Witam.
W zwiazku z tym, że jest to mój pierwszy post na tym forum wypadało by sie przywitać Mam na imię Paweł i jestem studentem Politechniki Śląskiej. Jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej, której tematem (w dużym skrócie) jest projekt pantografu. W zwiazku z tym, że nie istnieje zbyt dużo fachowej literatury na ten temat, postanowiłem założyć temat, który być może pomoże mi rozwiać niektore niejasności wynikłe podczas pisania pracy.
Przechodząc do tematu..
Od dłuższego czasu poszukuję informacji na temat stabilizacji położenia ślizgacza. Mianowicie, odpowiednie cięgna ramion odpowiadaja za utrzymanie ślizgacza z pozycji poziomej, jednak w mojej konstrukcji nachylenie ślizgacza waha się w granicach od 0 do maksymalnie 5 stopni i tutaj nasuwa sie pytanie czy jest możliwość dobrania tak poszczegolnych długości ramion i cięgien w taki sposób, że ślizgacz będzie zawsze w pozycji poziomej, bez względu na wysokosc uniesienia pantografu? Czy dysponuje ktoś jakas literaturą, która opisywała by te zależności?
Jeśli ktoś posiada odpowiednia wiedze i chciałby włączyć sie do dyskusji, bylbym bardzo wdzięczny.
Z racji tego, ze piszę z telefonu nie mam mozliwosc dołączenia rysunków by lepiej zobrazować problem, ale gdy będę miał dostęp do komputera, załączę odpowiednie rysunki
Pozdrawiam
Witam, tak chodzi o kąt obrotu ślizgacza, poniżej rysunek z zaznaczonym kątem. Co do tej książki to jest mi dobrze znana, niestety nie znalazłem w niej odpowiedzi na swoje pytanie.
Faktycznie w tym temacie prawie nic tam nie ma, a to w zasadzie jedyna taka pozycja z literatury poświęcona odbierakom prądu.
Długości ramion głównych odbieraka i położenie jego wysokości nie mają (nie powinny) mieć wpływu na kąt obrotu ślizgacza. Miejsce regulacji powinno być gdzieś na styku zespołu usprężynowania ślizgacza a ślizgaczem. Tak jest to rozwiązane w AKP4/E.