociągu byli miłośnicy kolei, a celem wycieczki były zapomniane szlaki kolejowe, gdzie od dziesięcioleci nie widziano pociągu pasażerskiego.
Impreza różniła się od innych tego typu, ponieważ organizatorzy przewidzieli przejazd aż czterema nieczynnymi liniami. Podobnych imprez od wielu lat nie organizowano w województwie łódzkim, gdzie linii kolejowych bez ruchu osobowego jest niewiele. Atrakcyjność imprezy została doceniona, a frekwencja przerosła oczekiwania organizatorów. Już kilkanaście dni przed imprezą wszystkie miejsca w pociągu zostały sprzedane, zgłosiło się około 125 osób, w tym goście z Czech, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Łącznicą z prędkością roweru
Początek imprezy miał miejsce na stacji Łódź Kaliska, skąd punktualnie o 8.35 wyruszył skład zestawiony z 3 wagonów przedziałowych 2 klasy, prowadzony lokomotywą spalinową SM42 o numerze 100.
Pierwszym punktem programu był przejazd sześciokilometrową, dwutorową łącznicą od stacji Łódź Olechów do stacji Łódź Widzew. Łącznicę wybudowano w 1941 roku, a 15 lat później dokonano elektryfikacji. W pierwszej połowie lat 90-tych zaprzestano prowadzenia ruchu osobowego. Pamiątką po tych czasach jest zarośnięty przystanek osobowy z blaszaną wiatą - Łódź Andrzejów Szosa. Do dziś kursują tędy pociągi towarowe, snując się z prędkością 20 km/h.
Linia zdeelektryfikowana
Po zmianie kierunku jazdy na stacji Łódź Widzew pociąg ruszył w dalszą drogę w kierunku Koluszek, a kolejnym punktem programu była linia (Koluszki) - Mikołajów - Regny.
Ta krótka, zaledwie czterokilometrowa linia została wybudowana pod koniec lat 20-tych ubiegłego wieku dla potrzeb magazynów wojskowych w Regnach. Jej przedłużeniem była rozebrana już bocznica do Wykna. W 1983 roku odcinek Mikołajów - Regny doczekał się elektryfikacji. Do października 1999 kursowały tędy pociągi pasażerskie, zestawione z elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wraz z wykreśleniem z rozkładu jazdy ostatniego pociągu, nieużywana sieć trakcyjna stała się łakomym kąskiem dla złomiarzy. Po kilku próbach kradzieży zarządca infrastruktury zdemontował sieć, pozostały jedynie betonowe słupy trakcyjne. Do dziś linia nie jest wykorzystywana w ruchu towarowym, lecz przejezdność jest utrzymywana ze względu na jednostkę wojskową w Regnach.
Spałem w Pile, piłem w Spale
Po powrocie z Regien, pociąg zaczął kierować się na południe w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Od tej stacji węzłowej odchodzi nieczynna linia do znanej miejscowości wypoczynkowej nad Pilicą na terenie dawnej Puszczy Pilickiej. Spała znana jest też z piosenek Artura Andrusa, ale przede wszystkim z ośrodka przygotowań olimpijskich i wielkiego kolejowego ośrodka wypoczynkowego, należącego obecnie do Natura Tour.
Budowę linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki - Spała o długości prawie 9 km ukończono w 1916 roku. Linia była wykorzystywana do ruchu pasażerskiego i towarowego. Żelaznym szlakiem do Spały podróżowali niegdyś znani notable - między innymi Edward Gierek i Aleksander Kwaśniewski. Regularne pociągi pasażerskie kursowały do końca 1988 roku, zaś przewóz ładunków ustał dwa lata później. W 2004 roku linia była już nieprzejezdna, na niektórych jej fragmentach brakowało elementów infrastruktury.
Na szczęście przejezdność została przywrócona, a w 2006 roku trasą przejechał pociąg retro prowadzony lokomotywą parową. Stan techniczny linii jest bardzo zły, obowiązuje na niej prędkość rozkładowa 20 km/h. Przed przejazdem pociągu dla miłośników, konieczne było wykonanie drobnych napraw w celu utrzymania przejezdności, których dokonał Zakład Linii Kolejowych PLK w Skarżysku-Kamiennej.
Z kominem w tle
Do zaliczenia pozostała już tylko jedna, ale za to najdłuższa linia, mająca swój początek w Piotrkowie Trybunalskim. Zanim uczestnicy tam dotarli, organizator zapewnił ciepły posiłek w postaci zestawów obiadowych, które bezpośrednio do pociągu dostarczono na stacji w Tomaszowie Mazowieckim.
Na przejazd linią Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Rogowiec czekali z niecierpliwością wszyscy. Jest to jedna z najmłodszych linii kolejowych w Polsce, wybudowana w epoce Gierkowskiej.
Inwestycja została zrealizowana tylko częściowo, nigdy jej nie dokończono.
W 1977 roku oddano do użytku odcinek z Piotrkowa Trybunalskiego do stacji Biały Ług o długości 43 km. Jednotorowa linia wykorzystywana była do ruchu towarowego, kursowały tędy pociągi do największej na świecie elektrowni w Bełchatowie, wytwarzającej energię z węgla brunatnego. Pociągi pasażerskie pojawiły się tu dopiero w 1987 roku i kursowały tylko 13 lat aż do zawieszenia kursów w połowie 2000 roku. W rozkładzie jazdy figurował tylko odcinek od Piotrkowa do Bełchatowa, jednak składy kursowały aż do Białego Ługu, dowożąc pracowników elektrowni.
Docelowo linia miała być doprowadzona do Wielunia i mieć status magistrali, łączącej Warszawę z Wrocławiem. Nigdy nie doszło do przedłużenia linii, ani dobudowy drugiego toru i elektryfikacji.
Do dziś zachowały się rozmaite obiekty inżynieryjne z miejscem na drugi tor. Podczas przejazdu takie miejsca połączone z industrialnym krajobrazem stały się podstawowym motywem w czasie fotostopów.
Dzięki uprzejmości PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. oddział Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów możliwy był wjazd na teren kopalni do dawnego przystanku osobowego Stawek w km 40.6. Tory kończą się przed największą w Polsce chłodnią kominową wysoką na 180 metrów, oddaną do eksploatacji we wrześniu 2011 roku. Ostatni odcinek linii od przystanku Stawek do Białego Ługu został rozebrany w 2008 roku w związku z rozbudową elektrowni.
Impreza zakończyła się przed godziną 20 na stacji Łódź Kaliska. Organizatorami imprezy i głównymi logistykami byli Ziemowit „IC Kołobrzeg” Czerski i Krzysztof „Iwan” Waszkiewicz. Uruchomienie pociągu było możliwe dzięki Zakładowi Centralnemu spółki PKP Cargo w Łodzi, który zapewnił lokomotywę z obsługą trakcyjną. Wagony pasażerskie zapewnił inny przewoźnik - spółka PKP Intercity S.A, zaś obsługę konduktorską Łódzki Zakład Przewozów Regionalnych. W roli konduktora rewizyjnego wystąpił zaprzyjaźniony miłośnik kolei - Jarosław Gacki. Koszty związane z uruchomieniem pociągu zostały pokryte wyłącznie ze składek wpłaconych przez uczestników imprezy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum