Nie będzie kolei do Pyrzowic? Inwestycji nie ma w Krajowym Programie Kolejowym.
Województwo Śląskie jest zaniepokojone brakiem na liście KPK projektu inwestycji odtworzenia linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, który jest alternatywą dla odroczonego projektu budowy połączenia lotniska w Pyrzowicach z GOP-em i który przez województwo śląskie został ujęty w Kontrakcie Terytorialnym jako podstawowy. – To jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych – alarmuje śląskie i zapowiada interwencję.
Połączenie kolejowe z portem lotniczym w Pyrzowicach najwcześniej za pięć lat.
PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie w trakcie realizacji umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie”. Jednak do samego rozpoczęcia prac droga jeszcze daleka. Ogłoszenie przetargu oraz realizacja inwestycji w trybie „projektuj i buduj” planowana jest na lata 2018-2021. Realizacja prac o szacunkowej wartości 550 mln zł pozwoliłaby na dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia.
Odbudowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach planowana jest na lata 2018-2021 i ma kosztować do 550 mln zł - wynika z informacji wiceministra infrastruktury i budownictwa. Do terminala cargo nie zostanie jednak doprowadzona linia szerokotorowa.
Witam. Tak przy okazji uruchomienia połączeń kolejowych Tarnowskie Góry-Pyrzowice-Zawiercie mam pytanie,
czy jest szansa reaktywacji połączeń Opole Główne-Tarnowskie Góry. Czy marszałkowie województw śląskiego i opolskiego będą przekonywały Przewozy Regionalne, aby uruchomili połączenia na tej linii, które były by skomunikowane w Tarnowskich Górach na pociąg do Pyrzowic. Na pewno w związku z tym,musiał by być przeprowadzony remont odcinka Zawadzkie-Tarnowskie Góry, tak ażeby min.Opolanie mieli szybki dojazd do Lotniska w Pyrzowicach. Wtedy jest szansa na powodzenie tej linii.
Dziwię się że nikt nie chce się podjąć reaktywacji tej linii, bardzo ważnej, bo to najszybsze i najbliższe połączenie Tarnowskich Gór z Opolszczyzną. Mam nadzieję, że przyszłość kolei w Tarnowskich Górach rysuje się bardzo dobrze, i że stacja ta, stanie się ważnym węzłem nie tylko towarowym ale przede wszystkim pasażerskim.
Mam nadzieję, że przyszłość kolei w Tarnowskich Górach rysuje się bardzo dobrze, i że stacja ta, stanie się ważnym węzłem nie tylko towarowym ale przede wszystkim pasażerskim.
Podobnie sytuacja wygląda z węzłem w Bytomiu. Przy założeniu, że z czasem zostaną wybudowane nowe przystanki między Bytomiem, a Gliwicami linia sama w sobie skazana będzie na sukces. Niemniej jednak jeśli linia z Katowic do Pyrzowic będzie prowadzić przez Bytom, to wręcz konieczne jest przywrócenie relacji Gliwice - Bytom właśnie w celu skomunikowania na pociągi lotniskowe w Bytomiu. Dla gliwiczan byłaby to najszybsza alternatywa.
dddbb -Usunięty- Gość
Wysłany: 02-03-2017, 13:54
Cytat:
Czy marszałkowie województw śląskiego i opolskiego będą przekonywały Przewozy Regionalne, aby uruchomili połączenia na tej linii, które były by skomunikowane w Tarnowskich Górach na pociąg do Pyrzowic.
tomcio, Niezależnie od linii to nie jest kwestia przekonywania, tylko sypnięcia kasą. Jeśli marszałkowie dofinansują pociągi, to będą jeździć
@tomcio, tak jak napisał @dddbb to jest tylko i wyłącznie kwestia kasy, w najbliższych latach (zapewne kilkudziesięciu) nie zapowiada sie aby pociągi pasażerskie wróciły na linie Zawadzkie-TG, prędzej linia zostanie rozebrana. Połączenie Opolszczyzny z Tarnowskimi Górami obecne odbywa sie z przesiadką w Lublińcu. Nie ma potrzeby wznawiania ruchu pomiędzy TG a Zawadzkiem.
Panowie. Moim zdaniem powinno być połączenie przez Sosnowiec/Dąbrowa Górnicza. Można też zrobić połączenie okrężne (w dwie strony) łączące np: Sosnowiec/Dąbrowę Górniczą/Tarnowskie Góry/Katowice. Coś na kształt autobusów 9 i 10 w Katowicach albo 604/644 w Dąbrowie Górniczej.
Inaczej tym miastom zostanie autobus przez Sosnowiec albo dojazd samochodem.
Myślę, że jest do osiągnięcia pewien kompromis. Pozwolę sobie na taką oto wizję, być może trochę odważna, ale byłoby to najsensowniejsze rozwiązanie problemu skomunikowania wszystkich śląsko-zagłębiowskich miast z MPL Pyrzowice. Otóż:
Linia Katowice Airport 1:
- KATOWICE - Chorzów Miasto - Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie - MPL PYRZOWICE w takcie co 1 godzinę, odjazdy 4:15, 5:15, 6:15... 22:15, 23:15 (20 par połączeń)
Linia Katowice Airport 2:
- KATOWICE - Sosnowiec Główny - Dąbrowa Górnicza - Łazy - Siewierz - MPL PYRZOWICE w takcie co 1 godzinę, odjazdy 4:45, 5:45, 6:45... 23:45 (20 par połączeń)
Linia Katowice Airport 3:
- CZĘSTOCHOWA - Myszków - Zawiercie - Siewierz - MPL PYRZOWICE w takcie co 2 godziny
I dzięki takiemu rozwiązaniu mamy upieczone kilka pieczeni na jednym ogniu, w kontekście linii lotniskowej nr 1:
1. Mamy fundament pod linię miejską na odcinku Tarnowskie Góry - Katowice dzięki samym tylko połączeniom lotniskowym, zakładając, że na to udałoby się nałożyć siatkę połączeń Lubliniec - Oświęcim, na samym odcinku TG - Katowice uzyskalibyśmy takt 30-minutowy, co pozwoliłoby wielu ludziom przesiąść się z autobusów na pociągi w codziennych dojazdach do szkoły i pracy w Katowicach (Katowice są jednak miastem, do którego jest największe ciążenie).
2. Zyskujemy najszybsze połączenie Katowic z Lotniskiem, co i tak jest planowane z wykorzystaniem tej właśnie trasy.
W kontekście linii lotniskowej nr 2:
1. Sosnowiec, Będzin i Dąbrowa Górnicza będą miały dogodne i bezpośrednie połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, część kursów można by utworzyć w relacji Tychy Lodowisko - MPL Pyrzowice, zamiast obecnie kończących bieg w Sosnowcu
2. Siewierz uzyskałby bezpośrednie, szybkie i tanie połączenie kolejowe z Sosnowcem i Katowicami
W kontekście linii lotniskowej nr 3:
1. Częstochowa uzyskuje bezpośrednie połączenie z lotniskiem (a skoro Częstochowa, to i Radomsko, Piotrków, Łódź, Warszawa czy nawet Kielce), podobnie z Zawierciem.
I wszyscy są zadowoleni. Minus tego jest taki, że potrzebna by do tego była spora ilość taboru i zasobów ludzkich, no ale jeżeli każdy chce mieć (i słusznie!) dobre połączenie z lotniskiem, no to niestety wymaga to pewnych nakładów. Zwłaszcza, że nie mówimy o jakimś prowincjonalnym lotnisku, tylko o 3 w kraju.
A moim skromnym zdaniem obydwa warianty (via Zawiercie & via TG) to poronione pomysły. Wielka szkoda, że odpadł wariant budowy nowej linia z Katowic p. Piekary Śl. prosto do Pyrzowic.
Jak widać dwa konkretne miasta połączone razem mają sporą siłe przebicia w różnych kwestiach i nie pierwszy raz wychodzi to na wierzch.
@tomcio, nic nie wskazuje na to aby w najbliższym (czy też dalszym) czasie st. Tarnowskie Góry miała stać sie w jakimkolwiek stopniu ważnym węzłem kolejowym, niestety dla tej stacji przewidziane są tylko eanos-y i talboty.
@Jack Daniel's, Prędzej uruchomią pociągi Gliwice - MPL Pyrzowice łącznicą bobrecką niż wepchają składy gliwickie na przesiadke do Bytomia.
Wysłany: 14-03-2017, 10:37 Połączenie przez Zawiercie nie dla Aglomeracji
Linia 182 powinna być reaktywowana ze względu na dojazd do lotniska zaopatrzenia oraz obsługę cargo.
Jeśli chodzi o połączenia pasażerskie to może być dogodnym połączeniem dla Kielc, Opola nawet Wrocławia i Warszawy. Natomiast do obsługi centralnej i wschodniej części Aglomeracji oraz Bielska Białej idealnym rozwiązaniem byłoby wybudowanie ok. 20 km nowej (lekkiej) linii z Dąbrowy Górniczej Ząbkowic przez Wojkowice Kościelne do Mierzęcic. Linia stanowiłaby naturalne przedłużenie linii 133. Lotniska w Balicach i Pyrzowicach stałyby się prawie jednym lotniskiem dla ok. 6 milionów ludzi.
PKP PLK zamawiają projekt linii do lotniska Katowice.
Do 18 sierpnia zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, zamierza czekać na oferty zaprojektowania odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wraz ze skomunikowaniem portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od lat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport.
182 jest potrzebna ale nie Metropolii.
A1 do Częstochowy będzie gotowa za dwa-trzy lata
z Gliwic na lotnisko jedzie się 20 min. taksówką
z Katowic, Sosnowca, DG nikt normalny nie pojedzie koleją przez Zawiercie
Przez Zawiercie to z Warszawy, Kielc czy Lublina nawet jest szybko.
Przez TG to chyba z Opola, Wrocławia.
Metropolii jest potrzebna dodatkowa para torów od DG przez Katowice do Pszczyny (skreślone przez geniuszy dobrej zmiany z PK). Metropolii i nie tylko potrzebna jest linia z DG-Ząbkowice do Ożarowic (lotnisko)Wystarczy popatrzyć na mapę.
Pociągiem na katowickie lotnisko. Są chętni na realizację tego projektu.
Pięć ofert zaprojektowania odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wraz ze skomunikowaniem portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, otrzymało PKP PLK. Zgodnie z planem pierwszy pociąg na lotnisko pojedzie w maju 2022 r.
Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od lat kolejowe połączenie metropoliii katowickiej z Katowice Airport. PLK przewidują rozpoczęcie robót budowlanych w IV kw. 2019 r. a ich zakończenie - w II kw. 2022 r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum