Brakuje maszynistów. „Czy proces szkolenia musi trwać tak długo?”
Jedną z barier rozwoju przewoźników kolejowych okazują się kwestie kadrowe. Proces szkolenia jest bowiem długotrwały, a zatem i drogi. Problem potęguje fakt, że chętnych do nauki w szkołach kolejowych jest niewielu, czemu jednak trudno się dziwić, bo ułatwienia dla ich absolwentów są relatywnie niewielkie.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował poradnik dla kandydatów na maszynistów. Broszura w jasny sposób przedstawia informacje dotyczące wymagań, które trzeba spełnić by samodzielnie prowadzić pociągi. Maszynista to zawód perspektywiczny. Z analiz UTK wynika, że zapotrzebowanie na takich pracowników będzie rosło w najbliższych latach.
Zawód maszynisty na ziemiach polskich istnieje od 175 lat. Natomiast równo sto lat temu powstał pierwszy związek zawodowy maszynistów. Przypadający w tym roku jubileusz był inspiracją, aby rok 2019 ogłosić Rokiem Maszynisty – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W związku z wzrostem udziału transportu kolejowego w przewozie osób oraz towarów, zapotrzebowanie na maszynistów z każdym kolejnym rokiem będzie wzrastać minimum o 1,5% w stosunku do poprzedzającego go roku. Szacuje się, że rynek mógłby wchłonąć obecnie nawet 2000 maszynistów.
Łatwiej w Polsce zostać pilotem samolotu niż maszynistą. A to niejedyny kolejowy absurd
Z wadą wzroku korygowaną np. okularami można zostać pilotem odrzutowca i kierowcą autobusu, lecz nie maszynistą pociągu. Choć w najnowszych lokomotywach elektronika wyręcza człowieka z większości czynności, maszynistę musi cechować końskie zdrowie, jak 50 lat temu, kiedy sypał węgiel do parowozu. Czeski kolega polskiego maszynisty kończy kurs w pół roku, nasz musi zaliczyć pełne 2 lata cyklu. To tylko niektóre powody, że krajowym przewoźnikom już brakuje 1,8 tys. specjalistów od prowadzenia pociągów. A będzie gorzej.
Pociągi nie wyjadą na trasę przez brak maszynistów
Na kłopoty kolei z awariami taboru, słabą punktualnością i rosnącą liczbą zamknięć torów przez remonty nakłada się coraz poważniejszy problem z narastającym deficytem maszynistów.
Kozendra: Maszynista to wciąż bardzo atrakcyjny zawód
W PKP Cargo maszyniści to kluczowa grupa zawodowa licząca kilka tysięcy osób. − Na bieżąco uzupełniamy ją o nowych pracowników. Ponad 500 osób każdego roku szkoli się na maszynistę. To wciąż bardzo atrakcyjny zawód – mówił podczas Kongresu Rozwoju Kolei Zenon Kozendra, członek zarządu PKP Cargo.
– Widzimy coraz bardziej, że brakuje maszynistów – powiedział w sejmie Jakub Kapturzak, wicedyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Aby choćby częściowo zaradzić temu problemowi, resort zamierza zlikwidować obowiązek dwuosobowej obsady maszynistów w pociągach jeżdżących szybciej niż 130 km/h.
Ministerstwo Infrastruktury przekazało do konsultacji nowelizację rozporządzenia „w sprawie świadectwa maszynisty”. W ocenie Fundacji „Pro Kolej” model kształcenia maszynistów w Polsce nie przystaje do rzeczywistości i wymaga gruntownej rekonstrukcji. A bez poprawy efektywności procesu szkolenia, nie uda się zniwelować systemowego problemu luki pokoleniowej i deficytu maszynistów.
Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei
Aby mlodzi ludzie chcieli pracować na kolei, nie wystarczy zaproponować im atrakcyjnego wynagrodzenia, ale także pewien prestiż zawodowy – to główny wniosek z debaty poświęconej temu zagadnieniu, jaka odbyła się podczas Kongresu Kolejowego. Polscy przewoźnicy borykają się z problemami kadrowymi, m.in. w zawodzie maszynisty. Jego postrzeganie wyraźnie się jednak zmieniło.
Prezes UTK nie obawia się mniejszego zainteresowania zawodem maszynisty
Proszę się nie obawiać, że w wyniku działań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i podwyższenia wymagań nie będzie chętnych do wejścia do zawodu maszynisty – powiedział Ignacy Góra, prezes UTK podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, odpowiadając na pytanie Adriana Furgalskiego, prezesa ZDG TOR.
Polska ma same problemy z zawodami, do ktorych jest ograniczony dostep
vide maszynisci, kierowcy kat C (cieżarowki) - czas bohatersko rozwiazac problem
K. Świerczek: w 2031 r. polska kolej będzie potrzebować 22 tys. maszynistów
Na 90 tysięcy pracowników w całym sektorze kolejowym w Polsce 43 tysiące to osoby po pięćdziesiątym roku życia, czeka nas pokoleniowa wymiana kadr, do której starannie się przygotowujemy – powiedział podczas Forum Wizja Rozwoju Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity. Dodał, że w 2031 r. w Polsce będzie potrzeba 22 tys. maszynistów.
Nie będzie potrzeba aż tylu maszynistów ponieważ wkrótce (po zmianie prawa) będą prowadzić pociągi pojedynczo. Jeśli nadal będzie się płaciło absurdalnie dużo maszynistom to będzie wielu chętnych do tego typu pracy. Wówczas trzeba będzie tylko "przymknąć gęby" związkowcom żeby nie blokowali młodym dostępu do zawodu.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty, który zakłada ułatwienie dostępu do zawodu. To zmiany, o które wielokrotnie apelowali przewoźnicy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum