Wysłany: 18-09-2013, 14:42 PKP IC wynegocjowało dodatkowe 1,7 mld zł z budżetu
Dotacja budżetowa dla PKP Intercity na świadczenie przewozów międzywojewódzkich w latach 2014-2020 wzrośnie z 2 mld zł do 3,7 mld zł – dowiedział się „Rynek Kolejowy”. W piątek premier Donald Tusk podpisał uchwałę w tej sprawie.
– Uchwała umożliwia dodanie aneksu do umowy PSC (Public Service Contract) na międzywojewódzkie przewozy pasażerskie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych. – Dzięki temu kwota dofinansowania do przewozów międzywojewódzkich realizowanych przez PKP Intercity wzrośnie o 1,7 mld zł, z obecnych 2 mld zł do 3,7 mld zł w ciągu najbliższych 6 lat – dodał.
Jak wiadomo Ministerstwo Finansów niedawno odmówiło przeznaczenia 1,2 mld zł na dokończenie procesu usamorządowienia Przewozów Regionalnych, co stanowi przysłowiowy gwóźdź do trumny dla największego przewoźnika kolejowego w Polsce. Nie ma pieniędzy dla Przewozów Regionalnych, są pieniądze na ratowanie PKP Intercity, a konkretnie na spłatę Pendolino... Bo przecież chyba nikt nie liczy na to, że wzrost dotacji przełoży się na większą liczbę połączeń TLK, realizowanych zwłaszcza tam, gdzie PKP Intercity zlikwidowało połączenia dalekobieżne po przejęciu pociągów pospiesznych od Przewozów Regionalnych.
Sieć połączeń międzywojewódzkich wciąż się kurczy, postanowienia planu transportowego nie są realizowane, a liczba pasażerów nieustannie spada - mimo to PKP Intercity może liczyć na coraz to wyższe dotacje. Przez minione pięć lat przewoźnik tytułem dofinansowania do przewozów międzywojewódzkich otrzymał z budżetu państwa w sumie już grubo ponad miliard.
PKP Intercity przewozi już dwa razy mniej pasażerów, niż pięć lat temu. Mimo to Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podniosło wysokość dotacji dla przewoźnika za ubiegły rok aż o 43 procent. Łącznie z obniżkami stawek dostępu do torów, Skarb Państwa dopłacił do działalności przewoźnika o ćwierć miliarda złotych więcej, niż w 2013 roku.
Celejewski: jeśli chcemy rozwijać połączenia TLK dotacja musi być większa.
Prezes PKP Intercity podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury odniósł się do kwestii wzrostu dotacji dla przewoźnika ze Skarbu Państwa. Jak powiedział, przyczyną jest wzrost sieci połączeń TLK.
Dotacje dla PKP Intercity z tytułu tzw. umowy PSC zwiększają się z roku na rok. W 2013 r. przewoźnik został wsparty kwotą 406,3 mln zł, w 2014 r. było tu już 462 mln zł. Natomiast plan na 2015 r. wynosi 494 mln zł. Niestety, nie idzie to w parze ze wzrostem liczby przewiezionych pasażerów - napisał poseł Jerzy Polaczek w interpelacji do Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.
Poseł Jarosław Zieliński w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa zapytał o szereg zagadnień związanych z realizacją umowy ramowej o świadczenie usług publicznych zawartej z PKP Intercity – głównie o jej nierealizowanie.
Autor w swoim piśmie zauważył, że w ostatnich latach kwota dotacji znacząco wzrosła, natomiast rozkłady jazdy (szczególnie od 2013 r.) były sprzeczne z postanowieniami przedmiotowej umowy.
Bilety na kuszetkę są za tanie Wszyscy wiedzą, że lepiej przewieść 100% po niższej cenie niż 20% po wyższej cenie. Niemal na każdej trasie opłaca się jechać samochodem nawet samemu. Panowie z Intercity wszystko wiedzą tylko nic nie robią.
Piękne jest to pendolino które jeździ z Opola do Warszay tylko nie ma tego WiFI - taka bzdura
Poseł Jarosław Zieliński w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa zapytał o szereg zagadnień związanych z realizacją umowy ramowej o świadczenie usług publicznych zawartej z PKP Intercity – głównie o jej nierealizowanie.
Autor w swoim piśmie zauważył, że w ostatnich latach kwota dotacji znacząco wzrosła, natomiast rozkłady jazdy (szczególnie od 2013 r.) były sprzeczne z postanowieniami przedmiotowej umowy.
Hm. Dość celne pytania posła i słaba odpowiedz ministerstwa. Powinno ono odpowiedzieć, że to ministerstwo poprzedniej kadencji namotało.
Przecież odpowiedz jest oczywista: autobusy wożą ludzi bez dotacji i dodatkowo jest z nich kasiorka za akcyzę a do pociągu trzeba dopłacać. Nie rozumiem też, czemu ministerstwo nie może zamawiać poszczególnych połączeń.
Resort infrastruktury obejmie dotacją połączenia TLK i IC relacji Łódź – Warszawa. Nie wiadomo jednak, czy pozwoli to na zachowanie dotychczasowej oferty, bo trwa analiza możliwości optymalizacji najbardziej deficytowych połączeń.
Dlaczego dotacja dla PKP IC gwałtownie wzrosła? MIB wyjaśnia.
Zarząd PKP Intercity zapowiada, że dotacje do przewozów w przeliczeniu na pasażera będą coraz mniejsze. Warto przypomnieć, że w ostatnich latach, pomimo spadku liczby pasażerów, podatnik zaczął dorzucać do przewozów dalekobieżnych ogromne kwoty.
PKP Intercity otrzyma 1,19 mld zł rekompensaty za realizację usług przewozowych w ramach RRJ 2021/2022
Jakie środki finansowe przeznaczy Ministerstwo Infrastruktury na uruchamianie w nowym rozkładzie jazdy pociągów kolejowych przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych a także jakie trasy zostały zaplanowane w ramach kolejowych przewozów międzynarodowych? Z takimi pytaniami zmierzył się Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiadając na interpelację posła Michała Wypija.
Dodatkowe 575 mln zł od Rządu dla PKP Intercity jeszcze niewypłacone
W zeszłym tygodniu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że Rząd wypłaci z rezerwy celowej 575 mln zł na rzecz PKP Intercity. Jednak rezerwa zostanie uruchomiona dopiero po opublikowaniu ustawy budżetowej na 2023 rok.
Po wycofaniu podwyżki cen biletów, PKP Intercity otrzyma dodatkowe nawet 100 mln zł – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum