W ostatnim czasie na odbudowanej linii do Tłumaczowa pojawił się skład pasażerski w postaci SA 135 002. Wskrzeszenie z ruin odcinka rozpaliło apetyt lokalnych władz na przywrócenie regularnej komunikacji do Czech. W tym celu w niedługim czasie mają się odbyć konferencje i prelekcje.
Portal Kłodzko nasze miasto pisze:
Po ponad 20 latach przerwy trasą Ścinawka Średnia-Tłumaczów przejechał pociąg pasażerski. Szynobus Dolnośląskich Lini Kolejowych witany był z dużą radością, choć był to na razie tylko próbny przejazd.
Trasa ta, póki co, wykorzystywana jest do transportu kamienia z miejscowej kopalni melafiru. Aby ruszyć z wydobyciem poznańska firma Strateg Capital musiała odremontować nieczynny odcinek linii kolejowej. Odbudowa prawie 8 km linii kolejowej, łącznie z budową mostu i wiaduktu w Ścinawce, kosztowała inwestora grubo ponad 20 mln zł. Pojawiła się jednak szansa, że linia będzie wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Co więcej, istnieje możliwość połączenia tej części ziemi kłodzkiej z sąsiednimi Czechami.
- Zaledwie 300 metrów torów brakuje by dojechać pociągiem do granicy - mówi Jan Bednarczyk, burmistrz Radkowa. - Po czeskiej stronie natomiast trzeba byłoby wybudować półtora kilometra trasy, by połączyć tory w Broumovie. Radkowski samorząd wspólnie z władzami województwa dolnośląskiego prowadzą rozmowy z Czechami w tej sprawie. Kolejne spotkanie za dwa tygodnie
Czyli coś się dzieje. Najpierw uruchomienie Trutnova, potem elektryfikacja odcinka Międzylesie-Lichkov, w tym roku przywrócenie ruchu na odcinku Szklarska Poręba-Harrachov, teraz być może Borumov... Jak na razie nie ma zainteresowania tylko odbudową odcinka Kudowa Zdrój-Nachod.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Wysłany: 06-05-2011, 11:44 Szansa na kolej transgraniczną
Szansa na kolej transgraniczną
Nowoczesne pociągi, szybkie połączenia i modernizacja linii kolejowej m.in. na trasie Mieroszów - Wałbrzych - Jedlina-Zdrój - Głuszyca, a w konsekwencji ożywienie gospodarcze, rozwój turystyki, odciążenie dróg z ciężkiego transportu - wszystko w ramach polsko-czeskiego projektu na ponad 80 km połączenia kolejowego.
Efektem rozpoczętej na początku roku przez Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu współpracy z Czechami, jest możliwość uruchomienia nowoczesnej linii w czterech gminach naszego powiatu w ramach uczestnictwa polskiej strony w projekcie dotyczącym rozwoju obszarów czesko-polskiego pogranicza.
W czeskim Mezimesti o kolei transgranicznej rozmawiali, wicemarszałek Jerzy Łużniak, starosta Robert Ławski, hetmanem Kraju Kralovohradeckiego, Lubomír Franc oraz włodarze przygranicznych polskich i czeskich gmin.
Efektem realizacji projektu byłoby uruchomienie linii kolejowej o długości 81 km, z czego 62 km po stronie polskiej, m.in. na trasie Wałbrzych-Nowa Ruda. Po bezstykowych torach poruszałby się podciągi z prędkością do 80 km/h z lokomotywami o minimalnej masie 20 ton, co mogłoby być wykorzystywane nie tylko w ruchu turystycznym, ale także i towarowym, w efekcie czego odciążone były drogi, wpłynęłoby to też korzystnie na ożywienie gospodarki.
- Dodatkowo uruchomione zostałoby zawieszone obecnie połączenie osobowe Mezimesti-Mieroszów oraz uruchomiona nieczynna od 1945 roku linia Otovice-Ścinawka, projekt bowiem dotyczy także powiatu kłodzkiego - wyjaśnia Starosta Wałbrzyski Robert Ławski.
Po modernizacji torowisk skróciłby się również czas przejazdu - dla przykładu: obecnie z Wałbrzycha do Mieroszowa jedzie z szybkością 19 km/h po remoncie zostałaby ona zwiększona do 55 km/h, w efekcie krócej będzie się jeździć z Hradec Kralove do Wrocławia. Korzyści w transporcie osobowym to m.in.: uruchomienie nowego przejścia granicznego (Otovice-Ścinawka), zwiększenie ruchu granicznego, ułatwiony dojazd do pracy, obiektów kulturalnych, atrakcji turystycznych i przyrodniczych, poprawa jakości połączeń krajowych i międzynarodowych, a w transporcie towarowym to m.in.: skrócenie tras między Wałbrzychem a partnerami czeskimi oraz wpływ rozwój gospodarczy.
- Zalet powstania trasy kolejowej jest bardzo wiele, jednak aby starać się o środki na realizację projektu, potrzebne jest zgodne stanowisko polskiej strony. Sam powiat nie jest w stanie sfinansować tego przedsięwzięcia czy ubiegać się o środki zewnętrzne, tym bardziej, że przedsięwzięcie dotyczy również i powiatu kłodzkiego, a ożywia ruch turystyczny i gospodarczy na Dolnym Śląsku. Jeśli jednak zaangażujemy się wspólnie - wraz z Urzędem Marszałkowskim, naszymi radnymi Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, powiatem kłodzkim i gminami przygranicznymi, to jestem pewien, że razem uda nam się doprowadzić przedsięwzięcie do końca i być partnerem dla czeskiej strony - mówi Starosta Wałbrzyski Robert Ławski i dodaje, że projekt mógłby ubiegać się o dofinansowanie w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, w ramach programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej.
źródło: walbrzych24.com
mapa1.jpg
Plik ściągnięto 244 raz(y) 51.07 KB
_________________ Koniec degradacji-gminy dla Chełmska Śl. i Ruszowa
Wysłany: 26-04-2013, 18:19 Czesi chcą połączyć się z Tłumaczowem
Jest szansa na powrót pociągów na szlaku (Broumov)-Otovice-Tłumaczów -Ścinawka - Kłodzko. Czesi zmienili zdanie i chcą inwestować w remont i dobudowę trasy, aby wozić melafir z kamieniołomu w Tłumaczowie.
Byłoby milutko, gdyby pomysł udało się zrealizować. Ożywiłoby tereny przygraniczne, nie mówiąc o tym, że to najkrótsze połączenie Wałbrzycha z Kłodzkiem (chociaż mniej malownicze)
[ Dodano: 25-01-2016, 16:19 ]
Cytat:
Jednocześnie marszałek przekazał informację o projektach, które zostały zgłoszone w ramach polsko-czeskich programów transgranicznych – z czeskiego Broumova przez Tłumaczów do Ścinawki Średniej oraz z Lądka-Zdroju do Złotego Stoku. Jeśli otrzymają unijne dofinansowanie – ich realizacja rozpocznie się w 2017 roku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum