Wszelkie ewentualne szynobusy na takich trasach jak Bełchatów-Piotrków, czy Bełchatów-Łódź nie mają racji bytu z powodów czysto ekonomicznych. Przykładowo cena zwykłego busa do Piotrkowa (25km) to 4zł, a PKS do Łodzi (50km) 10zł. Szynobus nigdy nie będzie tańszy. Poza tym dochodzi kwestia umiejscowienia stacji kolejowej. Lokalizacja jest nienajlepsza i ludzie nie będą tracić czasu na pokonanie takiego dystansu tylko po to, by przejechać się szynobusem na tak krótkim odcinku. Tym bardziej, że autobus zatrzymuje im się niemal pod domem. Jedynym rozsądnym pomysłem wydaje się być (jak już ktoś wcześniej wspomniał) dobudowanie połączenia z Wieluniem i w efekcie skrócenie trasy Warszawa - Wrocław.
Ale to wszystko to i tak fantastyka. W sytuacji, gdy kolej zamyka kolejne linie, nikt nie będzie zawracać sobie tym głowy.
Ponad tysiąc bełchatowian chce kolei w swoim mieście
Grupa społeczników z Bełchatowa chce doprowadzić do powrotu pociągów pasażerskich do ich miasta. Proponują nie tylko reaktywację połączenia z Piotrkowem Trybunalskim, ale także uruchomienie kursów dla pracowników elektrowni „Bełchatów” i odkrywkowej kopalni węgla w Rogowcu.
— Jesteśmy studentami różnych uczelni w kraju. Pochodzimy z Bełchatowa i chcielibyśmy związać swoją przyszłość z miastem, jednak jego „odcięcie od świata” może to uniemożliwić — przedstawia inicjatorów akcji „Kolej dla Bełchatowa” Bartłomiej Pędziwiatr, jeden z jej organizatorów. — Bez presji społecznej nie będzie konkretnych działań ze strony władz czy organizacji — wyjaśnia powstanie ruchu.
Społecznicy przygotowali petycję do władz samorządowych, w której zaznaczają potrzebę zmian w obsłudze komunikacyjnej Bełchatowa i regionu oraz ogólnikowo określają kierunek niezbędnych ich zdaniem działań. Domagają się stworzenia kolejowego połączenia pasażerskiego z Piotrkowem Trybunalskim, którego start miałaby poprzedzić dogłębna analiza potrzeb przewozowych na tej trasie. Chcą także wykorzystania dla ruchu osobowego szlaku do Rogowca, w którym działają największe w okolicy zakłady — elektrownia „Bełchatów” i odkrywkowa kopalnia węgla brunatnego. Autorzy petycji postulują także elektryfikację biegnącej przez Bełchatów linii kolejowej nr 24.
Choć w petycji czytamy, że największym problemem komunikacyjnym dla mieszkańców powiatu bełchatowskiego jest przede wszystkim brak planów dla rozwoju komunikacji kolejowej w regionie, postulaty bełchatowian dotyczą nie tylko kolei. Proponują oni także inwestycje drogowe i reaktywację zlikwidowanego niedawno połączenia autobusowego do Piotrkowa. Sugerują także stworzenie miejskiej komunikacji nocnej.
12 listopada organizatorzy akcji rozpoczną zbieranie podpisów pod ich apelem, ale już dziś na portalu Facebook inicjatywę poparło ponad 1000 osób. O działaniach twórców „Kolei dla Bełchatowa” informują lokalne media. Petycja nie jest jedynym pomysłem społeczników — w fazie projektowej jest organizacja konferencji na temat nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych w Bełchatowie — mówi Pędziwiatr.
Pociągi pasażerskie do 60-tysięcznego Bełchatowa kursowały do 2000 roku. W ostatnim rozkładzie na 24-kilometrowym odcinku Piotrków Trybunalski — Bełchatów Miasto uruchamiane były trzy pary kursów. Część z nich realizowana była autobusową komunikacją zastępczą. Składy zatrzymywały się po drodze w Woli Krzysztoporskiej. Między Bełchatowem a Rogowcem planowych pociągów pasażerskich nie było jeszcze dłużej. Dziś linię wykorzystują wyłącznie ciężkie składy towarowe.
W Bełchatowie, OIDP są dwa przystanki: Bełchatów i Bełchatów Miasto.
Bełchatów był tylko stacją towarową
Jako mieszkaniec Bełchatowa mogę wypowiedzieć się w tym temacie. Dla mnie jako miłośnika na pewno połączenie kolejowe byłoby świetnym rozwiązaniem ale chcę tu pisać jako zwykły, szary człowiek.
Otóż moim zdaniem uruchomienie szynobusa nie ma najmniejszego sensu (biorąc pod uwagę obecną infrastrukturę). P.O. Bełchatów Miasto jest oddalony od centrum o około 2km (tj. 20 minut pieszo). Busy jeżdżą bardzo często (nie licząc już PKS). Bilet normalny kosztuje 4 zł. W dzień roboczy z Bełchatowa odjeżdża 45 busów, 10 autobusów relacji Bełchatów - Piotrków p. Hutę, 5 autobusów relacji Bełchatów - Piotrków p. Wolę Krzysztoporską. Do tego kilkanaście pospiesznych autobusów przelotowych. Pierwszy autobus o 4:50, ostatni 20:50. Przy takiej konkurencji kolej (szczególnie przy takim sceptycznym podejściu Polaków do tej formy transportu) nie ma żadnych, niestety szans. Dodać do tego należy, że zarówno autobusy i busy krążą najpierw 14 km po samym Bełchatowie (każdy mieszkaniec ma blisko na przystanek). Cena połączeń jest również bardzo zachęcająca (4 zł normalny, 2,50zł ulgowy). Jestem pewien, że nawet sami twórcy akcji wybieraliby połączenie autobusowe
Władze województwa łódzkiego sprzeciwiają się wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze. Słynna lista PKP PLK przewiduje zawieszenie ruchu na całej długości linii nr 24 (32,2 km). - Pomysł ten stoi w opozycji do działań władz regionalnych, wspartych krajową polityką rozwoju i przeciwdziałania zjawisku wykluczenia regionów - mówi Joanna Blewąska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Według J. Blewąskiej, władze województwa już 23 lutego wysłały do Zarządu PKP PLK negatywną opinię w sprawie propozycji zawieszenia ruchu. Zarządca infrastruktury powołuje się na niskie przychody generowane przez proponowane do wyłączenia odcinki. Jednak niewielki ruch pociągów do Bełchatowa to, zdaniem władz województwa, skutek złego stanu infrastruktury. Ten z kolei wynika z wieloletnich zaniedbań w bieżącym utrzymaniu toru. - Zaniechano też inwestycji, które mogłyby doprowadzić do podniesienia prędkości technicznej. Chodzi w szczególności o odejście od planowanej elektryfikacji linii - podkreśla J. Blewąska. - Wpisanie linii na listę inwestycji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 jest wyrazem woli władz województwa i lokalnych - dodaje.
Linia kolejowa Piotrków - Zarzecze została wybudowana w 1977 r. Choć przez cały czas istnienia była jednotorowa, obiekty inżynieryjne i część robót ziemnych wykonano od razu pod cztery tory z myślą o projektowanej odnodze od Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Wrocławia. Po zawieszeniu przewozów pasażerskich w kwietniu 2000 r. linia jest wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Co pewien czas w lokalnych mediach mówi się o planach jej przedłużenia do linii nr 131 lub do strefy przemysłowej w Kleszczowie.
W opinii Centrum Zrównoważonego Rozwoju relacja Bełchatów – Piotrków Trybunalski zasługuje na połączenie kolejowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę wielkość obu miast (60 i 76 tys. ludności) i ich bliskie położenie (25 km od siebie). Zgodnie z szacunkami Centrum, do obsługi połączenia wystarczyłyby dwa szynobusy. Dzięki temu pociągi mogłyby kursować z częstotliwością co pół godziny w szczycie, co godzinę poza szczytem. Ponadto, można by myśleć o kilku w dobie dodatkowych pociągach bezpośrednich do Warszawy.
Bełchatów chce kolei. Prezydent napisała do premiera, pytając o Kolej+
Prezydent Bełchatowa Mariola Czechowska wystąpiła do premiera, Ministerstwa Infrastruktury oraz Marszałka Województwa Łódzkiego z pytaniem o możliwość modernizacji linii kolejowej 24 i jej przedłużenia. Zdaniem prezydent pozwoli to na szybszy rozwój naszego miasta i regionu w sferach gospodarczej, społecznej i turystycznej.
Bełchatów odzyska kolejowe połączenia pasażerskie z Łodzią
PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa, wartą 662 mln zł. To druga umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego realizowana z Rządowego Programu Kolej Plus.
Bełchatów: Przetarg na projekt inwestycji Kolej Plus
Do 27 stycznia można składać oferty w postępowaniu PKP PLK na zaprojektowanie modernizacji i wydłużenia linii kolejowej 24. Po przebudowie linia ma mieć dość wysokie parametry (prędkość maksymalna 120 km/h z możliwością dostosowania do 160 km/h). Niepokoi jednak wymóg przystosowania jej do kursowania zaledwie 4 par pociągów na dobę.
Kolej Plus: coraz bliżej powrotu kolei pasażerskiej do Bełchatowa
Bełchatów odzyska kolejowe połączenie pasażerskie z Łodzią. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa. Warte 15,5 mln zł prace projektowe finansowane są z Rządowego Programu Kolej Plus.
Województwo Łódzkie rozpisało przetarg na wykonanie studium nowej linii kolejowej stanowiącej połączenie linii kolejowych nr 24 i 131 w rejonie kopalni w Bełchatowie. Celem jest stworzenie korytarza transportowego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Wieluń / Wieruszów.
Bełchatów w przededniu Kolej Plus: Wciąż spory ruch towarowy
Zarządca infrastruktury przygotowuje się do gruntownej przebudowy linii nr 24 z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Zanim trasa zostanie wyremontowana i wydłużona, niezbędne są pewne prace konserwacyjne. Odcinek wciąż jest bowiem relatywnie intensywnie wykorzystywany w ruchu towarowym.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum