Wysłany: 06-05-2013, 23:57 Sieciowy rozkład jazdy powraca
SIECIOWY ROZKŁAD JAZDY POWRACA
Decyzja PKP PLK pod presją postępowania toczącego się w UTK.
Wielki powrót sieciowego rozkładu jazdy pociągów, zawierającego tabele całościowo prezentujące układ pociągów na poszczególnych liniach. PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu 2013 r. zapowiedziały, że sieciowy rozkład jazdy – choć już jedynie w wersji internetowej – wróci pod koniec roku. „Sieciowy rozkład jazdy pociągów obowiązujący od grudnia 2013 roku będzie dostępny w internecie w formacie PDF z możliwością wydruku”, czytamy na stronie internetowej spółki PKP PLK, odpowiedzialnej za udostępnianie informacji o rozkładzie.
Spółka poinformowała, że decyzję podjęto w oparciu o opinie pasażerów zebrane na stronie internetowej. „W zakończonej 14 lutego 2013 r. ankiecie blisko 90% z prawie 5 tys. respondentów zadeklarowało korzystanie z sieciowego rozkładu jazdy dostępnego w wersji PDF”, czytamy w informacji prasowej.
W informacji prasowej nie wspomniano, że decyzja zapadła po wszczęciu przez Urząd Transportu Kolejowego postępowania dotyczącego naruszania przez PKP PLK zbiorowych interesów pasażerów poprzez niewłaściwe realizowanie obowiązku udzielania informacji o rozkładzie jazdy. – Postępowanie zostało wszczęte w lutym 2013 r. na żądanie organizacji społecznej – stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” – powiedział dwumiesięcznikowi „Z Biegiem Szyn” Maciej Domański z UTK.
W piśmie stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” do Urzędu Transportu Kolejowego czytamy, że „ogłoszone przez zarządcę plakatowe rozkłady jazdy nie spełniają wymogów rozporządzenia w sprawie rozkładów jazdy, który stanowi, że w rozkładzie jazdy określa się co najmniej m.in. ''drogę przejazdu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy przystankami komunikacyjnymi''. Plakatowe rozkłady jazdy na stronie zarządcy nie zawierają tych informacji“.
Tak jak niemal wszystkie serwisy internetowe, przechowujemy informacje o wszystkich załadowaniach stron w naszym serwisie. Informacje te obejmują typ przeglądarki internetowej (np. "Internet Explorer 6.0") i systemu operacyjnego (np. "Windows XP") internauty.
Dane te wykorzystywane są do celów technicznych (np. analizowania obciążenia serwera w określonych godzinach) oraz marketingowych (np. sporządzenie statystyki oglądalności). Administracja Forum nikomu nie udostępnia tych danych!
Numery IP, z których logują się użytkownicy, dostępne są tylko Administratorowi i tylko w trybie online. Dane te nie są gromadzone ani przetwarzane przez Administrację Forum.
Obowiązujący od wczorajszej korekty kolejowy rozkład jazdy jest pierwszym, który PKP PLK upubliczniła nie tylko w formie plakatów, ale i tabel relacyjnych. Pliki pdf mają zastąpić papierowe wydanie sieciowego rozkładu, ale na razie trudno uznać je za dobre źródło informacji.
Tabelaryczna forma prezentacji rozkładu jazdy jest w Polsce wciąż niedoceniona. Tablice z umieszczonym poziomo spisem przystanków i wpisywanymi pionowo w kolejne kolumny kursami pozwalają łatwo odczytać godziny odjazdów z dowolnych stacji, znaleźć przesiadki, wreszcie – wyszukać połączenie pozornie niedogodne, ale praktycznie użyteczne, np. zatrzymujące się w sąsiedniej miejscowości.
Cieszące się dużą popularnością np. w Czechach czy na Słowacji książkowe wydania rozkładu jazdy zawierające komplet tabel w skali kraju lub regionu zniknęły z polskich domów u schyłku epoki PRL. Nazywane przez kolejarzy „orbisem”, a przez środowisko hobbystów – „cegłą” wydawnictwo było co prawda publikowane do 2011 roku, ale wysoka cena egzemplarza i częste zmiany w rozkładzie, które nie pozwalały ufać wydrukowanym danym, sprawiały, że w ostatnich latach Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów miał charakter wydawnictwa wewnętrznego z niewielkim nakładem dodatkowym wykupywanym przez garstkę hobbystów.
Brakuje mi w nowych tablicach odsyłaczy do innych tablic. Za czasów Przewozów Regionalnych widziałem odnośnik c.d. tabl. 320. I wszystko jasne. A teraz już trzeba szukać.
I wydaje mi się, że czas trochę przenumerować te tablice. Nie wiem jak inne, ale tabl. 200 to ogromne marnotrawstwo miejsca. Po co na niej znalazły się pociągi jadące dalej ceemką?
Czy ta firma nie potrafi korzystać ze wzorców zagarnicznych. Czy wszystko co "mędrcy" wymyślą musi być spier..... ? Nie można było tabel umieścic na wzór r.j. czeskiego, słowackiego czy niemieckiego ? A nie było by za prosto ? I czy każdy poróżny musi mieć kalendarz przy sobie aby wiedzieć kiedy dany pociąg kursuje. Nie prościej ( i łatwiej ) było by umieścić info kiedy NIE KURSUJE.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum