Henryk, no tak, Ty nie korzystasz z KM, choc jako mieszkaniec podwarszawskiej miejscowosci powinienes, ale Ty korzystasz z dalekobieżnych połączeń i narzekasz.
_________________ Kocham wolność słowa. . .,czy się to komus podoba czy nie! W środowisku kolejowym są tacy ludzie, którzy wyznają zasadę "wiem ale nie powiem", i tych ludzi nienawidzę, pozdrawiam wszystkich forumowiczów i pracowników mojej spółki.
W ubiegłym tygodniu po raz pierwszy mogliśmy przeczytać o tym, że aby pokryć deficyt, władze Mazowsza planują prywatyzację Kolei Mazowieckich. Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim, w najbliższym czasie zostanie ogloszony przetarg na doradce prywatyzacyjnego w tej sprawie.
- Rzeczywiście wladze województwa biorą pod uwagę prywatyzacje KM. Trudno w tym momencie przesądzać jednak o terminie i co najważniejsze formule takiego dzialania. Może to być na przykład zbycie części udzialów, lub emisja obligacji. Na te pytania powinna udzielić odpowiedzi analiza przedprywatyzacyjna - informuje nas Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego - W planie przyszłorocznego budżetu uwzględniono środki, które mogłyby pochodzić z ewentualnej prywatyzacji. Jest to jednak dopiero projekt budżetu. W tym momencie pracują nad nim radni województwa - dodaje.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
W tym roku planowana jest sprzedaż spółki Koleje Mazowieckie, jednego z najnowocześniejszych przewoźników tego typu w kraju. Głównym powodem tych zamierzeń jest potrzeba konsolidacji budżetu samorządu mazowieckiego, który stał się napięty z powodu obowiązującego nadal algorytmu naliczania "janosikowego", czyli subwencji wyrównawczej dla innych województw.
Spółka Koleje Mazowieckie (KM) została utworzona w lipcu 2004 roku przez samorząd województwa mazowieckiego (51 proc. udziałów) i ówczesną spółkę PKP Przewozy Regionalne (49 proc.). Wraz z procesem usamorządowienia drugiego współwłaściciela i powstania spółki Przewozy Regionalne, od stycznia 2008 roku samorząd Mazowsza przejął mniejszościowe udziały nowej spółki Przewozy Regionalne w spółce KM, stając się w 100 proc. jej właścicielem.
W 2009 roku Koleje Mazowieckie świadczyły usługi publicznych regionalnych przewozów pasażerskich na zlecenie samorządu województwa mazowieckiego.
- Dzięki zakupowi nowego taboru poprawiającego komfort podróży, dobrej pracy załogi, jak również wprowadzeniu oferty "Wspólny bilet ZTM-KM-WKD" warszawiacy na nowo odkryli kolej jako najszybszy środek transportu miejskiego - ocenia Waldemar Kuliński, przewodniczący RN spółki KM. - Natomiast w niektórych regionach Mazowsza kolej jest jedynym dostępnym środkiem transportu publicznego - dodaje.
Jeszcze rok temu KM obsługiwały 17 linii kolejowych, których łączna długość wynosiła 1145 km na obszarze województwa mazowieckiego i 171 km na terenach innych województw. W ciągu doby uruchamiano średnio 617 pociągów, obsługiwanych głównie przez elektryczne zespoły trakcyjne, w tym EZT ER75 Flirt, najnowocześniejsze tego typu, mogące jeździć z prędkością do 160 km/h.
Oprócz regionalnych pociągów osobowych, KM uruchomiła też sześć pociągów przyspieszonych oraz od 2009 roku pociąg międzyregionalny "Słoneczny" z Warszawy do Gdyni. W 2009 roku cena biletu na trasie 350 km kosztowała 29 zł, z pociągu tego skorzystało 110 tys. pasażerów, a przychody ze sprzedaży wyniosły 2,3 mln zł (przy rentowności 47 proc.).
Koleje Mazowieckie systematycznie poprawiały wyniki. W 2005 roku spółka przewiozła 40 mln pasażerów, w 2009 r. - 51,6 mln pasażerów (o prawie 30 proc. więcej), a przychody z biletów wzrosły odpowiednio ze 161,8 mln zł do 237,3 mln zł. Z tytułu zawartej umowy z samorządem województwa mazowieckiego spółka w 2009 r. otrzymała rekompensatę 183,7 mln zł. W efekcie w 2009 r. wypracowała ona zysk netto, kolejny rok z rzędu, w wysokości 715,6 tys. zł.
- W projekcie planu na 2011 rok samorząd wpisał 500 mln zł ze sprzedaży Kolei Mazowieckich - mówił podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS). - Z powodu zapaści głównych przewoźników prawdopodobnie jedynym oferentem zostanie DB Schenker - dodał.
Według posła, powodem takich planów jest konieczność wyprzedaży różnych składników majątku należącego do samorządu mazowieckiego, ponieważ wkrótce jego zadłużenie sięgnie 60 proc. i grozi wprowadzenie zarządu komisarycznego. - A na to nie pójdzie rząd, bowiem długi Mazowsza zwiększyłyby zadłużenie państwa - mówi dla portalu wnp.pl Krzysztof Tchórzewski.
Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, potwierdza, że władze województwa biorą pod uwagę prywatyzację KM. - Trudno w tym momencie przesądzać jednak o kwocie (w projekcie wpisane jest 250 mln zł przychodów), terminie i co najważniejsze formule - stwierdza dla nas. - Na te pytania powinna udzielić odpowiedzi analiza przedprywatyzacyjna, w sprawie której zostanie ogłoszony przetarg - dodaje.
Według Marty Milewskiej, głównym powodem ewentualnej sprzedaży KM jest to, że samorząd Mazowsza chce zapewnić jak najlepszą jakość usług przez nią świadczonych, do czego potrzeba dalszych inwestycji, także w tabor.
- Niestety, w obecnej sytuacji nie jest on w stanie ponosić takich wydatków, jak w minionych latach. Przyczyną jest to, że "janosikowe" w ub. roku pochłonęło aż 70 proc. dochodów podatkowych województwa, czyli przekazaliśmy innym regionom 940 mln zł - mówi Milewska.
Według danych na koniec 2010 roku, zadłużenie Mazowsza wynosi 56,05 proc. rocznego budżetu.
Jak podkreślił podczas pierwszej sesji poświęconej projektowi budżetu województwa skarbnik Marek Miesztalski (21 grudnia ub. r.), "jeśli w 2011 roku wpływy z podatków utrzymają się na planowanym poziomie, będziemy mieli powody do radości. Najgorsze mamy już za sobą".
A jednak los KM jest raczej przesądzony. - Mając wybór: stagnacja albo rozwój usług przewozowych, samorząd zdecyduje się na ten drugi wariant - doje Marta Milewska.
Jest jeszcze jeden aspekt sprawy. Według posła Tchórzewskiego, inwestor może dyktować warunki nabycia i z pewnością zażyczy sobie wyższego poziomu rentowności (7-8 proc.) niż spółka pod obecnym zarządem. - A to oznacza, że w przyszłości Mazowsze będzie więcej dopłacało do kolei, przejadając stopniowo przychód z jednorazowej sprzedaży - przewiduje poseł.
źródło: wnp.pl
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Skoro nikt tej kury nie pilnuje i nikomu nie zależy .......
Oto przykład niesłychanej wręcz grandy, kuriozum istnie możliwe tylko chyba nad Wisłą:
Wsiadam sobie wczoraj w oststniej chwili w Otwocku do pociagu KM zmierzającego ku Warszawie. Lece do kierownika po bilecik a tu.......... lipa. Panu kierownikowi się baterie w maszynce skończyły i nie jest w stanie wypisać bileciku. Drobiazg. Do Warszawy naliczyłem 26 osób, którym w z w/w powodu bateryjek Koleje Mazowieckie zafundowały darmowy przejazd. Ale to przeciez raptem 91zł. Szkoda zachodu. Ludzieeee ! Czy to jest normalne?
Prywatyzacja Kolei Mazowieckich przebiega zgodnie z planem
TVN Warszawa informował dziś o przesunięciu prywatyzacji Kolei Mazowieckich na rok 2012. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Urząd Marszałkowski województwa, przygotowania do prywatyzacji nie zostają przerwane. Już w przyszłym tygodniu ma zostać ogłoszony przetarg na analizę przedprywatyzacyjną. Województwo przestało już jednak liczyć na osiągnięcie zysków z prywatyzacji w tym roku.
- Tak dużej prywatyzacji nie można przeprowadzić z dnia na dzień. Tu nie można działać pochopnie i wskazany jest zdrowy rozsądek - powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego. W projekcie budżetu, prezentowanym pod koniec ubiegłego roku, uwzględniono jednak środki, które mogłyby pochodzić z ewentualnej prywatyzacji. - Plan ten byłby wymagany, gdyby budżet województwa był w gorszej sytuacji. Wydaje nam się, że sytuacja finansowa pozwoli się obyć bez tych środków. Dzięki temu unikniemy nerwowych ruchów w tej ważnej sprawie - tłumaczy Milewska.
- Idą wybory, i opozycja szuka każdego pretekstu, żeby rozpocząć dyskusję i jest to jej prawo. Sprawa prywatyzacji jest jednak zbyt ważna dla Kolei Mazowieckich - a przede wszystkim kilku milionów pasażerów tej spółki - żeby się spieszyć. Wszystko idzie zgodnie z zakładanym rytmem - zaznaczyła Milewska. - Ostateczna decyzję w sprawie prywatyzacji podejmą radni - zakończyła rzeczniczka Kolei Mazowieckich. W przyszłym tygodniu Urząd Marszałkowski ma ogłosić przetarg na wykonanie analizy przedprywatyzacyjnej.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Prywatyzacji Kolei Mazowieckich później niż zakładano
W czerwcu zarząd Mazowsza ogłosił przetarg na wybór doradcy prywatyzacyjnego dla Kolei Mazowieckich. - Gdy audyt i wycena będą gotowe, zarząd zdecyduje, czy i jak sprzedawać Koleje Mazowieckie - powiedział "Gazecie Wyborczej" Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza. Optymistyczny termin sprzedaży regionalnego przewoźnika to koniec przyszłego roku, a więc dużo później niż wcześniej zakładano.
Zdaniem skarbnika regionalny przewoźnik powinien zostać sprzedany ponieważ na jego modernizację trzeba wyłożyć ok. 3 mld złotych a budżet Mazowsza tego nie udźwignie. Sama spółka powinna być jednak łakomym kąskiem ponieważ samorząd zamawia i będzie musiał zamawiać usługi przewozowe co daje pewne zyski w długiej perspektywie.
W marcu tego roku spółka Koleje Mazowieckie Finance AB (spółka zależna od spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.) wyemitowała euroobligacje o wartości nominalnej 100 mln euro. Pozyskane z emisji środki zostaną przeznaczone na sfinansowanie inwestycji taborowych tj. zakup taboru posiadanego obecnie przez Mazowsze.
Emisja obligacji podobnie jak plany prywatyzacji Kolei Mazowieckich związane są z pogarszającą się w ostatnich miesiącach sytuacją finansową województwa.
– Prywatyzacja to szansa na kolejne inwestycje, przede wszystkim na zakup nowych pojazdów szynowych, modernizacje eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także na dokapitalizowanie spółki. Koleje Mazowieckie dynamicznie się rozwijają. Dzisiaj są liderem pod względem ilości nowoczesnego taboru – mówił niedawno "Rynkowi Kolejowemu" Artur Radwan, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Furgalski: Koleje Mazowieckie mają się całkiem dobrze
- Koleje Mazowieckie mają dobry rating, bo euroobligacje sprzedane na obcych, bardzo wymagających rynkach, rozeszły się bez żadnego problemu. – powiedział dyrektor programowy RBF Adrian Furgalski.
W wywiadzie dla Kuriera Mazowieckiego Furgalski zaznaczył, że na na tle problemów rynku kolejowego w Polsce sytuacja Kolei Mazowieckich wygląda całkiem dobrze.
Druga pod względem liczby przewiezionych pasażerów spółka Koleje Mazowieckie znalazła się w sytuacji, gdy właściciel – samorząd województwa mazowieckiego, nie ma już pieniędzy na jej rozwój, a potrzeba znacznych nakładów inwestycyjnych, m. in. na nowe pociągi. Przez 5 lat na bieżącą działalność i wymianę taboru samorząd województwa wydał 1,5 mld zł. W związku z brakiem możliwości finansowania dalszych inwestycji, zdecydowano się na sprzedaż spółki. Doradca prywatyzacyjny ma zostać wybrany jeszcze w lipcu.
Decyzja o prywatyzacji uzależniona od audytu, który ma opracować wyłoniona firma doradcza. Skarbnik województwa mazowieckiego Marek Miesztalski podkreśla, że dzięki audytowi będzie wiadomo, ile warta jest spółka, w jakim trybie oraz w jakim tempie j prywatyzować, a także w jakim trybie: czy poprzez giełdę, czy przez bezpośrednią sprzedaż akcji.
źródło: Kurier Mazowiecki / Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Mazowiecki Urząd Marszałkowski rozstrzygnął przetarg na wykonawcę analizy przedprywatyzacyjnej spółki Koleje Mazowieckie. W postępowaniu zgłosiło się tylko 2 oferentów.
W przetargu swoje oferty przedstawiły dwa konsorcja. Konsorcjum Banku Zachodniego WBK, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy, Budoserwisu i HLB Sarnowski & Wiśniewski zaproponowało cenę 806 265 złotych. Tańsza była oferta konsorcjum firm F5 Konsulting i kancelarii Salans, wyceniona na 725 700 złotych i to właśnie ona została wybrana jako najkorzystniejsza. Jedynym kryterium przetargu była cena.
Doradca ma pomóc stwierdzić, w jakim tempie należy prywatyzować spółkę, a także w jakim trybie: czy poprzez giełdę, czy przez bezpośrednią sprzedaż akcji. - Dzięki prywatyzacji zdobędziemy pieniądze na dalszy rozwój firmy - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" marszałek województwa Adam Struzik.
- Prywatyzacja to szansa na kolejne inwestycje, przede wszystkim na zakup nowych pojazdów szynowych, modernizacje eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także na dokapitalizowanie spółki - mówił w wywiadzie dla miesięcznika "Rynek Kolejowy" prezes spółki Artur Radwan.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Prywatyzacja Kolei Mazowieckich się nie opłaca. Tak wynika z analizy przedprywatyzacyjnej, zleconej przez samorząd województwa - dowiedział się portal tvnwarszawa.pl.
- Opłacalność tej transakcji legła w gruzach – ocenił w rozmowie z tvnwarszawa.pl Marek Miesztalski, skarbnik województwa Mazowieckiego. - Firma, która przygotowywała analizę przedprywatyzacyjną przekazała zarządowi, że prywatyzacja będzie prawdopodobnie niecelowa - mówił.
Dlaczego?
Z opracowania wynika, że sprzedaż choćby jednego udziału oznaczałaby dotkliwe konsekwencje finansowe. – W takim przypadku bylibyśmy zobowiązani do zwrotu unijnych dotacji przekazanych na rzecz Kolei Mazowieckich – tłumaczy Miesztalski.
Opóźniona prywatyzacja
Podejście do prywatyzacji trwało od 2010 roku. Najpierw radni sejmiku wojewódzkiego wyrazili zgodę na rozpoczęcie działań przedprywatyzacyjnych.
W styczniu 2011 roku marszałek Mazowsza Adam Struzik potwierdził, że pierwsze pieniądze z prywatyzacji w budżecie województwa znajdą się jeszcze w tym samym roku.
Jednak w kwietniu 2011 perspektywa zastrzyku gotówki do budżetu się oddaliła. Władze województwa zaproponowały przesunięcie prywatyzacji na rok 2012. Radni sejmiku wyrazili na to zgodę.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum