PKP Polskie Linie Kolejowe szacują swoje zapotrzebowanie na nowych, wykwalifikowanych pracowników w okresie od 2012 do 2016 r. na nieco ponad 1300 osób. Ich pozyskanie nie będzie łatwe, ze względu na brak wyspecjalizowanego, kolejowego szkolnictwa.
W ciągu 5 lat PKP PLK chciałyby zatrudnić 350 techników dróg i mostów kolejowych, 180 techników-automatyków sterowania ruchem kolejowym oraz 780 techników transportu kolejowego - poinformowała Magdalena Jończyk, zastępca dyrektora Biura Spraw Pracowniczych, PKP Polskie Linie Kolejowe podczas pierwszego dnia konferencji "Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej", poświęconego problematyce szkoleń i kwalifikacji kadry odpowiedzialnej m.in. za prowadzenie ruchu kolejowego na sieci.
PKP PLK prowadzą program stypendialny, którego celem jest zachęcenie młodzieży do kształcenia na kierunkach kolejowych. Obejmuje on uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Oferuje on m.in. stypendium w wysokości od 300 do 500 zł miesięcznie, gwarancję zatrudnienia po zakończeniu szkoły oraz możliwość podjęcia studiów wyższych.
O stypendium może ubiegać się uczeń, który ukończył pierwszy semestr nauki, osiągnął w poprzednim semestrze co najmniej dobre wyniki w nauce, cechuje się nienagannym zachowaniem i kształci się na kierunku/specjalności, która została objęta programem. Po ukończeniu szkoły spółka gwarantuje zatrudnienie, a stypendysta zobowiązuje się podjąć pracę i kontynuować ją co najmniej przez okres równy okresowi pobierania stypendium.
Z PKP PLK współpracują szkoły: Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie (technik transportu kolejowego, dróg i mostów kolejowych, automatyk sterowania ruchem kolejowym), Zespół Szkół im. St. Reymonta z Małaszewicz (technik transportu kolejowego, automatyk sterowania ruchem kolejowym), Zespół Szkół Nr 4 ze Szczecina (technik automatyk sterowania ruchem kolejowym), Zespół Szkół Technicznych i Licealnych w Sosnowcu (technik transportu kolejowego, dróg i mostów kolejowych, automatyk sterowania ruchem kolejowym), Zespół Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej (technik dróg i mostów kolejowych), Policealna Szkoła dla Dorosłych WCE Matel Service w Warszawie (technik transportu kolejowego, automatyk sterowania ruchem kolejowym), Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 z Łodzi (technik transportu kolejowego, dróg i mostów kolejowych), Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 6 (technik dróg i mostów kolejowych), Zespół Szkół Nr 5 im. Tadeusza Tańskiego Zespół i Szkół Budowlano-Technicznych ze Stargardu Szczecińskiego (technik dróg i mostów kolejowych), Zespół Szkół nr 23 z Wrocławia (technik transportu kolejowego, automatyk sterowania ruchem kolejowym), Politechnika Warszawska i Wojskowa Akademia Techniczna oraz Politechnika Łódzka (kształcenie studentów dla potrzeb kolei na studiach I i II stopnia oraz studiach podyplomowych).
Dyrektorzy szkół, które kooperują z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi wskazują jednak na szereg problemów z utworzeniem kierunków kolejowych. Przede wszystkim brak odpowiedniej liczby młodych ludzi chętnych do nauki na kierunkach kolejowych, jak również brak fachowej kadry nauczycielskiej i wynikająca z tego niemożność konsultowania programów kształcenia i innych zagadnień. Ponadto brakuje środków finansowych na wyposażenie pracowni oraz literatury dedykowanej do nauki na kierunkach kolejowych oraz brak wiedzy niektórych organów prowadzących szkoły o konieczności badania kandydatów na uczniów w Kolejowych Ośrodkach Medycyny Pracy.
Wlasnie dzisiaj zanioslem podanie do technikum nr 12 w ZS nr 23 we Wroclawiu na zawod:Technik Transportu Kolejowego.Zobaczymy jak to bedzie:) Marzy mi sie praca jako Dyzurny ruchu PKP.
To jest absurd. Jestem młodym, wykształconym, bezrobotnym. Skończyłem Politechnikę, kierunek budownictwo, specjalizacja mosty. Zaniosłem swoje CV do zakładu PKP PLK. Pani powiedziała, że mnie nie przyjmują bo nie ma takiej potrzeby. Więc ja się pytam o co chodzi? Kogo oni chcą okłamać?
Narazie widocznie takiej potrzeby nie ma,ale tutaj jest wypisane kogo ta Spolka bedzie chciala zatrudniac w ciagu 5 lat!!!! Az ludzie pojda na emeryture!!!
To jest absurd. Jestem młodym, wykształconym, bezrobotnym. Skończyłem Politechnikę, kierunek budownictwo, specjalizacja mosty. Zaniosłem swoje CV do zakładu PKP PLK. Pani powiedziała, że mnie nie przyjmują bo nie ma takiej potrzeby. Więc ja się pytam o co chodzi? Kogo oni chcą okłamać?
Ja jako pracownik kolei chodzę na studium policealne do Warszawy gdzie PLK jest patronem tej szkoły wraz z Cargo, KM, SKM.
Można by powiedziec że oni sami sobie kształcą przyszłych pracowników bo też wykładają przedmioty pracownicy tych spółek. Ogólnie jestem zadowolony ze szkoły i polecam ją innym i nie żałuje tego że jadę na lekcje 450 km.
_________________ 2012/17- 149 556 km
2018- 55 920 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138km
2021- 50 251km
2022- 18 455
2023 -
2024 -
Jak to jest ze niby moja szkola,moj kierunek wspolpracuje z PLK a ja nic o tym nie wiem??Nic sie nie dzieje,mi nie chodzi wcale o stypendia tylko o PRACE.Co robic w takiej sytuacji.Jestem z ZS 23 WROCLAW-TRANSPORT KOLEJOWY
Jak to jest ze niby moja szkola,moj kierunek wspolpracuje z PLK a ja nic o tym nie wiem??Nic sie nie dzieje,mi nie chodzi wcale o stypendia tylko o PRACE.Co robic w takiej sytuacji.Jestem z ZS 23 WROCLAW-TRANSPORT KOLEJOWY
Bo PLK jak zwykle zabiera sie do tematu od dupy strony. Z jednej strony wszem i wobec trąbią jak to im brakuje pracowników a z drugiej wszędzie nie ma przyjęć a na oficjalnej stornie w dziale praca jest pusto. Nie ma ogólnodostępnych programów praktyk czy staży (warto zwrócić jak wyglądają takie programy u zachodnich korporacji). Jak ja mam wybrać studia/technikum skoro widzę że problemy z pracą są już teraz ?
Pierwszoklasiści kolejowych kierunków odebrali stypendia. To efekt współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ze szkołami ponadgimnazjalnymi w zakresie kształcenia kolejarzy. Obecnie dotyczy to dziewięciu placówek. Kończy się uzgadnianie współpracy z pięcioma kolejnymi.
Autorski program stypendialny PLK od 2010 roku jest skierowany do najlepszych uczniów kierunków kolejowych w 9 szkołach w: Lublinie, Małaszewiczach, Szczecinie, Sosnowcu, Skarżysku Kamiennej, Łodzi, Siedlcach, Stargardzie Szczecińskim, Warszawie. Współpraca ze szkołami rozpoczęła się w 2008 r.
Szkoły znacznie skracają proces wdrożenia do zawodu kolejarza i obniżają jego koszty. Oferują naukę na kierunkach: technik transportu kolejowego, technik dróg i mostów kolejowych, automatyk sterowania ruchem kolejowych. Spółka gwarantuje zatrudnienie po ukończeniu szkoły, a stypendysta zobowiązuje się podjąć i kontynuować pracę minimum przez okres równy okresowi stypendialnemu – mówi Katarzyna Bronisz z-ca dyrektora Biura Spraw Pracowniczych PLK.
PLK wspiera placówki w staraniach o utworzenie kierunków kolejowych. Pomaga w tworzeniu podstaw programowych przedmiotów zawodowych, opracowaniu i organizacji praktyk zawodowych. W miarę możliwości wspiera wyposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne.
Dziś, 13 marca br. uczniowie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. Króla Bolesława Chrobrego odebrali stypendia PLK. Spółka zapewnienia realizację zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, dla uczniów kolejowych kierunków. Pracownicy PLK wspierają też kadrę pedagogiczną szkoły. Placówka otrzymała pomoc finansową na wyposażenie 2 pracowni.
Działania Spółki związane z reaktywowaniem szkolnictwa na kierunkach kolejowych wpisują się w założenia systemowe, gdyż kształcenie zawodowe, a w szczególności kształcenie praktyczne, powinno być prowadzone w ścisłym powiązaniu z pracodawcą.
Mirosław Siemieniec,
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Witam, jestem nowym użytkownikiem tego forum.
Dodam, że uczę się w Zespole szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach na profilu
Technik Transportu Kolejowego,
i do dzisiaj PLK dla większości uczniów nie przysłała skierowań do badań (szczęście w tym że ja dostałem i je przeszłem) a co dopiero stypendia, wnioski zostały wysłane w Lutym, dodam że większość uczniów klas kolejowych ma poważne wady wzroku (np. -1,75) i do dziś jeszcze nie wiedzą, że warunkiem uzyskania stypendium jest jeszcze conajmniej druga kategoria wzroku.
Bardzo mnie zaciekawiła informacja, że Łódź odebrała stypendia, ciekawe kiedy w Małaszewiczach coś ruszy.
Pozdrawiam!
Ja też jestem uczniem 1 klasy w zawodzie Technik transportu kolejowego , tyle że we Wrocławiu. Tutaj nie słychać ani o stypendiach ani o badaniach na praktyki. Stypendium i tak nikt by nie dostał , badania mają być podobno czerwiec albo wrzesień - no zobaczymy.
Torreador, no cos w tym jest...
jestem isdr i tez mam juz dosc...brakuje zeby powiesic szklanego karpia...cholerny beton ustroj PRL zero innowacji tworczej mysli, balwany co za komuny sie dostaly na stolki, nepotyzm, i w calym tym mechanizmie na szarym koncu TY!
szumiec, dobrze sie zastanow jestes mlody operatywny nie masz zobowiazan...nie badz naiwny PKP PLK - panstwo w panstwie chory system, dzialajacy tylko dzieki pasionatam takim jak isdr albo nas, ktorzy na wlasna odpowiedzalnosc przepychaja te badziewne pociagi po zaniedbanej infrastukturze...a jak cos sie stanie to wiadomo kto dostanie po dupie...oczywiscie te swinie przy korycie sie wykpią
Generalnie zawod piekny...tez zawsze o tym marzylem u mnie wszyscy w rodzinie to kolejarze... ale przy takim zarzadzie jaki jest teraz to jest dno a zarobki - smieszne...
Cześć ! Postanowiłem na swój pierwszy post przywitać się właśnie tu ! Również jak szumiec jestem młody i operatywny jednak ja już etap poboru mam za sobą. Prawie 2 lata chodzenia do zakładu i koniec końców udało się.
U nas brakuje głównie ludzi z pionu drogowego, ale także w ruchu nastawniczych.
*Taaak, uczcie się i zatrudnijcie w PLK. Będzie frajerami tyrającymi całe życie na takich pasożytów *
W dobie dzisiejszych czasów nie można wybrzydzać. Wypłatę jaką mamy taką mamy, tu kwestia niewiele, ale się poprawiła. Praca sama w sobie nie jest jakaś niesamowicie skomplikowana, ale nie jest ona dla każdego (o pionie ruchu myślę). Stres zmęczenie i nieraz dojazdy powodują, że większość oprócz pracy na kolei dorabia sobie wszędzie. Takie realia niestety. Jednak ja ze swojej pracy jestem zadowolony tego w zasadzie chciałem to i mam.
* Wskaż mi miejsce w Polsce, gdzie nie ma braków
w służbie drogowej.
wszedzie sa braki, ale nie to jest najgorsze. Juz dochodzi do sytuacji gdzie nie ma sie od kogo uczyc. Bo czasem wystarczy mlota pukniecie i problem rozwiazany.
Mam to szczescie, ze w ruchu jest sie od kogo uczyc. Zaklad skarzyski. Chyba jeden z biedniejszycg, ale ludzie z ktorymi pracuje (przynajmniej niektorzy) najlepsi z najlepszych.
Wracajac do drogowego. Pewnego razu przyprowadzilem kolege do zakladu razem z cv i prosto do dyrektora. Chlopaszek inzynier studia budowoane. Mowa o eksternistycznym szkoleniu na toromistrza. Chcial materialy i ewentualny termin egzaminow. zdalby to by zdal nie? to trudno. Coz to kosztuje? nic! wyobrazcie sobie no nie ma zapotrzebowania do drogowego! "jak beda przyjecia odezwia sie do pana" mija juz rok a tam cisza.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum