19 kwietnia odbyło się spotkanie przedstawicieli Związku Pracodawców Kolejowych z sygnatariuszami Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Tematem spotkania był projekt nowego PUZP autorstwa ZPK - jaki w ubiegłym tygodniu otrzymały związki zawodowe.
Jak wskazują związkowcy, propozycje uregulowań, jakie znalazły się w nowym projekcie w znacznym stopniu zawężają zapisy obecnie obowiązującego aktu. Przedstawiciele strony społecznej podają, że w zaproponowanym przez pracodawców nowym tekście Układu nie zostały ujęte m.in. zapisy dotyczące:
- czasu pracy,
- wynagrodzenia za pracę w warunkach szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych
- dodatku wyrównawczego,
- dodatku za jednoosobową obsługę trakcyjną,
Zasadnicze zmiany dotyczą również ulg przejazdowych, gdzie pracodawcy proponują wykup uprawnienia do ulgi w wysokości 80% tylko w drugiej klasie i tylko dla pracownika, emeryta i rencisty.
Wypłata wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i świątecznych sprowadza się do zapisów kodeksowych, obniżono również dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej do 20%.
Wprowadzone modyfikacje argumentowano chęcią szerokiego pozbawienia ograniczeń, jakie w opinii ZPK PUZP nakłada na uregulowania zakładowe. W zamyśle przedstawicieli Związku Pracodawców Kolejowych wszelkie szczegółowe uregulowania mają znaleźć się w ZUZP poszczególnych spółek.
Podczas dzisiejszego spotkania ustalono tryb i terminy procedowania nad nowym projektem PUZP. Mają dobyć się trzy spotkania. Na najbliższym – pod koniec kwietnia strona związkowa ma przedstawić swoje propozycje zmian i zapisów.
Prezes ZPK, Krzysztof Mamiński zaproponował, aby na chwilę obecną rokowania prowadzone były w trybie art. 2419 §1 czyli wprowadzenia protokołu dodatkowego oraz kilkakrotnie zwrócił uwagę, że brak uzgodnień spowoduje wypowiedzenie przez Związek Pracodawców Kolejowych obowiązującego Układu Ponadzakładowego a tym samym obowiązujących w poszczególnych Spółkach Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy.
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP wyraził opinię, że zapisy nowego PUZP w brzmieniu zaproponowanym przez pracodawców są nie do przyjęcia.
Przedstawiciele ZZDR PKP najbliższym terminie ustalonego spotkania przedstawią swoje propozycje zapisów układowych. Jednak zwracamy uwagę na niezbyt rzetelne podejście do sposobu dialogu partnerskiego przez przedstawicieli pracodawców ze względu na następujące fakty - podkreślają związkowcy.
Projekt nowego PUZP został wysłany z siedziby ZPK na ul. Chmielnej w Warszawie w dniu 31.03.2011 listem pocztowym, poleconym z potwierdzeniem odbioru do siedziby RK ZZDR PKP w Warszawie na ul. Wileńskiej dotarł w dniu 11.04.2011 r. – dłużej trwała więc przesyłka z jednej warszawskiej ulicy na drugą niż czas, jaki dano nam na analizę tego dokumentu przed pierwszym spotkaniem. Ponadto powtarzana przez prezesa ZPK konieczność pośpiechu w pracach nad nowym Układem i ustalenie następnego terminu spotkania na dzień 28.04.2011 r., na którym przedstawiciele strony związkowej mają przedstawić swoje konkretne propozycje zapisów układowych jest także niezbyt godziwe wobec partnerów społecznych. Zastanawia nas czy pracodawcy także tworzyli swój projekt przez kilka dni poświęcając przy tym swój czas przeznaczony dla rodzin podczas Świąt czy robili to od 1 stycznia br., kiedy spółka Przewozy Regionalne wyszła ze Związku Pracodawców Kolejowych a może jeszcze wcześniej? - pisze Grzegorz Herzyk, rzecznik prasowy ZZDR PKP.
źródło: ZZDR PKP / Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powinno się jak najszybciej zlikwidować zapis w PUZP:
1".Pracownikowi, spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę przysługuje odprawa pieniężna.
...
5. Odprawa przysługuje po przepracowaniu niżej wymienionych okresów pracy i wynosi:
1) do 10 lat włącznie - 100% podstawy wymiaru,
2) po 10 latach pracy - 150% podstawy wymiaru,
3) po 11 latach pracy - 160% podstawy wymiaru,
...
8) po 16 latach pracy 220% podstawy wymiaru,
9) po każdym następnym roku pracy procentowy wskaźnik podstawy wymiaru odprawy wzrasta o 20%, aż do osiągnięcia po 45 latach pracy 800% podstawy wymiaru".
Może wreszcie to zasiedziałe towarzystwo, które powinno być od kilku lat na emeryturze ruszy 4 litery i zdecyduje się na odejście, ponieważ jest mało prawdopodobne aby którakolwiek spółka pozwoliła sobie na wydawanie tylu pieniędzy. Decyzja o likwidacji tego typu odpraw podziała na niechcących odejść na emeryturę lepiej niż kop w dupę.
A może podpowiedz, jak wygląda i z czego wynika, oraz co jest potrzebne, aby rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem, mającym uprawnienia emerytalne, zamiast, pisać bzdury?
Jest już dostępna treść Protokołu Dodatkowego nr 8 dla PUZP
W dniu dzisiejszym o godzinie 14:27 Związek Pracodawców Kolejowych przesłał treść Protokołu Dodatkowego nr 8 do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników spółek zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych, z powodu niepodpisania którego w dniu wczorajszym prezes ZPK Krzysztof Mamiński wypowiedział obowiązywanie PUZP. Dokument można pobrać stąd, a o wypowiedzeniu PUZP można przeczytać tutaj.
źródło: Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum