Na ostatniej sesji zarówno Rady Miejskiej, jak również Rady Powiatu podjęto apel w sprawie modernizacji linii kolejowej Rzeszów – Jasło – Zagórz. Stan techniczny linii jest w takim stanie, że jeśli w najbliższym czasie kolej nie zadba o obydwie linie, to nie będzie możliwe bezpieczne i komfortowe przewożenie pasażerów. W niektórych miejscach - dla bezpieczeństwa pasażerów - pociągi muszą ograniczać swoją prędkość do 10 km/h.
- W tej chwili krążą takie anegdoty, że można wysiąść z pierwszego wagonu, pójść na grzyby i zdążyć jeszcze do ostatniego wagonu. - powiedział radny Tadeusz Stachaczyński.
- Linia kolejowa jest bardzo ważnym elementem przemysłu, gospodarki powiatu jasielskiego. My widzimy, że z roku na rok coraz gorszy jest jej stan. Przewozy osobowe praktycznie już nie istnieją. Więc jeżeli byśmy poprawili sprawność tej linii, czyli najprościej mówiąc szybkość przejazdu, to jest szansa, że mieszkańcy Jasła znów będą chcieli jeździć linią kolejową np. do Rzeszowa pod warunkiem, że ten przejazd będzie trwał nie dłużej niż godzinę. – popiera apel Adam Kmiecik, starosta jasielski.
W apelu skierowanym do Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Wojewody Podkarpackiego, Marszałka Województwa Podkarpackiego, euro parlamentarzystów i parlamentarzystów z województwa podkarpackiego oraz prezydenta miasta Rzeszowa czytamy m.in.: - Przy stale rosnącej ilości środków transportu kołowego i wzrastającym obciążeniu sieci dróg, atrakcyjną alternatywą może stać się transport kolejowy. Stan techniczny infrastruktury kolejowej, szczególnie na liniach o znaczeniu regionalnym, jest wysoce niezadowalający, co rzutuje w sposób negatywny na konkurencyjność transportu kolejowego. Niezbędne inwestycje w zakresie modernizacji linii kolejowych oraz zakup nowoczesnych i ekonomicznych w eksploatacji środków transportu, pozwolą na zdecydowaną poprawę konkurencyjności transportu kolejowego i pozwolą kompleksowo rozwiązać problemy komunikacyjne regionu.
Unowocześnienie linii 106 ma obejmować budowę nowego torowiska niemalże na całej długości linii. Wybudowanych zostałoby 21 przystanków z peronami i oświetleniem, a także zmodernizowanych 34 obiekty techniczne w postaci wiaduktów i przepustów i wybudowanych nowych 67. W przypadku linii 108 będzie to kompleksowa wymiana toru na długości 32 kilometrów, wybudowanych zostanie 8 przystanków, 18 obiektów inżynieryjnych i 10 przebudowanych.
Jeśli linie kolejowe zostaną zmodernizowane, pojawi się szansa na odciążenie mocno wyeksploatowanych dróg, ponieważ duże przewozy towarowe będą mogły odbywać się również za pomocą pociągów.
Szansą dla odzyskania przez linie dawnej świetności są środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie w uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, to prace ruszą już w 2010 roku. Koszt modernizacji obydwu linii szacuje się na około trzysta milionów złotych. Wkład Polskich Linii Kolejowych byłby w granicach około 90 milionów złotych.
Decyzja w sprawie ewentualnego dofinansowania prac zapadnie w przyszłym roku. Wcześniej PLK złoży do urzędu marszałkowskiego plany remontu, które już przygotowuje. Na modernizację przysługuje do 85 proc. dofinansowania z unijnej kasy. Kolej będzie się o nią starać wspólnie z gminami, przez które przebiegają tory. Do prac na pewno włączy się Rzeszów.
- Zainteresowane współpracą są wszystkie pozostałe samorządy, których miejscowości przecina linia. Teraz podobnie jak my muszą przyjąć uchwały, które będą oznaczały, że dołożą się do wkładu własnego w dofinansowaną z Unii Europejskiej inwestycję – mówi Jacek Kiczek, rzeszowski radny PiS.
Projekt zakłada m.in. modernizację torów, budynków nastawni, wiaduktów, mostów i przepustów. Linia 106 z Rzeszowa do Jasła ma 70 km. W przypadku zgody zarządu województwa na dofinansowanie inwestycji, prace będą mogły ruszyć na przełomie 2010 i 2011 roku.
Radni powiedzieli „tak” rewitalizacji i modernizacji linii kolejowej Rzeszów - Jasło
Na ostatniej sesji Rada Powiatu poparła działania samorządu wojewódzkiego zmierzające do modernizacji linii kolejowej Rzeszów – Jasło. Radni Powiatowi podczas obrad XXXVII sesji, mając na uwadze potrzeby społeczności lokalnej w zakresie transportu, podjęli decyzję o poparciu realizacji projektu służącego rewitalizacji i modernizacji linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło. Planowana przez samorząd województwa podkarpackiego modernizacja linii rozpoczęłaby się w przyszłym roku a zakończyła w 2011. Podobne poparcie i pomoc w realizacji przedsięwzięcia wyrażają wszystkie samorządy gmin i powiatów z terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej Rzeszów – Jasło.
Projekt zostanie zrealizowany przy współpracy PKP PLK S.A. z samorządem województwa podkarpackiego oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w tym m.in. z powiatami: strzyżowskim, rzeszowskim i jasielskim oraz gminami: Strzyżów, Boguchwała, Czudec, Frysztak, Wiśniowa, Wojaszówka i Jasło. Całkowity koszt inwestycji szacuje się na ok. 200 mln zł. Środki na realizację zadania pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 (tj. ok. 85% kosztów kwalifikowanych) oraz środków PKP PLK wraz ze środkami jednostek samorządów. Gminy uczestniczące w projekcie mają nadzieję na poprawę stanu infrastruktury kolejowej, w tym dworców kolejowych i ich otoczenia. W ramach projektowanych prac przewiduje się modernizację urządzeń linii, aktualizację sieci przystanków, poprawę bezpieczeństwa, a docelowo podwyższenie prędkości przewozowej.
A czy ktoś wie co z linią Zagórz-Stróże. Czy ona ma zostać modernizowana, czy zbliża się kres linii?
_________________ Walka o pociągi w Malopolsce trwa i trwać będzie. 4 czewca czarny dzień dla Kryniczanki i rekord Białej:(
Pozdrawiam rufio198
Przejechane km 62000 rok 2009 i 44420 w 2010
Ich juz chyba do reszty pogielo. Z dnia na dzien zamykaja wszystko!!!
Myslalem, ze sie kiedys jeszcze doczekam, ze dojade z Sanoka do Krakowa czy gdzies dalej osobowka a tu masz.
Nie dosc ze przez rok ciagneli komunikacje zastepcza, teraz te co jeszcze jezdza szynobusy na polnoc a poludnie mozna zabic dechami bo przeciez tu tylko Biesy i Czady...
A jesli chodzi o modernizacje to pewnie predzej tory zwina niz zaczna cos robic....
Lepiej zeby zelekrtyfikowali te i inne linie. Za 2 lata jak przyjdzie kryzys paliwowy i surowce kilkakrotnie podrozeja, nikt nie bedzie mial czym jezdzic. Te nieliczne kosztowne odcinki autostrad ktore powstaly, pochlona z budzetu dodatkowe podatki, gdyz nie bedzie wplywu z akcyzy paliw. Jak myslicie, ilu bedzie chetnych do jezdzenia blachsmrodami, jesli paliwo bedzie po 8zet(gaz 3,50 wegiel 1500 to tak przy okazji).
Za pewne mało. Tylko do tego czasu będzie bardzo mało linii kolejowych. Chyba, że zmieni się nastawienie środków na transport kolejowy
_________________ Walka o pociągi w Malopolsce trwa i trwać będzie. 4 czewca czarny dzień dla Kryniczanki i rekord Białej:(
Pozdrawiam rufio198
Przejechane km 62000 rok 2009 i 44420 w 2010
Sądzę że te planowane modernizacje połączone z budową tej łącznicy to byłoby załatwienie sprawy komunikacji kolejowej na tej części Podkarpacia w dobrym stylu.
Trwa gruntowny remont linii kolejowej nr 106 Rzeszów - Jasło, który wykonywany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na czas remontu ruch kolejowy na tej trasie został całkowicie wstrzymany. Do 10 grudnia ruch pasażerski do Jasła i Zagórza obsługuje zastępcza komunikacja autobusowa. Nie można jednak wykluczyć, że ten termin zostanie przesunięty.
Jak informuje strona internetowa PKP PLK S.A. oraz tablica informacyjna, modernizacja jest finansowana głównie z funduszy unijnych, a konkretnie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 - 2013. Całkowity koszt tej inwestycji to nieco powyżej 160 milionów zł. Termin zakończenia tego etapu prac to 2013 rok.
W Rzeszowie prace remontowe są na różnym poziomie zaawansowania. Na odcinku od stacji Rzeszów Główny do przejazdu kolejowego na ul. Jałowego ułożono na razie tłuczeń kamienny. Na odcinku od tego przejazdu do przejazdu na ul. Langiewicza, czyli wzdłuż stacji Rzeszów Staroniwa, widać największy rozmach prac. Roboty trwają zarówno na torze przelotowym w kierunku Jasła jak i na licznych w tym miejscu bocznych torach. W niektórych miejscach położono już nowe, betonowe, podkłady kolejowe, a w innych trwają jeszcze roboty ziemne.
Na odcinku od przejazdu na ul. Langiewicza do przejazdu na ul. Hanasiewicza remont się jeszcze nie rozpoczął. Od tego miejsca do Boguchwały ułożono już nowe podkłady kolejowe, a na nich szyny. Szyny na razie położone są dosyć luźno, a jedynie co kilkanaście metrów przymocowano je na stałe do podkładów. Na starym torowisku mocowano je za pomocą śrub. Teraz jest to jednak zupełnie inna technika (co widać na zdjęciu). Z informacji pracowników wynika, że prace remontowe na torowisku prowadzone są do Czudca.
Remontowane mają być również przejazdy kolejowe, perony, mosty czy wiadukty. W Rzeszowie prace są prowadzone na wiadukcie nad al. Batalionów Chłopskich, w związku z czym pod nim wyłączone zostały z ruchu 2 pasy (po jednym w każdym kierunku). Na przystanku osobowym Rzeszów Osiedle wyburzono stary peron, a na stacji Rzeszów Staroniwa i Boguchwała nowe perony są już w budowie. W budynku na przystanku osobowym Wisłoczanka wstawiono nowe okna i drzwi, co pozwala mieć nadzieję, że także budynki kolejowe będą remontowane, gdyż niektóre na tej linii są w kiepskim stanie.
Remont linii kolejowej nr 106 przebiega dość sprawnie, a postęp prac jest widoczny dosłownie z dnia na dzień. Po ich zakończeniu zwiększy się prędkość kursujących pociągów, a tym samym podróż do Jasła będzie trwała krócej.
A co z budynkiem dworcowym w Czudcu? Prezentuje on piękną, charakterystyczną dla tych linii, austriacką architekturę dworcową. Ale my daliśmy mu radę...
Oglądałem dzisiaj kolej TV kobieta z PLK mówi o mernizacji Stróże Krościenko...ja osobiście się już w tym gubie...więc prosze i info co ma być zmodernizowane jakie terminy itp...
Z góry dziękuje
"Lipiec 2013 r. to prawdopodobny termin zakończenia prac modernizacyjnych na linii nr 106 Rzeszów – Jasło. Są one prowadzone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013. (...)"
Do tego czasu nie bedzie w ogole pociagow. Od 2013 powrocą. Czy w wymiarze 3 polaczen na dobe ? Jesli tak, to to nie ma sensu. Odcinek Kolbuszowa-Rzeszow zmodernizowano za ciezkie pieniadze, a pociagow REGIO dowozacych mieszkancow do szkoly i pracy jest bodaj 5. To za mało, żeby przekonac ludzi do kolei. Mam nadzieje, ze po gruntownej modernizacji kolej regionalna bedzie odgrywala wieksza role, niz ładny dodatek do komunikacji autobusowej, ktora wybiera 99% dojezdzajacych.
Linię nr 71 zmodernizowano za ciężkie pieniądze i zasuwają po niej ciężkie towary. Wczoraj widziałem gagara z CTL (chyba) ze składem cystern. Aż szyny się uginały, wiec nie wiem, czy ta modernizacja była tak znowu super poprowadzona.
Gdzieś w sieci niedawno znalazłem analizę potrzeb modernizacyjnych linii kolejowych w Polsce wykonaną w oparciu o uwagi zgłaszane przez większych przewoźników.
Zgłaszano mianowicie np. konieczność elektryfikacji linii 71.
Nie można patrzeć na ruch tylko przez pryzmat pociągów regio, bo już od nowego sezonu (zobaczymy jak długo) będą 3 pociągi TLK, 4 regio o towarach nie wspomnę. A posterunków ruchu zdatnych do krzyżowania bądź wyprzedzania jest aż trzy na tak długiej trasie.
Jeśli chodzi zaś o liczbę pociągów osobowych, to masz oczywiście rację, jest ich za mało.
Jednakże różnica między Aronem a UMWP jest taka, ze Aron zarabia, wiec wydaje kasę tak, jak mu się to podoba. UMWP nie może zarabiać, a kasę wydaje - lepiej bądź gorzej - taką jaką dostaje. Przy okazji mam wrażenie, że nasi wojewódzcy spece od transp0ortu szynowego nie wiedzą co robią.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum