Wysłany: 10-11-2010, 12:43 Związkowcy godzą się na dalszą restrukturyzację w PKP Cargo
Związkowcy godzą się na dalszą restrukturyzację w PKP Cargo
2 listopada Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" i Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych podpisały porozumienie z PKP Cargo, na mocy którego obie organizacje związkowe udzielają zgody na II etap restrukturyzacji zakładów spółki w zamian za utrzymanie stanowisk związkowców i pomieszczeń w likwidowanych zakładach do końca kadencji.
Groźba strajku generalnego wisi nad polską koleją już od kilku miesięcy. Komitet Protestacyjno-Strajkowy powstał 18 sierpnia „w wyniku braku realizacji przez rząd RP i właścicieli spółek kolejowych postulatów z 29 kwietnia 2009 r.”. Jego skład wchodzą: Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP, Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" i Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych, związana z OPZZ. Jest on kontynuacją komitetu, który się zawiązał w kwietniu ubiegłego roku. Wówczas to ogłoszono 14 postulatów. Jednym z głównych żądań związkowców było przyjęcie polityki transportowej kraju, która zakłada – jak to ma miejsce w krajach Europy Zachodniej – poziom finansowania transportu kolejowego do drogowego w proporcji 60: 40, podczas gdy w tej chwili na proporcja wygląda 10: 90.
Dwa komitety
28 września Komitet Protestacyjno-Strajkowy zorganizował pikietę pod Ministerstwem Infrastruktury połączoną z przemarszem ulicami Warszawy, która była pierwszym etapem ogólnokrajowej akcji protestacyjno-strajkowej kolejarzy. Tego dnia premierowi, ministrowi infrastruktury oraz ministrowi finansów przekazana została petycja, w której związkowcy zawarli 11 postulatów. 27 października "w związku z brakiem realizacji żądań Krajowego Komitetu Strajkowego wyrażonego w petycji z dnia 28 września 2010r.," Komitet podjął decyzję o uruchomieniu procedury zmierzającej do przeprowadzenia bezterminowego strajku na całej sieci PKP w terminie do 15 listopada 2010 roku.
Poza Komitetem Protestacyjno-Strajkowym istnieje organizacja o podobnej nazwie - Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy Organizacji Zakładowych w PKP Cargo, w którego skład wchodzą dokładnie te samie związki, jak w przypadku Komitetu Protestacyjno-Strajkowego. Jak sama nazwa wskazuje jego polem działania jest firma tylko firma PKP Cargo. Członkowie tej organizacji sprzeciwiają się restrukturyzacji towarowego przewoźnika, a w szczególności programowi redukcji zakładów spółki. Ich liczba w ciągu ostatnich dwóch lat spadła z 42 do 16, a liczba pracowników zmniejszyła się w tym czasie o ponad 16 tys. W tym roku przewoźnik wdraża II etap restrukturyzacji, który przewiduje dalsze scalanie zakładów. Docelowo ma zostać 10 lub 9 zakładów oraz dalsza redukcja etatów o ok. 6 tysięcy. Komitet ten stoi m.in. za protestami kolejarzy, które rozpoczęły się 8 września w zakładzie PKP Cargo w Bydgoszczy.
Niechciana fuzja
Ogólnopolski Komitet Protestacyjno-Strajkowy Organizacji Zakładowych w PKP Cargo, aby wzmocnić swoją pozycję chciał się połączyć z Komitetem Protestacyjno-Strajkowym. Wówczas to ta druga organizacja przyjęłaby postulaty organizacji działającej w PKP Cargo. Pomysł ten napotkał nieoczekiwane trudności. O ile Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP nie zgłosiła zastrzeżeń, to pozostałe dwie organizacje były mniej przychylne temu pomysłowi. „Solidarność” uzależniła swoją zgodę od zgody centrali związku, natomiast KKZZ uznała, że postulaty Komitetu Protestacyjno-Strajkowego już pokrywają się z żądaniami swojego odpowiednika z PKP Cargo.
Ostatecznie decyzja o połączeniu obu komitetów miała zapaść 15 września podczas spotkania Rady Branżowej Cargo Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP. Jednak do porozumienia nie doszło. Członkowie Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Organizacji Zakładowych działającego w PKP Cargo uznali za podejrzaną obecność na nim członka zarządu PKP Cargo, dyrektora do spraw pracowniczych Ireneusza Wasilewskiego.
Zgoda, ale...
2 listopada dwa z trzech związków zawodowych wchodzących w skład Komitetu Protestacyjno-Strajkowego podpisały porozumienie. Są to Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" i Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych. Zgodnie z nim PKP Cargo zobowiązało się, że w ramach restrukturyzacji zapewni miejsca pracy dla wszystkich pracowników obecnie zatrudnionych w istniejących zakładach spółki poprzez m.in. wskazanie nowego miejsca pracy w strukturach spółki, przekwalifikowanie pracowników w ramach stosunku pracy na koszt PKP Cargo, pierwszeństwo zatrudnienia w istniejących i nowotworzonych spółkach, których właścicielem lub współwłaścicielem jest PKP Cargo, zwalnianie pracowników z obowiązku świadczenia pracy w trybie art. 54 Ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji irywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Po wyczerpaniu tych propozycji PKP Cargo musi zapewnić realizację Programu Dobrowolnych Odejść, o charakterze lokalnym, skierowanego do określonych punktów, przeprowadzanego na zasadach z 2009 r.
Punkt drugi porozumienia mówi, że "W przypadku konieczności zmiany miejsca wykonywania pracy przez pracownika spowodowanego zmianami organizacyjnymi w Spółce, PKP Cargo SA deklaruje wolę wprowadzenia dodatku alokacyjnego na zasadach określonych w odrębnym porozumieniu."
Porozumienie to oznacza zgodę na realizację II etapu restrukturyzacji w PKP Cargo. W zamian za to związkowcy uzyskali gwarancję, że „osoby, które na dzień podpisania niniejszego porozumienia, korzystają ze zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy wg Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 r. będą mogły korzystać z tego zwolnienia do końca kadencji.” Oznacza to, ze związkowcy do końca kadencji zachowają swoją funkcję i przywileje. Nawet jeżeli zakład, w którym działali zostanie włączony do innego.
Co więcej, zgodnie z punktem 5 porozumienia z 2 listopada „zakładowe organizacje związków zawodowych będą mogły korzystać z pomieszczeń na zasadach określonych w § 34 i §35 Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 r.”
Treść porozumienia:
POROZUMIENIE
zawarte w dniu 2 listopada 2010 r. w sprawie
restrukturyzacji w PKP CARGO S.A. w 2011 roku.
1. PKP CARGO S.A. w ramach restrukturyzacji zatrudnienia zapewni miejsca pracy dla wszystkich pracowników obecnie zatrudnionych w istniejących Zakładach Spółki poprzez:
a) Wskazanie nowego miejsca pracy w strukturach Spółki,
b) Przekwalifikowanie pracowników w ramach stosunku pracy na koszt PKP CARGO S.A.,
c) Pierwszeństwo zatrudnienia w istniejących i nowotworzonych Spółkach, których właścicielem lub współwłaścicielem jest PKP CARGO S.A.,
d) Zwalnianie pracowników z obowiązku świadczenia pracy w trybie art. 54 Ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Po wyczerpaniu w/w propozycji zapewnienia pracy będzie realizowany "Program Dobrowolnych Odejść", o charakterze lokalnym, skierowany do określonych punktów, przeprowadzany na zasadach z 2009 r.
2. W przypadku konieczności zmiany miejsca wykonywania pracy przez pracownika spowodowanego zmianami organizacyjnymi w Spółce, PKP CARGO S.A. deklaruje wolę wprowadzenia dodatku alokacyjnego na zasadach określonych w odrębnym porozumieniu.
3. Konieczność zmiany miejsca pracy, przekwalifikowania pracowników będzie konsultowana z sygnatariuszami niniejszego porozumienia.
4. Osoby, które na dzień podpisania niniejszego porozumienia, korzystają ze zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy wg Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 r. będą mogły korzystać z tego zwolnienia do końca kadencji.
5. Zakładowe organizacje związków zawodowych będą mogły korzystać z pomieszczeń na zasadach określonych w § 34 i §35 Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 r.
/-/ Ireneusz Wasilewski - członek Zarządu [PKP CARGO S.A.] ds. pracowniczych
/-/ inż. Marek Podskalny - przewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" PKP CARGO S.A.
/-/ Krzysztof Ciećka - wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
źródło: Wojciech Śmiech, Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Wysłany: 11-11-2010, 22:11 W związku z tym artykułem, trzy stanowiska – komen
1. List Leszka Miętka, Prezydenta Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych do autora:
Zwracam się do Pana w związku z artykułem, jaki ukazał się stronach Rynku Kolejowego (Związkowcy godzą się na dalszą restrukturyzację w PKP Cargo"), sygnowanym Pański nazwiskiem. Zawarte są w nim stwierdzenia nie zgodne ze stanem faktycznym. Nie jest prawdziwa informacja we wstępie, że pod porozumieniem widnieje podpis Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych i SKK Solidarność. Porozumienie zostało podpisane przez reprezentanta Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce i reprezentanta Sekcji Zawodowej NSZZ Solidarność PKP CARGO S.A. Dokument ten mają prawo podpisać inni przedstawiciele związków zawodowych, którym bliskie są interesy pracowników.
Identyfikowanie tego porozumienia z działaniami Komitetu Protestacyjno-Strajkowego, którego żądania przedstawione są w Petycji złożonej na ręce Premiera, Ministra Infrastruktury i Ministra Finansów jest nieporozumieniem.
Odnośnie materii samego porozumienia, to nie ma w nim zgody związków zawodowych na restrukturyzacje zakładów - porozumienie dotyczy gwarancji miejsc pracy dla wszystkich pracowników zatrudnionych w Spółce oraz sposobów realizacji tego celu.
Czy działania mające zapewnić miejsca pracy dla pracowników nie należą do podstawowych obowiązków związków zawodowych? Dla kierowanego przeze mnie związku na pewno należą. Nie utożsamiam się z populistycznymi działaniami zastraszającymi pracowników i namawiającymi ich do strajków głodowych w obronie dyrektorów i naczelników. Właśnie po to, aby rozwiać obawy pracowników, że zostaną bez środków do życia zostało podpisane cytowane porozumienie.
Szkodliwe i nieprawdziwe jest też oskarżanie związków, że w zamian za zgodę na przeprowadzenie procesu restrukturyzacji uzyskano przywileje związkowe. Pragnę zwrócić uwagę, że zapisy porozumienia odnoszą się do Porozumienia Partnerów Społecznych obowiązującego nie od 2 listopada br., kiedy podpisano porozumienie, ale od 2005 r. Zwracam też uwagę, że struktura ZZM ma charakter zrzeszenia, która jest uniezależniona od zmian pracodawcy.
Od portalu RK, który często zajmuje się istotnymi kwestiami gospodarczymi związanymi z transportem kolejowym, oczekuję rzetelności. Źle się stanie, jeśli będzie wykorzystywany do rozpowszechniania nieprawdziwych i szkodliwych treści.
Leszek Miętek
Prezydent ZZM
Źródło: Rynek Kolejowy
2. Porozumienie w PKP Cargo
(10.11.2010)
Od 1 stycznia 2011 r. planowana jest kolejna restrukturyzacja PKP Cargo. Związkowcy z "Solidarności" w tej spółce zawarli z kierownictwem firmy porozumienie, którego najważniejszy zapis gwarantuje, że kolejny etap restrukturyzacji spółki nie spowoduje zwolnień pracowników.
Zarząd firmy tłumaczy, że proces restrukturyzacji związany jest z koniecznością wprowadzania w spółce dalszych oszczędności. Po raz kolejny zamierza zmniejszyć ilość zakładów funkcjonujących w PKP Cargo. W rezultacie zakład w Tarnowskich Górach w całości przejmie obowiązki siostrzanej firmy w Rybniku, prowadzącej działalność na terenie części województwa śląskiego oraz opolskiego, natomiast do katowickiego PKP Cargo wcielony zostanie małopolski oddział spółki.
- Zatrudnieni mogą się spodziewać, że otrzymają propozycję pracy w innym miejscowościach lub na innych stanowiskach, zgodnych z ich kwalifikacjami. W przeciwnym wypadku zostaną przekwalifikowani na koszt spółki. Jeśli ich nowe miejsca pracy będą znacznie oddalone od miejsc zamieszkania, to firma zagwarantuje im dodatek alokacyjny – informuje Ryszard Lach, przewodniczący Solidarności w PKP Cargo w Tarnowskich Górach. Dla pracowników, którzy nie będą chcieli skorzystać z nowych warunków zatrudnienia, przygotowany zostanie program dobrowolnych odejść, zgodnie z którym otrzymają 6 pensji, 3 pensje kodeksowe i 15 tys. zł.
Jeszcze w tym tygodniu związkowcy z PKP Cargo zamierzają rozpocząć rozmowy z zarządem spółki na temat wzrostu wynagrodzeń dla pracowników od 1 stycznia przyszłego roku.
3. Przewodniczący Komisji Zakładowych NSZZ „Solidarność” PKP CARGO S.A.
W związku z pojawieniem się w dodatku do miesięcznika Federacji ZZK „ Nasze sprawy” artykułu krytykującego podpisane w dniu 2 listopada 2010 porozumienie ws. gwarancji pracowniczych w okresie restrukturyzacji PKP CARGO S.A. przedstawiamy poniższe argumenty.
Porozumienie spisane w dniu 2 listopada pomiędzy Zarządem PKP CARGO S.A. a Sekcją Zawodową NSZZ „Solidarność” i Związkiem Maszynistów Kolejowych w Polsce gwarantuje wszystkim obecnie zatrudnionym pracownikom spółki miejsca pracy a także, gdy nastąpi konieczność zmiany miejsca pracy, dodatek alokacyjny, który ma być rekompensatą za ewentualne zwiększone koszty dojazdu do pracy. Porozumienie to gwarantuje także to, że konieczność zmiany miejsca pracy i przekwalifikowania pracowników na koszt pracodawcy będzie konsultowana ze związkami zawodowymi , które to porozumienie podpisały.
Porozumienie gwarantuje także, że pracownicy będą mogli skorzystać z Programu Dobrowolnych Odejść i uzyskać dodatkową odprawę pieniężną w przypadku kiedy wyrażą wolę rozwiązania stosunku pracy. W 2009 roku ilość pracowników którzy wyrazili chęć skorzystania z PDO była większa niż zakładana przez Zarząd spółki.
Powszechnie obowiązujące prawo pracy nie daje takich gwarancji i uprawnień a zapewnienie ich pracownikom jest ustawowym i statutowym obowiązkiem związku zawodowego. Zarząd spółki nie ma obowiązku uzyskiwać zgody związków zawodowych na restrukturyzację firmy.
W sytuacji kiedy wiele firm w tym także kolejowych prowadzi głęboką restrukturyzację organizacyjną i planuje zwolnić nawet do 25% załogi bez takich gwarancji porozumienie z 2 listopada 2010 jest jedynym, które daje tak szerokie gwarancje pracy wszystkim pracownikom.
W treści porozumienia nie ma żadnego punktu w którym wyrażona byłaby zgoda na restrukturyzację czy zwolnienia pracowników a wręcz przeciwnie jest ono wyłącznie poświęcone zapewnieniu stabilności zatrudnienia dla pracowników spółki. Porozumienie gwarantuje również to, że w przypadku zmian organizacyjnych wybrani przez pracowników ich reprezentanci czyli Przewodniczący zakładowych organizacji związkowych będą mogli wywiązywać się ze swoich obowiązków do końca kadencji na którą zostali wybrani. Pozwoli to dopilnować by zapisy porozumienia były przestrzegane i realizowane a pracownicy będą mieli możliwość zwrócić się, w razie potrzeby, do swego reprezentanta i nie zostaną pozostawieni sami sobie.
Nie jest przedmiotem naszego zainteresowania co działacze federacji zzk robią w swoich siedzibach.
Nigdy nie byliśmy związkiem który zaglądał by komuś pod kołdrę, do garnka czy portfela. Zamiast zajmować się oceną innych związków zawodowych wolimy z nimi współpracować, jeśli tylko wyrażą na to wolę a ich działania służą zapewnieniu bezpieczeństwa pracy pracowników. Tego oczekują nasi członkowie.
Federacja ZZK miała możliwość podpisania tego porozumienia jednak z niej nie skorzystała, powody tej decyzji są nam nieznane. Jeśli wynegocjuje i podpisze z Zarządem PKP CARGO S.A. lepsze porozumienie będzie to z korzyścią i ku zadowoleniu pracowników. Jeśli nie, krytyka podpisanego porozumienia jest nieuprawniona i wynika jedynie z niezrozumiałej dla nas postawy, która na pewno nie służy pracownikom.
Nieznane są nam faty mówiące o tym, że zwolnionych zostanie od 6 do 7 tysięcy pracowników PKP CARGO S.A , a dyskutowane na łamach portali internetowych informacje nie są faktami a jedynie opiniami i pogłoskami. Sekcja Zawodowa NSZZ „Solidarność” opiera swą wiedzę o sytuacji spółki i jej zamierzeniach na dokumentach i informacjach uzyskanych od Zarządu spółki i z prac przedstawicieli pracowników w Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A. a nie z mediów, które nie biorą odpowiedzialności za rzetelność zamieszanych informacji. Plotki nigdy nie były dobrym źródłem informacji.
Wizerunek i skuteczność związków zawodowych tworzony jest przez konkretne działania służące obronie interesów pracowników. Skupienia się na krytyce innych związków i posługiwanie się kłamstwami zamiast skutecznych działań dawno przestało być interesujące i wiarygodne dla tych których mamy obowiązek reprezentować, dla pracowników.
Jedne związki zawodowe poprzez swoich reprezentantów negocjują z pracodawcą, starają się uzyskać dla pracowników czyli tych których reprezentują odpowiednie gwarancje związane z pracą itp. gdy jednocześnie inne związki zawodowe których zadaniem podstawowym jest również reprezentowanie swoich członków, starają się uzyskać "to samo" ale na zasadzie całkowitej negacji wszystkiego w myśl zasady "nie bo nie".
Czas pokaże bardzo szybko kto miał rację.
Prezydium Sekcji Zawodowej
NSZZ "Solidarność" PKP CARGO S.A.
Kolejny raz ZZK pokazał, że nie interesują ich pracownicy tylko kadra kierownicza. Gdyby nawet doszło do zmniejszenia liczby zakładów to z tego porozumienia wynika, że pracownicy mają jakieś gwarancje. Lepsze lub gorsze, ale mają. Jeśli w danej miejscowości przestanie istnieć zakład to jest bardzo prawdopodobne, że będzie sekcja, punkt, gniazdo. Tam będą pracować szarzy kolejarze, tam będą potrzebne jednostki związkowe, gdzie będą patrzeć na rączki zwalnianych dyrektorków by w ramach zemsty nie podejmowali decyzji na korzyść członków ZZK. Pracę straci kierownictwo zakładu, więc to ich broni ZZK. Dobrze że w końcu się określili. Ciekawe ilu dyrektorów, naczelników i innych jest z protekcji tego związku?
Czytając inne posty nasuwa się pytanie: czy na kolei federacja znaczy patologia?
matador - jest następna organizacja związkowa myśląca i zgdzająca się z tym co wypisuje na łamach swojego dodatku, FZZP PKP Stolorza, a mianowicie Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych.
Co ich łączy?
To, że są zrzeszeni w Ogólnopolskiej organizacji czyli Forum Związków Zawodowych.
Zastanawia mnie, dlaczego do tej pory nie wypowiedział się w temacie tego artykułu żaden decydent FZZP PKP?
Czyżby w tym związku politykę związku, politykę informacyjną miał pod sobą tylko Redaktor Głosu Kolejarza?
Czy to jest oficjalne stanowisko władz FZZP PKP?
A może, jest to działanie polegające na przygotowaniu sobie gruntu pod coś większego kalibru?
Co za ironia - "pan" krzysztof najpierw uciekał z Cargo do IC jak szczur z płonącego okrętu a teraz "w imieniu" kilku tysięcy ludzi podpisuje dokumenty mające wpływ na ich losy.... Ale trzeba mieć kręgosłup......
Jeśli się choć trochę zna to się wie, że zarowno Pan Krzysztof jak i Pan Marek mieli uzgodnioną ze swoimy związkami zgodę na zlożenie podpisu. Również Pan Irek musiał mieć zgodę Zarządu. Kręgosłup nie ma tu znaczenia.
Kręgosłup to może i nie ma tu znaczenia ale "Honor i więź zawodowa" chyba ma?
Jeżeli zaś chodzi o walkę o stanowiska pracy to i owszem ale członków związku i jak coś zostanie to jeszcze ewentualnie dla paru "sympatyków" - reszta do odstrzału.
_________________ "Płynie się zawsze do źródeł pod prąd, z prądem płyną śmiecie"
Zbigniew Herbert
@gumis - mijasz się z prawdą . Jesli tak by było to już dawno zostałbyś odstrzelony. Może wyborcy z Białogardu wierzą w podobne bajki.Trafiłeś do Słupska czy Szczecina ?
Wasilewski: Porozumienie ze związkami zawodowymi nie jest sukcesem ani porażką - Nie rozpatrujemy porozumienia ze związkami zawodowymi w kategoriach sukcesu czy porażki którejkolwiek ze stron, a w kategoriach kompromisu nacechowanego wspólną troską o zapewnienie miejsc pracy dla pracowników spółki – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Ireneusz Wasilewski, członek zarządu PKP Cargo ds. pracowniczych.
2 listopada Sekcja Zawodowa NSZZ "Solidarność" PKP Cargo i Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych podpisały porozumienie z zarządem PKP Cargo, na mocy którego obie organizacje związkowe udzielają zgody na II etap restrukturyzacji. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Ireneusza Wasilewskiego, członka zarządu PKP Cargo ds. pracowniczych.
Rynek Kolejowy: Czy PKP Cargo traktuje to porozumienie jako sukces?Ireneusz Wasilewski: Nie rozpatrujemy porozumienia ze związkami zawodowymi w kategoriach sukcesu czy porażki którejkolwiek ze stron, a w kategoriach kompromisu nacechowanego wspólną troską o zapewnienie miejsc pracy dla pracowników spółki. Tym samym zarząd PKP Cargo podpisując porozumienie z partnerami społecznymi wykazuje wolę prowadzenia wielokierunkowych działań dla utrzymania miejsc pracy. Porozumienie przewiduje zapewnienie miejsc pracy dla wszystkich pracowników obecnie istniejących zakładów, poprzez wskazanie nowego miejsca pracy w strukturach firmy, przekwalifikowanie pracowników na koszt PKP Cargo, pierwszeństwo zatrudnienia w istniejących i nowotworzonych spółkach należących do PKP Cargo. Ponadto przewiduje możliwość czasowego zwalniania pracowników z obowiązku świadczenia pracy w okolicznościach i na zasadach określonych Ustawą z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Dopiero w ostateczności, po wyczerpaniu powyższych propozycji zakłada możliwość realizacji Programu dobrowolnych odejść o charakterze lokalnym.
Czy prowadzone są rozmowy z innymi związkami zawodowymi w sprawie II etapu restrukturyzacji?
Trwają rozmowy z innymi związkami zawodowymi na temat restrukturyzacji, jesteśmy gotowi do podpisania podobnych porozumień z kolejnymi centralami związkowymi działającymi w PKP Cargo.
Czy utrzymanie stanowisk związkowców do końca kadencji nie jest wysoką ceną za zgodę na dalszy etap restrukturyzacji?
Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych liczba działaczy zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy uzależniona jest od liczby członków danej organizacji związkowej. Po połączeniu zakładów PKP Cargo w zakłady wielkoobszarowe liczba pracowników tych zakładów zwolnionych do wykonywania działalności związkowej zasadniczo nie ulegnie zmianie, gdyż wskutek wdrożenia reorganizacji nie zmieni się liczba pracowników zrzeszonych w tych organizacjach. Co do utrzymywania stanowisk związkowych do końca kadencji, to w obecnym stanie prawnym możliwe jest funkcjonowanie u jednego pracodawcy kilku związków zawodowych zrzeszonych w federacji czy konfederacji (np. Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych czy Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP), z których każdy korzysta z przysługujących uprawnień. Zarząd PKP Cargo wychodzi z założenia, że proces restrukturyzacji nie może mieć negatywnego wpływu na możliwość obrony interesów i praw pracowniczych przez działające w spółce związki zawodowe. Takie stanowisko jest tym bardziej zrozumiałe, że strona pracodawcy nie poniesie z tego tytułu dodatkowych kosztów, a ponadto ustawodawca nie przewidział możliwości ograniczania przez pracodawców uprawnień organizacji związkowych z tytułu realizowanych działań o charakterze organizacyjnym.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum