Wysłany: 19-04-2011, 16:36 Rząd przeciwko łączeniu stanowisk na kolei
Rząd przeciwko łączeniu stanowisk na kolei
Rada Ministrów przyjęła dziś nowelizację ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, która zakazuje członkom zarządu i rady nadzorczej PKP PLK oraz pracownikom wyższego szczebla tej spółki pełnienia funkcji w organach w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych.
Projekt nowelizacji przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa rozwiązań wskazanych przez Komisję Europejską. Z przepisów unijnych wynika, że zarządca infrastruktury kolejowej musi być niezależny od przewoźników kolejowych. Dlatego wprowadzono do ustawy przepisy, które wzmocnią niezależność spółki Polskie Linie Kolejowe SA (zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce) od przewoźników kolejowych. Nowe przepisy tworzą gwarancje, że władze PLK SA będą podejmować decyzje dotyczące określania i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz udostępniania tej infrastruktury przewoźnikom – w sposób, bezstronny i nie dyskryminujący żadnego z nich.
Zgodnie z projektem nowelizacji, członkowie zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA oraz pracownicy tej spółki (zajmujący określone stanowiska i ich zastępcy) nie będą mogli pełnić funkcji w organach i świadczyć pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych. Zakaz ten ma obowiązywać również przez 24 miesiące od zakończenia pełnienia funkcji przez członków zarządu i rady nadzorczej PLK SA lub ustania zatrudnienia pracowników tej spółki.
Wprowadzono zapis, że członkowie zarządu PLK SA będą powoływani przez radę nadzorczą tej spółki, po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego. Założono, że walne zgromadzenie PLK SA uchwali zmiany statutu spółki, aby dostosować go do wymagań ustawy.
źródło: Rynek Kolejowy, KPRM
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
To niczego nie zmieni i członkowie zarządu PKP PLK nadal będą mogli zasiadać w radach nadzorczych kolejowych spółek. Tak się bowiem składa, że PKP PLK jest właścicielem kilku spółek torowo-naprawczych, m.in.
- Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM we Wrocławiu Sp. z o.o.
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe w Gdańsku Sp. z o.o.
- Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Spółka z o.o.
- Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu Sp z o.o.
Członkowie zarządu PKP PLK oraz dyrektorzy centrali PKP PLK zasiadają w radach nadzorczych w/w spółek i dzisiejsza decyzja Rady Ministrów niczego w tej kwestii nie zmienia.
Prezes Szafrański wprawdzie będzie musiał rozstać się z radą nadzorczą Dworca Polskiego, ale na pocieszenie może otrzymać stołek w radzie nadzorczej np. DOLKOM-u i wszystko będzie OK.
Jak wiadomo, PKP S.A. planuje wnieść do PKP PLK udziały planowanych do prywatyzacji spółek (PKP Energetyka, TK Telekom). Wtedy zarząd PKP PLK będzie mógł całkiem legalnie jako udziałowiec zasiadać w radach nadzorczych tych spółek.
Krótko mówiąc, dzisiejsza decyzja Rady Ministrów nie zmienia niczego! Jest to pic propagandowy.
_________________ Bądź szczery, a wyzwą cię od chamów i prostaków.
To niczego nie zmieni i członkowie zarządu PKP PLK nadal będą mogli zasiadać w radach nadzorczych kolejowych spółek.
ale nie spółek PKP
Cytat:
zakazuje członkom zarządu i rady nadzorczej PKP PLK oraz pracownikom wyższego szczebla tej spółki pełnienia funkcji w organach w PKP SA i spółkach od niej zależnych
Torreador, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański zasiada w radach nadzorczych Dworca Polskiego i TK Telekom. Inni członkowie zarządu PKP PLK podobnie, poszukaj sobie w KRS.
Jakiś czas temu wyszło na jaw, że dyrektor z centrali PKP PLK (nie pamiętam nazwiska, ale jest gdzieś na forum) zasiadał w radzie nadzorczej Kolei Mazowieckich.
Taki sam zakaz powinien dotyczyć także wierchuszki Dworca Polskiego, ponieważ ta spółka, podobnie jak PKP PLK, ma być zarządcą infrastruktury kolejowej (dworce i perony), którą udostępnia przewoźnikom. Tymczasem prezes Dworca Polskiego Jacek Prześluga zasiada w radzie nadzorczej PKP IC, a wiceprezes Dworca Polskiego Lucyna Roszyk w radzie nadzorczej PKP SKM w Trójmieście.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
członkowie zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA oraz pracownicy tej spółki (zajmujący określone stanowiska i ich zastępcy) nie będą mogli pełnić funkcji w organach i świadczyć pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych.
Oczywista oczywistość. Nie wyobrażam sobie, by członek zarządu PKP PLK zasiadał w radzie nadzorczej IC, PR, KM, KD, Arrivy..., albo świadczył na rzecz takiej spółki pracę. Prosta droga do korupcji.
akiś czas temu wyszło na jaw, że dyrektor z centrali PKP PLK (nie pamiętam nazwiska, ale jest gdzieś na forum) zasiadał w radzie nadzorczej Kolei Mazowieckich.
Oczywista oczywistość. Nie wyobrażam sobie, by członek zarządu PKP PLK zasiadał w radzie nadzorczej IC, PR, KM, KD, Arrivy..., albo świadczył na rzecz takiej spółki pracę. Prosta droga do korupcji.
Dokładnie, ale są jeszcze współmałżonkowie i pociotki - wszyscy specjaliści pierwszego sortu. I tu kolejny problem, bo ile łączy ich z personą, na miejsce której - dzięki ustawie - wskoczą, okaże się pewnie dopiero przy podziale tzw. "masy spadkowej" po tejże.
Pozostanie - dla upewnienia się o niezależności sukcesorów - zaszlachtować wszelkich "członków" z dniem aktu "wejścia w życie".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum