Wysłany: 08-01-2011, 09:18 Leasing sposobem na lokomotywy?
PKP Intercity ma problemy z awaryjnością szybkich lokomotyw EP09 i ES64U4 Eurosprinter. Wkrótce będzie korzystać z trzech jednostek BR 189 Siemensa, które weźmie w leasing.
Podczas środowej konferencji prasowej PKP Intercity, prezes Grzegorz Mędza poinformował o problemach z zimową eksploatacją „Husarzy”, czyli 10 zakupionych w ubiegłym roku lokomotyw Siemensa (ES64U4 Eurosprinter). Problemy są też z eksploatacją lokomotyw serii EP09.
- Lokomotywa EP09 jest zdolna rozwijać prędkość 160 km/h. Tutaj również mamy sytuację podwyższonej awaryjności. Lokomotyw EP08 jest niewiele a jeśli chodzi o EP07 to są wolniejsze, ale relatywnie niezawodne. Podsumowując: mamy nadwyżkę lokomotyw, ale mamy ubytki w tych najszybszych. Te ubytki mogą skutkować spadkiem czasu przejazdu. Mamy plany wyleasingowania lokomotyw, które obsłużą szybszy segment. Nie może być sytuacji, że pociąg nie dojeżdża czas za naszą przyczyną – mówi Grzegorz Mędza.
Portal KOW poprosił Dariusza Fidyta, członka zarządu i dyrektora technicznego PKP Intercity o szczegółowe informacje na temat awaryjności „Husarzy”.
- Proces naprawy lokomotyw to proces ciągły, jesteśmy w ustawicznym kontakcie z producentem i wspólnie z nim usuwamy awarie. Awarie są bardzo duże, chyba sam producent lokomotyw się ich nie spodziewał. Dotyczą m.in. czujników temperatury maźnic i czujników obrotów silników trakcyjnych. Zdarzają się przypadki uszkodzenia przednich zgarniaczy, które okazały się bardzo czułe na śnieg zgarnięty na przejazdy przez pługi i tworzący pryzmy. Taki defekt nie występuje w polskich lokomotywach, gdyż są silniej skonstruowane. Zgarniacz w Siemensie jest filigranowy i delikatny – mówi Fidyt.
PKP Intercity dostało od producenta lokomotyw oficjalny list w którym biuro w Monachium wyraża ubolewanie z powodu takiego stanu rzeczy.
Z powodu braku dostatecznej liczby szybkich lokomotyw PKP Intercity wypożyczyło jedną lokomotywę TRAXX serii EU43 z PKP Cargo (przewoźnik towarowy korzysta z leasingu Traxx’ów). Według Dariusza Fidyta, obie spółki są otwarte na dalszą współpracę. Ale PKP Intercity planuje też samodzielny leasing lokomotyw, o czym wspomniał prezes Mędza na konferencji.
- Mamy taki plan. Pierwsze pozyskane tą drogą lokomotywy powinny się wkrótce pojawić na torach, nawet od jutra. Aktualnie trwają procedury, które pozwolą nam wziąć w leasing 3 lokomotywy BR 189 [marki Siemens – przyp. red.] w wersji jednosystemowej – dodaje Dariusz Fidyt.
Źródło: KOW
PS. Jakie ubolewanie? Gdzie kasa za to, że loki stoją a nie jeżdżą. Kto negocjował i podpisał tak d... umowę?
_________________ Zakuty łeb myśli po łebkach (Stanisław Tym)
Wysłany: 08-01-2011, 22:58 Re: Leasing sposobem na lokomotywy?
oporny301 napisał/a:
Jakie ubolewanie? Gdzie kasa za to, że loki stoją a nie jeżdżą. Kto negocjował i podpisał tak d... umowę?
Nie sądzę, aby jakikolwiek producent podpisał umowę, w której będzie płacił za czas wyłączenia, spowodowany usterką. Zauważ, że najpierw musi nastąpić kwalifikacja, czy jest to usterka gwarancyjna, czy wynikająca z eksploatacji, a potem zawsze na serwis musi być zarezerwowany jakiś czas, choćby na ściągnięcie części.
To, co Ty chcesz oznaczałoby de-facto zakup kolejnej lokomotywy, jako "gorącej rezerwy", a to nie jest mały koszt, dlatego się tego zwykle nie robi.
Wysłany: 08-01-2011, 23:06 Re: Leasing sposobem na lokomotywy?
DarekP napisał/a:
oporny301 napisał/a:
Jakie ubolewanie? Gdzie kasa za to, że loki stoją a nie jeżdżą. Kto negocjował i podpisał tak d... umowę?
Nie sądzę, aby jakikolwiek producent podpisał umowę, w której będzie płacił za czas wyłączenia, spowodowany usterką. .
Teraz tak się robi. Za wyłączenie pojazdu producent płaci (o ile jest to awaria kwalifikująca się do naprawy gwarancyjnej). Zakłada się x dni na naprawę (od momentu zgłoszenia, nie licząc dni wolnych), a potem już płaci...
Zakładam, że szanująca się firma, a pewnie taką jest Siemens, powinna w ramach naprawy gwarancyjnej, tak jak w przypadku naprawy gwarancyjnej czy też odpłatnej samochodu w warsztacie samochodowym, zapewnić pojazd zastępczy, w tym wypadku lokomotywę. Niemożliwe?
A kto powiedział że miałby to być "Husarz"? Jest już sporo firm wynajmujących lokomotywy.
Ostatecznie przy braku lokomotyw do obsługi swoich pociągów, pewnie ICC nie pogardziłoby lokiem np. z PKP Cargo.
Ciekawe, co tam jest w umowie na ten temat?
A tak. Niby wszystko jest OK.
_________________ Zakuty łeb myśli po łebkach (Stanisław Tym)
MRCE Dispolok należy do Siemensa; ale ból w tym że na 3kV to wynająć stamtąd można jedynie E189 a one na razie są "jedynie" na 140 km/h. Mimo tego sądzę że gdyby bardziej zależało im na reputacji lub gdyby ktoś z naszych pomyślał żeby to usankcjonować w umowie (powyżej x dni odstawki z powodu awarii - lok zastępczy albo kara, ale tak wysoka że nie opłaca się nie wypożyczyć) to załatwiliby coś zastępczego, choćby wspomniane E189.
Ciekawe jak jeżdżące po Polsce Traxxy Lotosu i ITL się sprawują w podobnych warunkach...
PKP Intercity zamontuje dziewięć kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu Siemens ES 64 U4 Husarz. Właśnie został ogłoszony przetarg w tej sprawie.
Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie, zabudowa, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji 9-ciu kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES 64 U4 Husarz eksploatowanych przez PKP Intercity. Postępowanie będzie prowadzone w trybie negocjacji. Termin składania ofert mija 16 lipca 2012 r. Jedynym kryterium oceny ofert jest najniższa cena.
Przedsięwzięcie będzie finansowana z funduszy Unii Europejskiej. Środki w wysokości 1,07 mln euro zostały przyznane przez UE z budżetu TENT w ramach projektu „Zakup i instalacja urządzeń pokładowych ETCS SRS 3.x.0 w 9 lokomotywach ES64U4 Husarz (EU44) oraz testy liniowe na odcinkach infrastruktury wyposażonych w urządzenia ETCS Level 1 i 2 SRS 2.3.0 w Polsce, Czechach i Austrii”.
Inwestycja ma się zakończyć 31 grudnia 2012 r. Wykonawca zaproszony do złożenia oferty zobowiązany będzie do wniesienia wadium w kwocie 640 tys. zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum