Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Znikające dworce
Autor Wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 12-09-2012, 15:08   Znikające dworce Odpowiedz z cytatem

PKP nie ukrywa, że dla części dworców jedynym pomysłem jest rozbiórka.

Polskie Koleje Państwowe chwalą się remontami ponad 80 dworców kolejowych w Polsce – 40 dworców już zostało zmodernizowanych, na około 20 trwają prace, a remonty kolejnych 28 obiektów są przygotowywane. PKP mogło przystąpić do remontów dworców kolejowych dzięki wylobbowaniu na ten cel funduszy w budżecie państwa.

Przebudowy obejmują nie tylko największe dworce (jak Warszawa Wschodnia czy Wrocław Główny), ale też mniejsze obiekty (jak Brzesko-Okocim, Elbląg czy Kutno). Remonty zwykle przynoszą widoczną poprawę jakości obiektów dworcowych – generalne przebudowy przekształcają dworce w atrakcyjne obiekty. Wyremontowany dworzec w Malborku zwyciężył w konkursie „Modernizacja Roku” organizowanym przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (finalistami tego plebiscytu zostały również dworce Iława Główna oraz Leszno). Z kolei za renowację dworca Przemyśl Główny PKP otrzymało dyplom generalnego konserwatora zabytków.

40 lat i wyburzenie

Jednakże w cieniu szeroko zakrojonego programu remontów dworców kolejowych doszło do rozbiórki dworca w Nowym Dworze Mazowieckim – zburzono go na przełomie marca i kwietnia 2012 r., po 40 latach istnienia. Obiekt powstał w 1972 r. według projektu Arseniusza Romanowicza, architekta również takich dworców jak Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia oraz przystanków na warszawskiej linii średnicowej: Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.

Nowodworski dworzec był obiektem wybudowany został w ramach nie w pełni zrealizowanego programu budowy wspólnych dworców autobusowo-kolejowych. Podobne obiekty miały powstać między innymi w Zegrzu, do którego w międzyczasie w ogóle przestały docierać pociągi, czy w Legionowie, gdzie do dziś nie powstał żaden budynek dworcowy, a kasy biletowe od lat 80. umiejscowione są w prowizorycznym kontenerze.

Po rozbiórce dworca w Nowym Dworze Mazowieckim, dziś także w tym mieście kasy biletowe wraz z niewielką poczekalnią zostały zlokalizowane w prowizorycznym obiekcie.

Na własne życzenie

Przedstawiciele PKP raczej nie ukrywali, że dla części budynków dworcowych jedynym pomysłem jest rozbiórka. Mowa o dworcach, co do których nie istnieją szanse ani na wynajem powierzchni handlowo-usługowych, ani na przekazanie ich zewnętrznym podmiotom (jak chociażby samorządowi gminnemu).

Rozbiórka budynku dworcowego w Nowym Dworze Mazowieckim może być o tyle zaskakująca, że w planach nowodworskiego ratusza jest przejęcie terenu po wyburzonym dworcu i wybudowanie tam centrum handlowo-usługowego.

Wygląda więc na to, że PKP – podejmując decyzję o rozbiórce budynku dworcowego w Nowym Dworze Mazowieckim – na własne życzenie pozbawiło się szansy na efekt komercyjny w wyniku przebudowy dworca w obiekt łączący funkcje komunikacyjne i handlowo-usługowe?

Najpierw rozbiórka, potem reaktywacja

Podobnie do losów dworca w Nowym Dworze Mazowieckim potoczyła się historia dworca Lubin Górniczy na Dolnym Śląsku. Pochodzący z XIX wieku lubiński dworzec – mimo protestów mieszkańców – został zburzony w sierpniu 2012 r. Tym razem nastąpiło to po przekazaniu przez PKP S.A. obiektu władzom miasta.

W miejscu zburzonego dworca powstać ma nowy obiekt – na razie jednak nie wiadomo, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana. „To charakterystyczne dla Lubina: wyburzyć, a kiedyś coś się wybuduje. W miejsce dworca ma powstać centrum przesiadkowe. Nazwa imponująca, jednak jak wynika z wizualizacji, ma to być nic innego jak kompleks szklano-metalowych wiat. W dodatku nie wiadomo, kiedy powstanie” – skomentował regionalny tygodnik „Konkrety”.

Decyzja o rozbiórce dworca Lubin Górniczy spotkała się z krytyką również dlatego, że – choć obecnie do Lubina nie kursują pociągi – to na 2013 r. planowane jest rozpoczęcie rewitalizacji przebiegającej przez to miasto linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów i reaktywacja połączeń kolejowych. Warta 150 mln zł rewitalizacja linii znalazła się na liście projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wyremontować i zamknąć

Problemy pojawiają się także na dworcach objętych programem remontów realizowanym przez PKP. W Radomiu remont dworca opóźnia się – po raz kolejny został przesunięty termin zakończenia prac, zakładany pierwotnie na pierwszą połowę 2012 r. Wszystko przez to, że wykonawca prac – Mostostal Białystok – ma problemy finansowe i nie reguluje swoich zobowiązań wobec podwykonawcy.

Z kolei na części dworców, na których prace zostały już zakończone, PKP S.A. ma problemy z zagospodarowaniem odnowionych przestrzeni. Z kolejnych regionów napływają informacje o wyremontowanych, lecz pustych obiektach – taka sytuacja ma miejsce na dworcach Leżajsk, Sławno czy Wałbrzych Miasto. Nawet wydawany przez spółki Grupy PKP tygodnik „Kurier Kolejowy” przyznał, że niektórym przebudowanym obiektom grozi „zamknięcie na cztery spusty”. Mowa o wyremontowanych w 2011 r. dworcach w Pabianicach oraz Zgierzu, gdzie PKP S.A. wciąż nie jest w stanie znaleźć najemców powierzchni dworcowych.

Autor: Karol Trammer
Źródło: Z Biegiem Szyn

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

sabatnik Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 31 Paź 2010
Skąd: krakowskie

PostWysłany: 12-09-2012, 18:45    Odpowiedz z cytatem

Bardzo smutny artykuł. Nie remontowali, źle, remontują, też źle. Widać, że nie ma pomysłu na nową kolej z nowymi/zmodernizowanymi dworcami. Czy na prawdę te budynki nie można na nic spożytkować? Nie chce mi się w wierzyć.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Jerry Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Lut 2009
Skąd: Lubin

PostWysłany: 21-09-2012, 12:22    Odpowiedz z cytatem

Krótka foto historia budynku dworcowego Lubin Górniczy:

1939.jpg
Plik ściągnięto 96 raz(y) 84.91 KB

2009.JPG
Plik ściągnięto 43 raz(y) 183.59 KB

2012.jpg
Plik ściągnięto 117 raz(y) 168.31 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Virakocha
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 27-09-2012, 16:17   

Jak takie brzydactwo miało straszyć to lepiej, że rozebrali Smile
Powrót do góry

pawcio1978 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Wrz 2012

PostWysłany: 29-09-2012, 14:58    Odpowiedz z cytatem

sabatnik: czesc dworcow i tak byla/jest na tyle zle zaprojektowana, ze lepiej oplaca sie zburzyc i nowy postawic.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pawelu Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 09 Lip 2008
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 02-10-2012, 08:55    Odpowiedz z cytatem

W lipcu jechałem "Szczecinianinem" z Warszawy do Szczecina. W Kutnie wsiadła kobieta, która miała miejscówkę naprzeciw mnie, jak opowiadała to w Kutnie dworzec piękny, pachnący wreszcie czystością ale niestet stoi pusty bowiem ceny wynajmu powierzchni pod jakiś lokal są tak zaporowe, że nikogo po prostu na to nie stać. I taka zapewne sytuacja jest w większości przypadków.W budynku dworca Wałbrzych Miasto ruch zamiera po 15 kiedy to zamykane są kasy biletowe.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Hamer Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Lip 2010
Skąd: Orunia

PostWysłany: 18-01-2013, 20:21    Odpowiedz z cytatem

Może warto wątek pokierować w szczególnie stronę nieczynnych linii kolejowych i dawnych budynków dworcowych, które albo niszczeją albo zmieniły przeznaczenie na mieszkalne. Takich ciekawych dworców jest zdecydowanie najwięcej na dawnych ternach Pruskich/Niemieckich zresztą jak całej inżynierii kolejowej.

Tyle, że nie wiem czy jest sens wrzucać foty takich budynków i zapychać serwer, bo wystarczy wejść na stronę, która jest skarbnicą w temacie, czyli http://www.bazakolejowa.pl// - dawniej kolej one pl.

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Artkoda Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 15 Lip 2008
Skąd: Newcastle Upon Tyne

PostWysłany: 23-01-2013, 22:37    Odpowiedz z cytatem

Witam.
Jeśli ktoś ma jakieś informacje na temat jakiś starych dworcy , lub stacji kolejowych, które już dawno zmieniły swoje przeznaczenie , a nie ma ich w spisie na "kolej.one", to będę wdzięczny za pomoc w lokalizacji.

Od 4 lat tworzę własny projekt odwiedzenia i fotografowania wszystkich takch obiektów w całej Polsce ( nawet miejsc po byłych przystankach, gdzie nie ma już śladu dworcy ), a po skończeniu wydania jakiegoś albumu, lub małej wystawy foto.
Mam juz ponad 2300 takich obiektów, a prawie drugie tyle jeszcze czeka Smile

Niestety rzeczywistość mnie niedawno wygnała na emigrację zarobkową zagranicę, więc teraz zbieram informację, i mam nadzieję latem przyjechać w miejsca gdzie mnie jeszcze na byłych szlakach kolejowych nie było...

pozdrawiam.

_________________
Sfotografowałem ponad 2300 stacji kolejowych..
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl