Andrzej, nie. Szlakowa wynosi tam 0km/h, jedynie na odcinku Bydgoszcz-Szubin jest póki co 50km/h, lecz ma być obniżona do 30km/h-stan torów jest rzeczywiście fatalny. Jest tam podobno utrzymywany ruch towarowy, ale z tego co wiem, rzadko co tam wogóle jeździ.
Na omawianym odcinku linii 281 kursują pojedyncze i sporadyczne brutta, oraz regularne skrajnie STK z Pomorza. Obecna prędkość szlakowa to 40km/h-50km/h. Zapewne wraz z wygaszaniem popytu potrzebnym do zawieszenia pociągów osobowych w 2000 roku, bezzasadnie i specjalnie ograniczono parametry linii, wszak było ona gruntownie remontowana w latach 80. Torowisko jest identyczne wręcz jak na Zbąszyń-Leszno, gdzie obecnie można jeździć 90km/h. Proszę tylko ocenić w jakim stanie są te tory:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=529&okno=galeria&&od=0&do=176&zakres=-1&photoid=7386
Wg. mnie wystarczyłby jakiś "mądry" inspektor PLK i wykoszenie trawy rosnącej na torach, aby spokonie możnabyło tam rozwinać prędkość 70km/h-80km/h. Przeszedłem częściowo szlak, i co prawda na całej jego długości są odcinki na których nadal sa drewniane podkłady, ale ważne że są całe, podobnie jak mocowania i szyny. Dostarcze ewentualnie jakieś zdjęcie jak wybiorę się do Kcyni...
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 11-07-2010, 14:31
Za dwa tygodnie będę w Janowcu Wlkp. to porobię zdjęcia z tamtejszych okolic.
Linia Gniezno-Naklo nie ma praktycznie żadnej przyszłości. Nawet kursujące nią sporadycznie skrajnie kiedyś przejdą na linie alternatywne. Zarówno Gniezno (ok. 70 tys) jak i Nakło (ok. 20 tys) to miasta upadłe - bez żadnych większych zakładów pracy. Praktycznie nie stanowią już celu przejazdów pracowniczych, gdyż same stanowią zaplecza dla Poznania czy Bydgoszczy. Ponadto na całej trasie przebiegu występują tylko dwie większe miejscowości (Kcynia 4,7 tys. i Janowiec 4,1 tys.). Jak ktoś tu słusznie zauważył ruch autobusowy ogranicza się do kiepskiej oferty na trasie Gniezno-Janowiec czy Naklo-Kcynia. W całej relacji Gniezno-Naklo nie ma i NIGDY nie bylo połączeń autobusowych, ba są po prostu nikomu nie potrzebne! Dodatkowo ani Kcynia ani Janowiec nie ciążą ani do Nakła ani do Gniezna. Celem podroży codziennych obu miasteczek jest Bydgoszcz (dla Kcyni) i Żnin/ewentualnie Poznań dla Janowca. W przypadku Janowca w zupełności wystarczy transport drogowy!!!
Warto również zaznaczyć, ze linia Gniezno-Nakło jest przecinana granica województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego kilka razy! Nakło i Kcynia leżą w kujawsko-pomorskim, Wapno i Damasławek w Wielkopolsce, dalej Janowiec w kujawsko-pomorskim. a reszta trasy ponownie w Wielkopolsce. Żadne z województw nie będzie chciało bawić się w uruchamianie przewozów pasażerskich na trasie z praktycznie zerowymi potokami!
W obszarze ograniczonym miastami: Poznań, Piła, Bydgoszcz, Inowrocław i Gniezno możliwe i sensowne połączenia to:
1) Poznań - Wągrowiec - Gołańcz - Kcynia - Nakło - Bydgoszcz (bez przesiadania w Nakle!)
2) Bydgoszcz - Szubin - Żnin - Barcin - Inowrocław (również bez przerywania relacji w Żninie! Taka wersja wiąże się jednak z odbudową linii Szubin-Żnin)
3) Gniezno - Kłecko - Skoki - Wągrowiec (bez przerywania relacji w Skokach)
Ad.1.
Dzięki takiej relacji Wągrowiec (25 tys.) i Kcynia (4,1 tys) odzyskują połączenie z Bydgoszczą! Dla Kcyni będzie to lepsze rozwiązanie niż połączenie przez Szubin z uwagi na fakt, ze przywrócone zostanie połączenie kolejowe z Nakłem! W takim wariancie trasy bardzo istotne jest, by na odcinku Nakło-Bydgoszcz pociąg jechał jako przyspieszony!
Ad.2.
Najgorsza rzeczą, która mogła przydarzyć się Żninowi to likwidacja linii Szubin-Żnin. Jej odbudowa połączona z rewitalizacja linii Żnin-Inowrocław zapewniłaby bezpośrednie połączenia Żnina, Barcina czy Pakości z Bydgoszczą oraz Szubina z Inowrocławiem.
Ad.3.
Relacja Gniezno-Wągrowiec jest dużo bardziej racjonalna niż Gniezno-Janowiec. Połączy Wągrowiec i Skoki z Gnieznem, i co równie istotne, przy dobrym skomunikowaniu w Sławie z pociągami z/do Poznania połączy miejscowości na odcinku Gniezno-Sława z Poznaniem!
Pociągi Gniezno-Nakło zawsze miały charakter stricte pracowniczy. Nigdy nie miały na celu sprawnego połączenia tych dwóch miast. Nawet za socjalizmu, w okresie nieistniejącej praktycznie komunikacji indywidualnej oferta na tej trasie była marna! W chwili obecnej szczątkowe relacje dowozów szkolnych typu Janowiec-Gniezno mogą być sprawnie obsłużone przez autobusy. Poza chęciami paru mk nie ma najmniejszego sensu ekonomicznego w reaktywacji tej linii. Jedyny fragment, który może mieć uzasadnienie to odcinek Kcynia-Naklo, ale tak jak wspomniałem wyżej, wyłącznie jako fragment relacji Poznań-Wągrowiec-Kcynia-Nakło-Bydgoszcz...
Tak, to faktycznie pogłębiona analiza. Wystarczy przejechać się drogami wzdłuż linii Gniezno Nakło by się przekonać że nawet ruch aut jest niespecjalny, poza Kcynia-Nakło. Nawet drogami w tej osi nikt się nie przejmuje bo nie ma po co. Te 3 zaproponowane połączenia mają nie tylko sens, ale stanowiłyby odciążenie ruchu w tych relacjach. Akurat w zeszłym roku parokrotnie jechałem autem w relacji Pz-Bydgoszcz w różnych wariantach i dość dobrze poznałem warunki. Remontowano wtedy odcinek drogi Szubin-Kcynia, Kcynia-Nakło był po, ale resztą nikt się nie przejmuje. Zresztą najlepszy dowód jest ten, że lokalna ludność w temacie nie wypowiada się, a więc jest zadowolona.
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 04-11-2010, 21:51
Kilka moich zdjęć z Janowca Wielkopolskiego (przepraszam za jakość, robione telefonem):
Zdjęcie 0080.jpg Peron (widok w kierunku Damasławka):
Plik ściągnięto 111 raz(y) 26.65 KB
Zdjęcie 0122.jpg Semafory wyjazdowe w kierunku Damasławka:
Plik ściągnięto 98 raz(y) 30.77 KB
Zdjęcie 0077.jpg
Plik ściągnięto 94 raz(y) 31.33 KB
Zdjęcie 0113.jpg W tle widoczne semafory wyjazdowe w kierunku Damasławka i wieża wodna:
Plik ściągnięto 100 raz(y) 35.28 KB
Zdjęcie 0078.jpg Tor główny, widok w kierunku Gniezna. Uwagę zwracają przetarte szyny. Po prawej widoczna paszarnia Golpasz S.A.:
Plik ściągnięto 98 raz(y) 26.38 KB
Zdjęcie 0116.jpg
Plik ściągnięto 82 raz(y) 27.85 KB
Zdjęcie 0072.jpg
Plik ściągnięto 79 raz(y) 26.28 KB
Zdjęcie 0105.jpg Może tego nie widać, ale stoję w miejscu rozjazdów, widok w kierunku Gniezna:
Plik ściągnięto 81 raz(y) 31.94 KB
Zdjęcie 0112.jpg Peron:
Plik ściągnięto 67 raz(y) 61.99 KB
Zdjęcie 0111.jpg Zarośnięty tor...
Plik ściągnięto 66 raz(y) 97.5 KB
Zdjęcie 0110.jpg Podkłady kolejowe (BETONOWE, świadczące o tym, że linia była remontowana gdzieś w latach 70/80-tych):
Plik ściągnięto 83 raz(y) 118 KB
Zdjęcie 0070.jpg Budynek dworcowy:
Plik ściągnięto 115 raz(y) 54.08 KB
Zdjęcie 0107.jpg
Plik ściągnięto 112 raz(y) 49.4 KB
Zdjęcie 0124.jpg Przejście przez tory:
Plik ściągnięto 84 raz(y) 73.43 KB
Zdjęcie 0119.jpg Chyba peron 1:
Plik ściągnięto 77 raz(y) 34.04 KB
Zdjęcie 0120.jpg Peron 2:
Plik ściągnięto 64 raz(y) 36.32 KB
Zdjęcie 0138.jpg Drzwi prowadzące niegdyś do poczekalni i kas biletowych:
Plik ściągnięto 80 raz(y) 99.78 KB
Zdjęcie 0129.jpg A za drzwiami...
Plik ściągnięto 80 raz(y) 66.13 KB
Zdjęcie 0137.jpg Nazwa stacji i tabliczki, pamiętające jeszcze lata świetności dworca kolejowego w Janowcu Wielkopolskim:
Wart odnotowania jest fakt pojawienia się na trasie z Gniezna do Janowca Wielkopolskiego szynobusu SA 134 Kolei Wielkopolskich, który był jedną z atrakcji gnieźnieńskich Dni Pary. Fotorelację z tego wydarzenia można zobaczyć tutaj:
Prawdopodobnie w przyszłym roku, a może nawet wcześniej odbędzie się ponowny przejazd pociągiem specjalnym do Janowca. Niewykluczona jest też podobna wycieczka do Sławy Wielkopolskiej. Namiastką była wyprawa autobusowa szlakiem stacji wzdłuż linii 377. Zapraszam do obejrzenia relacji:
[ Dodano: 01-05-2016, 00:52 ]
W połowie maja w Gnieźnie odbędzie się po raz kolejny ciekawa impreza - Dni Pary. W programie między innymi przejazd szynobusem na linii 281 z Gniezna do Damasławka. Więcej info na:
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum