Wysłany: 29-10-2012, 18:52 Wagony z miejscami do leżenia - kuszetki
Niedawno padło pytanie o polskie kuszety więc rozpoczynamy kolejny temat wagonowy - dziś o wagonach z miejscami do leżenia należących do polskich przewoźników.
Wyróżnić w tej grupie możemy 2 a w porywach 3 typy wagonów. Wagony z rodziny 110A, 134A oraz 305Ab.
Najstarszym rodzajem kuszet są wagony z rodziny 110A. Prototyp tej kuszety powstał w zakładach H.Cegielskiego w Poznaniu w 1969 roku. Seryjna produkcja odbywała się w latach 1971-73 oraz 1976-77. Powstało wówczas łącznie 375 sztuk wagonów z miejscami do leżenia w trzech odmianach:
110Aa - 135 sztuk
110Ab - 40 sztuk
110Ac - 200 sztuk
Kolejnym typem wagonów z miejscami do leżenia były kuszety z rodziny 134A. W latach 1988 oraz 1991-92 zakłady H.Cegielskiego wyprodukowały łącznie 14 sztuk w dwóch odmianach:
134Aa - 2 sztuki
134Ab - 12 sztuk
W 2000 roku powstał ciekawy wagon kuszetkowo- sypialny oznaczony jako 305Ab. Poznańskie zakłady wybudowały jedną sztukę, niestety PKP nie były zainteresowane tego typu rozwiązaniem i nie złożyły zamówienia na kolejne egzemplarze. Kilka lat później ten prototypowy wagon przebudowany został na wagon konferencyjny i oznaczony nowym typem 508A.
305Ab - 1 sztuka
Najnowszym produktem "kuszetkowym" w Polsce jest wagon, który powstał z przebudowy wagonu 134Aa i otrzymał nowe oznaczenie 134Ac powiększając tym samym rodzinę 134A. Wagon powstał jeśli dobrze pamiętam w 2009 roku w Newagu. Ciekawostką jest to, że jest to pierwsza kuszetka dostosowana do prędkości 200 km/h.
134Ac - 1 sztuka
Tyle jeśli chodzi o słowo wstępu do tej grupy wagonów. (cdn.)
Z trzech grup kuszet typu 110A najłatwiej rozpoznać kuszetę 110Ab. Została przystosowana do obsługi połączeń Polski ze wschodnią Europą. Posiadała więc możliwość wymiany podwozia (zmiana wózków na szerokotorowe). Wyposażona została w piec węglowy umożliwiający dodatkowe niezależne ogrzewanie wagonu np. podczas postoju lub gdy wagon ciągnęła nieprzystosowana do ogrzewania tego typu wagonu lokomotywa. Miała też możliwość zamontowania specjalnego sprzęgu używanego w krajach Europy wschodniej (SA3) i oprzyrządowania potrzebnego do jego obsługi. Cechą charakterystyczną były także jednoskrzydłowe drzwi czołowe, zastosowane tylko w tym podtypie kuszet. W 2000 roku w ilostanie było 28 tego typu kuszet. Obecnie nie kursują już w planowym ruchu.
Kuszety 110Aa i 110Ac były prawie identyczne, różniły się np. modelem kanap i oraz drobnymi technicznymi rozwiązaniami. Nowszy model tj. 110Ac posiadał np. automatyczne zamykanie drzwi bocznych czego jeśli dobrze pamiętam nie było w 110Aa. Łącznie kuszet tych w roku 2000 w ilostanie było 276 sztuk.
Początkowo kuszety w Polsce posiadały malowanie oliwkowe, później przemalowane zostały na niebiesko (wybrane rodzaje posiadały także także malowanie niebiesko-kremowe - schemat taki jak w klasycznych wagonach klasy 1 i 2), a następnie otrzymały malowanie firmowe IC (tzw. nocne) stosowane do dziś.
Może warto uzupełnić wątek o numery wagonów.
134A wystąpowwały w dwóch zakresach - 134Aa 57 51 51-40 000-0 do 001-8, przy czym ten drugi dostał nowe życie w Newagu. 134Ab to zakres pierwotnie 51 51 50-70 000-0 do 011-7.
Po modernizacji, m.in. obejmującej montaż klimatyzacji numery zmieniły się na 61 51 50-70 000-8 do 011-5.
A czy ktoś z Was posiada zestaw numerów, jakie pierwotnie zajmowały poszczególne serie 110A?
Serie 110Aa i 110Ac to zapewne numery zaczynające się na 51 51 59-xx xxx-x, a 110Ab 52 51 59-80 xxx-x.
Dodatkowo przepisując dane wpisane przez Pako w wątku o wagonach sypialnych - kuszetki 110Ab wyposażone w wózki SUW do komunikacji transgranicznej z Litwą miały numery 59 51 59-18 000-8, 001-6, 002-4 .
Może warto uzupełnić wątek o numery wagonów.
134A wystąpowwały w dwóch zakresach - 134Aa 57 51 51-40 000-0 do 001-8, przy czym ten drugi dostał nowe życie w Newagu. 134Ab to zakres pierwotnie 51 51 50-70 000-0 do 011-7.
Po modernizacji, m.in. obejmującej montaż klimatyzacji numery zmieniły się na 61 51 50-70 000-8 do 011-5.
Jeśli chodzi o tą Newag-owską t o tak: na początku była kuszetka 134Aa o numerze 57 51 51-80 001-9 i mogła poruszać się z prędkością do 160km/h, później jej maksymalną prędkość zmniejszono do 140km/h i zmienił się numer na 57 51 51-40 001-8. Następnie wagon ten zmodernizował w 2009 roku Newag i przystosował go do prędkości max. 200km/h. Powstała więc w Polsce pierwsza kuszetka dostosowana do takiej prędkości. Wagon oznaczono nowym podtypem 134Ac oraz serią Bc10mnouz i jednocześnie zostawiono mu stary numer (niepasujący do nowych parametrów) i zaczęto testować nowy produkt ze starym oznaczeniem na torach ...
Jeśli chodzi o montaż klimy to na 12 kuszet typu 134Ab zmodernizowanych w 2007 roku zostało 10 sztuk. Modernizacja przeprowadzona została w Newagu. Zakres numeracji jest następujący: 61 51 50-70 001 do 003 oraz 005 do 011. Numery 000 oraz 004 zostały zachowane dla pozostałych dwóch niezmodernizowanych jeszcze egzemplarzy. Ich modernizacja planowana jest niebawem wraz z ogłoszeniem i rozstrzygnięciem przetargu na "Modernizacje 150 wagonów PKP Intercity"
A czy ktoś z Was posiada zestaw numerów, jakie pierwotnie zajmowały poszczególne serie 110A?Serie 110Aa i 110Ac to zapewne numery zaczynające się na 51 51 59-xx xxx-x, a 110Ab 52 51 59-80 xxx-x
Kuszety 110Aa pierwotnie 51 51 59-80 000-9 oraz 51 51 59-80 001-7 i seria Bcwxz.
Krótkie uaktualnienie numeracji kuszetek:
wagon 134A (19024/1988 HCP) 575150-40001-8 po modernizacji w NEWAG-u przystosowany do prędkości 200km/h jako 134Ac dorobił się już nowego numeru 615150-90001-2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum