Wysłany: 23-11-2015, 20:06 Koleje Mazowieckie prawie jak interREGIO
Ekspert Fundacji ProKolej dr Bartosz Mazur zwraca uwagę na częściowe podobieństwo planów Kolei Mazowieckich do koncepcji Interregio. Zielono-żółty przewoźnik chce konkurować z Pendolino na trasach do Krakowa i Trójmiasta.
Jak informowaliśmy kilka dni temu, z zamiarem uruchomienia pociągów kursujących w soboty i niedziele na tych dwóch trasach noszą się Koleje Mazowieckie. Obsługiwane byłyby piętrowymi zestawami push&pull z wagonami Bombardiera, które od kilku lat Koleje Mazowieckie wykorzystują do sezonowej obsługi Pociągu Słonecznego.
Na zapowiadane do uruchomienia przez Koleje Mazowieckie weekendowe połączenia do Krakowa i Gdyni można spojrzeć z różnych punktów widzenia – sukcesu rynkowego, zapotrzebowania na tańsze połączenia, niewydolności przewoźnika dalekobieżnego czy wreszcie reguł pomocy publicznej.
Jeżeli rzeczywiście to wejdzie w życie to będzie to hit, i znak, że mimo wszystko jest możliwa konkurencja na torach. Biorąc pod uwagę fakt, że będzie to na dwóch głównych magistralach w kraju, z których stanu PKP mogą być dumne, a inne demoludy brać z nas przykład, nie można tutaj mówić o niewydolności przewoźnika dalekobieżnego. Bowiem niewydolny przewoźnik nie uruchamiałby na tych trasach co godzinę (dokładnie z taką częstotliwością) będą odjeżdżać z Warszawy do Krakowa i Gdańska pociągi EIP i EIC, z rewelacyjnym czasem przejazdu, któremu żaden samochód czy autobus nie dorówna. Moim zdaniem możemy tutaj mówić na pewno sukcesie rynkowym, a także niewątpliwie zapotrzebowaniu na tańsze połączenia, bowiem pociągi Expresowe, które osobiście bardzo lubię mają jedna wadę... sa po prostu trochę za drogie (oczywiście mowa o cenie bazowej). Jaka będzie odpowiedź PKP IC na te połączenia Kolei Mazowieckich zobaczymy. Tym bardziej, że pociągi te reprezentują naprawdę komfort, a czas przejazdu będzie może godzinę dłuższy niż EIP. Oczywiście może to trochę przypominać sytuacje Inter Regio, ale oni po pierwsze mieli o wiele gorszy tabor (obecnie Koleje Mazowieckie mają jeden z najlepszych i przede wszystkim cały czas inwestują), po drugie IR weszli na rynek kiedy zarówno CMK jak i E65 były rozgrzebane a czas jazdy z Warszawy do Gdańska sięgał nawet 7 godzin. Należy zatem czekać czy pociągi te rzeczywiście wyjadą na tory i trzymać kciuki za ich sukces:-)
Ja mam jeszcze inną propozycję: zrezygnujmy z debilizmu różnych taryf, niech wszędzie obowiązuje kilometrówka regio, plus dopłata za miejscówkę w pociągach o wyższym standardzie/prędkości. Cena bazowa niska ale idąca mocno w górę gdy pociąg z rezerwacją jest obłożony powyżej 50%. Na wszystkich głównych trasach przynajmniej dwóch przewoźników - jeden "szybki i komfortowy" z obowiązkiem rezerwacji, drugi wolniejszy i o nieco niższym standardzie, bez rezerwacji. W ten sposób wypełnią się wszystkie pociągi, na wszystkich trasach, a pasażerowie będą mieli prosty i realny wybór.
W Czechach taka taryfa obowiązuje, z tego co się orientuję tam też są nie tylko Ceskie Drahy. Drożej jest tylko w Pendolino. A za przykładem KM mogłyby pójść także inne spółki samorządowe - niemniej nie wszystkie mają na razie na tyle taboru.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Link ze strony Kolei Mazowieckich więc to by znaczyło, że te dwa połączenia są pewne. Pendolino musi się mieć na baczności, zwłaszcza w niedzielę, bo w sobotę i tak jest zwiększona ilość biletów w promocji 'Happy Hours". Ale na pewno na baczności musi się mieć Polski Bus. O ile linię P1 objęły już redukcję to na linii P6 mogą się zacząć dzięki temu.
dddbb -Usunięty- Gość
Wysłany: 27-11-2015, 00:27
kpc21 napisał/a:
Mogę się mylić, ale chyba Leo Express w Czechach taryfy CzD nie honoruje, uznaje jedynie swoją własną.
Nie mylisz się. Obydwaj prywatni przewoźnicy dalekobieżni nie honorują żadnych biletów CD. Polskich promocji w Czechach zresztą też.
Koleje Mazowieckie: Pasażerowie chcieli, żebyśmy jeździli do Poznania.
– Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie przewozów kolejowych na terenie województwa mazowieckiego. To, co robimy ponad to, poprzez uruchomienie pociągów takich jak Słoneczny do Trójmiasta, czy Dragon do Krakowa, też jest działaniem na prośbę mieszkańców Mazowsza. Wykorzystujemy do tego wolny tabor, który mamy do dyspozycji w weekendy. Nie mamy zapędów, by stać się przewoźnikiem dalekobieżnym – powiedział dla „Rynku Kolejowego” Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
19 grudnia br. godz. 9.19 z dworca Warszawa Wschodnia po raz pierwszy wyruszył pociąg Kolei Mazowieckich do Krakowa. „Dragon”, złożony z klimatyzowanych wagonów piętrowych, będzie kursował w weekendy. Bilet na przejazd można kupić już za 40 zł. W inauguracji połączenia uczestniczył Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego oraz Dariusz Grajda, członek zarządu KM, dyrektor handlowy.
KM zawieszą pociąg Dragon do Krakowa. Nie chciały wysyłać pasażerów objazdami.
Podczas wakacyjnego zamknięcia Centralnej Magistrali Kolejowej popularny pociąg Dragon z Warszawy do Krakowa zostanie zawieszony. – Wydłużony o godzinę czas przejazdu byłby nieatrakcyjny dla naszych pasażerów – mówią w Kolejach Mazowieckich.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum