Wysłany: 28-05-2009, 22:39 Budowa łącznicy Czerwieńska
Czwartek, 10.15. Na stację PKP w Czerwieńsku wjeżdża pociąg pospieszny Bachus z Zielonej Góry do Gdyni. Skład stop! Czas przestawić lokomotywę... Jesienią 2011 r. taki scenariusz będzie nieaktualny.
Układ torów w Czerwieńsku odziedziczyliśmy po Niemcach. A dla poprzednich gospodarzy najważniejsze było połączenie z Wrocławia, przez Zieloną Górę, do Berlina. Natomiast połączenie z Zielonej Góry do Zbąszynka i dalej do Poznania traktowali po macoszemu.
Na razie trzeba zmieniać lokomotywę
- Dlatego chcąc jechać do Poznania czy dalej do Warszawy, w Czerwieński trzeba przestawiać lokomotywy. I w pociągach osobowych, i w towarowych. A tych w ciągu doby jest kilkadziesiąt - wylicza dyżurny ruchu stacji w Czerwieńsku Grzegorz Muńka.
Przełączenie lokomotywy to strata 12 minut. Krócej, bo tylko 8 minut trwa przejście obsługi, o ile pociąg składa się z zestawu elektrycznego, w którym zespoły napędowe są z obu stron.
- Ale nawet wtedy trzeba sprawdzić hamulce, by pociąg był bezpieczny - dodaje manewrowy Grzegorz Górowski.
Jednak przy wymianie lokomotyw pracy jest więcej. Trzeba odłączyć kable wysokiego napięcia, tzw. sprzęgi powietrzne, wykonać próby, sprawdzić hamulce itp. Dlatego praca manewrowego jest bardzo niebezpieczna. A takich zamian lokomotyw przeprowadza się w Czerwieńsku kilkadziesiąt dziennie.
Dlatego Muńka jak też Górowski dodają: - Po wybudowaniu łącznicy, wielu z nas straci pracę. Wtedy wszystkie pociągi towarowe oraz wiele osobowych ominą bowiem Czerwieńsk.
Z zapowiadanej budowy łącznicy cieszą się jednak pasażerowie podróżujący z Zielonej Góry do Poznania i dalej Warszawy. Z wstępnych wyliczeń wynika, że podróż skróci o ponad pół godziny.
- To wspaniała wiadomość - powiedział nam Krzysztof Stasiak z Zielonej Góry, który dzisiaj pociągiem Bachus jechał do Poznania. - Dziwię się tylko, że dopiero teraz rozpocznie się ta inwestycje. Ale najważniejsze, że do niej dojdzie - dodał nasz rozmówca.
Entuzjastycznie na wiadomość o budowie łącznicy, zareagowali studenci z Zielonej Góry Cyprian Kociszewski i Maciej Koledziński, którzy dziś jechali na turniej piłki ręcznej do Radomia. - Pół godziny wcześniej do Poznania! Oby jak najszybciej łącznicę zbudowano. Przy okazji obiecujemy, że z turnieju w Radomiu przywieziemy medal - dodawali.
Zadowolona z zapowiadanej inwestycji była mieszkanka Gdyni Renata Mikocka. - Dzisiaj każdemu z nas się spieszy. Tym bardziej, że pociągi w porównaniu z samochodami są zbyt wolne.
Nie tylko łącznica
4 czerwca ma być podpisana umowa między Urzędem Marszałkowskim w Zielonej Górze a PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie o budowie łącznicy oraz modernizacji torów od Zbąszynka do Czerwieńska. Prace mają ruszyć wiosną 2010 r. i potrwać do jesieni 2011 r.
Na całym odcinku od Zbąszynka do Czerwieńska zostaną wymienione tory oraz poprawione rozjazdy. Koszt całej inwestycji to około 20 mln euro.
Ale po jej zakończeniu czas jazdy z Zielonej Góry do Zbąszynka skróci się o 33 minuty. Pociągi i szynobusy będą jechały z prędkością 100 km/godz.
04.06.2009 r., w urzędzie marszałkowskim Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński oraz Dyrektor Oddziału Regionalnego PKP PLK w Poznaniu Paweł Neumann podpisali wstępną umowę dotyczącą projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Czerwieńsk – Zbąszynek wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep”. Podczas spotkania członek zarządu Tomasz Hałas podkreślił wagę inwestycji dla regionu, zaznaczajac, że potrzeba jej realizacji jest istotniejsza niż partyjne podziały. Najpóźniej we wrześniu ma zostać ogłoszony przetarg na projekt modernizacji. Do końca 2012 roku zostaną wykonane najważniejsze prace, w 2013 natomiast prace wykończeniowe.
Dzięki realizacji zaplanowanej inwestycji skróci się podróż pomiędzy Zieloną Górą a Poznaniem. Połowa tego czasu zostanie uzyskana dzięki ominięciu stacji w Czerwieńsku. Tym samym nie będzie już konieczne przetaczanie lokomotywy. Modernizacja toru w tej okolicy sprawi, że pociągi będą mogły osiągać wyższą prędkość, dzięki temu czas jazdy skróci się o kolejne 20 minut.
Podczas uroczystości zawarcia umowy marszałek Marcin Jabłoński wspomniał spotkanie z dyrektorem Neumannem jakie odbył w zeszłym roku. Wtedy realizacja inwestycji wydawała się oczywista. Jednak wskutek uwarunkowań gospodarczych ostatnich miesięcy zaczęły rodzić się wątpliwości czy w ogóle dojdzie do skutku. Z PKP docierały informacje, że spółka musi zweryfikować swoje plany, co mogło zagrozić realizacji przedsięwzięcia. Jednak intensywne działania podjęte przez zarząd województwa przy równoczesnym silnym wsparciu lubuskich parlamentarzystów: poseł Bożenny Bukiewicz, senatora Stanisława Iwana (PO), a także posła Jerzego Materny (Pis) doprowadziły do uratowania inwestycji.
Jednym z kroków, które również wpłynęły na decyzję zarządu PKP PLK o podpisaniu umowy, było zwiększenie wysokości dofinansowania inwestycji w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego z 50 do 60%.
Dyrektor Paweł Neumann podkreślił, że rozmowy z Województwem Lubuskim w sprawie zrewitalizowania połączenia rozpoczęły się już w 2004 roku. Jednak dopiero obecny zarząd województwa doprowadził do ich przypieczętowania.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Czerwieńsk – Zbąszynek wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep” będzie finansowany w ramach Indykatywnego Planu Inwestycyjnego LRPO.
Wysłany: 04-06-2009, 17:36 Re: Ruszy budowa łącznicy Czerwieńska!
xzielak napisał/a:
Układ torów w Czerwieńsku odziedziczyliśmy po Niemcach. A dla poprzednich gospodarzy najważniejsze było połączenie z Wrocławia, przez Zieloną Górę, do Berlina.
Ja piernicze, juz nie tylko PiS o wszystko obwinia Niemcow, ale nawet PKP...
Po jakich Niemcach?? Po Prusach!!! To raz, a dwa, że w tamtych czasach Zielona Góra znaczyła tyle samo co Nowa Sól czy Gubin, czyli niewiele, więc połączenie z Poznaniem nie było w żadnej mierze istotne. Dodatkową przeszkodą była i zawsze będzie tu Odra! Dużo ważniejsze w tamtych czasach było połączenie Poznania z Lipskiem (które zresztą powstało jako pierwsze w tych rejonach) i które wywarło największy wpływ na wytyczenie wszystkich linii kolejowych w tym rejonie. Nikt o zdrowych zmysłach nie budowałby kolejnego mostu na Odrze obok tego leżącego w poblizu Czerwieńska.
xzielak napisał/a:
Natomiast połączenie z Zielonej Góry do Zbąszynka i dalej do Poznania traktowali po macoszemu.
To stwierdzenie dałbym do konkursu na ZŁOTE USTA TYSIĄCLECIA! Nikt inny tylko PKP traktowało to połączenie jak kulę u nogi, dopiero ok 14 lat temu pojawiły się w końcu sensowne w miare szybkie połączenia tych miast, które niedawno i tak praktycznie zniszczono...
xzielak napisał/a:
A tych w ciągu doby jest kilkadziesiąt - wylicza dyżurny ruchu stacji w Czerwieńsku Grzegorz Muńka.
Przełączenie lokomotywy to strata 12 minut. Krócej, bo tylko 8 minut trwa przejście obsługi, o ile pociąg składa się z zestawu elektrycznego, w którym zespoły napędowe są z obu stron.
A dziennikarze zawsze wierzą w każdą bzdurę, którą im się wciśnie... Kilkadziesiąt...HEHEHE!!!!
Skoro 12 minut, to dlaczego byly rozklady gdzie czas ten wynosil kilka minut wiecej?? A były okresy, że i mniej czasu wystarczało...
Ale najlepsze jest te 8 minut dla EZT. Niczym nieuzasadnione! Na linii Krakow-Zakopane w poczatku lat 90'tych zawracanie EZT trwało 2 minuty!!! I wszelkie zasady bezpieczeństwa wtedy też były zachowane!!!
Wysłany: 06-06-2009, 23:54 Re: Ruszy budowa łącznicy Czerwieńska!
bahnman napisał/a:
Nikt o zdrowych zmysłach nie budowałby kolejnego mostu na Odrze obok tego leżącego w poblizu Czerwieńska.
Tu się mylisz
bahnman napisał/a:
Nikt inny tylko PKP traktowało to połączenie jak kulę u nogi, dopiero ok 14 lat temu pojawiły się w końcu sensowne w miare szybkie połączenia tych miast, które niedawno i tak praktycznie zniszczono...
A czy tylko połączenie osobowe liczy się? Mnóstwo towarówek jedzie w strone Gubena, jest to bardzo ważne połączenie kolejowe, dziękuje Ruskom za likwidacje drugiego toru :/
bahnman napisał/a:
Skoro 12 minut, to dlaczego byly rozklady gdzie czas ten wynosil kilka minut wiecej?? A były okresy, że i mniej czasu wystarczało...
Ale najlepsze jest te 8 minut dla EZT. Niczym nieuzasadnione! Na linii Krakow-Zakopane w poczatku lat 90'tych zawracanie EZT trwało 2 minuty!!! I wszelkie zasady bezpieczeństwa wtedy też były zachowane!!!
A znasz może plan stacji Czerwieńsk? Wiesz ile set metrów lokomotywa musi się oddalić od składu? Do pierwszej lepszej zwrotnicy? Dlatego to tak długo trwa.
Wysłany: 09-06-2009, 11:40 Re: Ruszy budowa łącznicy Czerwieńska!
xzielak napisał/a:
Tu się mylisz
Gdzie ja sie myle niby?? Nikt nigdy nie zbuduje drugiego mostu kolejowego w poblizu Czerwienska...
zielak napisał/a:
A czy tylko połączenie osobowe liczy się? Mnóstwo towarówek jedzie w strone Gubena, jest to bardzo ważne połączenie kolejowe, dziękuje Ruskom za likwidacje drugiego toru :/
Mowa byla o pociagach zmieniajacych kierunek! Te towarowe przejezdzaja przez Czerwiensk bez zadnych manewrow. Bzdura bylo stwierdzenie, jakoby kilkadziesiąt pociagow zmienialo w Czerwiensku kierunek.
A Rosjanom tutaj akurat naleza sie brawa, w PL jest jeszcze wiele odcinkow, na ktorych dwa tory sa zbedne. Po wojnie zupelnie zmienily sie uwarunkowania geopolityczne przez co i glowne kierunki transportu osob i towarow! Koszty utrzymywania 2 torow na takich liniach jak Zbaszynek-Gubin bylyby utopia! To ze brak teraz przepustowosci to nie jest wina braku drugiego toru tylko beznadziejnej organizacji pracy PKP.
xzielak napisał/a:
A znasz może plan stacji Czerwieńsk? Wiesz ile set metrów lokomotywa musi się oddalić od składu? Do pierwszej lepszej zwrotnicy? Dlatego to tak długo trwa.
Po pierwsze czesc z tych pociagow to EZT, wiec zadnych manewrow, poza szybszym krokiem spaslego driver'a nie ma! Po drugie - dlaczego dawniej taki oblot skladu wymagal w Czerwiensku mniej czasu??? A po trzecie sa duzo wieksze stacje od Czerwienska, gdzie oblot skladu nie trwa tak dlugo...
Dobrze że w końcu to się zacznie. Ale z drugiej strony, zadziwiające jest że ponad 60 lat trzeba by ktoś wpadł na pomysł dostosowania układu sieci kolejowej do potrzeb Polski. "Dzięki" brakowi tego dostosowania padło niestety wiele innych linii, bo niepotrzebne.
Wysłany: 17-02-2010, 11:49 Re: Ruszy budowa łącznicy Czerwieńska!
bahnman napisał/a:
xzielak napisał/a:
Układ torów w Czerwieńsku odziedziczyliśmy po Niemcach.
Po jakich Niemcach?? Po Prusach!!!
Po jakich Prusach? Po Prusakach.
_________________ Uwaga, na tym forum ostrzeżenie dostaje się również za zaprzeczanie kłamstwu.
historia uczy jednego - nigdy nikogo niczego nie nauczyła
20 kwietnia 2010 r., w siedzibie PLK SA Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu, podpisana została umowa na nadzór i funkcję Inżyniera zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk z budową łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep omijającej stację Czerwieńsk – etap I”. Na wykonawcę ww. prac wybrano Firmę Menedżersko – Konsultingową Kolmen z Lublina.
Ze strony Kolmen umowę podpisali: Prezes Zarządu – Grażyna Chyżyńska i Dyrektor Zarządzający – Prokurent – Kazimierz Zbocz. W imieniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu swoje podpisy pod umową złożyli: Dyrektor Oddziału – Paweł Neumann i Zastępca Dyrektora Oddziału – Janusz Błachut.
Rewitalizacja linii kolejowej 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – etap I obejmować będzie budowę łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep, omijającej stację Czerwieńsk oraz wzmocnienie torów pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem. Przyniesie to określone korzyści dla lokalnej społeczności. Między innymi dzięki skróceniu o około 3,7 km odległości pomiędzy stacjami Zielona Góra i Sulechów, wyeliminowaniu konieczności zmiany kierunku jazdy pociągów oraz podniesieniu prędkości do 100 km/h, czas ich jazdy zostanie skrócony o około 33 min.
Modernizacja finansowana jest przez Unię Europejską, w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 oraz PLK SA i Fundusz Kolejowy. Realizacja projektu nastąpi w latach 2010 – 2012.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum