SKA odegra istotną rolę jako środek wspierający miejski transport publiczny – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Miasto Kraków nie tylko popiera pomysł uruchomienia systemu SKA, ale aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do jego realizacji.
Plany stworzenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej znajdują odzwierciedlenie w podstawowym dokumencie planistycznym, jakim jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. Oczekuje się, że SKA odegra istotną rolę jako środek wspierający miejski transport publiczny w obsłudze komunikacyjnej peryferyjnych obszarów Krakowa, ale przede wszystkim w powiązaniach Krakowa z obszarem aglomeracji.
Miasto na bieżąco współpracuje z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w przygotowaniu realizacji systemu SKA, m.in. poprzez konsultacje, wymianę informacji i danych oraz opiniowanie opracowań studialnych (w tym wstępnego studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej).
Gmina Miejska Kraków jest również zaangażowana w realizację zadań inwestycyjnych, które mają wpływ na przyszłe prawidłowe funkcjonowanie SKA.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej zarezerwowane zostały środki w wysokości ok. 32 mln zł na realizację w latach 2011-2016 zadań inwestycyjnych związanych z rozbudową i modernizacją infrastruktury kolejowej.
W lipcu 2011 r. podpisana została umowa z PKP PLK w sprawie finansowania przez Miasto realizacji wiaduktu kolejowego nad ulicą Balicką oraz przystanku osobowego „Uniwersytet Rolniczy” (w rejonie skrzyżowania z ul. Balicką). Inwestycja, której koszt wyniesie ok. 21 mln. zł, stanowi element realizowanego przez PKP PLK większego przedsięwzięcia - budowy połączenia kolejowego MPL Kraków-Balice z Dworcem Głównym w Krakowie.
W lutym tego roku podpisana została przez Miasto, Gminę Zabierzów oraz PKP PLK umowa na współfinansowanie przebudowy przystanku osobowego Kraków Mydlniki-Wapiennik. Udział finansowy naszego miasta wyniesie ok. 450 tys. zł.
Pozostałe środki (ponad 10mln zł) zostaną przeznaczone na współfinansowanie, w porozumieniu z PKP PLK oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, budowy przystanków kolejowych na terenie miasta.
Do tego czasu działania MPZR spowodują, że mało kto będzie jeździł koleją. Jeszcze ze dwa razy urealnią ceny ( nowy pomysł na nazwanie podwyżki cen po tzw.modyfikacji ). Proponuję wprowadzićw pociągach do Balic miejscówki w cenie 20 pln oraz dopłatę w wysokości też 20 pln.UM nie panuje nad tym połączeniem MPZR dostaje dotację i co chwilę podnosi ceny do absurdalnego poziomu.Powinno sie ogłosić przetarg na operatora tego połączenia.
Do tego czasu działania MPZR spowodują, że mało kto będzie jeździł koleją.
powinienieś dodać że działania MZPR za zgodą, wiedzą i błogosławienstwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Bez tego MZPR mógłby sobie najwyżej palcem w bucie ruszać.
12 czerwca 2012 r. w krakowskim magistracie odbyła się konferencja pt. „Szybka kolej aglomeracyjna-zintegrowany system komunikacji w krakowskim obszarze metropolitalnym”.
Organizatorem spotkania było Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, a prowadził je Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego i SGiPM Kazimierz Barczyk. Wśród prelegentów znalazł się m.in. Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela.
Wtorkowa konferencja była już drugą dotyczącą rozwoju kolei aglomeracyjnej. Przypomniał o tym Kazimierz Barczyk, który zapowiedział, iż tego typu monitorująco-programujące spotkania będą się odbywały co roku.
Wicemarszałek Roman Ciepiela scharakteryzował w swoim wystąpieniu rolę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w układzie komunikacyjnym Województwa Małopolskiego. Zarysował w nim plany integracji transportu zbiorowego w naszym regionie. Jego głównymi filarami mają stać się węzły przesiadkowe, wspólny bilet, integracja taryfowa oraz obiekty parkuj i jedź, dzięki którym będzie można przesiąść się z samochodów na rowery i szybko przemieszczać się z miejsca na miejsce. –Modernizacja i unowocześnienie układu komunikacyjnego województwa będą najważniejszym zadaniem Zarządu Województwa Małopolskiego w najbliższych latach-powiedział marszałek Ciepiela.
Swoje wystąpienie podczas obrad przedstawił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówiący o planach rozwoju komunikacji publicznej w Krakowie i Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski, który opisał proces przekształcenia Szybkiej Kolei Miejskiej w Pomorską Kolej Metropolitalną. Były minister transportu Tadeusz Syryjczyk zarysował plan rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do roku 2020, a Dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK S.A. Józefa Majerczak opowiedziała o efektach modernizacji linii kolejowych w latach 2007-2013.
Wśród panelistów konferencji znaleźli się także Dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. Włodzimierz Żmuda oraz dr inż. Andrzej Szarata z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej.
Gośćmi wtorkowego spotkania byli m.in. radni Województwa Małopolskiego Elżbieta Achinger i Wojciech Grzeszek, poseł Józef Lassota, liczni samorządowcy, a także Wicewojewoda Małopolski Andrzej Harężlak, który w imieniu Prezydenta RP udekorował członków SGiPM srebrnymi i brązowymi krzyżami zasługi.
Najświeższa dawka informacji na temat nazw i lokalizacji nowych przystanków SKA (oprócz już istniejących):
Grzegórzki - okolica Hali Targowej
Bronowice - wiadukt nad ul. Armii Krajowej
Rydla - przejazd kolejowy w ul. Rydla
Racławicka (zamiast Łobzowa) - przepust podziemny dla pieszych na przedłużeniu ul. Racławickiej
Prądnicka - okolice wiaduktu nad ul. Prądnicką
MPL Balice (zamiast Kraków Balice) - nowy przystanek przy terminalu międzynarodowym
Olszanica - okolica przejazdu na ul. Podkamyk
Zakliki - przejazd z ul. Zakliki z Mydlnik, przy boisku piłkarskim
Mydlniki - między przejazdem na ul. Balickiej a linią kolejową w kierunku Trzebini
Nowa Huta - bez zmian
Lubocza - bez zmian
Kocmyrzowska - okolica przystanku tramwajowego "Wiadukty"
Jagiełły - obok zajezdni MPK przy ul. Łowińskiego
Piastów - przy skrzyżowaniu ul. Piasta Kołodzieja/Powstańców
Prądnik Czerwony - na wysokości "starego" wejścia na Cmentarz Batowice
Prądnik Biały - na wysokości ul. Pocieszka
Żabiniec - w okolicy podg. Kraków Przedmieście
Złocień - w pobliżu przepustu nad rzeką Serafą
Udzieli - bezpośrednio przy ul. Udzieli
Bieżanów Autostrada - na wysokości pzrejazdu pod autostradą A-4
Opatkowice - na wysokości skrzyżowania ul. Libertowskiej/Petrażyckiego
Zakopiańska - węzeł drogowy "zakopianka"/obwodnica w Opatkowicach
Centrum Jana Pawła - tyły CH "Zakopianka" na wysokości Centrum JP
Niestety MZPR ma zbyt duże zaszłości postaci przepisów, regulaminów i ludzkiej mentalności. Dlatego sądzę że SKA to bez MZPR i tak jak na Śląsku należy już zwalniać powolutku ludzi aby czasem nie poszli strajkować pod Urząd Marszałkowski
PS
Agonia Przewozów Regionalnych na Śląsku 159 wpisów na forum wtedy kiedy jest pozamiatane, czekajcie dalej pracownicy MZPR
Dla jednych SKA pewnie będzie dobra , ale jak dla mnie jako mieszkańca Chrzanowa SKA jest porażką , bo połączeń nie przybędzie , znikną bezpośrednie na Kraków , czas jazdy też ma być bez rewelacji .
Marszałek odpowiada ze przewóz ludzi po całym województwie i po to daje te dopłaty, żeby z takiego Tunelu, Sędziszowa, Kozłowa, Nowego Sącza, Limanowej, Żywca, Oświęcimia, Wadowic dojeżdżały pociągi (oczywiście tabor dostosowany do potoków podróżnych). Tak to zamykali linie do Ciechocinka, bo to nie województwo za to odpowiada, a powiat. Natomiast robi się SKA, tam gdzie powinna być kolej miejska, ewentualnie metropolitalna. Niech się zrzucają powiaty i miasta-metropolie, a województwo niech się zajmie tymi na obrzeżach, bo do tego jest powołane w zamyśle (ale zbyt często liczy się biznes, a nie misja). Może powinno się powołać nowe jednostki terytorialne - obszary metropolitalne i im przypisać takie SKA, żeby było wiadomo, że województwo to nie tylko stolica, a głównie wioski.
Bez dodatkowych torów wzdłuz istniejacych, używanych przez dalekobieżne i towarowe to nie da rady. Pozostanie dołożenie kilku par w lukach rozkładowych na mało używanych szlakach, ale to wtedy nie "Szybka Kolej" na której stacje przychodzi się bez patrzenia na rozkład bo co 3...20min jest pociag. W przeciwnym razie będzie to obcinanie, skracanie obecnych relacji, bo wiadomo że przy tej samej ilości torów kiedyś pociagów jeździło dużo więcej, ale było więcej czynnych stacyjek. Różnica tylko taka, że po jednym torze wolniejsze towarowe z pasażerskimi zatrzymujacymi się wszedzie jakoś sobie poradzą, ale już z dalekobieżnymi nie. Chyba, że dalekobiezne będa tylko w nocy jeździć, ale własnie każdemu chodzi o dojazd w godzinach szczytów porannych i popołudniowych. Opóźnienia i niepewne skomunikowania przy obecnym układzie torów beda nieuniknione. Przynajmniej 3 tor w każdym kierunku wyjazdowym kierunku SKA wydaje się konieczny. Słuzyłby jako długa mijanka dla dalekobieznych lub towarowych.
Wiadomo, budowa nowych torów w PL obecnie, szczególnie wzdłuż remontowanych wg zatwierdzonych planów to niemal jak wystrzelenie rakiety w kosmos. Na poczatek przedłużenie i znaczne polepszenie (z 2..3 do kilkunastu) przewozów miedzyaglomeracyjnych mogłoby pomóc w zmniejszeniu zatłoczenia. Czyli każdy się domyślił że napiszę o połaczeniach ze Śląskiem do Katowic i Bielska (przez Oświęcim-Skawine/Skawine-Wadowice).
Nie potrzeba budować dodatkowych torów między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem – wystarczyła by łącznica Kraków Główny Osobowy – Kraków Olsza i tam wyrzucić dalekobieżne w kierunku Tarnowa ze zmianą czoła.
Woojtek, czy jest potrzeba budowy dodatkowych torów między Płaszowem a Głównym czy jej nie ma to osobna kwestia, niemniej jest budowa takowych w projekcie przewidziana. Jest też więcej "kwiatków", m.in.:
1) Balice w sieci KDP
2) likwidacja stacji Kraków Prokocim Towarowy
itp.
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 08-08-2012, 18:42
Wasze jojczenie dobija mnie.... Nie robia nic - zle. Jest jakis wreszcie duzy projekt, dobry pomysł - zle, bo prowincja pokrzywdzona. Pewnie, kible ze Stroz do Biecza wazniejsze niz kolej aglomeracyjna w stolicy wojewodztwa. @Lord W - lepiej budowac projekty dla tysiecy ludzi, niz pakowac grube miliony w reaktywacje np chabowianki, aby na koniec odtrąbić sukces w postaci 20 osob w szynobusie, jednym z trzech dziennie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum