Prezes PKP Cargo o kardynalnych błędach poprzednich zarządów
– Sytuacja spółki pokazuje, że nie było żadnych sporów między zarządami a związkami zawodowymi. Była w większości przypadków pełna komitywa, gdzie pod pozorem lansowania się jako dobry pracodawca wydawano środki na kredyt, de facto zadłużając Spółkę ponad stan. To była niestety gospodarka rabunkowa – mówi dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A.
PKP Cargo upada, a na rynek wchodzi spółka kolejowa z Ukrainy
Przyczyną obecnych trudności spółki PKP Cargo była polityczna decyzja premiera Morawieckiego, by zapewnić transport importowanego drogą morską węgla, gdy zerwano kontrakty na jego dostawy z Rosji. Zarząd posłuszny PiS-owi skierował większość składów pociągów do transportu węgla z portów. Rzecz w tym, że nie było płynnych dostaw i wagony stały puste w oczekiwaniu na ładunek. Aby zrealizować te zalecenia, zerwano lub źle realizowano zamówienia innych klientów. Ci znaleźli inne sposoby transportu i do PKP Cargo już nie powrócili.
Zwolnienia w PKP Cargo. Zarząd poinformował, ile osób straci pracę
Zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki - poinformował przewoźnik w środowym komunikacie giełdowym. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych – dodano.
Zarząd i Związki Zawodowe PKP CARGO składają wspólny list do Premiera
W dniu 23 lipca 2024 roku Zarząd PKP CARGO S.A. wraz z Organizacjami Związkowymi działającymi w Spółce skierowały do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska list w sprawie pilnej wypłaty rekompensaty z tytułu kosztów poniesionych w wyniku priorytetowego wykonania przez PKP CARGO S.A. transportu 4,5 mln ton węgla.
Spółka PKP Cargotabor złożyła wnioski o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości – poinformowało PKP Cargo w komunikacie giełdowym.
Władze spółki PKP Cargo przygotowały wstępny plan naprawczy zakładający zwolnienia. Firmy nie stać jednak na odprawy. Ich koszty mogą być pokryte z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
PKP Cargo „prostuje” informacje pojawiające się na temat spółki
W związku z tym, że w przestrzeni medialnej pojawiają się nieprawdziwe i zmanipulowane informacje na temat PKP Cargo, przewoźnik przekazał najważniejsze informacje dotyczące obecnej sytuacji spółki.
W związku z tym, że w przestrzeni medialnej pojawiają się nieprawdziwe i zmanipulowane informacje na temat PKP Cargo, przewoźnik przekazał najważniejsze informacje dotyczące obecnej sytuacji spółki.
Oświadczenie zarządu PKP CARGO warto przeczytać, ale jeśli ktoś nie ma czasu ani ochoty na tę lekturę, służę krótkim streszczeniem: „wszędzie skorumpowane kurwy i złodzieje”.
Oto najciekawszy i najważniejszy w mojej ocenie fragment:
„Przez 9 lat zgubnych dla PKP CARGO S.A. rządów PiS NSZZ Solidarność współzarządzała Spółką. Spośród siedmiu dyrektorów zakładów, wszyscy są z Solidarności, choć w Spółce działa kilkanaście związków zawodowych. Prawie 30% naszych pracowników jest dziś w NSZZ Solidarność. To prawie dwukrotny wzrost w ostatnich latach. Przez ostatnie lata pracownicy zatrudnienie na okres próbny dostawali przekaz, że muszą zapisać się do Solidarności by ich umowa mogła być przedłużona (to jest model nie z NSZZ, a z PZPR). To stało się w latach, gdy NSZZ Solidarność był przybudówką PiS.
(...)
NSZZ Solidarność w PKP CARGO to pro-pisowska oligarchia i wynaturzenie. Dziś działacze związkowi z NSZZ Solidarność straszą blokadami oraz organizują pikiety, na które zapraszają polityków PiS. Jedni i drudzy za tragiczną sytuację PKP CARGO S.A. obwiniają obecny Zarząd, który – przypomnijmy – działa od 3 miesięcy, podczas gdy działacze NSZZ Solidarność ręka w rękę z politycznie nominowanymi przez PiS władzami Spółki zarządzali nią przez 9 lat.
(...)
NSZZ Solidarność stworzył w PKP CARGO S.A. oligarchię związkową – grupę ludzi, którzy współzarządzali Spółką, otrzymując za to gigantyczne pieniądze. Henryk Grymel, szef Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ Solidarność w 2023 roku zarobił blisko 300 tys. zł w PKP CARGO. Wszyscy trzej związkowi członkowie RN kosztowali spółkę w 2023 roku blisko milion złotych.”
Na forum jest oddzielny bardzo interesujący wątek: PKP CARGO dojną krową klanu Grymli?
Na szczególną uwagę zasługuje fragment posta Krychy z grudnia 2008 roku, która wówczas napisała:
„Zgliszcza i ruiny! Tak Solidaruchy wykańczają firmy! PKP CARGO, gdzie wszystkim trzęsie Henryk Grymel (szef kolejarskiej "Solidarności") i jego "S"itwa, może spotkać podobny los...”
I tak oto po kilkunastu latach słowo stało się ciałem! Starych forumowiczy, którzy są dobrze poinformowani w kwestii afer i przekrętów na kolei, upadek PKP CARGO nie powinien dziwić. To było do przewidzenia!
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
To nieprawda, że tylko zwolnienia (i to takie ogromne - prawie likwidacyjne spółki córki - czyli ponad 8 tysięcy ludzi) są jedynym ratunkiem i rozwiązaniem.
Są inne. Również rozwiązujące problem "nagłego braku pieniędzy" jak np.
propozycja awaryjna (na 6-12 miesięcy):
Wszyscy (łącznie z zarządem) otrzymują pensję MINIMALNĄ co drugi miesiąc.
W ramach ratowania spółki można (uznając, że to firma strategiczna z parasolem rządowym z powodu mianowania zarządów pośrednio przez rząd) wynegocjować obniżenie rat kredytów prawie do poziomu obligacji rządowych (tak jak DB w niemczech).
Skoro firma musi wykonywać polecenia rządu to i rząd odpowiada za znajdowanie zleceń przewozu (jak dotychczas).
Można wykluczyć z przetargów publicznych konkurentów otrzymujących dofinansowania od swoch rządów (patrz choćby DB Cargo).
Można wytoczyć postępowania nieuczciwej konkurencji poprzez UOKIK
i UZP.
Można zatrudnić pracowników (obecnie bez wykorzystania) do innych prac.
Można wykorzystać czas na intensywne szkolenia.
Można obciążyć nieuczciwych konkurentów karami.
Można (podobnie jak niemcy) dosypać pieniędzy z budżetu na czas przejściowy.
Można wreszcie przeorganizować całe kierowanie pocoągami na ZDALNE pod kamerami z obecnością w pociągu jedynie syrażnika towaru.
Jest dużo więcej możliwości.
Zarząd PKP CARGO wspólnie z przedstawicielami wszystkich działających w Spółce Związków Zawodowych apelują do Premiera i Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty za tzw. decyzję węglową. To może pomóc uratować Spółkę.
Sytuacja PKP Cargo jest na tyle podbramkowa, że spółka nie jest w stanie wypłacać pracownikom wszystkich składników wynagrodzenia. Aby było możliwe wypłacenie pensji zasadniczych, konieczne – jak twierdzi zarząd – było wstrzymanie wypłat niektórych dodatków okolicznościowych. Tymczasem w jednym z zakładów spółek zależnych PKP Cargo odcięto dopływ prądu z powodu nieregulowania rachunków.
Czy PKP Cargo zatrudniały na fikcyjnych, podwójnych etatach?
Jedną z przyczyn kryzysu PKP Cargo były fikcyjne etaty, na których za poprzedniego zarządu zatrudniano osoby cieszące się przychylnością kierownictwa – twierdzi Onet. Pobieranie wynagrodzenia za niewykonywaną w rzeczywistości pracę miało być czymś nagminnym. Przewoźnik nie komentuje sprawy, jednak istnienie takiego procederu potwierdza przewodniczący jednego z największych działających w jego strukturach związków zawodowych.
Ostatnie wydarzenia wokół PKP Cargo, jednej z największych i najważniejszych spółek skarbu państwa, budzą liczne kontrowersje. W wywiadzie dla portalu wPolityce.pl Michał Bisek, dyrektora Wschodniego Zakładu PKP Cargo powiedział, że proces zwolnień grupowych negatywnie wpłynie na możliwość realizacji przez Spółkę zawartych kontraktów. Zarząd PKP Cargo natomiast odpowiada, że przeprowadzi proces zwolnień grupowych w taki sposób, by zapewnić realizację wszystkich bieżących i przyszłych zleceń na pracę przewozową.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Obligatariuszy GetBack S.A. ostrzega przed zarządcą PKP Cargo
Marcin Bukowski, członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Obligatariuszy GetBack S.A., wyraził wątpliwości związane z decyzją sądu o wyznaczeniu zarządcy w postępowaniu sanacyjnym PKP Cargo.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum