Wysłany: 20-12-2011, 20:45 Z Wrocławia do stolicy w 3,5 godziny
Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział modernizację odcinka kolejowego Wrocław - Warszawa, dzięki czemu do stolicy uda się dojechać w 3,5 godziny. W resorcie twierdzą, że będzie on gotowy za trzy lata.
Nowak odniósł się w ten sposób do protestów samorządowców (prezydenta Wrocławia, Poznania i prezydent Łodzi), którzy sprzeciwili się skreśleniu przez rząd projektu Kolei Dużych Prędkości. Dzięki niemu trzy miasta miały być połączone ze stolicą trasą kolejową, po której pociągi miały mknąć z prędkością 350 km/godz.
Początkowo zakładano, że KDP będzie gotowa w 2020 roku, a podróż z Wrocławia do stolicy miała trwać jedynie godzinę i 40 minut. Inwestycja jednak jest bardzo kosztowna. Rząd wyliczył, że na realizację tego projektu potrzeba co najmniej 20 mld zł.
Dwa tygodnie temu minister Nowak oznajmił, że jego resort nie ma takich pieniędzy. Zamiast tego modernizowane będą istniejące trasy kolejowe. - Do projektu Kolei Dużych Prędkości wrócimy, gdy będzie nas na niego stać - tłumaczył Nowak. Według niego może to nastąpić nie wcześniej niż w 2030 roku.
Prezydenci trzech miast postanowili działać wspólnie i zaprotestowali przeciwko skreśleniu tej inwestycji. Krótko po tym minister Nowak zadzwonił do samorządowców. - Zaproponował spotkanie, by porozmawiać o drodze kolejowej, która pozwoli na szybkie dotarcie do Warszawy. I to nas cieszy - mówi Paweł Czuma, rzecznik urzędu miasta. Najprawdopodobniej dojdzie do niego na początku przyszłego roku.
Wczoraj na antenie radiowej "Trójki" Sławomir Nowak podtrzymał, że "pilna jest modernizacja połączenia Warszawa - Wrocław". Ministerstwo Transportu potwierdziło wczoraj, że resort przygotowuje modernizację odcinka Wrocław - Warszawa, który będzie przebiegał przez Częstochowę oraz Koniecpol, a dalej przez Centralną Magistralę Kolejową. O taki remont od dawna zabiegały władze województwa z byłym marszałkiem Markiem Łapińskim na czele. Według resortu odcinek będzie gotowy w 2014 roku. Podróż do Warszawy ma trwać 3,5 godziny (teraz nieco mniej niż 6 godzin).
Miejmy nadzieję, że tym razem się nie skończy tylko na planach ale na konkretnych działaniach, i że rzeczywiście za 3 lata dojedziemy z Warszawy do Wrocławia w 3,5 godziny. Tak naprawdę to wystarczyłoby podreperować odcinek Poznań-Wrocław i wtedy spokojnie w 4 godziny można by dojechać. To wstyd, że tak ważny ośrodek jakim jest Wrocław dla rozwoju Polski 66 lat po zakończeniu wojny nie doczekał się normalnego, szybkiego połączenia ze stolicą.
norbert -Usunięty- Gość
Wysłany: 20-12-2011, 23:06
Wg mnie lepiej byłoby zmodernizować odcinek Katowice-KK-Opole do takiej prędkości aby można było przejechać 187km z Katowic do Wrocławia w półtorej godziny czyli trzeba by utrzymać średnią prędkość ok. 130km/h. Po remoncie CMK Z Warszawy do Katowic ma się jechać 2h więc 3,5h do Wrocławia tą trasą jest do zrobienia. Ta trasa jest najlepsza z ekonomicznego punktu widzenia. Za jednym zamachem zaliczamy takie duże miasta jak; Katowice, Zabrze, Gliwice, KK, Opole. Ponadto skróciłby się czas przejazdu np. z Krakowa do Poznania.
ale czy czasowo to się zgadza? Do Opola jest cos koło godziny wiec zostają 2,5h na resztę, da radę? No i czy wjazd do Częstochowy Os. czy tylko Stradom? ps. tez jestem pozytywnie zaskoczony ministrem Nowakiem, oby tak dalej!
edit
sprawdziłem, nie ma szans na 3,5h. Mogą być 4 godziny ale tylko wtedy jeśli CMK bedzie pod 200km/h. Z Wrocławia Do Warszawy jest około 430km(Opole-Lubliniec-Częstochowa-Koniecpol-CMK) jeśli chce sie to zrobić w 3,5h średnia prędkość musi wynieść 123km/h
przy dobrych wiatrach i bez zatrzymywania ale wyrobienie średniej 123km/h graniczy w naszych warunkach z cudem. Nawet na supertruper Opole-Wrocław nie ma takiej średniej
ale czy czasowo to się zgadza? Do Opola jest cos koło godziny wiec zostają 2,5h na resztę, da radę? No i czy wjazd do Częstochowy Os. czy tylko Stradom? ps. tez jestem pozytywnie zaskoczony ministrem Nowakiem, oby tak dalej!
edit
sprawdziłem, nie ma szans na 3,5h. Mogą być 4 godziny ale tylko wtedy jeśli CMK bedzie pod 200km/h. Z Wrocławia Do Warszawy jest około 430km(Opole-Lubliniec-Częstochowa-Koniecpol-CMK) jeśli chce sie to zrobić w 3,5h średnia prędkość musi wynieść 123km/h
Przestańcie sie tak zachwycać tym Nowakiem. Jeszcze nic nie zrobił ! ( I zapewne tak pozostanie)
W zapowiedziach to oni są mistrzami. Ciekawe za co? Jak teraz trzeba ratować Grecje i Włochy i cały ten upadający euro kołchoz. Nie bądźmy naiwni !
Z drugiej strony Wrocław-Poznań-Warszawa jest i bedzie robione pod 160 wiec chyba nie ma konieczności robienia Opole-Czewa-Koniecpol pod taką samą prędkość, niech zrobią 120 i np. IRy z TLKami będą sobie śmigać w granicach 4,5h. Zresztą zrobienie tej trasy daje o wiele wiecej możliwości niż tylko Wro-Wawa, np. Rzeszów/Przemysl-Kraków-Kozłów-Koniecpol-Czewa-Opole-Wro-Pozn-Szczecin Wuec to rozwiazanie nie jest robione tylko pod Wrocław!
Może i jeszcze Nowak nic nie zrobił, ale same założenia nie są złe, sam pomysł z linią "lubliniecką" jest wg mnie najlepszy z dostępnych.
Martwi mnie tylko, dlaczego Opole - Koniecpol ma być robione tylko pod 120km/h, a nie 160. Może ktoś mi wytłumaczyć? Gdzieś czytałem, że chodzi o geometrię linii, ale ona przecież jest "prosta", więc o co chodzi?!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum