Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Pantograf
Autor Wiadomość

Bulek1989 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Mar 2014

PostWysłany: 13-03-2014, 13:35   Pantograf Odpowiedz z cytatem

Witam.
W zwiazku z tym, że jest to mój pierwszy post na tym forum wypadało by sie przywitaćSmile Mam na imię Paweł i jestem studentem Politechniki Śląskiej. Jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej, której tematem (w dużym skrócie) jest projekt pantografu. W zwiazku z tym, że nie istnieje zbyt dużo fachowej literatury na ten temat, postanowiłem założyć temat, który być może pomoże mi rozwiać niektore niejasności wynikłe podczas pisania pracy.
Przechodząc do tematu..
Od dłuższego czasu poszukuję informacji na temat stabilizacji położenia ślizgacza. Mianowicie, odpowiednie cięgna ramion odpowiadaja za utrzymanie ślizgacza z pozycji poziomej, jednak w mojej konstrukcji nachylenie ślizgacza waha się w granicach od 0 do maksymalnie 5 stopni i tutaj nasuwa sie pytanie czy jest możliwość dobrania tak poszczegolnych długości ramion i cięgien w taki sposób, że ślizgacz będzie zawsze w pozycji poziomej, bez względu na wysokosc uniesienia pantografu? Czy dysponuje ktoś jakas literaturą, która opisywała by te zależności?
Jeśli ktoś posiada odpowiednia wiedze i chciałby włączyć sie do dyskusji, bylbym bardzo wdzięczny.
Z racji tego, ze piszę z telefonu nie mam mozliwosc dołączenia rysunków by lepiej zobrazować problem, ale gdy będę miał dostęp do komputera, załączę odpowiednie rysunki
Pozdrawiam
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 13-03-2014, 14:16    Odpowiedz z cytatem

Cześć, po pierwsze jak już zaczynamy dyskusję na poziomie akademickim to nie pantograf a odbierak prądu Wink "Pantograf" to kolokwializm.

Trochę zawile to opisałeś, więc zapytam wprost czy chodzi ci o kąt obrotu ślizgacza ?

A jedną z pozycji w której coś możesz ciekawego znaleźć jest:

Tytuł: Odbieraki prądu i ich współpraca z siecią jezdną
Autor: Tadeusz Siemiński Tadeusz Jarosz
Wydawnictwo: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Bulek1989 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Mar 2014

PostWysłany: 14-03-2014, 15:12    Odpowiedz z cytatem

Witam, tak chodzi o kąt obrotu ślizgacza, poniżej rysunek z zaznaczonym kątem. Co do tej książki to jest mi dobrze znana, niestety nie znalazłem w niej odpowiedzi na swoje pytanie.

schemat.gif
Pobierz Plik ściągnięto 2560 raz(y) 6.04 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 14-03-2014, 21:03    Odpowiedz z cytatem

Faktycznie w tym temacie prawie nic tam nie ma, a to w zasadzie jedyna taka pozycja z literatury poświęcona odbierakom prądu.

Długości ramion głównych odbieraka i położenie jego wysokości nie mają (nie powinny) mieć wpływu na kąt obrotu ślizgacza. Miejsce regulacji powinno być gdzieś na styku zespołu usprężynowania ślizgacza a ślizgaczem. Tak jest to rozwiązane w AKP4/E.

Jeżeli skonstruujesz odbierak z brakiem możliwości obrotu kąta ślizgacza czyli utrzymującego się w pozycji poziomej jak to napisałeś w pierwszym poście, to nie będzie on spełniał wymagań dopuszczenia do eksploatacji.

Kąt obrotu ślizgacza powinien mieć zakres od 5-7 st. wg normy (nie pamiętam ale chyba branżowej). W praktyce różnie z tym bywa. Np 5ZL obraca się nawet o 20 st. Nic się nie stanie przy takim kącie, ale jeżeli go usztywnisz to mogą pojawić się kłopoty przy znacznych zmianach podłużnych profilu sieci w powiązaniu z dużą prędkością (np przed i za wiaduktami).

Trafiłeś na dość zawiły temat jeżeli chodzi o rozwiązania praktyczne bo z tym parametrem wychodzą różne jaja, każdy odbierak ma inne rozwiązania i ich DTRki nie są jednolite. W DTR Stemmana napisali że kąt obrotu ślizgacza powinien wynieść co najmniej 1 st !!! Czyli może być nawet 90 st. teoretycznie Rolling Eyes
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Bulek1989 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Mar 2014

PostWysłany: 16-03-2014, 13:29    Odpowiedz z cytatem

Właśnie takiej odpowiedzi szukałem Smile

Odnośnie mojej konstrukcji wygląda to w następujący sposób jak na rysunku. Zmiana wysokości uniesienia wpływa na zmianę kąta obrotu podstawy ślizgacza, czyli rozumiem, że tak nie powinno być?

Co do samego obrotu ślizgacza to wiedziałem, że nie można go dać na sztywno, musi być zawieszony elastycznie do podstawy ślizgacza. W pierwszym poście trochę nie sprecyzowałem swojej myśli, bo chodziło mi właśnie o samą podstawę (na rysunku jest tylko podstawa ślizgacza, a sam ślizgacz jest zamocowany na sprężynach do tejże podstawy, dając możliwość obrotu) czy może się obracać w zależności od zmiany wysokości uniesienia.

schemat 1.gif
Plik ściągnięto 10 raz(y) 143.69 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 16-03-2014, 14:45    Odpowiedz z cytatem

Tak. Kąt obrotu ślizgacza powinien być stały i niezależny od wysokości uniesienia. Jeżeli jest inaczej to jest uszkodzony, a spotyka się takie. Powinien mieć możliwość regulacji w zakresie powiedzmy x, aby został dopuszczony do eksploatacji przez daną jednostkę badawczą.
W przypadku naszego podwórka czyli PLK, 5-7 st. Niektóre DSU przewoźników mówią o 6-8 st.
Jeżeli tak zaprojektujesz ten szczegół, to spełnisz wszelkie wymagania dotyczące tego parametru.

Powyższe schematy są bardzo poglądowe, KOŚ nie powinien być zależny od ramion głównych odbieraka.

Jak udostępnisz gdziekolwiek swoją pracę po jej zaliczeniu, to chętnie poczytam, więc pamiętaj o np. linku. Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Bulek1989 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Mar 2014

PostWysłany: 16-03-2014, 18:20    Odpowiedz z cytatem

Dzięki za cenne informacje Smile oczywiście udostępnię pracę do przeczytania. W takim razie muszę popracować jeszcze nad doborem długości poszczególnych ramion Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl