Wysłany: 14-12-2010, 10:09 [Olsztyn] Budowa sieci tramwajowej
Obecnie trwa drugi etap przetargu na budowę sieci tramwajowej w Olsztynie. Szczegóły poniżej.
Wielka piątka i resztki buspasów
Wiadomo już, kto znalazł się w drugim etapie przetargu na budowę olsztyńskiej sieci tramwajowej i wciąż ma szanse zdobyć to intratne zlecenie. Z przetargiem pożegnały się koncern budowlany Skanska, konsorcjum Budimeksu i spółek francuskiej grupy Eiffage oraz wspomagany między innymi przez ostródzkie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów "Dromo", olsztyński PUDiZ i także olsztyńskie biuro projektowe "Now-Eko" koncern Strabag.
Na krótkiej liście finalistów znalazły się: konsorcjum pod wodzą Torpolu i Elmontu; konsorcjum hiszpańsko-polskie Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowy Polska, PBG i Przedsiębiorstwa Robót Górniczych "Metro"; konsorcjum Trakcji Polskiej i Warbudu; konsorcjum Mostostalu Warszawa, hiszpańskiej Acciony, Grupy ZUE z Krakowa i firmy Tor-Kar-Sson oraz hiszpańska firma FCC Construcción.
Zestawienie specjalnie nie zaskakuje - najbardziej doświadczeni gracze w Polsce w budowie torowisk i sieci pozostali w przetargu. W komentarzach toczyła się swego czasu dyskusja o tym, że pewniakiem do udziału w drugim etapie jest konsorcjum z udziałem warmińsko-mazurskich firm. Jak widać, nie było punktów za pochodzenie, co należy pochwalić, bo potwierdza to, że ratusz traktuje ten projekt bardzo poważnie i stawia na fachowość, a nie znajomości. Niestety, łyżka dziegciu w tej beczce miodu musi się znaleźć - wielokrotnie pojawiały się deklaracje, że po przejściu do drugiego etapu przetargu wymóg tajemnicy handlowej wygaśnie i zostanie ujawniony zarówno specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ), jak i program funkcjonalno-użytkowy (PFU) całej inwestycji. Drugi etap już się rozpoczął, a wspomnianych dokumentów wciąż ani widu, ani słychu. Być może to okres wyborczy sparaliżował działania, ale szczęśliwie mamy go już za sobą – nie został wybrany kandydat bez wyobraźni ("kto sobie wyobrazi dzisiaj tramwaj na Kościuszki&"), więc można spokojnie pracować dalej. Czekamy niecierpliwie.
Kampania wyborcza może mieć też jednak i dobry wpływ na inwestycje takie, jak tramwaj. W Krakowie dwa dni przed pierwszą turą wyborów samorządowych otwarto z pompą - oczywiście przed terminem - przedłużenie linii tramwajowej na Golikówkę (pętlę nazwano jednak Mały Płaszów). Jak widać w innych miastach tramwajami się nie straszy, ale walczy o głosy wyborców. Także w Olsztynie komunikacja zyskała na walce o fotel prezydenta. W przedwyborczą sobotę otwarto dla ruchu ulicę Płoskiego, czyli przedłużenie alei Sikorskiego oraz spory fragment ulicy Witosa (od przyszłego końcowego przystanku tramwaju przy ulicy Kanta do ulicy Janowicza, przy której buduje się pętla autobusowa). Można się zatem przejechać wzdłuż kolejnego odcinka przyszłej trasy tramwaju, dla którego już ostatecznie miejsce pozostawiono po zachodniej stronie ulicy Płoskiego i północnej ulicy Witosa.
Z okresem wyborów zbiegło się także w czasie ogłoszenie listy ulic, na których pojawią się wydzielone pasy dla autobusów. Miejsca, w których się one pojawią to:
ulica Lubelska- na odcinku od skrzyżowania z ul. Składową do pl. Konstytucji 3 Maja,
ulica Pstrowskiego - na odcinku od skrzyżowania z al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Kasprzaka,
aleja Niepodległości - na całej długości,
ulica Mochnackiego - na całej długości,
ulica Grunwaldzka - fragmenty (śluzy)
ulica Śliwy - na całej długości,
aleja Warszawska - na odcinku od skrzyżowania z ul. Śliwy do skrzyżowania z ul. Tuwima.
Tymczasem w studium wykonalności projektu tramwajowego zakładano, że powinny one powstać jeszcze na ulicach Szrajbera, Pieniężnego, 1-go Maja, Partyzantów, nowej Artyleryjskiej i Bałtyckiej (na odcinku od placu Ofiar Katastrofy Smoleńskiej do wiaduktu kolejowego). Wycięto zatem kluczowy dla miasta korytarz od placu Roosevelta do Dworca Głównego prowadzący przez ścisłe centrum miasta i zamiast ograniczania tam ruchu samochodów osobowych i ułatwień dla transportu publicznego będziemy mieli czteropasmową Pieniężnego, na której ruch się zwiększy. Nie będzie też szybszego dojazdu dla mieszkańców Osiedla nad Jeziorem Długim, Likus, Redykajn i Gutkowa - projekt przebudowy ulicy Bałtyckiej zakłada, że będą sobie stali w korku w samochodach lub autobusach do wyboru zamiast omijać zatory buspasem. Rozsądna wydaje się jedynie rezygnacja - przynajmniej na początku - z pasa dla autobusów na nowej Artyleryjskiej. Prawdopodobnie nie pojawi się tam tyle mocno obleganych przez pasażerów linii autobusowych, by wydzielać aż osobny pas dla komunikacji miejskiej. Taka sama sytuacja jest na Lubelskiej, ale tam z kolei buspas będzie. Powstaje pytanie o sensowność tego rozwiązania w tym akurat miejscu. Szczęśliwie udało się uchować pas dla autobusów między Kortowem i Dolnym Przedmieściem, czyli placem Roosevelta- podejrzewam, że tramwaje w pierwotnej wersji (o planach rozwojowych dotyczących Kortowa i możliwości ich realizacji w kolejnym wpisie) nie przejmą jednak większości ruchu z miasteczka uniwersyteckiego i szybki przejazd autobusem do centrum studentom i pracownikom UWM się przyda (poczekają sobie dopiero na Pieniężnego...).
Ofiarą oszczędności padł też ewentualny buspas w alei Sikorskiego. Po torowisku tramwajowym autobusy poruszać się nie będą mogły, bo ze względu na konieczność wykupu szerszego pasa pod pas tramwajowo-autobusowy i tym samym dłuższych procedur i wyższych kosztów zdecydowano się puścić tramwaj w tym miejscu po torze kolejowym. Rezygnacja z dobudowania klasycznego pasa autobusowego w jezdni alei Sikorskiego to z kolei albo oszczędności, albo celowe działanie wynikające z planowanego wyłączenia ruchu autobusów na ulicach, wzdłuż których poruszają się tramwaje. Ta koncepcja wygląda na przywleczoną znad morza, tyle że kopiowanie rozwiązań bez uwzględnienia wielkości miasta i jego układu komunikacyjnego może nie być najlepszym pomysłem - wszak Olsztyn to nie Gdańsk. Możemy sobie jednak co najwyżej pogdybać, bo przekonującego uzasadnienia, dlaczego buspasy znajdą się przy tych, a nie innych ulicach, nie było słychać. Zaproponowany układ buspasów sprawia wrażenie, że w miejscach, gdzie są one najbardziej potrzebne, zrezygnowano z tego rozwiązania ze strachu przed gniewem kierowców, a w zamian upchnięto w planie symboliczne resztówki (śluzy na Grunwaldzkiej) lub miejsca, gdzie nikomu to nie będzie wadziło, choć i potrzebne też nie będzie (Lubelska).
Pod koniec czerwca umowa na budowę tramwaju w Olsztynie
Jak informuje PAP, hiszpańska firma FCC Construccion S.A. za blisko 250 mln zł wybuduje w Olsztynie linie tramwajowe oraz przebuduje kilka ważnych skrzyżowań tak, by dostosować je do potrzeb tramwajów. Hiszpanie pokonali w przetargu cztery inne firmy, w tym polskie.
Umowa z FCC Construccion ma zostać podpisana 27 czerwca. - Postępowanie przetargowe w tej sprawie zostało skontrolowane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i kontrola ta nie wykazała nieprawidłowości, dlatego nie ma już żadnych przeszkód do podpisania umowy. Jej koszt brutto to 249 milionów 781 tysięcy 708,72 zł - powiedziała PAP Magdalena Górecka z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie.
Krótką listę wykonawców stanowiły cztery konsorcja, liderami których były: Torpol, Obrascon Huarte Lain z Hiszpanii, Trakcja Polska i Mostostal Warszawa. Piątym podmiotem była samotnie startująca firma FCC Construcción, i to ona złożyła najtańszą ofertę.
Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie linii tramwajowej, odcinka ulicy Obiegowej, zajezdni tramwajowych i przejścia podziemnego pod Al. Piłsudskiego, oraz przebudowę skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia linii tramwajowej.
źródło: PAP/Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Olsztyn: Umowa na budowę linii tramwajowej podpisana
Dziś po godzinie dziesiątej, pod Wysoką Bramą w Olsztynie podpisana została umowa na wykonanie w formule zaprojektuj i wybuduj linii tramwajowej ul. Obiegowej, przejścia podziemnego, zajezdni i przebudowy skrzyżowań.
Hiszpański FCC Construccion wykona całość zamówienia w ciągu 3 lat od dnia podpisania umowy za cenę ryczałtową brutto 249 781 708,72 zł. W ramach zamówienia powstanie linia podstawowa dwutorowa o przebiegu: Plac Konstytucji 3 Maja-ul. Kościuszki -ul. Żołnierska -ul. Obiegowa -al. Sikorskiego-ul. Płoskiego-ul. Witosa (do skrzyżowania z ul. Kanta), oraz odgałęzienia od linii głównej jednotorowe: od al. Sikorskiego -ul. Tuwima do Kortowa 1 i od ul. Kościuszki -al. Piłsudskiego -ul. 11 Listopada -Plac Jedności Słowiańskiej (Wysoka Brama). Na ten ostatni odcinek zgodę musi wydać konserwator zabytków. Trwają badania archeologiczne, od których wyniku uzależniona jest decyzja konserwatora. Długość całej zamówionej dziś linii około 11 km, rozstaw toru 1435 mm, zasilanie sieci trakcyjnej 600 V.
– Po żmudnych pracach przygotowawczych podpisaliśmy wreszcie umowę z FCC. To dobra firma, ma ponad stuletnie doświadczenie. W sumie w ramach projektu rozwoju komunikacji w Olsztynie podpiszemy 4 kontrakty za 426 milionów złotych. Naszym celem jest poprawienie jakości usług transportowych w mieście. Obecnie prędkość podróży autobusem wynosi średnio 14 km/h. Dla tramwaju zakładamy 24 km/h – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Potwierdził również, że Olsztyn zamówi 15, a nie 11 tramwajów. Przetarg ma zostać ogłoszony wkrótce.
Zajezdnia tramwajowa zostanie zlokalizowana w istniejącej bazie MPK Olsztyn przy ulicy Kołobrzeskiej 40. Dodatkowo, przy al. Sikorskiego zostanie wybudowana zajezdnia postojowa, docelowo dla 30 autobusów. Dojazd z zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej na sieć tramwajową zapewni dwutorowa linia techniczna zlokalizowana na ulicy Towarowej i ulicy Dworcowej. W ramach kontraktu zostanie wybudowana ul. Obiegowa i przejście podziemne pomiędzy budynkami Sądów a C.H. „Alfa", i D.T. "Dukat", połączone z projektowanym przystankiem tramwajowych przy al. Piłsudskiego. W ramach kontraktu w niezbędnym zakresie zostaną przebudowane skrzyżowania, przez które przebiegać będzie linia tramwajowa.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Tramwaj dla Olsztyna: Szczegóły nowego harmonogramu
Urząd miasta Olsztyna zaprezentował najważniejsze terminy z nowego harmonogramu budowy przedstawionego miastu przez wykonawcę sieci tramwajowej - hiszpańską firmę FCC Construcción po uwzględnieniu opóźnień na budowie.
Robotnicy powrócą na budowy wraz z nowym sezonem, czyli 1 marca. Pojawią się wtedy ponownie na ulicy Płoskiego. Przez dwa miesiące powstawać będzie 690-metrowy fragment torowiska, które do końca kwietnia ma być gotowe.
Od maja ruszy budowa ulicy Obiegowej na odcinku od Pstrowskiego do al. Piłsudskiego. Większość prac zakończy się jeszcze w 2013 roku, ale ostatecznie ulica wraz z torowiskiem zostanie oddana do użytku w czerwcu 2014 roku.
Realnie oceniając sytuację tramwaje w Olsztynie pojadą późną jesienią, bo harmonogram projektu jest wyraźnie naciągnięty do czerwca, aby zdążyć z rozliczeniem do końca roku.
rozstaw toru 1435 mm, zasilanie sieci trakcyjnej 600 V.
Uważam, że mądrze. Takie parametry ma WKD czyli Warszawska Kolej Dojazdowa. Łatwiej i taniej będzie o zamówienia w przypadku rozwoju linii tramwajowych. Wprawdzie to nie kolej ale mimo wszystko.
Klasyczny rozstaw torów, więc nic dziwnego, tego się można było spodziewać inne nie występują w Polsce.
Taka kolej miejska przyda się w Olsztynie bez dwóch zdań. Byłam w tym mieście kilka razy i nie ukrywam autobusami i na piechotę nie było zbyt wygodnie. Jeśli faktycznie uda im się zrealizować wszystko, co zaplanowali w terminie i do tego bilety nie będą drogie tylko ceny podobnie jak w większych miastach, to tylko pogratulować, że miasto się rozwija. I myśli o środowisku. Bo kolejny środek transportu publicznego rozkorkuje trochę ulice.
Olsztyński urząd miasta jest o krok od podjęcia decyzji dotyczącej przyszłości realizacji projektu budowy sieci tramwajów w tym mieście. Na razie wykonuje go firma FCC Construcción, ale wcale nie jest pewne, że to ona będzie go kończyć.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum