Wysłany: 31-12-2014, 02:04 Schematy opowiedziane na gruncie
Witam serdecznie użytkowników forum. Czytam tematy i czytam i można zauważyć, że sporo osób jest w trakcie nauki, by zasilić kadry kolejowe na różnych stanowiskach. Szczególnie prężnie działają grupy przyszłych, młodych maszynistów. Zauważyłem jednak, że forum odwiedzają też bardziej doświadczeni. Uważam, że taki temat może pomóc wielu osobom w zrozumieniu zasad działania aparatów i maszyn zabudowanych na lokomotywie.
Serdecznie zapraszam osoby posiadające wiedzę, do dzielenia się nią i osoby wiedzy nie posiadające, a pragnące ją posiąść do śmiałego zadawania pytań.
A oto pierwsze moje pytanie, które skłoniło mnie do założenia wątku. Myślę, że kilka osób, szczególnie tych po kursie na świadectwo maszynisty, znajdzie na nie odpowiedź. Oto ono:
W lokomotywie ET 22 na jej schemacie, w obwodzie stojana są boczniki indukcyjne, połączone w szeregu z opornikami, co jak rozumiem powoduje rozkład prądów w uzwojeniu stojana, a w efekcie ich spadek i zwiększenie prędkości obrotowej wirnika. Same boczniki indukcyjne nie biorą w zasadzie udziału w bocznikowaniu uzwojenia, a do tego celu wystarczyłyby same rezystory, jednak zastosowano je by zniwelować iskrzenie na komutatorze i "upłynnić" załączanie kolejnych pozycji. Patrząc na schemat (np. na obwód silnika drugiego), widzę tylko pięć rezystorów, a przecież stopni osłabienia pola na każdej pozycji bezoporowej jest sześć. Nie widzę też możliwości całkowitego zmostkowania wszystkich oporów jednocześnie. Zastanawiam się, czy może przedstawione oporniki są łączone w jakiś sposób w układy szeregowy i równoległy, co w efekcie daję na nich inny spadek napięcia?
Witam.
Na poszczególnych pozycjach bocznikowania zamykają się kolejne styczniki:
(na przykładzie wspomnianego przez Ciebie drugiego silnika trakcyjnego)
Poz. I - SP2
Poz. II - SP2, SP6
Poz. III - SP2, SP10
Poz. IV - SP2, SP10, SP14
Poz. V - SP2, SP6, SP10, SP14
Poz. VI - SP2, SP6, SP10, SP 14, SP18
Jak przeanalizujesz poszczególne układy załączania styczników bocznikujących opory, stwierdzisz że występują kombinacje połączeń oporników:
szeregowych (poz. I,II,III,V),
szeregowo równoległych (poz. IV),
równoległych (poz. VI).
Dzięki za nakierowanie, sprawdziłem sobie i widzę, że tak jest, ale...
Przygotowałem wycinek z pracy styczników lokomotywy, dotyczący uruchamiania oporów bocznikujących, na pierwszej pozycji bezoporowej, a później zobaczyłem, że na wszystkich jest taki sam, dodaje go w załączniku.
Rozpisałem również, na kolejnych pozycjach nastawnika zamykanie styczników, obrazując to na schemacie i tu mam problem.
Pewnie za mało znam się na elektronice, ale z mojej dedukcji wynika, że:
np, na drugiej pozycji nastawnika, załącza się stycznik SP6, który poniekąd mostkuje - omija opór który pozostał na biało, czy tak? Jednak było by to trochę bez sensu, bo wtedy na drugiej pozycji nastawnika było by załączone więcej oporów niż na trzeciej. A może jednak działa to inaczej? Przy kolejnych pozycjach już się całkiem pomieszało i nie brnąłem. Może ktoś ma ochotę, weźmie kredki (albo painta) i pokoloruje gryzmoły tawota? Szczęśliwego nowego roku ! ! !
obwód boczników na silniku 2.jpg Na przykładzie obwodu silnika drugiego
Plik ściągnięto 99 raz(y) 105.94 KB
STYCZNIKI COOL.jpg Styczniki bocznikownia ET 22
Plik ściągnięto 71 raz(y) 35.16 KB
_________________ Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Trochę pokręciłeś z malowanką oporów, od pozycji IV.
Nie mam za bardzo czasu bawić się w malowankę, musisz sobie na spokojnie to wyobrazić patrząc w schemat.
Poz. I - Włączone 4 opory szeregowo,
Poz. II - Włączone 3 opory szeregowo,
Poz. III - Włączone 2 opory szeregowo,
Poz. IV - Włączone 3 opory, szeregowo - równolegle (na chłopski rozum "półtora opora"),
Poz. V - Włączony 1 opór,
Poz. VI - Włączone 2 opory równolegle (na chłopski rozum "pół opora").
Wszystkim forumowiczom, do siego 2015 roku.
Zdążyłem.
Pełny kolor - opór pracujący w układzie szeregowym
Pół kolor - opór pracujący w układzie równoległym
O to to, kurde oczywiste jak się ma gotowca. Fajnie, że znalazłeś czas w takim dniu na takie nudne zagadki.
Zaraz kończę, tylko ostatnia kwestia:
Za stroną "http://www.trakcja.one.pl/" :
Bocznikowanie
" Innym sposobem regulacji prędkości obrotowej jest osłabienie pola biegunów głównych. W silnikach szeregowych można to zrobić na dwa sposoby - przez bocznikowanie uzwojeń lub odłączanie określonej liczby zwojów uzwojenia wzbudzenia. W silnikach bocznikowych można stosować jeszcze regulację prądu wzbudzenia przez rezystor lub wykorzystując energoelektroniczny regulator prądu wzbudzenia.
Bocznikowanie przez zastosowanie bocznika polega na włączeniu równolegle do obwodu wzbudzenia bocznika indukcyjnego połączonego z rezystorami. Bocznik oraz poszczególne rezystory mają rezystancję czynną, która decyduje o stopniu osłabienia pola. Zwiększanie prędkości obrotowej polega na załączeniu obwodu bocznikowania i odpowiednie załączanie rezystorów. Wówczas prąd wypływający z wirnika silnika trakcyjnego rozgałęzia się i część popłynie przez obwód wzbudzenia, a część przez bocznik indukcyjny i rezystory. Na skutek tego prąd płynący w uzwojeniu wzbudzenia osłabnie i zmniejszy się strumień magnetyczny."
Z tego co udało nam się tu wywnioskować, raczej odłączamy kolejne rezystory...
W sumie dla zwykłej, codziennej eksploatacji maszyny nie ma to znaczenia, ktoś mądry to zaprojektował i ważne, że działa i to dobrze.
Pytania stawiane były z czystej ciekawości.
Dzięki za zainteresowanie tematem i odpowiedzi.
Spadam wiązać krawat, bo już późno
_________________ Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Oczywiście że odłączając oporniki, zwiększamy prąd płynący przez uzwojenie bocznika i tym samym osłabiamy strumień magnetyczny w silniku który powoduje zwiększanie prędkości obrotowej oraz spadek mocy.
Załączamy oporniki jak wchodzimy z pozycji 0 bocznika na pozycję I. Stąd pewnie użyte "słowo uproszczenia" w źródle które podałeś.
Troszku mi się odgrzało, ale może komuś się przyda.
Szukałem długo i w wielu miejscach i nie mogłem znaleźć tych wartości, a dziś same wpadły mi w ręce (w załączniku).
Oto wynik obliczeń sumy oporów na poszczególnych pozycjach nastawnika bocznikowania:
DSC_0020.jpg ZESTAWIENIE WARTOŚCI OPORNOŚCI
Plik ściągnięto 63 raz(y) 166.3 KB
_________________ Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Ja chciałem zapytać o EU07 a konkretnie o układ pneumatyczny. W jakim celu zastosowano zbiornik 30l, którego nie było na starej siódemce? Znajduje się on na ramie B za zbiornikiem rozrządu 100l.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum