Wysłany: 17-01-2012, 17:45 Miasto Śrem chce przejąć linię kolejową
Samorząd miejski w Śremie przejął miejscowy dworzec kolejowy. Obecnie jest w trakcie przejmowania majątku linii kolejowej Śrem – Czempiń (odcinek linii nr 369), którą zamierza zrewitalizować w nowym rozdaniu środków z Unii Europejskiej. Koszt inwestycji - 15 mln zł.
Adam Lewandowski, burmistrz Śremu, tłumaczy, że 15 mln zł to wydatek na który Śremu obecnie nie stać, dlatego samorząd ubiega się o wsparcie z funduszy unijnych.
– Planujemy otwarcie połączeń turystycznych na trasie Śrem - Czempiń już w roku 2012, a w latach 2012-2017 regularnej linii wakacyjnej. Utrzymanie linii w tym czasie spadłoby na gminę Śrem. Nie liczymy tutaj na zyski, chodzi nam o promocję ruchu kolejowego. Sprzęt kolejowy czyli składy i lokomotywę będziemy wynajmowali. Zabiegamy też o wpisanie linii Śrem - Czempiń w system Wielkopolskich Linii Kolejowych – opowiada Lewandowski.
Docelowo trasa miałaby stanowić element komunikacji pomiędzy Śremem a Czempiniem, a przede wszystkim z Poznaniem, dokąd dojeżdża bardzo wielu mieszkańców Śremu i okolic. Władze miasta liczą, że połączenie kolejowe będzie stanowić alternatywę dla ruchu autobusowego i samochodowego. - Działania te wpisują się w strategię rozwoju Śremu, który jest członkiem Stowarzyszenia Metropolia Poznań – dodaje burmistrz Lewandowski.
Osobowe połączenie kolejowe między Czempiniem a Jarocinem (na której to trasie leży Śrem) zostało zlikwidowane w roku 1992. Obecnie na trasie kursują nieliczne pociągi towarowe jeżdżące m.in. do Odlewni Żeliwa w Śremie czy do śremskiej Elektrociepłowni. Po likwidacji linii osobowej i zamknięciu dworca kolejowego cała infrastruktura uległa degradacji. Trzy lata temu burmistrz Śremu rozpoczął intensywne działania mające na celu poddanie tych obiektów rewitalizacji.
W roku 2011 samorząd przejął na własność – za długi związane z niepłaceniem przez PKP S.A. podatku od nieruchomości - dworzec kolejowy. Planowane jest dostosowanie obiektu do wymogów operacyjnych. Część budynku będzie też przeznaczona na cele komercyjne. Od 2011 roku miasto organizuje tzw. Pikniki Kolejowe, podczas których kursuje skład osobowy. Skorzystało już z przejażdżki około 3,5 tysiąca mieszkańców. Miasto pracuje też nad treścią porozumienia międzygminnego, które wyreguluje problemy związane z eksploatacją linii w przyszłości.
Województwo wielkopolskie chce realizować wszystkie pięć projektów w ramach programu Kolej+. Samorząd niedługo powinien zawrzeć z PKP PLK umowy na realizację projektów, co zdaniem Gazety Wyborczej miałoby nastąpić już w grudniu. Efektem inwestycji ma być powrót pociągów do Śremu.
Jechałem tamtędy wczoraj.
Jestem ciekaw czy projekt rewitalizacji będzie zakładał poprowadzenie linii po istniejącym śladzie czy coś innego wykombinują. Bo na odcinku Manieczki-Śrem problem jest naprawdę duży. Poszerzona droga wojewódzka niemal dotyka torowiska i tak to idzie tuż przy sobie przez kilka kilometrów. Przed samym Śremem zaczynają się zabudowania - co 20, 30 metrów z DW idą w bok przez tory przejazdy do nowo wybudowanych domów. Powstały oczywiście na dziko ale do tej pory nikomu to nie przeszkadzało. Jak to rozwiązać gdy linia będzie czynna?
To nie będzie bułka z masłem, ta rewitalizacja.
_________________ EX "Groźny Fanatyk"
Łomża - Ostrołęka - Tłuszcz - Warszawa - Łowicz - Łódź - Ostrów Wkp - Grabów nad Prosną
Warte blisko 31 mln zł umowy z wykonawcami na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech dużych projektów kolejowych w Wielkopolsce podpisały we wtorek w gmachu Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum