Założyłem ten wątek, abyśmy mogli tutaj dyskutować na temat nieczynnej już linii Gniezno - Janowiec Wielkopolski - Nakło nad Notecią.
Poza tym przeglądając zasoby internetowe, natknąłem się na ciekawy artykuł z przed 1,5 roku roku, dotyczący m.in. tejże linii. Nie ukrywam, że zaintrygował mnie i ostatecznie zmusił do założenia tego tematu.
Kolej na kolej z Gniezna do Mieleszyna
W ostatnich tygodniach bardzo dużo miejsca w naszym serwisie informacyjnym poświęcaliśmy sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie z Gniezna, przez Kłecko, Kiszkowa, aż do Sławy Wlkp., a dalej do Wągrowca. Dzisiaj chcemy zasygnalizować, że istnieje też szansa na przywrócenie - w ciągu najbliższych kilku lat - połączeń kolejowych z Gniezna do Mieleszyna. Wynika to z planów rewitalizacji linii kolejowej Gniezno - Janowiec Wlkp. - Nakło nad Notecią. Informację taką podał Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.
Wznowienia przewozów pasażerskich na linii do Nakła nad Notecią – przez Mieleszyn - w związku z [b]planami rewitalizacji linii kolejowej z Gniezna do Nakła nie wyklucza Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. - Dzisiaj kolejarze, tzn. te struktury kolejowe które są, nie mają woli. Natomiast powstanie Kolei Wielkopolskich ma wykreować nowe instrumenty co do zachowań i spojrzenia na transport kolejowy, jako jeden z najbardziej efektywnych w przewozach masowych - mówi J. Kriger. - Kolej nie widzi możliwości uruchomienia tych połączeń, my takie możliwości widzimy – dodaje i nieoficjalnie mówi, że nawet jeśli nie powstaną Koleje Wielkopolskie, to linia kolejowa do Nakła nad Notecią, ze względów strategicznych, będzie poddana rewitalizacji i mogą być tam przywrócone połączenia pasażerskie.
Samorządy się dogadają?
O połączenie z Gniezna przez Mieleszyn do Damasławka zapytaliśmy też Eugeniusza Sieradzkiego, naczelnika Sekcji Eksploatacji w Gnieźnie, Zakładu Linii Kolejowych w Poznaniu. - Linia ta jest ciągle linią czynną. Utrzymujemy ją ponieważ przewożone są nią, z Wrocławia przez Gniezno do Gdańska elementy silników okrętowych - wyjaśnia E. Sieradzki. - Połączenia osobowe zostały zaniechane, ale z naszych danych wynika, że zarówno z Damasławka, jak i Janowca Wielkopolskiego zapełnilibyśmy jeden autobus szynowy - dodaje. Dotychczasowy problem w uruchomieniu połączeń osobowych na tej linii tkwił w... samorządzie. Nieoficjalnie mówi się bowiem, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego (a tam leży Janowiec Wlkp.) nie jest zainteresowany tą linią (rewitalizacja za unijne fundusze ma to zmienić).
- W wypadku tego połączenia sprawa jest skomplikowana. Wymaga porozumienia większej ilości podmiotów. Myślę, że poćwiczymy problem na własnym terenie. Jednak w wypadku większej determinacji samych zainteresowanych wszystko jest możliwe - mówi Krzysztof Kaleta, radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. - Pomysł jest jednak wart jak najszybszej realizacji. Nie tylko zwiększy atrakcyjność zainteresowanych gmin, ale również pozwoli ich mieszkańcom stać się bardziej mobilnymi w poszukiwaniu atrakcyjniejszych miejsc pracy – dodaje.
Wójt zainteresowany
Z wielkim entuzjazmem za uruchomieniem linii kolejowej z Gniezna do Mieleszyna jest wójt tej gminy. - Mogę tylko przychylić się do tej inicjatywy! Uruchomienie tej linii byłoby dużą promocją naszej gminy i mogło by się przyczynić do pozyskania przez nas inwestora, który chciałby ulokować u nas swój kapitał. Ponadto takie przedsięwzięcie sprawi, że ożyje na nowo nasz dworzec do którego mieszkańcy mają ogromny sentyment. Ruch pociągów przydałby się także uczniom dojeżdżającym do szkół i mieszkańcom gminy jeżdżącym do pracy do Gniezna lub Janowca Wlkp. - uważa Janusz Kamiński, wójt gminy Mieleszyn.
Temat bardzo ciekawy. Kiedyś czytałem więcej, ale o linii Gniezno - Sława Wielkopolska. Jak wspomniano w artykule były (czy są?) plany przywrócenia ruchu na tej linii, w 2008 roku odbył się nawet przejazd pociągiem specjalnym.
Myślę, że warto napisać w tej sprawie do UMMW i dowiedzieć się więcej.
Wie ktoś jaki jest obecnie stan infrastruktury na tej linii? W Janowcu byłem ostatni raz 1,5 roku temu, dlatego nie wiem, czy zmieniło się coś w tej kwestii na gorsze, czy jednak wszystko jest na swoim miejscu?
Kujawsko-pomorskie planuje reaktywacje linii kolejowej Bydgoszcz - Szubin - Kcynia, oraz od czasu do czasy wraca temat linii kolejowej Nakło - Chojnice przez Więcbork. Pozostaje kawałek z Kcyni do Gołańczy w połowie podzielony granica województw oby to nie była granica nie do przekroczenia
pomysł ciekawy ale infra musi być naprawiona by pociąg nie kulał się 30-40km/h ,ale jestem za
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 05-03-2010, 20:14
A jaki jest stan infrastruktury na odcinku Gniezno - Janowiec Wielkopolski? Bo to, że tory są porośnięte to wiem, ale o ile dobrze się orientuję, to linia w latach bodajże 80-tych była modernizowana! Jest tutaj ktoś z tamtych okolic i posiada jakieś dokładniejsze informacje?
Ja mam w Janowcu rodzinę i do 23.06.2000 jeździłem tam tylko pociągami. Potem wiadomo... Dziękujemy panie Ceiliński. Nie wiem jak teraz ale jeszce niedawno można tam było spotkać zdawcze towary od strony Nakła. Co do infry to nastawnia od strony Gniezna zdewastowana, a od strony Nakła jest ok. Fajnie że powstał ten temat, bo mam ogromny sentyment do tej trasy. A pamiętam (choć przez mgłę bo mały byłem) jak jeździły tam składy 4Bhp. Potem ryflaki i bonanzy.
_________________ LOT- jesteś pod dobrymi skrzydłami
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 05-03-2010, 20:31
@Holdman, musimy się w tym roku spotkać na dworcu w Janowcu...
Co do nastawni, potwierdzam. Co prawda ostatni raz byłem tam w 2008 roku, ale myślę, że nic się w tej kwestii nie zmieniło. Tory na szczęście leżały na swoim miejscu, co wbrew pozorom jest dużym plusem dla Janowca. Dlaczego? Ano dlatego, że w takim Jastrzębiu Zdroju (miasto kilkadziesiąt razy większe od Janowca) wraz z likwidacją pociągów pociągnięto likwidację infrastruktury, co praktycznie uniemożliwia nam walkę o pociągi do tego miasta. W Janowcu pod tym względem mamy "komfortową" sytuację.
W janowieckim budynku dworcowym działa sklep meblowy jak dobrze pamiętam?
Tak i są tam mieszkania. W Janowcu będę pewnie pod koniec maja.
_________________ LOT- jesteś pod dobrymi skrzydłami
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 06-03-2010, 13:45
Jestem ciekaw, czy Arriva PCC byłaby chętna na uruchomienie połączeń w relacji Gniezno - Janowiec Wielkopolski - Nakło nad Notecią?
@holdman, Tobie już o tym pisałem na PW, ale pozwolę sobie na poruszenie tej kwestii w tym temacie. Otóż, o ile z uruchomieniem połączenia na odcinku Nakło - Janowiec Wlkp. - Nakło nie byłoby jakiegoś wielkiego problemu (ten fragment linii leży w granicach województwa Kujawsko - Pomorskiego), o tyle puszczenie pociągu do Gniezna wymagałoby dogadania się z wielkopolskim UM (Janowiec Wielkopolski leży praktycznie na granicy województw).
Jakie jest Wasze zdanie w tej materii? Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać jakiś list do Arrivy.
Raczej do marszałka, choć można Arrivie też o tym napisać. Najlepsza byłaby relacja Gniezno- Chojnice, a w sezonie przedłużona np. do Gdyni. Tym bardziej, że jak juz wspomniano są plany reaktywacji również odcinka Nakło- Chojnice.
_________________ LOT- jesteś pod dobrymi skrzydłami
Drodzy koledzy w zeszłym roku pisałem list do Arrivy w sprawie tej linii. Ich odpowiedź była taka: jeżeli urzędy (KP i W) ogłoszą przetarg na obsługę tej linii to Arriva do niego stanie
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 06-03-2010, 23:11
W takim razie należałoby się zwrócić do tych dwóch UM-ów. Jutro do nich napiszę w tej sprawie.
Do UMWW już pisałem, chcą uruchomić ta linię, ale nie sami. Pozostało jeszcze napisać do UMWKP
[ Dodano: 07-03-2010, 09:53 ]
W ogóle z Gniezna do Janowca jest mało połączeń, do Damasławka to nie ma w ogóle nie mówiąc już o Nakle i Kcyni. Dlatego warto byłoby uruchomić połączenie kolejowe na tej trasie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum