Wysłany: 06-06-2012, 21:58 Przepustowość linii w poc/h
Czy istnieją jakieś zestawienia z maksymalną liczbą pociągów, które mogą przejechać w ciągu godziny na danej linii? Czy to w ogóle da się jakoś zgrubnie oszacować?
Da się policzyć, ale przy pewnych - zazwyczaj zgubnych - założeniach. Jeżeli dysponujesz wiedzą o prędkościach (realnych, nie szlakowych), rodzaju urządzeń i rzecz jasna ilości torów - możesz sobie oszacować samodzielnie.
_________________ ... już pociąg będzie dyszał, powiesz krótko - mamy czas...
Ja mogę pomóc przy wyliczaniu przepustowości stacji i linii kolejowych, ostatnio miałem to na zajęciach
O, to ja bym własnie poprosił. Linia 250 (czyli SKM Trójmiasto), wystarczy odcinek Gdynia Główna-Gdańsk Główny. W tej chwili SKM jeżdżą w szczycie co 7 min., podczas gdy za PRL były plany, by częstotliwość zwiększyć do 3,5 min. Jaka jest dziś realna przepustowość linii?
_________________ Polska - kraj, w którym samochód jest bogiem
1. Potrzebne dane:
prędkości maksymalne na linii
lokalizacja semaforów
typ zastosowanych urządzeń SRK na posterunkach ruchu
typ blokady liniowej
rozmieszczenie semaforów
dane dotyczące taboru: przyspieszenie rozruchu, opóźnienie hamowania
czas postoju na przystankach
2. Sporządzić profile prędkości pociągów
Na podstawie znanych z fizyki wzorów (ruch jednostajnie przyspieszony/opóźniony) wyznaczyć czasy przejazdu pociągów poszczególnych odstępów itp.
Nanieść na wykres (droga od czas)
3. Sprawdzić ile w ciągu godziny da się upchnąć wykresów ruchu pociągów, zachowując oczywiście zasady bezpieczeństwa ruchu (dwa pociągi nie mogą się znaleźć na tym samym odstępie, uwzględniając straty czasu z uwagi na urządzenia SRK itp.).
W ten sposób otrzymujemy przepustowość linii w ciągu godziny.
Oczywiście można również ze wzoru:
60minut / czas zajęcia krytycznego odstępu szlakowego przez jeden pociąg [min] i jeszcze współczynnik uwzględniający nierównomierność ruchu.
UWAGA!!! Dotyczy to tylko linii dwutorowych, a nie dotyczy posterunków odgałęźnych i głowic stacyjnych.
A często w dużych węzłach kolejowych to właśnie głowice stacyjne decydują o przepustowości.
Odgrzewam temat. Interesuję się przepustowością linii kolejowych i natknąłem się na publikacje Janusza Wocha dotyczące analizy efektywności i optymalizacji sieci kolejowej w oparciu o oprogramowanie SOUT (System Oceny Układów Torowych). Z publikacji wynika, że dane oprogramowanie jest ogólnodostępne, jednak wielokrotnie już próbowałem je znaleźć, niestety nieskutecznie. Czy ktoś z Was posiada dane oprogramowanie albo może coś więcej na jego temat powiedzieć? Czy istnieją jakieś inne oprogramowania komputerowe służące do analizy przepustowości/efektywności linii kolejowych?
Zgadza się, można to robić "na piechotę" metodami analitycznymi, ale chciałbym otrzymane wyniki porównać za pomocą modeli symulacyjnych, a takim jest SOUT. Dane podstawowe to RJ z wykresem ruchu pociągów oraz schematy SRK + dane empiryczne. RJ pociągów pasażerskich to oczywiście nie problem i wykres ruchu można samemu opracować. Problemem jest RJ pociągów towarowych, ale jeżeli ktoś wykonuje analizę w celach dydaktycznych i posiada jakiegoś opiekuna naukowego to myślę, że PLK nie będzie robiła problemów i udostępni dany dokument. To samo tyczy się niezbędnych do analizy schematów SRK wraz z tablicami zależności. Ponadto wiele schematów jest dostępnych w Internecie wraz z projektami wykonawczymi modernizowanych linii kolejowych. Tak więc ponawiam moje pytanie o SOUT, bo spotykam się z danym oprogramowaniem w coraz większej ilości publikacji jednak nie mogę danego oprogramowania nigdzie znaleźć w Internecie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum