Wysłany: 14-04-2009, 18:03 Szkolenia na maszynistów
W internecie pojawiło się takie oto ogłoszenie:
[i]Szanowni Państwo,
Zapraszam do skorzystania z bezpłatnych szkoleń na maszynistę dla zatrudnionych pomocników maszynisty w ramach projektu „Pociąg do kolei – szkolenie na maszynistę dla pomocników maszynisty z województwa łódzkiego” oraz na pomocnika maszynisty dla osób pozostających bez zatrudnienia.
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw oraz do szkoleń na pomocnika maszynisty dla osób bezrobotnych w ramach Poddziałania 6.1.1 pn. „Kto ma w głowie olej, ten idzie na kolej – bezrobotni z Łodzi i powiatu kutnowskiego pomocnikami maszynisty”
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej projektu:
Szkoła kolejowa dla dorosłych (technikum) jest m.in.w Warszawie. Kształci w systemie zaocznym w 8 zawodach kolejowych. Tytuł zawodowy technika elektroenergetyka transportu szynowego jest jednym z podstawowych warunków do ubiegania się o przystąpienie do egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko maszynisty pojazdu trakcyjnego.
Więcej znajdziecie na stronie www.wce.pl
pozdrawiam
Zabraknie maszynistów?
Sektor przewozów kolejowych w Polsce znalazł się w bardzo trudnej sytuacji z uwagi na wymogi prawne odnoszące się do maszynistów kolejowych. Począwszy od dnia 4 grudnia 2010 roku nie można tak po prostu maszynistów szkolić ani poddawać egzaminom zawodowym. Dlaczego?
4 grudnia 2010 r., ze względu na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym utraciło moc rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach i prowadzące pojazdy kolejowe. - Jako że utraciło moc rozporządzenie ministra infrastruktury w chwili obecnej nie ma podstaw prawnych do przeprowadzania egzaminów weryfikacyjnych m.in. na stanowiska pomocnika maszynisty oraz rewidenta taboru - uważa przedstawiciel jednego z przewoźników kolejowych, chcący zachować anonimowość.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o transporcie kolejowym wprowadziła m.in. nową treść artykułu 22 wraz z nowymi artykułami 22a, 22b, 22c, 22d, 22e. Zobowiązują one resort do wydania szeregu rozporządzeń regulujących poszczególne kwestie. Na podstawie krótkiej analizy można określić liczbę niezbędnych rozporządzeń. Są to akty regulujące:
Szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorców ubiegających się o przyznanie uprawnień do szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów.
Tryb wydawania licencji maszynisty, wymagania zdrowotne, zasady oceny, wymagany zakres wiedzy i umiejętności oraz tryb prowadzenia rejestru wydanych licencji.
Wymagania w stosunku do podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich dopuszczających do pracy w charakterze maszynisty.
Zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa maszynisty, wzór tego świadectwa oraz sposób prowadzenia rejestru świadectw maszynisty.
Zakres i częstotliwość badań lekarskich, którym obowiązani są poddawać się maszyniści.
Wykaz stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Sposób powoływania i tryb pracy komisji egzaminacyjnych.
- Skąd wziął się ten problem? Otóż pod koniec 2010 roku miały ukazać się odpowiednie regulacje unijne. Tylko niestety ich publikacja się opóźniła. Nie ma ich zresztą do dziś. A panie i panowie posłowie na Sejm RP przegłosowali wprowadzenie zmian w życie z dniem 4 grudnia 2010 roku - komentuje Krzysztof Baczyński z Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. - Nikt - ani w sejmie ani w rządzie - nie pomyślał, że można zapisać, iż dotychczasowe regulacje obowiązują aż do wydania nowych. Mamy więc problem. Im większe opóźnienie w wydaniu nowych regulacji, tym problem ten będzie większy. A dla firm z branży szkoleń, egzaminów jest to być albo nie być - uważa.
- Jeżeli poczekamy naprawdę długo to nie będzie maszynistów i pociągi po prostu staną. Co na to rząd? UTK? Sejm? Liczba maszynistów mających ważne uprawnienia zawodowe, egzaminy okresowe, badania lekarskie, będzie maleć – bo nie ma jak odnowić uprawnień! Jak długo? I do czego to doprowadzi? - pyta Krzysztof Baczyński z ZDG TOR.
A kolejowych szkół ponadgimnazjalnych jak nie ma, tak nie ma... A chętni są!
W sumie jestem ciekawa, czy ktoś Ministerstwu Edukacji zwrócił uwagę na taką potrzebę.
_________________ Póki co tańczmy w rytmie karmanioli
Nim mały Jarek obwoła się Cesarzem!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum