Wysłany: 31-05-2012, 17:56 Minister Nowak przedstawił pakiet dla bezpieczeństwa na ...
Ministerstwo Transportu ma dziesięciopunktowy pakiet propozycji, mających zwiększyć bezpieczeństwo na kolei. Przedstawił je dziś szef rosortu Sławomir Nowak. Pakiet zawiera zmiany ustawowe, zmiany w procedurach, a także sposobie działanie UTK.
- Rośnie natężenie ruchu w transporcie kolejowym, w ślad za tym muszą podążać zmiany technologiczne i zmiany prawne, w celu zapewnienia bezpieczeństwa – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak otwierając posiedzeniu Zespołu do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, które odbyło się 31 maja br. w siedzibie resortu.
- Działania, które podejmujemy, dzielimy na dwa zasadnicze obszary: działania twarde i działania miękkie. Obszar działań twardych to trwająca modernizacja i rewitalizacji linii kolejowych, także zakup nowego taboru dla PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Te zadania to także wymiana i zakup rozjazdów kolejowych oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – powiedział Minister Sławomir Nowak.
Minister poinformował o programie przejazdowym, mającym na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa przejazdów kolejowych niestrzeżonych do poziomu B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową). – Mam nadzieję, że do 2014 roku uda się zmodernizować około dwóch tysięcy takich przejazdów – powiedział Minister. Kolejnym działaniem jest wprowadzenie ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym) przy współpracy z partnerami zagranicznymi, aby ich doświadczenia implementować sprawnie i szybko do Polski.
- Drugi obszar - miękki – to dziesięć kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei, które już wdrażamy, lub które powinniśmy pilnie wdrożyć – poinformował Minister. Minister zwrócił się do środowiska kolejowego, zarówno strony związkowej, jak i pracodawców sektora kolejowego, wchodzących w skład Zespołu, o wspólną pracę w celu wdrożenia proponowanych projektów. - Mam nadzieję, że będę mógł w tym względzie liczyć na Państwa wsparcie i zaangażowanie – powiedział.
Pakiet bezpieczeństwa dla kolei:
- wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, także poprzez zasilenie jego budżetu na funkcje kontrolne,
- kontrole doraźne w całym kraju obejmujące m.in. badanie czasu pracy maszynistów, dokumentacji, sprawności urządzeń takich jak np. czuwaki w lokomotywach,
- szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, planowane przeprowadzenie do końca 2012 r.,
- ujednolicenie przez UTK instrukcji i wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich przewoźników, mają być one wprowadzone do końca lipca 2012 r.,
- procedowanie ustawy o transporcie kolejowym, w której określono m.in. wymogi dla ośrodków szkolenia maszynistów i wprowadzono ujednolicenie programów szkolenia na licencję maszynisty,
przygotowanie nowej ustawy o warunkach i czasie pracy na kolei,
odbudowa szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, działanie ze względów budżetowych planowane od września 2013 r.,
- rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK – m.in. poprzez zakupy symulatorów i szkolenie na nich maszynistów,
- poprawa dyscypliny pracy m.in. poprzez zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu audio bądź wideo na lokomotywach,
- podjęcie, wspólnie z UTK, prac w sprawie wprowadzenia e-licencji maszynisty, zawierającej istotne dane m.in. o uprawnieniach zawodowych, udostępniane do kontroli.
Jeśli będzie tak jak mówi minister, to się cieszę, ale uciesze się jeszcze bardziej, jak zobaczę te zmiany. Obietnic było już sporo - skomentował propozycje zmian prezydent związku zawodowego maszynistów Leszek Miętek w portalu Money.pl.
Źródło: Rynek kolejowy
_________________ Zakuty łeb myśli po łebkach (Stanisław Tym)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum