PKP Intercity szykuje się do prywatyzacji. Prace nad dopuszczeniem akcji PKP Intercity do publicznego obrotu mogą się zacząć w styczniu przyszłego roku - poinformowała spółka w czwartek w komunikacie.
Jak podała spółka, został już złożony wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego o przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Proces przekształcenia mógłby się zakończyć jeszcze w grudniu tego roku.
"Jest to pierwszy krok na drodze do upublicznienia akcji spółki na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych" - poinformowało PKP Intercity.
Wniosek zawiera plan przekształcenia, sprawozdanie finansowe za osiem miesięcy 2007 roku i księgową wycenę udziałów. Wartość tych ostatnich wynosi nieco ponad 840 mln zł.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa PKP Intercity Adrianna Chibowska, nie wykluczone, że częścią oferty będzie nowa emisja akcji, a środki pozyskane w ten sposób, zostaną przeznaczone na finansowanie inwestycji spółki.
W 2006 roku zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, a w 2005 roku 3,4 mln zł. W 2004 roku spółka miała 49,4 mln zł straty. Według wcześniejszych informacji przedstawicieli Intercity, spółka w tym roku może zarobić netto ponad 50 mln zł.
Pod koniec tego roku PKP Intercity ma zamienić się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną.
- Proces przemiany PKP Intercity w spółkę akcyjną zatwierdzi walne zgromadzenie. Zarząd spółki podjął już uchwałę o jego zwołaniu na grudzień. Po formalnym przekształceniu możemy rozpocząć proces upublicznienia akcji spółki. Do końca 2008 roku powinniśmy wypełnić wszystkie procedury wymagane prawem, by móc zaoferować akcje spółki inwestorom - poinformował prezes PKP Intercity, Czesław Warsewicz.
Prawdopodobny termin debiutu na GPW to przełom 2008 i 2009 roku.
Na wejściu PKP Intercity na warszawską giełdę zyska Skarb Państwa, formalny właściciel spółki. Jak twierdzi Czesław Warsewicz, do budżetu może trafić prawie 0,5 mld złotych.
Nie tylko jednak akcje państwowe trafią na parkiet. - Chcemy, aby sprzedaż akcji przez dotychczasowego właściciela, czyli Skarb Państwa, była połączona z dodatkową emisją, z której środki wpłynęłyby tylko do PKP Intercity - informuje Czesław Warsewicz.
Skarb Państwa będzie chciał jednak utrzymać pakiet kontrolny akcji. To oznacza, że łącznie w obydwu emisjach na rynek trafi nie więcej niż 49 proc. kapitału spółki.
Środki pozyskane na GPW będą jednym z kilku źródeł finansowania ambitnych planów inwestycyjnych PKP Intercity na najbliższe 4-5 lat. Łącznie spółka chce wydać na cele związane z rozwojem ponad 2,7 mld złotych. Z giełdy firma zamierza pozyskać około 400 mln złotych.
Dodatkowo firma weźmie kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę ok. 200 mln zł. Oprócz tego, z funduszy unijnych firma chce pozyskać do 700 mln zł oraz ok. 800 mln złotych ze środków własnych. Natomiast brakującą kwotę do zrealizowania całego planu inwestycyjnego PKP Intercity będzie chciało zdobyć z kredytów komercyjnych i innych instrumentów finansowych.
Na co konkretnie kolejowa spółka przeznaczy wszystkie pozyskane środki? Celem jest zakup 20 składów typu TGV, mogących rozwijać prędkość powyżej 200 km/h. Ich przewidywany koszt to 1,5 mld złotych.
Czy jednak biorąc pod uwagę stan polskich torów i potencjalnie wysoki koszt podróży takiego typu pociągami, taka inwestycja me sens? Jak twierdzi prezes Warsewicz, opłacalność finansową tego przedsięwzięcia pozytywnie oceniła już firma doradczo-konsultingowa Ernst & Young wynajęta przez PKP Intercity.
Mniej więcej 600 mln zł zostanie wydane na modernizację dotychczasowego taboru. Spółka zamierza też kupić 10 nowych lokomotyw i 30 wagonów, na co do końca 2009 roku wyda ok. 350 mln złotych.
Źródło: Parkiet
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Kolejowy przewoźnik obsługujący m.in. pociągi osobowe kategorii: Eurocity, Intercity, ekspres oraz Tanie Linie Kolejowe, poprawia wyniki finansowe i zwiększa inwestycje przed planowanym debiutem na GPW.
- Po dziesięciu miesiącach tego roku wypracowaliśmy 48 mln zł zysku netto i 876 mln zł przychodów ze sprzedaży - informuje Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego oznacza to wzrost odpowiednio o 79 proc. i 8 proc. O dobrych wynikach przede wszystkim zdecydowała zwyżka liczby osób korzystających z usług PKP Intercity. W ciągu 10 miesięcy tego roku spółka przewiozła 9,66 mln pasażerów. W całym 2006 roku było ich 10,66 mln. Z kolei prognoza na 2007 rok zakłada wzrost liczby pasażerów do 11,5 mln.
Dzięki wypracowanym zyskom przewoźnik zwiększa inwestycje w nowy tabor. I tak w pierwszym kwartale 2008 roku chce rozstrzygnąć przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw, z których każda ma rozwijać maksymalną prędkość 200 km/h oraz posiadać trzy systemy zasilania. Szacowana wartość kontraktu to 200 mln zł. Dostawa powinna nastąpić w ciągu dwóch lat od chwili rozstrzygnięcia przetargu. Spółka wybierze producenta spośród dwóch firm.
Nowy przetarg, tym razem na zakup 30 wagonów konwencjonalnych, PKP Intercity chce ogłosić na przełomie 2007 i 2008 roku. Przewidywana wartość zamówienia to 150 mln zł. Najważniejszym nabytkiem będzie jednak zakup 20 składów zespolonych. - W październiku złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o dofinansowanie zakupu składów ze środków unijnych. Chcemy w ten sposób pozyskać 50 proc. potrzebnych pieniędzy - mówi A. Chibowska.
Spółka szacuje, że wartość kontraktu wyniesie 1,5 mld zł. Wydatki związane z umową poniesie w latach 2009-2010. Planowane inwestycje na ten rok to 208 mln zł. W 2008 roku mają wzrosnąć do 500 mln zł.
PKP Intercity realizuje harmonogram prywatyzacji zatwierdzony jeszcze przez poprzednią ekipę rządzącą. W październiku firma złożyła do KRS plan przekształcenia spółki, sprawozdanie finansowe i księgową wycenę udziałów (wynosi 840 mln zł).
Na połowę grudnia zaplanowano walne zgromadzenie, które powinno wyrazić zgodę na przekształcenia PKP Intercity w spółkę akcyjną. Dziś jedynym jej udziałowcem jest Skarb Państwa. - jeśli wszystko przebiegnie sprawnie i taka będzie wola ministra Skarbu państwa, tow czerwcu 2008 roku jesteśmy gotowi złożyć w KNF prospekt emisyjny - twierdzi A. Chibowska.
źródło: Parkiet / Rynek Kolejowy
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Wysłany: 15-12-2007, 00:11 PKP Intercity w drodze na giełdę
Właściciele PKP Intercity mają 17 grudnia zdecydować o przekształceniu w spółkę akcyjną. Jeśli potem właściciel zgodzi się na wejście na giełdę, spółka jest gotowa rozpocząć w pierwszym kwartale 2008 r. prace nad prospektem emisyjnym.
Informując o tym, prezes spółki Czesław Warsewicz, dodał, że PKP Intercity chciałoby z emisji pozyskać do 500 mln zł, które mają częściowo sfinansować planowane na lata 2007-2010 inwestycje w wysokości 2,74 mld zł. Wg zapowiedzi, spółka planuje zadebiutować na warszawskiej giełdzie na przełomie 2008 i 2009 roku.
Prezes powiedział, że na początku przyszłego roku mogą rozpocząć się prace nad prospektem emisyjnym spółki, a po pół roku prospekt powinien trafić do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- Najważniejszy jest proces przygotowania spółki, czyli strategia rozwoju, transparentne plany inwestycyjne i przejrzystość, a my już jesteśmy do tego przygotowani - mamy plan, mamy strategię - powiedział Warsewicz, dodając, że właśnie ogłaszany jest przetarg właściciela, na doradcę w tym procesie i prace nad prospektem rozpoczną się niezwłocznie po decyzji właścicielskiej o chęci sprzedaży na giełdzie.
Prezes nie chciał wypowiadać się, czy decyzja właściciela o upublicznieniu PKP Intercity może zapaść jeszcze w tym roku.
Wcześniej, spółka informowała, że w latach 2007-2009 chce przeprowadzić modernizację całego posiadanego taboru wagonowego, czyli 310 wagonów, na co przeznaczy ok. 600 mln zł. Do końca 2009 roku chce zakupić 10 wielosystemowych lokomotyw, co pochłonie ok. 200 mln zł. Na zakup 30 wagonów konwencjonalnych. spółka chce przeznaczyć 150 mln zł do końca 2008 roku. Zarząd podjął też decyzję o całkowitej wymianie taboru gastronomicznego - zakup i modernizacja ok. 50 wagonów gastronomicznych będzie kosztować ok. 180 mln zł (zadanie na 2008/2009 rok). Najkosztowniejszym zadaniem będzie zakup 20 składów zespolonych, w co IC zainwestuje 1,5 mld zł w latach 2008 i 2009. Budowa zaplecza do obsługi tych składów będzie kosztowała kolejne 110 mln zł.
Pieniądze na inwestycje mają pochodzić oprócz emisji: z kredytu z EBI (ok. 200 mln zł), ze środków unijnych (ok. 720 mln zł), środków własnych, czyli zysk i amortyzacja w kolejnych czterech latach (ok. 800 mln zł) oraz z kredytów bankowych i innych instrumentów finansowych, w tym leasingu (ok. 620 mln zł).
W październiku, prezes Warsewicz mówił PAP, że w br zysk netto PKP Intercity ma wynieść 55 mln zł, zysk brutto 65 mln zł, a przychody ze sprzedaży 1,06 mld zł.
W 2008 r. przychody ze sprzedaży mogą natomiast wynieść ponad 1,1 mld zł, a jeśli chodzi o zysk netto w kolejnych latach to "zadanie minimum to wzrost rzędu 10-20 proc."
W 2006 r. zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a rok wcześniej - 49,4 mln zł straty.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Walne Zgromadzenie udziałowców PKP Intercity podjęło uchwałę w sprawie przekształcenia przedsiębiorstwa ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną.
Jeszcze w tym tygodniu spółka zamierza złożyć wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego o zarejestrowanie przekształcenia PKP Intercity w spółkę akcyjną - powiedziała rzecznik prasowy PKP Intercity Adrianna Chibowska.
Celem tych działań jest upublicznienie akcji Spółki na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych - podał przewoźnik w komunikacie.
Jak informował w październiku prezes spółki, Czesław Warsewicz, pieniądze z tej oferty zostaną przeznaczone na inwestycje, których wartość ma osiągnąć do końca roku 2010 około 2 mld 740 mln zł. PKP Intercity chce zmodernizować 60 wagonów, kupić 10 wielosystemowych lokomotyw oraz 30 wagonów konwencjonalnych, nabyć i zmodernizować ok.50 wagonów gastronomicznych, kupić 20 składów zespolonych, zbudować zaplecza do obsługi tych składów.
W 2006 roku zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a w 2004 roku miała 49,4 mln zł straty.
W maju 2007 roku Ministerstwo Transportu informowało, że sprzedaż przez giełdę części udziałów w PKP Intercity powinna nastąpić najpóźniej w I kwartale 2009 roku, a wartość oferty publicznej spółki może wynieść od 500 mln zł do 1 mld zł, w tym część może stanowić nowa emisja akcji. Na giełdzie mogłoby zostać ulokowane maksymalnie 49% kapitału spółki.
PKP Intercity została przekształcona w spółkę akcyjną. Jak poinformowała rzeczniczka spółki Adrianna Chibowska, 2 stycznia 2008 r. PKP Intercity została zarejestrowana Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestrze Przedsiębiorców, jako spółka akcyjna.
- Przekształcenie PKP Intercity w spółkę akcyjną nastąpiło na podstawie uchwały nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w dniu 17 grudnia 2007 r. - podała Chibowska.
Jak wyjaśniła, w ten sposób zakończył się pierwszy etap prac przewidzianych harmonogramem wprowadzenia PKP Intercity na Giełdę Papierów Wartościowych. Kolejnym etapem będzie upublicznienie akcji spółki.
Przyjęty harmonogram przewiduje debiut PKP Intercity na warszawskiej giełdzie na przełomie 2008 i 2009 r. Ze sprzedaży akcji z emisji dodatkowej spółka chce pozyskać środki m.in. na inwestycje taborowe.
PKP Intercity w środę została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym jako spółka akcyjna. W ten sposób zakończył się pierwszy etap przekształceń firmy służący jej wejściu na giełdę.
Debiut ma nastąpić na przełomie 2008 i 2009 r. Dzięki niemu spółka chce zebrać pieniądze m.in. na inwestycje taborowe.
Źródło: Gazeta Wyborcza
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Szykuje się zmiana planów prywatyzacyjnych wobec PKP Intercity. Minister Skarbu Państwa zamierza włączyć się w zmiany własnościowe dotyczące najzyskowniejszej spółki kolejowej. Aleksander Grad zasugerował Cezaremu Grabarczykowi, ministrowi infrastruktury, sprzedaż większościowego pakietu spółki.
Na rynek może więc trafić nawet 100 proc. akcji firmy, a nie jak dotąd planowano, 49 proc.
Sprawa była już omawiana kilka dni temu. Z Gradem rozmawiali wiceminister skarbu Krzysztof Żuk, minister Grabarczyk i Andrzej Wach, prezes PKP. Żaden z nich nie komentuje przebiegu rozmów. Jednak ministerstwo nie zaprzecza, że do takiego spotkania doszło. - Jeżeli nawet tak było, to rozmowy mają charakter nieformalny - mówi tylko Michał Dziemba z gabinetu politycznego ministra Grada. Potwierdza jednak, że resort skarbu dąży do skoncentrowania nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa, w tym także nad tymi, którymi obecnie zarządza minister infrastruktury. Wkrótce urzędnicy mają rozpocząć prace nad koniecznymi do tego zmianami w prawie.
Jeżeli koncepcja Grada wygra, będzie to oznaczać zwrot w prywatyzacji kolejowego holdingu. Od jego utworzenia w 2001 r., mimo licznych zapowiedzi, do tej pory udało się sprywatyzować jedynie malutką spółkę Farmacja Kolejowa, a samorządy mazowieckie przejęły Warszawską Kolej Dojazdową. Z miejsca nie ruszyła natomiast prywatyzacja SKM Trójmiasto i PKP Cargo.
W przypadku PKP Intercity resort infrastruktury zamierzał dotychczas sprzedać do końca 2008 r. przez giełdę 49 proc. akcji firmy. Z tej emisji budżet uzyskałby ok. 500 mln zł. Gdyby jednak sprzedawano całą spółkę, na rynek trafiłyby aktywa o księgowej wartości ok. 1 mld zł oraz także akcje nowej emisji o wartości 500 mln zł. Środki z dodatkowej emisji mają sfinansować rozbudowę taboru firmy, m.in. zakup nowoczesnych składów osiągających prędkość 250 km/h.
Jednak eksperci już zwracają uwagę, że droga do upublicznienie firmy będzie trudna. Kłopoty zaczęły sie już w momencie wyłonienie doradcy dla prywatyzacji Intercity. Termin składania ofert w tym przetargu upływał 4 stycznia. Został jednak przedłużony do 21 stycznia, bowiem PKP nie otrzymały żadnego zgłoszenia.
Stało się tak m.in. z powodu wygórowanych wymagań PKP. - Specyfikacja zamówienia na wybór doradcy prywatyzacyjnego wskazuje na to, jakby Grupie PKP nie zależało na sprywatyzowaniu Intercity - mówi Tomasz Rudawski, prezes spółki Access specjalizującej się w doradztwie finansowym. W dokumentach znajduje się m.in. zapis o konieczności sporządzenia przez doradcę "międzynarodowego dokumentu ofertowego dla oferty międzynarodowej przeprowadzonej w drodze emisji kwitów depozytowych".
Taka oferta kierowana jest z reguły na rynek amerykański do banków inwestycyjnych. Kwit depozytowy pozwala sprzedawcy akcji utrzymać kontrolę nad firmą przy jednoczesnym zainkasowaniu pieniędzy ze sprzedaży firmy. Tego typu transakcja miała miejsce w przypadku PKN Orlen.
Jednak nikt w PKP nie myśli o oferowaniu akcji Intercity w USA. Wymóg jest natomiast trudny do zrealizowania przez działające w Polsce firmy doradcze. - Z trudem dziś można znaleźć firmę, która przygotuje emisję kwitów depozytowych. A jeżeli nawet uda się taką wyłonić, to ścieżka sprzedaży tylko wydłuży o kilkanaście tygodni proces przygotowania firmy do debiutu giełdowego i zwielokrotni koszty - mówi Rudawski. Tymczasem by zdążyć ze sprzedażą akcji do końca roku, prospekt emisyjny musi powstać najpóźniej w październiku. W innym przypadki plan emisji akcji w tym roku nie ma szans powodzenia.
Kibicuję ministrowi Gradowi
Adrian Furgalski, ZDG TOR: - Państwowa powinna pozostać tylko infrastruktura PKP. Wszystkie pozostałe spółki powinny być sprywatyzowane. Dlatego kibicuję ministrowi Gradowi. Wygląda na to, że jako pierwszy szef tego resortu od lat, włączy się on w prywatyzację spółek kolejowych. I słusznie, bo niby dlaczego w czasach szumnie ogłaszanego przez nową ekipę przyspieszenia prywatyzacji, PKP ma być świętą krową. Dlaczego państwo ma posiadać 51 proc. akcji Intercity i Cargo? W uzasadnieniu podnoszone są argumenty, że firmy mają strategiczne znaczenie dla państwa. Wierzą w nie już chyba tylko kolejowe związki zawodowe i zarząd Grupy PKP żywotnie zainteresowany utrzymaniem tych spółek jak najdłużej pod swoimi skrzydłami.
źródło: Dziennik / Rynek Kolejowy
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Wysłany: 21-02-2008, 12:25 Intercity na GPW z opóźnieniem?
Intercity na GPW z opóźnieniem?
Opóźni się planowany na ten rok debiut giełdowy Intercity. Wejście na GPW miało przynieść spółce środki potrzebne do sfinansowania szerokiego planu inwestycyjnego. Zamiast tego firma szykuje się do emisji wartych 200 mln zł obligacji.
- Spółka wyemituje obligacje w drugiej połowie 2008 r. - ujawnia Tomasz Pałaszewski, wiceprezes Grupy PKP. Emisję papierów dłużnych poprzedzi procedura konkursowa, która pozwoli wybrać najlepszą instytucję finansową, która ją zorganizuje. Nietrudno odgadnąć, że w szranki o lukratywny kontrakt - w ciągu 5 lat nabywcy papierów otrzymają 41 mln zł premii - staną zapewne banki dotąd angażujące się w finansowanie kolei. Listę otwierają m.in. Citibank Handlowy i Dresdner Bank.
W tym roku Intercity zamierza zainwestować ok. 515 mln zł. Takie środki pochłonie modernizacja 170 wagonów (885,6 mln zł), wpłata zaliczek na zakup 10 nowoczesnych wielosystemowych lokomotyw (50 mln zł) i kilkudziesięciu nowych wagonów (50 mln zł). Firma chce także zainwestować 61,5 mln zł w budowę nowoczesnych centrów obsługi klienta i stref dla VIP-ów na dworcach kolejowych. A ponieważ spółka ma na inwestycje tylko 315 mln zł, szuka źródła pozostałych środków. - Nie będą to jednak obligacje zamienne na akcje - zastrzega Pałaszewski. Ta kwestia pojawia się nieprzypadkowo. Bowiem kolejowa spółka pierwotnie planowała, że brakującą kwotę zbierze z GPW.
Poprzedni minister infrastruktury Jerzy Polaczek planował upublicznienie maksymalnie 49 proc. akcji firmy jeszcze w tym roku, a najpóźniej w pierwszych miesiącach 2009 r. Jednak obecne kierownictwo resortu uważa ten termin za nierealny. - W tym roku zakończymy jedynie przygotowania do upublicznienia - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Informację tę rozwija zarząd Grupy PKP, który w imieniu ministerstwa realizuje projekt. - PKP Intercity trafi na giełdę najwcześniej w czerwcu 2009 r., przy czym dopuszczamy ewentualne opóźnienie emisji do września 2009 r. Nie jest to jednak żadna zmiana planów prywatyzacyjnych wobec spółki, lecz tylko urealnienie terminu upublicznienia akcji firmy - mówi Tomasz Pałaszewski. Jest to konieczne, bo dotąd Grupa PKP nie ma nawet doradcy prywatyzacyjnego. Ten, jak zapewnia Pałaszewski, wybrany zostanie już w przyszłym tygodniu.
O kontrakt zabiegają trzy konsorcja: PKO BP z KPMG, Unicredit z Ernst & Young i ING z PWC. Doradca m.in. rozważy możliwość zwiększenia puli 49 proc. akcji przewidzianej do sprzedaży przez rząd. - Taki pomysł brany jest pod uwagę - przyznaje Pałaszewski. I jak dodaje, przyjęcie takiej opcji nie będzie wymagać zmiany strategii, lecz tylko modyfikacji jednego z jej elementów. Możliwość wprowadzenia pewnych modyfikacji do przyjętej w marcu 2007 r. strategii kolejowej bez wskazywania konkretnych rozwiązań dopuszczał również w styczniu Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury ds. kolejnictwa.
PKP Intercity to jedna z najlepszych spółek z Grupy PKP. Kapitał podstawowy firmy wynosi ponad 900 mln zł. W tym roku jednak jej majątek ma ulec powiększeniu o ponad 110 lokomotyw należących do PKP Cargo. Do spółki ma również trafić część majątku taborowego PKP Przewozy Regionalne w związku z przejęciem przez Intercity przewozów wojewódzkich. Dzięki temu przychody firmy zwiększają się ponad dwukrotnie. W 2007 r. spółka odnotowała 1,05 mld zł przychodów i zysk netto w wysokości 53 mln zł.
Maciej Stańczuk, prezes WestLB Bank Polska: W przeszłości Grupa PKP wielokrotnie emitowała obligacje, ale ta emisja będzie szczególna. Po pierwsze dlatego, że dotychczasowe emisje papierów dłużnych odbywały się zawsze z gwarancjami Skarbu Państwa, a w tym przypadku tak nie będzie. Po drugie nigdy w dotychczasowej historii Grupy nie organizowano emisji akcji jednej ze spółek holdingu. Zawsze emisje organizowała centrala. Mimo to nie powinno być większych problemów z uplasowaniem tych papierów na rynku. To jest jedna z najlepszych spółek z Grupy PKP, która cieszy się dużym uznaniem w oczach inwestorów. drugiej strony emisja dobrze podlewaruje finanse spółki przed czekającym ją debiutem giełdowym.
Wielokrotnie na forum powtarzałam, przy okazji każdego wywiadu/wystąpienia Warsewicza, że spółka PKP Intercity nie jest przygotowana do wejścia na Giełdę i przez najbliższe 2-3 lata nie będzie.
I co? I wyszło na to, że zwykła, prosta kolejarka z prowincji miała więcej racji, niż ten cały żałosny "menedżement" PKP.
Ekonomista Warsewicz może sądził, że zamiana Sp. z o.o. na S.A. załatwi sprawę?
Bo jak na razie w kwestii wejścia na Giełdę nic innego nie zrobiono...
PKP wybrały doradcę przy prywatyzacji PKP Intercity
Zarząd PKP wybrał na doradcę prywatyzacyjnego dla PKP Intercity konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities.
Oferta publiczna PKP Intercity nastąpi w pierwszej połowie 2009 roku - poinformowała spółka PKP w komunikacie.
"Podpisanie umowy z wybranym doradcą PKP SA w procesie prywatyzacji spółki PKP Intercity SA planowane jest w marcu 2008 roku" - napisano w komunikacie.
Według informacji PKP, wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych potrwa do czerwca 2008 roku. Do października spółka określi strategię prywatyzacji PKP Intercity, a przygotowania do upublicznienia mają zakończyć się do końca 2008 roku.
Oferta publiczna jest planowana na pierwszą połowę 2009 roku.
Przetarg na doradcę prywatyzacyjnego został ogłoszony 23 listopada 2007 roku. Oferty w przetargu złożyły trzy firmy.
Według wcześniejszych informacji, z emisji nowych akcji PKP Intercity chce pozyskać 0,5 mld zł, co częściowo sfinansuje planowane na lata 2007-2010 inwestycje w wysokości 2,74 mld zł.
Wraz z nową emisją akcji PKP Intercity Skarb Państwa mógłby sprzedać swoje akcje, a na giełdzie, zgodnie ze strategią dla kolei do 2013 roku, mogłoby zostać ulokowane maksymalnie 49 proc. kapitału spółki.
Przychody PKP Intercity wyniosły w 2007 roku 1,06 mld zł wobec 970 mln zł w 2006 roku, a zysk netto wzrósł do 53 mln zł z 34,8 mln.
W 2007 roku spółka przewiozła 11,56 mln pasażerów wobec 10,66 mln w 2006 roku, a w 2008 roku planuje przewieźć 12,5 mln.
Źródło: Gazeta Wyborcza
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Konsorcjum PWC i ING Securities - doradcą prywatyzacyjnym InterCity
Zarząd Polskie Koleje Państwowe SA po rozpatrzeniu ofert złożonych w ogłoszonym 23 listopada 2007 r. przetargu nieograniczonym na wybór doradcy spółki PKP S.A. z w procesie prywatyzacji spółki PKP Intercity SA za najlepszą uznał ofertę złożoną przez Konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska Polska Sp. z o.o. i ING Securities SA.
Podpisanie umowy z wybranym doradcą PKP SA w procesie prywatyzacji spółki PKP Intercity SA planowane jest w marcu 2008 r. Przewiduje się, że dalsze prace związane z prywatyzacją spółki PKP Intercity SA przebiegały będą według następującego harmonogramu: Wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych - czerwiec 2008 r., Określenie strategii prywatyzacji spółki - październik 2008 r., Przygotowanie spółki do upublicznienia - do końca 2008 r., Oferta publiczna - pierwsza połowa 2009 r., Tym samym, upublicznienie spółki PKP Intercity SA nastąpi w terminie określonym w przyjętej przez Radę Ministrów „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013”, tj. w 2009 r. Zgodnie ze „Strategią dla transportu kolejowego do roku 2013” uchwaloną przez Radę Ministrów 17 kwietnia 2007 roku Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna realizują prywatyzację w drodze oferty publicznej spółki PKP Intercity SA. Prowadzony proces prywatyzacji jest kolejnym w Grupie PKP. Pod koniec 2007 roku PKP S.A. sfinalizowała prywatyzację spółki PKP Warszawska Kolej Dojazdowa. PKP Intercity jest drugim co do wielkości przewoźnikiem pasażerskim Grupy PKP. Rocznie spółka przewozi ponad 11 mln pasażerów w najwyższym segmencie przewozów. W 2006 i 2007 roku liczba pasażerów - klientów spółki wzrosła o 2 mln.
Prywatyzacja spółki PKP Intercity coraz bliżej. Rozpoczęły się przygotowania przewoźnika do debiutu giełdowego. Prezes spółki Czesław Warsewicz zapewnia, że nad przygotowaniami do prywatyzacji czuwają najlepsi polscy specjaliści.
W tej chwili pracuje zespół doradców pod kierownictwem Pricewater's Coopers i ING Security, który przygotowuje strategię prywatyzacji i wszelkie dokumenty potrzebne do stworzenia prospektu.
W pracach przygotowawczych bierze też udział kierownictwo spółki. Zarząd oddelegował w tym celu jednego z pracowników. W tym celu został powołany dyrektor ds prywatyzacji, który koordynuje wszystkie działania w tej sprawie i jest w stałym kontakcie zarówno z zarządem jak i właścicielem spółki.
Pieniądze zdobyte na drodze prywatyzacji spółka zamierza w pierwszej kolejności przeznaczyć na dalszą modernizację taboru. W planach jest równiez zakup calopociągowych zespołów wagonowych, które po dostosowaniu polskich torowisk będą mogły jeździć z predkością 300 km/h
Źródło: Gazeta Prawna
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
PKP może mieć problemy z zaplanowanym na przyszły rok debiutem giełdowym Intercity, napisał Wall Street Journal Polska. Z powodu reorganizacji kolejowej grupy upublicznienie akcji Intercity może przesunąć się na luty 2010 rok.
Jej najważniejszą częścią jest przekazywanie do spółki PKP Intercity tzw. przewozów wojewódzkich obsługiwanych przez PKP Przewozy Regionalne. Nie zakończył się też proces przekazywania lokomotyw z PKP Cargo, które dotąd Intercity jedynie dzierżawiła.
Według Tomasza Przedpełskiego, wiceprezesa PKP, zakończenie obu operacji oznacza powstanie dwa razy większej firmy niż obecna.
- Obawiam się, że PKP nie zależy na sprzedaży spółki pasażerskiej. Robi się więc wszystko, żeby ten proces opóźnić, a być może nawet w ogóle go nie przeprowadzić – uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Przypomina, że emisja akcji pozwoliłaby jej pozyskać środki na inwestycje. Bez tego można mieć problemy ze stawianiem czoła zagranicznym konkurentom, którzy chcą wejść na polski rynek.
źródło: Dziennik
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum