Wysłany: 04-04-2012, 23:59 Strategia kształcenia przez całe życie
Czy warto inwestować w siebie? Strategia kształcenia przez całe życie
W dzisiejszych czasach pracownikom oraz kadrze kierowniczej stawia się nieco inne wymagania niż miało to miejsce kilkanaście lat temu.
Obie strony muszą być gotowe do szybszej reakcji na zmieniające się warunki, a jednocześnie brać pod uwagę wiele możliwych efektów makroekonomicznych i strategii działania. Firmy muszą bardziej kreatywnie myśleć o tym, jak przyciągnąć i utrzymać klientów, jak tworzyć nowe modele biznesowe, jak pogodzić innowacyjne strategie z poważnym traktowaniem ryzyka. Szczególnie w sytuacji pogorszenia warunków gospodarczych jeszcze ważniejsze stają się poprawa wydajności kapitału, poprawa wydajności operacyjnej i poprawa wydajności pracowników.
Nowe podejście
Pracownicy muszą natomiast zmienić sposób myślenia i podejścia do wymagań rynku pracy. Należy nauczyć się funkcjonowania oraz przystosowania do bieżących oczekiwań pracodawców. Elastyczność, zarówno edukacyjna, jak i ta w zakresie dostosowania się do potrzeb pracodawców, jest dziś warunkiem koniecznym, aby zaistnieć na rynku pracy. Potrzebna jest aktywność nie tylko w miejscu pracy, ale (a może przede wszystkim) w czasie jej poszukiwania.
W obu przypadkach istnieje potrzeba zmierzenia się z nowymi realiami. Przedsiębiorstwa tworzą w związku z tym nowe strategie prowadzenia firm, w tym nowe strategie HR. Nierzadko stają przed koniecznością podjęcia trudnych decyzji kadrowych. Decyzje te dotyczą kwestii zatrudnienia, jak również polityki wynagrodzeń, nowego sposobu organizacji czasu pracy i innych aspektów zarządzania kapitałem ludzkim. Trzeba myśleć, np. o tym jak dostosować produkcję do malejącej liczby zamówień. Co jednak mogą zrobić pracownicy i osoby poszukujące zatrudnienia? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ale kluczowe znaczenie w tym zakresie ma edukacja. W dzisiejszych czasach funkcjonowanie na rynku pracy bez pogłębiania wiedzy i ciągłego budowania kompetencji będzie coraz trudniejsze. Zmiany technologiczne wymagają nauki nawet w tzw. zawodach prostych. Dlatego inwestowanie w ciągły rozwój jest już nie tylko wyzwaniem, ale koniecznością.
Badania pokazują, że w ostatnich latach przeciętny Polak zmieniał pracę około 4 razy w cyklu życia. Ta tendencja będzie się pogłębiać. Nasze spojrzenie na zatrudnienie zmieniło się w ostatnich latach. Nie jesteśmy już tak związani z jedną firmą i niewielu z nas myśli o tym, aby całe swoje życie przepracować u jednego pracodawcy. Tak jak zmienia się, np. model społeczny funkcjonowania rodziny, nasze oczekiwania wobec dostarczycieli usług, tak też zmieniają się nasze oczekiwania wobec miejsca, w którym chcemy pracować i ścieżki rozwoju zawodowego, jaką dla siebie widzimy.
Umiejętności, a nie papier
Prawda jest jednak taka, że bez podjęcia wysiłku na rzecz podniesienia swoich kwalifikacji i kompetencji, możemy pozostać w punkcie wyjścia, bez szans na lepszą pracę. Wykształcenie wyższe nie jest już dziś gwarantem przyszłego dobrobytu. Coraz częściej liczą się konkretne umiejętności, których bardzo często nie jesteśmy w stanie zdobyć w toku nauki formalnej. Nie zawsze możemy też liczyć, że to firma weźmie na siebie odpowiedzialność za podnoszenie naszych kwalifikacji. Niestety z badań PARP („Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw”) wynika, że ciągle oczekujemy, iż to pracodawca zajmie się naszym rozwojem zawodowym. Odpowiada tak aż 77,8 proc.pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Tylko niespełna 23 proc. pracowników odpowiedzialnością za swoje kwalifikacje obciąża samych siebie. Dane te pokazują jak niewiele osób przywiązuje wagę do pogłębiania posiadanej wiedzy, odsuwając od siebie decyzję o podnoszeniu swoich kompetencji i kwalifikacji. Dlatego tylko niespełna 6 proc. polskich pracowników uczestniczy w różnych formach kształcenia. Tymczasem dostęp do wiedzy daje nam bezpieczeństwo, ułatwiając znalezienie pracy w przypadku bezrobocia. Wszystkie kursy i szkolenia sprawiają też, że stajemy się specjalistami w swojej działalności, oraz, że nasza praca przynosi nam więcej satysfakcji, gdyż jest wykonywana sprawniej i jest doceniana przez innych.
Łatwiej o wiedzę
Co ważne, dostęp do wiedzy jest dziś znacznie ułatwiony. Informacje nt. szkoleń i ich kosztów możemy pozyskać chociażby ze stron takich jak http://www.inwestycjawkadry.info.pl
Wiele z oferowanych szkoleń, kursów czy studiów jest obecnie bezpłatnych lub w znacznej mierze dofinansowywanych ze środków unijnych. Warto jednak dopytać się znajomych lub „wybadać”, np. w Internecie, czy firma oferująca określone szkolenie jest wiarygodna i jakiej jakości szkolenia oferuje.
Więcej możliwości daje nam też samo prawo. Przepisy Kodeksu pracy (art. 17 i art. 94 pkt. 6) nakazują ułatwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownikowi. Osoby, które uzyskały od pracodawcy zgodę na dokształcanie, mogą liczyć nie tylko na dofinansowanie z jego strony, ale również na możliwość otrzymania dodatkowych dni urlopowych czy zwrotu kosztów poniesionych na materiały niezbędne do nauki.
Korzyści wynikające z podnoszenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych
● Pogłębiamy własną wiedzę i kreatywność, a przez to stajemy się atrakcyjniejsi i bardziej konkurencyjni na rynku pracy;
● Mamy większą szansę na awans zawodowy i wyższe wynagrodzenie;
● Stajemy się bardziej wydajni, a praca przynosi nam większą satysfakcję;
● Samorealizujemy nasze cele rozwojowe;
● Jesteśmy aktywni, a przez to doceniani przez innych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum