Wysłany: 26-02-2014, 16:48 Odcinek Chojnów - Rokitki - Chocianów
PKP zwija tory z Chocianowa
PKP Polskie Linie Kolejowe, likwidują tory na trasie Chocianów – Duninów.
Na linii kolejowej nr 303, na terenie do Chocianowa, obecnie wdrożona jest, procedura likwidacyjna dla odcinka Duninów – Chocianów, w tym również torów stacji Chocianów.
Likwidacja torów obejmie odcinek o długości ok 4 kilometrów.
Brak zainteresowania tą linią ze strony przewoźników spowodował, że od roku 2000 na odcinku do Chocianowa ruch pociągów jest zawieszony. Nie było w ostatnich latach sygnałów dotyczących powrotu przewoźników.
Ważną decyzją jest ocena gospodarzy terenu. Rada Miejska w Chocianowie uchwałą z 2011 r. odstąpiła od możliwości złożenia wniosku w sprawie wstrzymania zapowiadanego już wówczas postępowania likwidacyjnego.
PKP chce też nieodpłatnie przekazać miastu swoje nieruchomości, czyli dworzec kolejowy.
Pamiętam jak w 2001-03 roku na stacji w Chocianowie były jeszcze odstawiane węglarki i platformy z których korzystał pobliski zakład. Linia była nawet fajnie utrzymana (nie licząc trawy) potem już się skończyły czasy przewozów.
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
Niestety mam kolejną złą wiadomość, z informacji jakie udało się uzyskać mojemu znajomemu we Wrocławskim Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w ciągu najbliższych tygodni (najprawdopodobniej już w przyszłym) rozpocznie się fizyczna likwidacja linii kolejowej nr 316 na odcinku Chojnów - Rokitki.
Tym samym w ostateczny niebyt odejdą wszelkie spekulacje i pomysły dotyczące powrotu w przyszłości pociągów z Legnicy w kierunku Żagania kursujących obecnie przez położony na odludziu, polny przystanek Goliszów na swą dawną trasę przez Chojnów i Białą Złotoryjską.
Niestety w tym przypadku jest już raczej za późno na jakiekolwiek interwencje i próby zatrzymania tych działań gdyż wykonawca prac rozbiórkowych został już wyłoniony i prace lada dzień się rozpoczną.
Urzędu Marszałkowskiego który jeszcze kilka lat temu przejawiał zainteresowanie tym odcinkiem, obecnie sprawa nie interesuje.
Odcinek linii 303 Duninów - Chocianów w perspektywie kilku miesięcy nie jest jeszcze zagrożony rozbiórką, podobnie odcinki linii 284 (Jerzmanice Zdr. - Lwówek Śl) i 312 (Krzeniów - Wojcieszów Grn.), ale podkreślam JESZCZE.
W ostatnim czasie działania Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA we Wrocławiu nabrały dużego tępa, celem tych działań jest likwidacja i pozbycie się możliwie jak największej ilości majątku będącego pod zarządem PKP SA na terenie województw dolnośląskiego i opolskiego. Zburzona i zrównana z ziemią w najbliższym czasie ma zostać masa budynków gospodarczych, nastawni i budynków dworcowych. (Niedługo ogłoszone zostaną stosowne przetargi) Zlikwidowane mają zostać również WSZYSTKIE będące pod zarządem PKP Nieruchomości wyłączone z eksploatacji linie kolejowe, także te które w najbliższym czasie zostaną tam przekazane z PLK.
W ostatnim czasie rozebrany został już odcinek Gryfów Śl. - Lubomierz (niegdysiejszy fragment linii 284 z Legnicy), oraz w ostatnich tygodniach linia nr 315 Jawor - Malczyce (Fotorelacja z rozbiórki: http://forum.sudety.it/viewtopic.php?t=4311&start=30 )
Kolejne w kolejce do rozbiórki w najbliższym czasie są odcinki :
Ławszowa - Żagań (fragment linii 283 z Jeleniej Góry),
Kobierzyce - Piława Górna (linia kolejowa 310 stanowiące część dawnego połączenia Dzierżoniowa z Wrocławiem)
Które linie będą następne okaże się w najbliższych miesiącach, jedno jest pewne, likwidacyjna machina na bezprecedensową w skali ostatnich lat skale ruszyła.
[ Dodano: 10-03-2014, 20:28 ]
W planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego pojawił się zapis dotyczący linii 316 (Chojnów - Rokitki) - Uwzględnia się prowadzenie pociągów relacji Legnica - Żary po dostosowaniu infrastruktury do prędkości min 60km/h.
Warto zwrócić uwagę iż jest to jedyna linia wśród tych wyłączonych całkowicie z eksploatacji uwzględniona w planie.
[ Dodano: 10-03-2014, 20:37 ]
Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego:
Zostają tu podawane sprzeczne informacje. Z jednej strony news o fizycznej likwidacji odcinka a niżej o planach "reaktywacji"? Która wiadomość jest świeższa / o większym priorytecie?
Plany jak wiemy to plany, z których nigdy nic nie ma. Nie chce mi się wierzyć w odnowienie przejezdności odcinka z Chojnowa do Rokitek nie mówiąc już o dostosowaniu tego odcinka pod 60km/h. Naturalnie podpisałbym się pod takim projektem, byłby to super pomysł nie tylko na wakacje (Chojnów->ośrodki wypoczynkowe w Rokitkach) ale i na co dzień (uczniowie), ale to tylko marzenia. Odcinek Złotoryja-Chojnów już jest rozbierany od paru miesięcy (ma ponoć powstać ścieżka rowerowa) natomiast na szlaku w kierunku Rokitek "cisza", ale jak mówiłem. Pisałem już kiedyś do UMWD odpisali, że naprawa wymagałaby dużych nakładów finansowych i nic z tego nie będzie. Aha, no i mamy brak rozjazdu z E30 na linię 316. Myślę, że zamiast wstawiać tu sprzeczne informacje to lepiej napisać do źródła i się wszystkiego dowiedzieć. Planujesz coś takiego?
Linia kolejowa 316 na odcinku Rokitki - Chojnów zostanie fizycznie zlikwidowana w przeciągu najbliższych tygodni i tego już najprawdopodobniej nic nie zatrzyma, gdyż wyłoniony został już wykonawca a informacja pochodzi z pewnego źródła w Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami PKP. Przekonasz się na dniach - przykro mi to mówić.
Info o zapisie w planie transportowym wrzuciłem po zapoznaniu się z zaktualizowaną wersją tego dokumentu.
Jeżeli nawet coś planują to najwidoczniej "zaspali" albo udają że nie wiedzą co planuje i już realizuje PKP S.A., a zapis w planie jest swego rodzaju alibi dla UMWD.
Jak napisałem wyżej zlikwidowane mają zostać wszystkie nieczynne linie kolejowe w regionie będące pod zarządem PKP Nieruchomości, na dniach rozebrana została linia Jawor - Malczyce, aktualnie w trakcie rozbiórki jest szlak Kępno - Namysłów, teraz dochodzi 316, następne mają być albo 283 (Żagań - Ławszowa) lub 310, tak czy siak tempo jest wręcz ekspresowe, wszystko odbywa się po cichu i bez większego rozgłosu.
Oczywiście Urząd Marszałkowski zostanie poinformowany o działaniach PKP S.A. dotyczących linii 316.
Temat porzuciłem jakieś 3 lata temu po pismach w tej sprawie do UMWD, teraz myślałem, że może coś ruszyło, no ale cóż. Mam chociaż nadzieję, że ziszczą się plany tej ścieżki rowerowej - czy to na odcinku do Złotoryi czy do Rokitek, ale pewnie na to też będą potrzebne "zbyt duże nakłady finansowe" i jak to zwykle bywa "niedasizm" da o sobie znać Kto wie może chodzi o rozbiórkę starych torów, podkładów itp. w przypadku ewentualnego remontu odcinka i tak trzeba byłoby to wszystko powymieniać... Ale nie ma co spekulować, temat jest prawdopodobnie skończony i tyle. Plany UMWD to po prostu jakieś wymysły grupy "ekspertów"
Odcinek Chojnów - Rokitki został skazany na zagładę już podczas modernizacji st. Chojnów. Wówczas to odcięto linię od stacji Chojnów. A wystarczył jeden rozjazd.
PKP SA ma "ambitny" plan rozbiórki linii ( czytaj przychodów ze sprzedaży złomu). Dlatego takie tempo. A na odc. Żagań - Ławszowa jest jeszcze coś do rozbiórki ?
Konik 23 nie przesadzaj. Nie dalej jak miesiąc temu miałem okazję wizytować lk 283 od wiaduktu nad DK 18 do Żagania i byłem pozytywnie zaskoczony. Duża część torów sprawia wrażenie jakby za chwilę miał po nich przejechać pociąg. W Świętoszowie tor główny nadal istnieje, rozebrano tylko boczne, w Łozach i na północ od tego przystanku też tory praktycznie kompletne. Być może są większe ubytki między Żaganiem a Trzebowem bo tej części nie wizytowałem (z wyjątkiem fragmentów koło stacji Żagań), ale w brew Twojej wypowiedzi jest jeszcze co rozbierać. Wizytowana przeze mnie 303 kilka lat temu była dużo bardziej rozkradziona i zarośnięta krzakami i młodnikiem.
Odcinek Chojnów - Rokitki został skazany na zagładę już podczas modernizacji st. Chojnów. Wówczas to odcięto linię od stacji Chojnów. A wystarczył jeden rozjazd.
Dokładnie. Dlatego też już wtedy spisałem ten odcinek na straty, ale jednak po jakimś czasie napisałem w tej sprawie do UMWD, efekty były takie jak pisałem wcześniej - "za duże koszty". Pisałem w tej sprawie, bo w końcu rozchodziło się o niespełna 8-9km odcinek a nie 100km, więc myślałem że są jakieś szanse w tej sprawie
Kobierzyce - Piława Górna (linia kolejowa 310 stanowiące część dawnego połączenia Dzierżoniowa z Wrocławiem)
Ten odcinek miała w planach reaktywacji poprzednia ekipa z UMWD. Ale nowy marszałek kolej olał całkowicie. Widać kargulową mentalność, takim technika niepotrzebna...
Pro Kolej apeluje o zachowanie spójności sieci kolejowej.
Od dłuższego czasu, przy okazji realizacji dużych projektów modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe odcinają połączenia linii magistralnych z lokalnymi, likwidując na nich ruch bądź możliwość ich reaktywacji i generowania - również w przyszłości - dopływu pasażerów i ładunków do głównego korytarza transportowego - alarmuje Fundacja Pro Kolej.
Linia kolejowa z Rokitek do Chocianowa powinna zostać ponownie uruchomiona.Chocianów może i nie jest jakimś dużym miastem (8 tyś) ale myślę,że spora część mieszkańców dojeżdzała by do pracy do Legnicy.Istnieje jeszcze możliwość że większość jednak dojeżdza do Lubina lub Polkowic no to wtedy reaktywacja traci sens,lecz jeśli miejcem pracy jest Legnica to przy obecnych czasach przejazdu do Legnicy pociąg jest bezkonkurencyjny.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum