"Zobowiązaliśmy się, że nie będziemy dochodzić odsetek, które zostały naliczone do dnia zawarcia umowy, pod koniec stycznia br. Nie będziemy ich dochodzić tak długo, jak Przewozy Regionalne będą realizować ugodę, czyli tak długo, jak kolejne raty będą wpływały na nasze konto. Jeśli nie będą wpływały, to ugoda upadnie" - wyjaśnił Depczyński. Łączna kwota odsetek to 135 mln zł, więc licząc wraz ze 384 mln zł należności głównej, zadłużenie przewoźnika u zarządcy infrastruktury przekraczało 0,5 mld zł.
"Od daty podpisania ugody naliczamy nowe odsetki, na warunkach rynkowych" - poinformował Depczyński. Wyjaśnił, że nowe odsetki są naliczane na podstawie stawki WIBOR, wlicza się w nie też marżę.
Członek zarządu PKP PLK ds. finansowych poinformował, że zabezpieczeniem wierzytelności jest na mocy ugody kombinacja zastawów na należącym do Przewozów Regionalnych taborze i hipoteki na ich nieruchomościach, m.in. na siedzibie spółki w Warszawie. Jak zapewnił Depczyński, każda uwzględniona w ugodzie rata ma oddzielne zabezpieczenie i w miarę wpływania kolejnych rat te zastawy będą zdejmowane, natomiast w wypadku opóźnienia zapłaty PKP PLK uruchomi procedury przejmowania zabezpieczenia.
Depczyński zapewnił jednocześnie, że celem PKP PLK nie jest przejęcie majątku Przewozów Regionalnych, tylko odzyskanie należności. "W naszym interesie nie jest upadek naszego głównego klienta, ale raczej ustabilizowanie jego działania" -zaznaczył.
Poinformował, że PKP PLK otrzymała już pierwszą ratę należności, wynoszącą 53,7 mln zł. Kolejne miesięczne raty Przewozy Regionalne mają płacić od maja.
W ugodzie zawarto także warunek, że Przewozy Regionalne będą także regulować swoje bieżące zobowiązania wobec PKP PLK. Jak poinformował Depczyński, wynoszą one ok. 40 mln zł miesięcznie.
"Zawarcie ugody uzdrowi nasze dotychczasowe relacje oraz pozwoli na otwarcie nowego rozdziału naszej współpracy. PKP PLK uzyska szybkie, konkretne wpływy pieniężne oraz zabezpieczenia majątkowe spłaty całości wartości ugody. Uregulowanie tej zaszłości ułatwi jednemu z naszych największych klientów bieżące zarządzanie spółką, planowanie działalności i skoncentrowanie się na poprawie oferty dla pasażera" - powiedział Depczyński.
Zaznaczył, że ugoda z Przewozami Regionalnymi jest jednym z kilku tego typu porozumień zawartych w ostatnich miesiącach. Wyjaśnił, że takie porozumienie PKP PLK zawarła też z PKP Intercity. Nie podał kwoty należności tego przewoźnika, wyjaśnił jedynie, że kilkadziesiąt milionów złotych długu rozłożono na raty i zredukowano wysokość odsetek.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum