Wysłany: 05-01-2007, 08:50 Czyżby reaktywacja linii Legnica - Rudna Gwizdanów?
Otrzymałam maila. Jest to przedruk artykułu, jednak nie mogę podać źródła i daty publikacji, bo i autor maila tego nie uczynił.
-----
Urzędnicy obiecują: znów będzie można dojechać z Lubina do Wrocławia pociągiem
Możliwe, że już w lutym - wraz z korektą rozkładu jazdy - PKP przywróci połączenia ze stolicą Zagłębia Miedziowego. Samorządy muszą tylko złożyć wniosek
W środę na nieczynną od dwóch lat stację w Lubinie kolej podstawiła nowoczesny pociąg. Na zachętę zaproponowała przejażdkę do Rudnej. Mieszkańcy są za.
- Towarowe chodzą, a osobowych nie ma. Korzystałbym, bo wolę jechać pociągiem niż samochodem - mówi Jan Stępień.
- Brakuje nam połączeń z Legnicą - dodaje Małgorzata Dąbrowska z Rudnej.
Magdalena Rozik i Anna Sieja z Lubina deklarują, że chętnie jeździłyby do Wrocławia na zakupy. Prezydent Robert Raczyński liczy jednak, że to lubińskie galerie handlowe i targowiska będą przyciągać amatorów zakupów z całego Dolnego Śląska, a przy okazji interes zrobi także kolej.
- Warto zainwestować w tę trasę - przekonuje Marek Pawicki, dyrektor spółki PKP Przewozy Regionalne z Wrocławia. - Mamy kilkanaście nowych zespołów trakcyjnych do wykorzystania.
Tadeusza Kielana, naczelnika wydziału infrastruktury Urzędu Miasta w Lubinie przekonał kolejarz Norbert Lupa. Tak powstał plan przywrócenia połączeń. Kielan namawia gminy z Zagłębia Miedziowego do podpisania porozumienia w tej sprawie. Linia na pewno nie będzie rentowna, ale z Unii Europejskiej można uzyskać 75 procent dofinansowania. Brakujące pieniądze musiałyby wyłożyć gminy i urząd marszałkowski.
- Wchodzimy w to - deklaruje wójt gminy Rudna Władysław Bigus.
- Jest bardzo realna szansa, że od przyszłego roku będziemy mogli jeździć szynobusem - twierdzi Tadeusz Kielan.
Na początek - może już za cztery miesiące - PKP są gotowe uruchomić po dwa kursy dziennie na trasie Legnica-Rudna Gwizdanów i Rudna Gwizdanów-Legnica. Urzędnicy myślą też o przedłużeniu tej trasy do Głogowa. Więcej pociągów z Lubina ma szansę znaleźć się w rozkładzie jazdy przygotowywanym na sezon 2007-2008 (zacznie on obowiązywać za rok).
- Docelowo chcemy, by co godzinę odchodził szynobus do Wrocławia - mówi Tadeusz Kielan.
Na razie Lubin jest największym miastem w kraju bez komunikacji kolejowej. W maju prezydent Raczyński twierdził, że busy i autobusy wystarczą. Zmienił zdanie?
- Ja nie. Ale PKP tak - odpowiada prezydent.
-----
Kilka moich uwag do powyższego...
Oczywiście cieszy już sam fakt, że myśli się o reaktywacji połączeń na tej linii. Jednak najbardziej rozbawił mnie ten oto fragment:
- Warto zainwestować w tę trasę - przekonuje Marek Pawicki, dyrektor spółki PKP Przewozy Regionalne z Wrocławia.
Przecież to słynny tandem Pawicki & Piech zlikwidował parę lat temu połączenia na tej linii !!! Zresztą ów tandem ma niesamowity "dar" likwidowania, a potem reaktywowania! Wszyscy pamiętamy jak 1 kwietnia 2006 r. DZPR zlikwidował 42 pociągi regionalne na Dolnym Śląsku, by kilka miesięcy później przywrócić większość tych połączeń. Linia przeznaczona do "zaorania" Węgliniec - Jelnia Góra nagle w cudowny sposób ożyła - z dwóch par pociągów zrobiło się pięć + piątkowa "Kwisa" do Lubania. Skąd ta nagła metamorfoza dyrekcji DZPR? Nawet mnie to zadziwia!
Nawet dało się uporządkować sprawę z "Wrocławianinem" i nie ma już dziwacznych kombinacji. Jak widać nawet na Dolnym Śląsku dasię...
Rosną szanse na połączenie kolejowe Lubina z Polkowicami i Legnicą
Na pociągi do Wrocławia czekają studenci – mówi lubinianin Michał Dulko. – W busach jest ciasno, a koleją będzie taniej i wygodniej.
Z nowych połączeń skorzystaliby nie tylko studenci i uczniowie. Bronisław Gołas z Polkowic pracuje w Lubinie. Uważa, że kolej odciążyłaby drogi zatłoczone w godzinach szczytu.
– Chętnie przesiadłbym się do pociągu – mówi. – Jeśli jeszcze można by dojechać do Legnicy czy Głogowa, podróżnych nie zabraknie.
Lubin – Polkowice
– Najprawdopodobniej 22 lutego będzie pokazowy przejazd koleją do Polkowic – zapowiada Tadeusz Kielan z urzędu miasta w Lubinie.
Pomysł, by linią przemysłową kursował osobowy szynobus, zaakceptowały władze Polkowic i Pol-Miedź Trans, właściciel torów. Sprzyja mu zarząd województwa. Na razie ze stacji Lubin Górniczy przez Lubin Kopalnię można dojechać do stacji Rudna Przemysłowa – to przystanek najbliżej dawnej stacji Polkowice. Aby pociąg mógł dojechać do Polkowic, trzeba odnowić ok. 300 m torów i peron. Konieczny będzie także nowy dworzec, bo stary sprzedano.
W środę spotkali się samorządowcy obu miast. – Wspólnie z Lubinem złożymy wniosek o dofinansowanie rozbudowy infrastruktury kolejowej ze środków Unii Europejskiej – mówi Renata Dembek, wiceburmistrz Polkowic.
Lubin – Legnica
Te plany wymagają dopracowania. Wcześniej Lubin może odzyskać połączenie z Legnicą i z Wrocławiem. – Chodzi o to, by pociąg do Wrocławia ruszał z Lubina – wyjaśnia Kielan. – Jeśli marszałek się zgodzi, przewozy te mogłyby być uruchomione 1 lutego. Potem będziemy starać się o połączenia z Głogowem.
W urzędzie marszałkowskim poinformowano nas, że jest wstępna zgoda PKP i zarządu. – Dziś będziemy decydować o zakupie ośmiu szynobusów. Może skierujemy je na te trasy – mówi Piotr Borys z zarządu województwa.
Dyrektor oddziału transportu kolejowego w Pol-Miedź Trans Mieczysław Czerpita mówi, że spółka może być przewoźnikiem osób. Warunek to koncesja, przeszkolenie maszynistów do przewozów pasażerskich i zakup szynobusu przez województwo.
Świetna wiadomość i oby to wypaliło!
W tej chwili Lubin opanowany jest przez busiarzy - jest ich tutaj conajmniej kilkunastu i jeżdżą m.in. do Legnicy, Polkowic, Głogowa, Wrocławia.
Nareszcie jakieś dobre wiadomości, bo nie można pojąć by duże miasto, w dodatku zamożne ze względu na kopalnię miedzi nie miało połączeń do Wrocławia przez Legnicę i do Głogowa!
db uwierz mi że można pojąć u nas też są kopalnie jest przemysł a w tej chwili górny śląsk ma chyba najgorszą siec połączeń kolejowych w kraju. Chodzi o siec aglomeracyjną. Dziesiątki kilometrów torów pokopalnianych, po hutniczych leza odłogiem aż się prosi puscić po nich jakiś szynobus. Od gliwic po sosnowiec wszystko się dławi o tramwajach nie wspomne bo tez wymagają kapitalek komunikacja autobusowa nie daję rady moją ulubioną linią krajoznawczą nr 7 z zabrza do katowice jedzie sie póltorej godziny tzn głównie stoi w korku. Były plany puszczenia szynobusu przez koleje nadwiślańskie relacji katowice ligota-gliwice przez rudę wirek ale spełzło to na niczym chyba wiem dzięki komu i tak oto największa aglomeracja w polsce ma tak żałośne połaczenia co prawda są plany lekkiej koleji miejskiej ale to plany które są w planach od conajmniej 1985 roku
Najbardziej podoba mi się fakt, że plany obejmują także połączenie do Polkowic i zainteresowanie prowadzenia ruchu wyraża prywatny przewoźnik (Pol-Miedź Trans).
Już w przyszłym roku, zamiast tłoczną drogą, do stolicy Dolnego Śląska pojedziemy pociągiem. Przywrócone zostanie nie tylko połączenie Świdnica – Wrocław, ale też do Jedliny-Zdroju. Na powrocie dawnych pociągów skorzystają nie tylko mieszkańcy. Uratowane zostaną także niszczejące i nieczynne dworce
Bardzo się cieszymy, bo to ułatwi życie, zwłaszcza młodym ludziom – mówią Marek Jarosz i Anna Hołdys ze Świdnicy, którzy codziennie dojeżdżają na uczelnię do Wrocławia. – Pociągiem będzie wygodniej, taniej i bezpieczniej. Dziś jeździmy busami, a to dość ekstremalne przeżycie. Na tej drodze codziennie jest jakiś wypadek.
Kolej do stolicy Dolnego Śląska ucieszy nie tylko uczniów. Setki świdniczan pracuje we Wrocławiu lub pobliskich Kobierzycach, a pociąg zawiezie ich i do jednej miejscowości, i do drugiej.
– Dojeżdżam do pracy we Wrocławiu kilka lat i zawsze jest to samo – mówi Halina Klimala. – Busy są tak przepełnione, że człowiek czuje się jak śledź w puszce. Pociąg rozwiąże ten problem. I będzie taniej, a to jest jeszcze ważniejsze. Moja koleżanka dojeżdża do Wrocławia z Jaworzyny Śląskiej i miesięczny bilet kolejowy kosztuje ją dużo mniej niż mnie.
Porozumienie po latach
Remontu nieczynnych dziś linii kolejowych w naszym regionie podejmie się kilkanaście dolnośląskich samorządów. Mowa o części trasy ze Świdnicy do Wrocławia, linii Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto, na których zawieszono przewozy pasażerskie, oraz trasie ze Świdnicy do Jedliny-Zdrój. Jest już porozumienie w tej sprawie i wszyscy patrzą na to z nadzieją.
– Dążyliśmy do przejęcia linii w porozumieniu z innymi samorządami już od wielu lat, ale trudnością były rzetelne informacje dotyczące kosztów i problemy z porozumieniem się z PKP – mówi Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy.
Na mistrzostwa pociągiem
Dlatego tak długo sprawa nie była rozstrzygnięta. A samorządowcom bardzo na tym zależy. Chodzi głównie o to, że dziś ruch na trasie ze Świdnicy do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów.
– Koleją można odjeżdżać z centrum miast i dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska – wylicza pozostałe plusy przedsięwzięcia prezydent Świdnicy. – Nie bez znaczenia reaktywacja linii będzie też dla organizacji Euro 2012 we Wrocławiu.
Kibice będą mogli sprawnie poruszać się po Dolnym Śląsku. Zazwyczaj nie przyjeżdżają własnymi samochodami i jak pokazują doświadczenia innych miast – organizatorów Euro, wybierają właśnie komunikację zbiorową.
Na szczęście sprawa przywrócenia tych połączeń jest na finiszu.
Patryk Wild, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego mówi, że zapadły już decyzje o przejęciu linii przez województwo, a rozmowy z PKP zbliżają się do końca.
– Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwszy pociąg przejedzie po reaktywowanej linii już w przyszłym roku – dodaje Patryk Wild.
Drezyna na pamiątkę
Świdnica od lat stara się nie zapominać o tradycji kolejowej regionu. To m.in. w tym mieście przed laty odbyła się prezentacja szynobusu, który obecnie kursuje do Legnicy. Rokrocznie miasto włącza się też w organizację przejazdów drezynowych po nieczynnej już, a bardzo malowniczej trasie z dworca Świdnica Kraszowice do Zagórza Śląskiego.
Dworce do remontu
Na przywróconych połączeniach kolejowych skorzystają nie tylko mieszkańcy, choć oni z pewnością najbardziej, ale też niezagospodarowane i niszczejące budynki dworcowe. Przejmą je samorządy na trasie, gdzie linia będzie przebiegać. W przypadku Świdnicy chodzi o piękną, zabytkową kamienicę w centrum miasta.
– Taki ciężar jesteśmy w stanie przyjąć na siebie – mówi Ireneusz Pałac, wiceprezydent Świdnicy. – Zwłaszcza że już wcześniej chcieliśmy to zrobić.
Rzeczywiście, od wielu lat samorząd prowadził rozmowy z PKP. Kolej, choć sama w budynek nie inwestowała, nie chciała go oddać. Wyceniła go na milion złotych, na co miasto nie przystało.
Źródło: NaszeMiasto.pl
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Na niektóre lokalne linie wracają pociągi, o rewitalizację innych zabiegają samorządy.
Na „pierwszy ogień” poszła linia z Lubania do Leśnej. Kursowanie pociągów zawieszono tam piętnaście lat temu. Teraz, po niezbędnym remoncie zaniedbanych torów, pojadą tam pociągi! Na razie tylko towarowe, ale to już coś – twierdzą samorządowcy.
Wagony będą woziły bazalt wydobywany w pobliskich kamieniołomach w Grabieszycach i Miłoszowie. Kruszec zostanie dostarczony do Leśnej ciężarówkami.
– To pierwszy krok do uruchomienia lokalnych połączeń turystycznych. A takie jest założenie lokalnych władz. W regionie wiele osób pamięta jeszcze pociągi osobowe regularnie kursujące do Leśnej. Linia ma bardzo duże walory krajobrazowe. Połączenie Lubania z Leśną to nie tylko dodatkowy magnes dla turystów, ale i dla tubylców. Połączenie to przed likwidacją cieszyło się sporym zaiteresowaniem.
Do grona gmin w Jeleniogórskiem, które chcą ożywić nieczynne od lat trasy kolejowe, chce także dołączyć Marciszów. Niegdyś jedna z większych węzłowych stacji kolejowych, dziś podupada. Samorządowcy chcą to zmienić poprzez przejęcie i starania o ponowne uruchomienie kursów na trasie Marciszów – Jerzmanice. Pociągi jeździły tamtędy jeszcze do końca lat 80-tych ubiegłego wieku.
Zdaniem wójta Stefana Zawieruchy „reanimacja” tej linii to spora szansa dla miejscowości i okolic. Z Marciszowa pociąg jeździłby przez Bolków (ruiny zamku) i łączyłby tereny gminy z Jaworem oraz Legnicą.
Marciszowskie władze jeszcze nie wiedzą, jakie są realne szanse na realizację pomysłu. Wójt Zawierucha jest jednak przekonany, że tematu nie można odpuścić.
Wcześniej zainteresowanie przejęciem linii z Gryfowa do Świeradowa Zdroju zadeklarował tamtejszy samorząd. Teraz wiele zależy od PKP, które ma ustalić warunki, na jakich samorządy będą mogły przejąć kolejowe nieruchomości. Wszyscy włodarze gmin podkreślają, że rozmowy z kolejerzami są wyjątkowo trudne.
Przynajmniej dobrze, że są jakieś plany. Miejmy nadzieję, że będzie mniej typowo dolnośląskich linii kolejowych (Zarośnięte tory, zdewastowane, niezagospodarowane budynki dworcowe itp.) Chciałbym aby jeszcze odtworzyli linię z Jeleniej do Karpacza, do Sędzisława przez Kowary i Kamienną Górę i jeszcze ze Szklarkiej do Harrachova. Ach te marzenia
Dosztukowac tory to nie problem, jestem ciekaw czy w ogole cokolwiek w tamta strone ruszy, znacie te obietnice, szczegolnie samorzadow, tak jak mialo to miejsce kilka lat temu w sprawie uruchomienia polaczenia Szklarska Poreba-Harrachov. Torowisko nadal bezuzyteczne lezy, mimo ze nadaje sie to wykorzystania i nie ma zadnych ubytkow.
Wielki powrót kolei regionalnej zapowiadają samorządowcy województwa dolnośląskiego.
Jeśli nic się nie zmieni, już w grudniu przyszłego roku będziemy dojeżdżali pociągami do Wrocławia z Niemczy, Dzierżoniowa lub nawet z Bielawy.Bez korków, postojów i bezpiecznie do centrum Dolnego Śląska będziemy docierać w niecałą godzine.
Wójtowie,burmistrzowie,prezydenci miast,którzy zebrali się w Niemczy 21 maja br. na spotkaniu z PATRYKIEM WILDEM członkiem Zarządu Województwa,podjęli decyzję o podpisaniu listu intencyjnego do PKP.
Województwo planuje bowiem przejąć dwie nieczynne linie kolejowe i wyremontować je.
Natomiast zadaniem poszczególnych gmin będzie wyremontowanie stojących na trasie dworców kolejowych, planuje przeznaczyć na ten cel ok.100 mln zł.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w lipcu nastąpi przekazanie dwóch lini kolejowcy nr 285 i 310.
Od tego momentu przez pół roku przeprowadzona zostanie inwentaryzacja linii.
Najbliższy termin uruchomienia kolei regionalnej to grudzień 2008 roku,a najdalszy-grudzień 2009 roku.
Decyzję o powrocie do transportu kolejowego podjęto po zapoznaniu się ze statystykami dotyczącymi liczby osób do Wrocławia i okolic do pracy.Okazuje się,że pod stolicą Dolnego Śląska pracuje blisko 80% osób dojeżdżających z pobliskich powiatów (Dzierżoniowski,Świdnicki,Ząbkowicki).
Na razie ludzie ci korzystają z transpotu drogowego,który jest droższy i bardziej niebezpieczny.
Niszczeniu ulegają drogi.Często trzeba stać w korkach ulicznych.Kolej wszystkie te niedogodności zlikwiduje.
Dodatkowo Patryk Wild zapewniał w trakcie spotkania,że będzie przeprowadzona odpowiednia polityka dotacyjna,tak aby bilety nie byłe drogie.
Dobrze funkcjonująca kolej będzie służyła mieszkańcom i turystom.Zarządzający województwem chcą,aby Przedgórze Sudeckie stało się miejscem wypadów weekendowych i turystycznych naszych sąsiadów zza zachodniej granicy,co miało już miejsce w latach przedwojennych.
Najbliższe spotkanie planowane jest na pierwsze dni czerwca.W jego trakcie zostanie podpisany lizt intencyjny.
MAPA.jpg Tak będzie wyglądała wyremontowana linia kolejowa.
Może ona jednak ulec zmianie.
Wszystko zależy od tego ile gmin zdecyduje się przyłączyć do przedsięwzięcia.
Tak? To moze mi Pan Wild powie, dlaczego wiec od lat nie ma ani jednego pociagu z Görlitz czy Drezna do Jeleniej Gory przez Mikulowe, Luban, lub np. mimo checi CD, nadal nie ma reaktywacji trasy: Jelenia Gora-Liberec na odcinku Szklarska Poreba Gorna-Harrachov.
Zapewne 99 % z tych wiadomosci nigdy nie zostanie zrealizowanych, bo nagle okaze sie , ze nie ma pieniedzy, lub tez juz nikt sie tym nie interesuje, tak jak wielce i z duza pompa byl przejazd czeskiego szynobusu z Harrachova do Szklarskiej POreby. Minely lata, a na onbietnicach, pismach, i notatkach w gazetach regiolanych na pisaniu pozostalo.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum