Wysłany: 18-08-2011, 12:18 Przetarg na koncepcję rozwoju kolei na Śląsku
Śląskie sprawdzi zapotrzebowanie na kolej
W rok po powołaniu własnego przewoźnika kolejowego, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach ogłosił przetarg na wykonanie studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium zapotrzebowania na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie w otoczeniu komunikacyjnym sieci kolejowej w województwie śląskim. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje:
Inwentaryzację stanu istniejącego
Analizę stanu istniejącego na podstawie wykonanej inwentaryzacji i materiałów źródłowych
Koncepcję rozwoju podsystemu kolei regionalnych w województwie śląskim
Koncepcję przewozów aglomeracyjnych w konurbacji śląskiej jako elementu sieci kolei regionalnych województwa
Określenie szacunkowych skutków finansowych w zakresie proponowanych rozwiązań w pkt. 3 i 4 wraz z harmonogramem wdrożeń.
Zamówienie ma zostać wykonane do końca listopada. Oferty można składać do 26 sierpnia. Jedynym kryterium jest najniższa cena.
O skomentowanie faktu ogłoszenia przetargu na określenie potrzeb w transporcie kolejowym przez województwo w rok po powołaniu własnego przewoźnika poprosiliśmy dr Michała Beima, eksperta Instytutu Sobieskiego. - Nie ganiłbym tu urzędników. Urzędy marszałkowskie nie mają przecież doświadczenia w organizowaniu transportu kolejowego. Takie spółki jak Koleje Śląskie powstają, by ratować tragiczną sytuację w regionalnych przewozach kolejowych - zaoponował Beim.
- Zastanowiłbym się jednak, czy przetarg jest najlepszym rozwiązaniem. Może należałoby wybrać uznaną międzynarodową firmę, która przeprowadzi kompleksową analizę zapotrzebowania? Jeżeli najtańszym kryterium będzie cena, wygra jakaś firma, która może zrobi to porządnie, ale pewnie powtórzy to, co znajdzie w innych opracowaniach. Tymczasem w Polsce potrzeba prawdziwej rewolucji, nie tylko jeśli chodzi o tabor, ale i siatkę połączeń i regularność kursowania - stwierdził Beim. Podał przykład kolei niemieckich i szwajcarskich, gdzie skomunikowania pociągów i regularne godziny odjazdów są na porządku dziennym.
- W Polsce brakuje systemowego podejścia do transportu kolejowego. Należy opracowywać kompleksowe plany transportowe dla całych województw. Polska uczy się wielu rzeczy. Brakuje takich elementów, jak choćby jednolity standard peronu po modernizacji. Tę naukę powinniśmy pobierać za granicą - uważa Beim.
----------------------------------------------------------------------
Mój komentarz:
----------------------------------------------------------------------
To chyba jakaś kpina. Zapewne z pomocą mk1992 i kilku osób z forum, po burzliwych dyskusjach, taką koncepcję rozwoju można strzelić w ciągu 3 dni i zapewne będzie całkiem niezła. Kompletny bezsens, tym powinni się zajmować odpowiednio kompetentni pracownicy KS, ŚZPR i UMWŚ, czy naprawdę wśród urzędasów nie ma już nikogo kompetentnego i wszyscy mają dwie lewe rączki? A może wygrać ma jakaś spółka stworzona z byłych/obecnych pracowników ww. instytucji?
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-08-2011, 12:22
Widocznie Pan Marszałek Pozytywna Energia nie ma co robić z pieniędzmi. A komunikacja czy to kolejowa czy miejska w dalszym ciągu idzie na dno. Zwłaszcza tramwaje.
kryniczanin -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-08-2011, 12:47
Dokładnie wystarczy zebrać część użytkowników tego Forum z woj. Śląskiego którzy nie bujają w obłokach i pomysły są ale to jest zbyt trudne...
Swego czasu pisałem do kolei śląskich i ówczesnej Pani prezes nt. koncepcji rozwoju kolei na śląsku. Niestety maile pozostały bez odzewu. Chciałem nawet wpaść do ich biura i porozmawiać nt. połączeń na śląsku. Przedstawić swoje pomysły rozwoju,
Maile dot. koncepcji SKR w Katowicach wysłane do UM Katowice,po opublikowaniu koncepcji zagospodarowania przystanków również bez odpowiedzi, choć właściwie była: Taką koncepcję przedstawiła firma i to temat zamknięty. Nie chcieli żadnych uwag, choć były one trafne wg mnie.
Np. firma zaproponowała przebudowę dworca w Ligocie - tylko jednego peronu. Bo tyle wystarczy, ponoć. Dodatkowo ten jeden peron miał być poszerzony kosztem jednego z torów. Zamiast znajdującej się tam wiaty, miały powstać małe - takie przystankowe.
W każdym razie chciałem przesłać im swoje uwagi dotyczące koncepcji - nie byli zainteresowani. Olali sprawę. A na pytanie dlaczego wysokość peronów ma być 550 mm nad główką szyny wogóle nie odpowiedzieli.
Ostatnio zmieniony przez mikiyee dnia 18-08-2011, 13:10, w całości zmieniany 1 raz
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 18-08-2011, 13:07
Może gdybyśmy założyli stowarzyszenie i jako stowarzyszenie opracowali jakąś koncepcję rozwoju transportu publicznego w woj. śląskim to wtedy potraktowano by nas inaczej? Zauważyłem, że z pojedynczymi głosami nikt się nie liczy, ale jak już wkracza do akcji większa grupa osób, to wtedy urzędnicy inaczej do tego podchodzą. Od dłuższego czasu zastanawiam się zresztą nad własnym stowarzyszeniem, zawierającym wąską grupę zaufanych osób.
mk1992, oczywiście że masz rację. Zawsze jak jest więcej osób z inicjatywą to się wtedy bardziej liczą pojedynczy głos. Widać to na przykładzie pism wysyłanych do np. PR ludzie się męczą piszą np. pismo 5 stronicowe z propozycjami a oni jako odpowiedź niejednokrotnie 2-3 zdania do tego jeszcze z dupy wziętych. Myśle że jako stowarzyszenie traktowali by grupę ludzi bardziej poważnie.
Wysłany: 02-01-2013, 10:56 Re: Przetarg na koncepcję rozwoju kolei na Śląsku
mikiyee napisał/a:
W Polsce brakuje systemowego podejścia do transportu kolejowego. Należy opracowywać kompleksowe plany transportowe dla całych województw.
No to mamy kolejny pomysł:
Województwo Śląskie ogłosiło zamiar bezpośredniego zawarcia umowy z podmiotem wewnętrznym umowy na świadczenie pasażerskich usług przewozowych w regionalnym transporcie kolejowym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2015 r.
Zawarcie umowy ma nastąpić w grudniu 2013 r. Ogłoszenie na świadczenie usług transportowych z blisko rocznym wyprzedzeniem stanowi wyjście naprzeciw oczekiwaniom przewoźników chętnych do realizacji zamówienia. Obecnie przez cały 2013 rok pasażerów w regionie wożą Koleje Śląskie.
Urząd Marszałkowski jeszcze dziś udzieli szczegółowych informacji na temat przyszłości przewozów kolejowych w regionie. Przewozy mają być świadczone na liniach:
Jak jest rok czasu na przygotowanie, to nie zdziwię się jak Arriva się załapie, i będzie kolejna zmiana przewoźnika w woj. Śląskim. Powiem szczerze, że liczyłem po ostatnich doniesieniach, że sytuacja w woj. Śląskim się powoli stabilizuje, aczkolwiek widzę, że burdelu na kółkach ciąg dalszy..
Mam pytanie, PR-y na razie znowu obsługują linie Gliwice-Opole do 9 lutego jeżdżą bezpośrednie Regio do Opola). Jak będzie po 9 lutego? Czy znowu wrócą potworki w stylu KŚ do Strzelec Op. a dalej PR-y Regio?? Czy coś negocjują ?? Czy jest szansa że PR-y będą jednak wozić do grudnia na odcinkach stykowych Kielce-Częstochowa i Gliwice-Opole...??
Ostatnio zmieniony przez Goloos dnia 02-01-2013, 12:13, w całości zmieniany 2 razy
Czyli pogłoski o zmianach od lutego na linii Sławków- Sosnowiec można uznać za nieaktualne. Z tego wynika, że nawet nie ma szans, że te pociągi będą jednak docierać do Katowic.
pawlo84, taki jest stan na chwilę obecną. Nikt nie wie, kiedy skończą remont na katowickim dworcu...
Tomek-Gliwice, KŚ mogą na te trasy wrócić w każdej chwili, ale to głupota, na którą nikt się nie zdecyduje. § 10 p. 3 umowy z PR wyraźnie stanowi, że nawet w przypadku ponownego przejęcia obsługi przez KŚ, UMWŚ musi zapłacić PR należności do grudnia.
Goloos, a w jakim województwie leżą te stacje?
dyżurny, Arriva nie jest podmiotem wewnętrznym. Podmiotem wewnętrznym może być PR (poza ŚZPR) czy KŚ. A bajzel jest, bo KŚ to teraz PR, nie stare dobre KŚ...
Do grudnia Gliwice-Opole na bank będzie, przecież jest umowa i Śląskie zapłaciło już za przewozy... Z połączeniem Katowice-Sławków to ciągle nie wiadomo, tak samo jak z przedłużeniem do Bukowna. Nie widać też niegdyś zapowiadanej reaktywacji odcinka Tychy Lodowisko - Bieruń Stary - Bieruń Nowy. A co do linii Żywiec - Sucha Beskidzka to stan odcinka jest fatalny, dodatkowo większość linii leży w Małopolsce... Jak coś tam pojedzie to najprędzej PR, chociaż przy obecnych cięciach PR szczerze w to wątpię.
Jeżeli chodzi o reaktywacje to jest planowana na przyszły rok tylko Bielsko Biała-Cieszyn i odcinka Wodzisław-Chałupki.
A jeżeli chodzi o tabor to spółka Silesia Rail polonizuje VT70, Silesia Rail dodatkowo pozyskała dodatkowe szt. DH a koleje śląskie odebrały już 4 sztuki 27WEb,
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum