Wysłany: 13-02-2012, 18:00 Reaktywacja linii Chełm - Włodawa
Szynobusem z Chełma do Włodawy
Być może już w czerwcu mieszkańcy Chełma i okolic będą mogli wybrać się na wycieczkę szynobusem. Samorząd miasta z kilkoma ościennymi gminami zabiega o uruchomienie połączenia kolejowego do Włodawy.
Kilka dni temu zawieźliśmy do marszałka województwa petycję w tej sprawie - mówi wiceprezydent Józef Górny. Pod dokumentem podpisali się, oprócz władz miasta Chełma i Włodawy, także wójtowie gmin Włodawa, Wola Uhruska, Ruda-Huta i Chełm.
Jak tłumaczy wiceprezydent, w lutym opracowywana jest w urzędzie marszałkowskim korekta planu rzeczowo-finansowego na drugi półrocze. To, jego zdaniem, doskonały moment na to, aby złożyć wnioske o uruchomenie takiego połączenia kolejowego. Przedsięwzięcie ma siedmiu partnerów. Promuje je sześć samorządów i marszałek województwa, więc powinno się udać - przekonuje wiceprezydent - Polskie Linie Kolejowe również chcą zaangażować się w projekt.
Połączenie, z przyczyn technicznych i ekonomicznych, miałoby być uruchamiane etapami. W tym roku działałoby tylko od czerwca do października. Szynobus jeździłby z Chełma do Stulna i z powrotem, trzy razy dziennie, przez cały tydzień. W 2013 roku byłyby już dwie trasy: chełm-Włodawa (trzy kursy dziennie tam i z powrotem przez cały rok) oraz Chełm-Stulno (w miesiącach maj-październik, dwa kursy dziennie, tam i z powrotem).
- Uruchomienie połączeń kolejowych przyczyni się do rozwoju turystyki o ożywienia gospodarczego subregionu chełmsko-włodawskiego, a także uchroni linię kolejową nr 81 Chełm-Włodawa przed likwidacją - argumentują wnioskodawcy przedsięwzięcia - linia ta posiada także ogromne możliwości stymulowania rozwoju współpracy transgranicznej w ramach Euroregionu Bug. Mogą one zostać uruchomione poprzez odbudowę mostu kolejowego na Bugu we Włodawie i stworzenie w ten sposób połączenia kolejowego pomiędzy Chełmem w Polsce i Brześciem na Białorusi. Władze Obwodu Brzeskiego są zainteresowane takim połączeniem.
Jak podkreślają samorządy, tereny wokół "ożywianej" linii kolejowej obfitują w wiele pomników przyrody, parki przyrodnicze i krajobrazowe, unikalną florę i faunę, nieskażone środowisko, zabytki, miejsca pamięci, szlaki turystycznej, kompleksy leśne, rzeki i zbiorniki wodne.
- Chcemy, aby było to nie tylko dobre połączenie komunikacyjne dla mieszkańców, ale także atrakcja turystyczna - mówi Kazimierz Smal, wójt gminy Ruda-Huta - Będzie można zabrać ze sobą rower i, na przykład, wysiadając na stacji w Rudzie-Hucie, wybrać się na przejażdżkę do Hniszowa, aby zobaczyć dąb Bolko. Pomysłów jest mnóstwo.
- W sezonie będzie można wybrać się szynobusem na grzyby, jagody, ryby - wylicza Górny.
Dodatkową atrakcją jest to, że wzdłuż linii kolejowej nr 81, przez miejscowości: Srebryszcze, Koza-Gotówka, Okszów i Siedliszcze-Przymiarki biegnie Ścieżka Rowerowa Polski Wschodniej.
-Połączenia te ułatwiłyby mieszkańcom dojazd do pracy, na zakupy lub załatwianie spraw urzędkowych, a młodzieży dojazdy do szkół - przekonuje wiceprezydent Górny. Informuje też, ze wnioskodawcy otrzymali już zapewnienia od Polskich Linii Kolejowych S.A. o gotowości wyremontowania torów, rozjazdów, urządzeń stacyjnych oraz przystosowania jej do prędkości podróżnej szynobusem do 60 km/godz.
- Ze swojej strony, jako samorząd przy współpracy z PLK, Lasami Państwowymi oraz organami ochrony środowiska deklarujemy pomoc w oczyszczeniu na swoim terenie toru kolejowego, rozjazdów i urządzeń stacyjnych z zachwaszczeniem zakrzaczeń i innych przeszkód, jakie powstały w ciągu wieloletniego braku regularnego ruchu pociągów na tej trasie - dodaje Górny.
Źródło: Super Tydzień Chełmski
I jak? Wiadomość chyba bardzo dobra, jestem gorącym zwolennikiem takiego rozwiązania, jednak niezbyt chyba wierzę w pozytywne rozwiązanie TEGO roku. Czy aby PR mają wystarczającą liczbę szynobusów aby obsłużyć jeszcze Chełm-Stulno? No i dziwi mnie pomijanie chyba największego atutu linii - bliskości Jeziora Białego.
No byłoby super Widać też duże zaangażowanie gmin, może województwo się przyłączy. Na pewno warto, bo Roztocze i Polesie to jedne z najciekawszych i najpiękniejszych miejsc, jakie miałem okazję odwiedzić. Dojazd tam pociągiem, szczególnie nad Jezioro Białe byłby strzałem w dziesiątkę i myślę że na pewno chętni by się znaleźli. Tylko nie pamiętam, jak daleko od Okuninki przebiega ta linia 81?
EDIT: zerknąłem, i jednak kawałek jest do jakieś stacji od jez. Białego, a jakoś nie wyobrażam sobie żeby ktoś doginał kilka kilometrów z buta, więc chyba bez zaangażowania busiarstwa, albo czegoś podobnego by się nie obyło, bo przecież nie można liczyć na samych rowerzystów. Trzeba też pamiętać, że podobnie jest we Włodawie, gdzie z Orchówka ze stacji do miasta też jest dość znaczna odległość. Tory są w dobrym położeniu np. w Woli Uhruskiej (stacja Uhrusk) i w Sobiborze blisko muzeum.
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Ostatnio zmieniony przez filip39 dnia 13-02-2012, 18:27, w całości zmieniany 1 raz
Około 3 km bezpośrednio od linii. Od przystanku Sobibór to chyba będzie w linii prostej 4 km, z tym że nie ma tam bezpośrednio drogi. To byłoby pole do pewnych inwestycji infrastrukturalnych.
No właśnie pamiętam, że z tymi drogami było krucho, pierwszy raz jak byłem w Sobiborze, właśnie w muzeum, dojeżdżał jeszcze PKS z Włodawy, jechał akurat przez Okuninkę i Białe (taki sympatyczny mały cabrio - bus ) Jakby to skomunikować to miałoby rację bytu, najlepiej żeby jeszcze bilet obowiązywał z pociągu np. na busa do miasta (do Włodawy, albo do Okuninki, jak kto potrzebuje). Ale koniec marzeń.
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Do sukcesu szynobusów Chełm - Stulno - Chełm przyczyniłoby się skomunikowanie tych kursów z pociągami REGIO i interREGIO odjeżdżającymi ze stacji Chełm oraz oferta Połączenie w Dobrej Cenie.
Ja bym poszedł o krok dalej i połączyć może jeden kurs relacją Zamość-Rejowiec-Chełm-Stulno/Włodawa/Okuninka (jak kiedyś dobudują tory ;]). Naprawdę sensownych połączeń byłoby mnóstwo, ale to wszystko zależy od zainteresowania linią. PWDC to obowiązek. W sumie nie wyobrażam sobie, aby było inaczej, skoro na Chełm-Dorohusk jest to do Włodawy/Stulna tym bardziej. Ale obiektywnie rzecz patrząc co do reaktywacji już na te wakacje, na pewno będzie ciężko.
Widzę, że moje przewidywania okazały się bardziej realne niż się spodziewałem Nie wiem jak w ruchu regularnym, ale sezonowo pociągi na tej linii mają zdecydowanie rację bytu.
No to teraz czekam na pierwsze skowronki z linii hrubieszowskiej. Tam logistycznie będzie dużo prościej uruchomić połączenia bo w Zamościu już są szynobusy. Pozostaje kwestia ich odpowiedniego zobiegowania.
Bardzo dobra informacja- myślę, że tabor odpowiedni na tę linię to sa107- jeden jest w Lublinie, a drugi powinien niedługo wrócić z naprawy powypadkowej, a są używane praktycznie tylko na jednej parze pociągów Kraśnik- Lublin- Kraśnik. Tylko, że konieczne byłoby jak piszecie zastosowanie PWDC- myślę, że na trasie Chełm- Uhrusk coś 4,00zł, bo u przewoźników drogowych kosztuje od 5zł do 6,10zł, przy czym czas jazdy to aż ok50 minut, a szynobusem spokojnie byłoby ok 30minut
_________________ Polacy- weźmy przykład z Węgrów i pana premiera Orbana!
Z gazu łupkowego będą wielkie pieniądze- aż 4,90 za 1000m3.
Hoho....najciekawsze w tym wszystkim paradoksalnie jest to, że wreszcie władzom w Rudzie Hucie się odwidziało i chcą promować kolej u siebie.
Szczerze mówiąc...pomysł jest realny co najwyżej na wakacje. Z dojazdem do Białego z Sobiboru-czysta fantastyka, z Włodawy z resztą nie lepiej, no chyba że mówimy o turystyce rowerowej. Kończenie kursów w Stulnie też jakoś dziwne, jak już reaktywować linię z nastawieniem na turystów to albo Sobibór albo Włodawa.
Jeżeli chodzi o Stulno, to pewnie o bliskość lasów, a zgodnie z tym co piszą, to Włodawa miałaby być w przyszłym roku.
A nie zgodzę sięz tym, żeby ruch był tylko sezonowy-Wola Urhuska i Ruda-Huta (tu trzeba by wybudować przystanek) są w miarę dużymi miejscowościami gminnymi, jest jeszcze pare innych wsi po drodze i bez problemu generowały by ruch na poziomie sa107 (40 miejsc siedzących). Patrz Siedlce- Czeremcha (5 par pociągów) często wielki tłok z powodu rowerzystów i grzybiarzy, a i zdarza się tam tabor pojemniejszy.
_________________ Polacy- weźmy przykład z Węgrów i pana premiera Orbana!
Z gazu łupkowego będą wielkie pieniądze- aż 4,90 za 1000m3.
Możecie mi wyjaśnić jedną rzecz - dlaczego większość reaktywacji zaczyna się na poziomie TYLKO dwóch/trzech par? Przecież takim układem bardzo ciężko zachęcić ludzi do jazdy pociągiem, chociażby ze względu na bardzo nie wielkie możliwości dojazdów i powrotów do/z pracy/szkoły.
Rzepin - Międzyrzecz, Jelenia Góra - Zgorzelec, Żagań - Niegosłowice, Zebrzydowa - Lwówek, Rogoźno - Wągrowiec, Rzeszów - Tarnobrzeg, Lublin - Zamość, Pisz - Ełk, Ełk - Olecko. Przecież na tych liniach frekwencja nie powala (może z wyjątkiem Zamościa i Tarnobrzega no ale tam kursów powinni dołożyć). Pierwsze 4 relacje po krótkim życiu ponownie zamarły, Rogoźno dogorywa na KKA. Przecież to chyba nie tak ma wyglądać.
To jest trochę taki magiczny krąg. Puszczamy 3-4 pary bo nie ma pieniędzy na więcej. A 3-4 parami nie zachęcimy ludzi do korzystania z kolei. Tak jak z każdym 'biznesem' brakuje pieniędzy na rozkręcenie, a na większości linii potrzeba byłoby minimum pół roku do osiągnięcia docelowego obłożenia pozwalającego na utrzymanie połączenia. W połączeniu z minimalnymi nawet działaniami marketingowymi to są miliony złotych, których większość UMów boi się wyłożyć (a czasami po prostu nie ma z czego).
Akurat linia do Włodawy to nie jest dobry przykład, bo to bardzo słabo zaludniony obszar i może być poważny problem żeby wygenerować frekwencję na 6 par pociągów.
Ale na linii Lublin- Uhrusk (Stulno) z wydłużeniem 2-3 par do Włodawy jak najbardziej.
Za pomocą jednego szynobus dałoby się tak ustawić obiegi, żeby pociągi dojeżdżały do Chełma przed 7, 8, 10, 14, 15.30 i 18, a wyjeżdżały ok. 7, 9, 12, 14.30, 15.45, 18.30.
Ale po prostu na więcej niż te 3 pary nie ma pieniędzy- jak pisałem z czasem przejazdu pociągi będą sporo na plus- 20 minut krócej w relacji do Woli Uhruskiej i będą jeździły do centrum Chełma.
_________________ Polacy- weźmy przykład z Węgrów i pana premiera Orbana!
Z gazu łupkowego będą wielkie pieniądze- aż 4,90 za 1000m3.
Czy do centrum Chełma to dyskusyjne. Jeśli będą uruchomione kursy w relacji Chełm-Stulno/Włodawa, to raczej przez stację Chełm Miasto przejeżdżać nie będą.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum