Wysłany: 10-03-2016, 19:24 Technika prowadzenia ruchu kolejowego - pytania
Pytanie do doświadczonych maszynistów . Na kursie na licencję raz zadałem pytanie, które później gdzieś umknęło. Co w sytuacji kiedy na semaforze, który prawidłowo powinien wyświetlić sygnał dwa pomarańczowe ciągłe światła w jednym pionie, a wyświetla zamiast tego jedno światło ale dolne!? Nie wynika z tego abym jechał na krzywo i mam prawo minąć semafor z największą dozwoloną prędkością. A tu się okazuje że wpadam na rozjazdu na krzywo i..... kicha.
Jeżeli spali się któraś z żarówek, automatycznie wyswietla się s1 na semaforze.
Powiedzmy, że wg założeń tak być ma.
A jak jest?
Ano, ci którym ktoś nieopatrznie albo po znajomości dał władzę sądowniczą, karają tych, którzy twierdzą, że niekoniecznie.
Jakim trzeba być zadufanym w sobie idiotą, żeby zza biurka twierdzić, że się wie lepiej od maszynistów?
A wystarczyłoby spytać tych, którzy uniknęli wypadku, mimo iż świeciło jedno zamiast dówch.
Ale do rzeczy:
Cytat:
(...) wyświetla zamiast tego jedno światło ale dolne? Nie wynika z tego abym jechał na krzywo i mam prawo minąć semafor z największą dozwoloną prędkością
Boże, chroń króla!
I twoich przyszłych pasażerów.
"Dolne" - z tego właśnie wynika, że masz wrzucać nagłe.
Bo niby wiesz, czy miały się palić dwa pomarańcze, czy tez może wiewiórka - i owszem - pogryzła, ale się zorientowała i z powrotem poskręcała żyły kabla, tyle że nieprawidłowo i na pomarańczowe "poszedł" sygnał czerwonego?
Wiesz?
Jeżeli spali się któraś z żarówek, automatycznie wyswietla się s1 na semaforze.
Powiedzmy, że wg założeń tak być ma.
A jak jest?
Ano, ci którym ktoś nieopatrznie albo po znajomości dał władzę sądowniczą, karają tych, którzy twierdzą, że niekoniecznie.
Jakim trzeba być zadufanym w sobie idiotą, żeby zza biurka twierdzić, że się wie lepiej od maszynistów?
A wystarczyłoby spytać tych, którzy uniknęli wypadku, mimo iż świeciło jedno zamiast dówch.
Ale do rzeczy:
Cytat:
(...) wyświetla zamiast tego jedno światło ale dolne? Nie wynika z tego abym jechał na krzywo i mam prawo minąć semafor z największą dozwoloną prędkością
Boże, chroń króla!
I twoich przyszłych pasażerów.
"Dolne" - z tego właśnie wynika, że masz wrzucać nagłe.
Ja pytam od strony prawnej jak sprawa wygląda. Osobiście oczywiście że wrzuciłbym nagłe jeśli zorientowałbym się że coś jest nie halo. Ale w życiu róznie bywa. Burza, śnieżyca, cokolwiek co by spowodowało że nie dowidziałbyś tego że semafor ma 5 żarówek tylko np. 3. Jakie to jest niby z pozoru wszystko proste. Wszyscy idealni a doradców jest zaraz 10 tys, że trzeba było to czy tamto. Ale instrukcja mówi jasno, jedno pomarańczowe na semaforze - następny stój ale przy tym Vmax. Każdy by tak się bronił w takiej sytuacji.
7. Sygnał, który nie odpowiada ściśle obrazowi ustalonemu w niniejszej instrukcji, jest sygnałem wątpliwym.
8. Sygnał wątpliwy na semaforze albo brak świateł na semaforze świetlnym oznacza sygnał „Stój", z tym zastrzeżeniem, że jeżeli w porze nocnej semafor kształtowy wskazuje nocny sygnał Sr 1 „Stój" albo nocny sygnał jest nieoświetlony lub wątpliwy i jednocześnie semafor ten wskazuje sygnał dzienny zezwalający na jazdę, a przed tym semaforem nie ustawiono tarczy zatrzymania - sygnał D 1, ważny jest sygnał dzienny.
A dalej:
5) Sygnał S 5 „Następny semafor wskazuje sygnał Stój"
Jedno pomarańczowe światło ciągłe na semaforze
Sygnał S 5 informuje, że następny semafor nadaje sygnał „Stój", maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed następnym semaforem wskazującym sygnał „Stój".
To tyle z Ie1. Jak dla mnie to dalej nic nie wiadomo. Nie ma wskazanych ani rodzajów semaforów, ani określonej żarówki która ma się świecić.
Spójrz Panie kolego raz jeszcze na obraz semafora s5 w Ie-1, która latarnia jest zapalona? A co do teoretyzowania które tu wynikło, jeśli tarcza wskazywała sygnał os 4, lub semafor wskazywał s 4, to na kolejnym semaforze nijak nie będzie s 5. Jeśli natomiast semafor lub tarcza dają jedno pomarańczowe to również nie będzie na kolejnej s 13, prawda? Również wspomniałeś, że maszyynista może mieć największą dozwoloną v przy semaforze s 5, owszem ale inna instrukcja mówi że właśnie w takiej sytuacji powinien już najpóźniej wdrożyć hamowanie pełne. Jeśli się strzeliłem proszę mnie poprawić.
_________________ Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Masz rację wcześniej są tarcze itd. że można się zorientować, ale nie daje mi spokoju ten obraz semafora w instrukcji. Tam wygląda on na taki z 3 żarówkami, (a taki w rzeczywistości nie wyświetli nigdy pojedynczego pomarańczowego) poza tym w realu mamy różne ilości żarówek. Poza tym raz górnym światłem w instrukcji jest pomarańczowe raz zielone. Obraz obrazkiem, ale dla mnie to jest obrazek ideowy. Ale sam podpukt w Ie 1 ktory jest opisem jasno mówi Jedno pomarańczowe światło ciągłe na semaforze , gdyby rzeczywiście miał miejsce wypadek to co w sądzie? Jak dla mnie nie ma tu jasności. Powinno być to jasko określone aby nie było żadnych wątpliwości tego typu.
Jeszcze jedna myśl:
A na blokadzie samoczynnej to co? Tam semafor wskazujący że następny stój ma pomarańczonwe światło umieszczone na dole a nie na górze.
Spójrz Panie kolego raz jeszcze na obraz semafora s5 w Ie-1, która latarnia jest zapalona?
Już kiedyś czytałem dyskusję na temat S5 i sytuacji "co jak świeci tylko dolne pomarańczowe". Taka sytuacja z tamtego tematu wzięta:
Sędziszów Małopolski - wjazd
i to jest wjazd na S5, więc jak to ma się do obrazka z Ie-1?
Cóż Panowie, ciekawe i trafne argumenty. Mniemam iż istotną rolę odgrywa również rozpoznanie szlaku, gdzie Mt1 mówi, że maszynista powinien się orientować w położeniu sygnalizatorów. Ale czy również w ich szczegółowej specyfice budowy? Może jeśli jest tu automatyk, to niech się wypowie.
_________________ Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Hmm, mi dalej nie daje spokoju sama instrukcja Ie-1, możemy się dopatrywać że tam na obrazkach jest „zapalone” światło górne, ale idąc typ tropem to może powinniśmy też uznać że wszystkie semafory są na blokadzie samoczynnej bo przecież słupy też są w Ie-1 białe…
Gonza napisał/a:
Już kiedyś czytałem dyskusję na temat S5 i sytuacji "co jak świeci tylko dolne pomarańczowe". Taka sytuacja z tamtego tematu wzięta:
Sędziszów Małopolski - wjazd
i to jest wjazd na S5, więc jak to ma się do obrazka z Ie-1?
wodkangazico napisał/a:
"Dolne" - z tego właśnie wynika, że masz wrzucać nagłe.
Mariusz1987, w Sędziszowie ten wjazd jest z tego co czytałem wyświetlany tak od zawsze, więc żadne nagłe. Już nie mówię o jeździe w porze nocnej gdzie nie wiem jakim cudem z odległości kilkuset metrów stwierdzi się, która komora semafora świeci, górna czy dolna. Rysunek w instrukcji jest tylko poglądowy, liczy się opis.
Tawot poruszył tu też ważną kwestię znajomości szlaku. Maszynista znający dany szlak zapewne takie kwiatki jak ten w Sędziszowie będzie znał, więc w danym przypadku wątpliwości mieć nie będzie, że wyświetla mu się właśnie S5.
Mariusz1987, w Sędziszowie ten wjazd jest z tego co czytałem wyświetlany tak od zawsze, więc żadne nagłe.
To nie ja napisałem że nagłe
Gonza napisał/a:
Tawot poruszył tu też ważną kwestię znajomości szlaku. Maszynista znający dany szlak zapewne takie kwiatki jak ten w Sędziszowie będzie znał, więc w danym przypadku wątpliwości mieć nie będzie, że wyświetla mu się właśnie S5.
Jasne, masz rację, tyle że wszyscy jeżdżą wszyscy wiedzą co jest grane ale wszystko jest na gębę. Jeżeli rzeczywiście teraz zdarzyłby się wypadek z tego powodu to ja jako maszynista bym zapytał:
Na jakiej podstawie prawnej wymagało się ode mnie zmniejszenia prędkości do 40km/h mijając taki semafor. Który podpunkt i który paragraf i jakiej instrukcji. Mamy mnóstwo procedur, rozkazów szczególnych wytycznych itd. ale tutaj w tym przypadku mi coś zawodzi.
Dobrze powiedział na szkoleniu jeden z instruktorów że: "Przepisy kolejowe pisane są krwią"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum