Być może w regionie powstanie nowy przewoźnik kolejowy. Urząd Marszałkowski szuka wykonawcy analizy powołania spółki samorządu województwa – Koleje Zachodniopomorskie.
Woj. zachodniopomorskie od 2008 r. jest udziałowcem (5,8 proc.) należącej do 16 samorządów spółki Przewozy Regionalne. W wyniku przetargu zawarło z nią 3-letnią umowę na prowadzenie komunikacji pasażerskiej na jego obszarze. W tym roku wyda na ten cel ponad 68, 7 mln zł.
Tymczasem ukazało się ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o zamówieniu wykonania opracowania „ Analiza powołania spółki samorządu województwa- Koleje Zachodniopomorskie”. Dlaczego ? Otóż od grudnia 2009 r. obowiązuje unijne rozporządzenie o organizacji transportu publicznego przez jednostki samorządu terytorialnego. Na jego mocy samorząd województwa ma prawo zlecać bez przetargu wykonywanie przewozów pasażerskich podmiotowi wewnętrznemu, czyli takiemu, nad którym ma zdecydowaną kontrolę. Dlatego też woj. zachodniopomorskie rozważa decyzję o powołaniu własnego przewoźnika kolejowego, w którego kapitale miałoby większościowy lub całkowity udział.
Przypomnijmy, że niezależnie od posiadania udziałów w spółce PR własnych przewoźników kolejowych mają - i to od kilku lat - województwa mazowieckie i dolnośląskie. Natomiast samorząd śląskiego już podjął decyzję o utworzeniu takiego.
Urząd Marszałkowski w Szczecinie na oferty czeka do 26 marca. Analiza, która ma m.in. ocenić zasadność utworzenia Kolei Zachodniopomorskich, ma być gotowa do 19 lipca br.
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zamawia analizę powołania spółki samorządu województwa, która obsługiwałaby kolejowe przewozy pasażerskie w regionie - informuje "Kurier Szczeciński”.
Województwo zachodniopomorskie posiada 5,8 proc. udziałów w Przewozach Regionalnych, z którymi wiąże je 3-letnia umowa na przewozy pasażerskiego na obszarze województwa. W tym roku z budżetu przeznaczone zostanie na ten cel ponad 68, 7 mln zł.
W międzyczasie ukazało się ogłoszenie Urzędu Marszałkowskiego o zamówieniu wykonania opracowania „Analiza powołania spółki samorządu województwa - Koleje Zachodniopomorskie”. Otóż od grudnia 2009 r. obowiązuje unijne rozporządzenie o organizacji transportu publicznego przez jednostki samorządu terytorialnego. Na jego mocy samorząd województwa ma prawo zlecać bez przetargu wykonywanie przewozów pasażerskich podmiotowi wewnętrznemu, czyli takiemu, nad którym ma zdecydowaną kontrolę - czytamy w "Kurierze Szczecińskim".
Swoje koleje mają już województwa mazowieckie i dolnośląskie, a śląskie już podjęło decyzje o utworzeniu własnej spółki.
Samorząd chce, aby opracowanie zostało wykonane do 19 lipca 2010 r. Oferty można składać do 26 marca. Jedynym kryterium oceny jest cena oferty.
"Kolejowe regionalne przewozy pasażerskie w województwie zachodniopomorskim wykonywane są na liniach kolejowych o łącznej długości około 1170 km. Są to linie zarówno znaczenia państwowego, jak i miejscowego, zelektryfikowane i niezelektryfikowane, jedno i dwutorowe. Przewozy pasażerskie od 2006 roku charakteryzują się stałą tendencją wzrostową, tak pod względem wielkości wykonywanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w pociągokilometrach (pkm), jak i pod względem wolumenu przewożonych osób. Przewozy realizowane są przez spółkę Przewozy Regionalne taborem kolejowym należącym do województwa (10 pojazdów spalinowych o pojemności od 100 do 300 miejsc) oraz do przewoźnika (84 elektryczne zespoły trakcyjne oraz składy wagonowe). Na początku bieżącego roku województwo zawarło umowę z firmą PESA Bydgoszcz na dostarczenie 10 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych o pojemności około 300 miejsc każdy. Dostawa pojazdów rozpocznie się w czerwcu br. i dobiegnie końca w połowie 2011 roku. Pozwoli to wycofać z eksploatacji 6 ponad 40-letnich zespołów trakcyjnych serii SA110 oraz poprawić ofertę przewozową na liniach niezelektryfikowanych pod względem ilości uruchamianych pociągów, jak i pod względem jakości świadczonych usług" - czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.
Opracowania ma zawierać:
* diagnozę, analizę i ocenę pasażerskich przewozów kolejowych w województwie zachodniopomorskim - stan aktualny,
* prognozę pasażerskich przewozów kolejowych w regionie do 2022 roku,
* opis proponowanej formy własności spółki samorządowej,
* analizę prawną projektowanego podmiotu dla wybranego wariantu,
* analizę techniczno-organizacyjną dla wybranego wariantu,
* ekonomiczno-finansowe elementy projektowanego podmiotu - planowane wielkości i ich analizę,
* podsumowania i wnioski.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:
Takie są skutki inwestycji bez analiz a wystarczyło tylko wydać trochę na badanie rynku i reklamę dodatkowo zrobić wymianę barterową z samorządami, reklamy za ustawianie autobusów pod kolej i jazda.
_________________ Posiadanie Gdańska jest ważniejsze od wszystkich pieniędzy.
w każdym województwie powinna być kolej samorządowa
jeśli chodzi o Koleje Dolnośląskie to marszałek zleca obsługę nowych linii lecz nie zakupi żadnego szynobusu do obsługi a potem wielki lament na forach że KD jest do du.y
życzę powodzenia Koleją Zachodniopomorskim!!! Oby to wypaliło
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
Drożyzna panująca w podległych władzą Województwa Mazowieckiego Kolejach Mazowieckich + nieciekawy rozkład nawet do głównych miast województwa powinien każdego skłaniać do ostrożności z eksperymentami z jakimiś upolitycznionymi kolejkami
Będzie trzeba pisać do marszałka, żeby uważał i podać te przykłady. Tym bardziej że nasz ZPR działa wzorowo w porównaniu z innymi. Nie wiem co im się tam nie podoba. A przecież nowa spółka nie przejmie szybko wszystkich połączeń więc trzeba będzie podwójnie płacić za administrację, a to kosztuje najwięcej
_________________ LOT- jesteś pod dobrymi skrzydłami
Victoria mówisz że służy interesom lokalnych POlityków. A nie o to właśnie tutaj chodzi ? Marszałek również byłby wychwalany jako odnowiciel upadającej kolei ,który to ratuję ludzi najuboższych z niej korzystających itd i pewnie wypromuję się inwestując w własny region.. Łapiński też do Trzebnicy powrócił po wyborach na białym koniu z napisem KD ...a jego kolega POlityk to samo zrobił reaktywując połączenie Głogów-Lubin-Legnica wykożystując PR.Oczywiście bardzo dobrze cieszę się że pociągi wróciły ale nie kosztem Lwówka czy Nowogrodzca, Jeleniej czy Kłodzka do których się udupia połączenia dla Trzebnicy czy też wlekących się 20km/h pociągach do Lubina do którego nikt nie chce zrobic pożądnych torów na które zasługuje ..
Pozdrawiam
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:
Rzecz w tym, że taki jest chyba jedyny cel tych działań.
Obawiam się, że tutejsi POlitycy nie różnią się jakoś zasadniczo od dolnośląskich, no może poza tym, że mniej robią dla regionu, a więcej dla siebie
Przykład woj. Kujawsko-Pomorskiego pokazuje że najtaniej jest otworzyć rynek i ogłosić przetargi. Przewoźnicy sami będą musieli ciąć koszty i biurwę, bo ich konkurencja wykosi. Wiadomo, to jeszcze początki, i w tych opoczątlach było ciężko, ale teraz to województwo będzie przez długie lata spijać śmietankę. Dlatego gratuluję im rozsądnego podejścia to problemu.
Natomiast kolejowe spółki samorządowe to jest głupota ekonomiczna i (głównie!) przechowalnia dla swoich kolesi. Niereformowalne PR-y zreformuje konkurencja. A "samorządowych" kolei nie zreformuje nikt, ponieważ one z definicji nie będą przeznaczone do reformowania. Przykład KM pokazuje to dobitnie - od wyborów do wyborów. Zresztą poczytajcie "Z biegiem szyn".
Przykład woj. Kujawsko-Pomorskiego pokazuje że najtaniej jest otworzyć rynek i ogłosić przetargi. Przewoźnicy sami będą musieli ciąć koszty i biurwę, bo ich konkurencja wykosi. Wiadomo, to jeszcze początki, i w tych opoczątlach było ciężko, ale teraz to województwo będzie przez długie lata spijać śmietankę. Dlatego gratuluję im rozsądnego podejścia to problemu.
Ale w działaniach samorządów w ogóle nie chodzi o obniżenie kosztów. Pasażer, koszty, czy rozsądne gospodarowanie środkami publicznymi, to na prawdę mało istotna kwestia dla tych smutnych panów
Po pierwsze idą wybory - trzeba pokazać jacy to jesteśmy prężni i jakie mamy nowatorskie koncepcje rozwoju kolei. A że ich realizacja pójdzie w las to już inna kwestia, bo wtedy będzie już po wyborach
Po drugie, a może nawet po pierwsze - trzeba wykombinować nowe ciepłe i dobrze płatne posady dla kolesi, bo co będzie jeśli wyborów nie wygramy? Tyły trzeba zabezpieczać...
Smutne,ale prawdziwe
pp napisał/a:
Natomiast kolejowe spółki samorządowe to jest głupota ekonomiczna i (głównie!) przechowalnia dla swoich kolesi. Niereformowalne PR-y zreformuje konkurencja. A "samorządowych" kolei nie zreformuje nikt, ponieważ one z definicji nie będą przeznaczone do reformowania. Przykład KM pokazuje to dobitnie - od wyborów do wyborów. Zresztą poczytajcie "Z biegiem szyn".
I tu dochodzimy do sedna sprawy i pełnej zgody
[ Dodano: 30-03-2010, 14:55 ]
leo1407 napisał/a:
Porównanie z innymi jest według Ciebie miernikiem jakości usług ? Porąbało Cię ? Na temat działania ZPR pozwolę sobie mieć zgoła odmienne zdanie.
Wiesz, na tle jakichś spółek prywatnych kolej wywodząca się z PKP zawsze będzie wyglądać mizernie, choćby z powodu zależności politycznych.
Stąd wniosek jest taki, że trzeba się porównywać do innych, działających na tym samym polu i w podobnych warunkach.
I tu się zgodzę, że ZZPR na tle np. takiego Śląskiego, Świętokrzyskiego, Dolnośląskiego, Podkarpackiego, czy w ogóle innych ZPR-ów Zachodniopomorski wygląda świetnie.
Praca eksploatacyjna relatywnie wysoka (4 miejsce w kraju), zatrudnienie małe (chyba najmniejsze ze wszystkich ZPR-ów), koszty ogólne także jedne z najniższych. Można się oczywiście czepiać organizacji samych przewozów i kilku innych niuansów. Jednak gdy się dysponuje 40 letnim taborem i ludźmi pamiętającymi epokę Gierka, tak łatwo, ani szybko tego zmienić się nie da
Oczywiście do poziomu choćby DB Regio jeszcze daleko (pomijając fakt, że to zupełnie inna liga finansowa), ale na tle Polski jest całkiem dobrze.
Poczytajcie sobie na naszym forum o Kolejach Dolnośląskich. Może wtedy zapał niektórych marszałków do tworzenia własnych spółek opadnie. KD to wzorcowy przykład jak NIE powinna wyglądać kolej regionalna, która służy tylko i wyłącznie interesom lokalnych POlityków. Link:
już nie przesadzajmy!!!
Koleje Dolnośląskie mają za mało taboru! A jakie są szynobusy to każdy dobrze wie!
Awarie, awarie i jeszcze raz awarie!
Pretensje kierować do marszałka a nie KD
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum