Nieudany powrót Acatusa do Łodzi - pociąg znów się zepsuł
Wczoraj, 2 czerwca o godz. 14:34 Acatus miał wyruszyć z Łodzi Kaliskiej do Skierniewic. Na odjazd zmodernizowanego składu przyjechał osobiście marszałek województwa, Witold Stępień. Przebieg uroczystości zakłóciła awaria pociągu. Nowoczesna maszyna zatrzymała się kilka metrów przed peronem. Pasażerów do Skierniewic zabrał EN57 - donosi portal mmlodz.pl.
Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości.
Pasażerowie nazywają je „żółtkami” lub „kiblami”. Dziennikarze regularnie wyśmiewają je w swoich materiałach. Mimo tego wiekowe pojazdy EN57 – bo o nich tu mowa – wciąż jeszcze wykorzystywane są przez część samorządowych spółek kolejowych. Jak długo jeszcze oglądać je będzie można w akcji?
Od grudnia pociągi w województwie wielkopolskim nie będą planowo obsługiwane niezmodernizowanymi jednostkami serii EN57. Coraz rzadziej można je spotkać także w innych regionach kraju. Przewozy Regionalne wciąż eksploatują przeszło dwieście tych pojazdów, ale z pewnością liczba czynnych egzemplarzy będzie się z biegiem czasu istotnie zmniejszać.
EN57 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich pociągów. Produkowany był w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1962–1993. Powstało ponad 1400 składów. Od kilku lat pojazdy te przechodzą gruntowne modernizacje, czasami bardzo głębokie.
Początki modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 sięgają początków XXI wieku. Jednym z pierwszych zmodernizowanych był egzemplarz EN57-1400, który przeszedł w połowie 2002 roku naprawę główną (dziś przegląd piątego poziomu utrzymania P5). Początkowo zakres modernizacji ograniczał się do wymiany siedzeń, laminatów, wykładzin podłogowych, okien oraz montażu elektronicznych wyświetlaczy w miejsce tradycyjnych filmów. Dopiero w kolejnych latach zakres modernizacji zaczął się znacząco pogłębiać.
Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” - jak mówią o niej kolejarze - swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.
W końcu 2017 na torach wciąż było 643 EN57 bez większych modernizacji.
Urząd Transportu Kolejowego sprawdził jak kształtuje się wiek i przekrój typów pojazdów kolejowych, które wożą pasażerów po torach w Polsce. Ciekawe informacje dotyczą zwłaszcza coraz większej liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych w Polsce. Wciąż bardzo dużo jest EN57 różnych odmian.
To dzięki prostej konstrukcji. Jedyna elektronika w starszych jednostkach (a także w SPOT-ach) to wyświetlacz czołowy. Można było spróbować lepiej wygłuszyć wnętrze, żeby nie było tak mocno słychać przekładni (ale to bolączka także AL-ów). Do naprawy często wystarczyło kilka podstawowych narzędzi, a w razie jakiegoś mocniejszego kłopotu jechało się na dwóch silnikach. Kible przeżyją jeszcze niejedną jednostkę.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Jest ostatnio tendencja tworzenia rzeczy „kultowych”. Czyli uznanych za legendarne. Są takie festiwale filmowe, jest też tak traktowana spora grupa piosenek. Podobno, niektóre marki odzieży zaczynają aspirować do tego miana. A i napoje. I samochody. U nas też się takie zjawisko pojawiło. Chodzi o ponad pięćdziesięcioletni pociąg, który nie wyróżniał się niczym szczególnym na tle swoich braci. A jednak zyskał olbrzymią popularność i mir. Teraz ponoć grozi mu unicestwienie. Chcemy wraz z Wami tego uniknąć.
57 lat temu pierwszy skład EN57 rozpoczął pracę na kolei. Do dziś takie pociągi wożą pasażerów
Elektryczne Zespoły Trakcyjne EN57 są dobrze znane wszystkim, którzy jeżdżą po Polsce pociągami. Pierwszy skład oznaczony numerem 001 rozpoczął służbę 2 II 1962 roku.
Prace nad nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym prowadziło w latach 1959 - 1961 Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego z Poznania, a produkcję rozpoczęto w 1961 we wrocławskich zakładach Pafawag. EN57 bez większych modernizacji były produkowane do 1993 roku, a to oznacza, że był to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Łącznie wyprodukowano 1452 składy, a zdecydowana większość z nich trafiła na polskie tory - zaledwie 40 wyeksportowano do byłej Jugosławii.
Seria jednostek elektrycznych EN57 zaczęła gościć na polskich torach w siedemnaście lat po wojnie w 1962 roku. Pierwsze dostawy obejmowały także nasz region, które jako pierwsze trafiły na tory dzisiejszego województwa śląskiego.
Przewozy Regionalne a konkretnie służby prasowo-marketingowe dalej w formie. Na facebookowym profilu przewoźnika pojawiła się właśnie ankieta, w której można głosować na pociąg "który skład serca". Do wyboru jest EN57 i Impuls. O ile ten drugi nazwany nowoczesnym nie budzi żadnych wątpliwości o tyle już nazywanie kibla pociągiem stylowym to trochę nieporozumienie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum