Brakuje maszynistów. „Czy proces szkolenia musi trwać tak długo?”
Jedną z barier rozwoju przewoźników kolejowych okazują się kwestie kadrowe. Proces szkolenia jest bowiem długotrwały, a zatem i drogi. Problem potęguje fakt, że chętnych do nauki w szkołach kolejowych jest niewielu, czemu jednak trudno się dziwić, bo ułatwienia dla ich absolwentów są relatywnie niewielkie.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował poradnik dla kandydatów na maszynistów. Broszura w jasny sposób przedstawia informacje dotyczące wymagań, które trzeba spełnić by samodzielnie prowadzić pociągi. Maszynista to zawód perspektywiczny. Z analiz UTK wynika, że zapotrzebowanie na takich pracowników będzie rosło w najbliższych latach.
Zawód maszynisty na ziemiach polskich istnieje od 175 lat. Natomiast równo sto lat temu powstał pierwszy związek zawodowy maszynistów. Przypadający w tym roku jubileusz był inspiracją, aby rok 2019 ogłosić Rokiem Maszynisty – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W związku z wzrostem udziału transportu kolejowego w przewozie osób oraz towarów, zapotrzebowanie na maszynistów z każdym kolejnym rokiem będzie wzrastać minimum o 1,5% w stosunku do poprzedzającego go roku. Szacuje się, że rynek mógłby wchłonąć obecnie nawet 2000 maszynistów.
Łatwiej w Polsce zostać pilotem samolotu niż maszynistą. A to niejedyny kolejowy absurd
Z wadą wzroku korygowaną np. okularami można zostać pilotem odrzutowca i kierowcą autobusu, lecz nie maszynistą pociągu. Choć w najnowszych lokomotywach elektronika wyręcza człowieka z większości czynności, maszynistę musi cechować końskie zdrowie, jak 50 lat temu, kiedy sypał węgiel do parowozu. Czeski kolega polskiego maszynisty kończy kurs w pół roku, nasz musi zaliczyć pełne 2 lata cyklu. To tylko niektóre powody, że krajowym przewoźnikom już brakuje 1,8 tys. specjalistów od prowadzenia pociągów. A będzie gorzej.
Pociągi nie wyjadą na trasę przez brak maszynistów
Na kłopoty kolei z awariami taboru, słabą punktualnością i rosnącą liczbą zamknięć torów przez remonty nakłada się coraz poważniejszy problem z narastającym deficytem maszynistów.
Kozendra: Maszynista to wciąż bardzo atrakcyjny zawód
W PKP Cargo maszyniści to kluczowa grupa zawodowa licząca kilka tysięcy osób. − Na bieżąco uzupełniamy ją o nowych pracowników. Ponad 500 osób każdego roku szkoli się na maszynistę. To wciąż bardzo atrakcyjny zawód – mówił podczas Kongresu Rozwoju Kolei Zenon Kozendra, członek zarządu PKP Cargo.
– Widzimy coraz bardziej, że brakuje maszynistów – powiedział w sejmie Jakub Kapturzak, wicedyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Aby choćby częściowo zaradzić temu problemowi, resort zamierza zlikwidować obowiązek dwuosobowej obsady maszynistów w pociągach jeżdżących szybciej niż 130 km/h.
Ministerstwo Infrastruktury przekazało do konsultacji nowelizację rozporządzenia „w sprawie świadectwa maszynisty”. W ocenie Fundacji „Pro Kolej” model kształcenia maszynistów w Polsce nie przystaje do rzeczywistości i wymaga gruntownej rekonstrukcji. A bez poprawy efektywności procesu szkolenia, nie uda się zniwelować systemowego problemu luki pokoleniowej i deficytu maszynistów.
Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei
Aby mlodzi ludzie chcieli pracować na kolei, nie wystarczy zaproponować im atrakcyjnego wynagrodzenia, ale także pewien prestiż zawodowy – to główny wniosek z debaty poświęconej temu zagadnieniu, jaka odbyła się podczas Kongresu Kolejowego. Polscy przewoźnicy borykają się z problemami kadrowymi, m.in. w zawodzie maszynisty. Jego postrzeganie wyraźnie się jednak zmieniło.
Prezes UTK nie obawia się mniejszego zainteresowania zawodem maszynisty
Proszę się nie obawiać, że w wyniku działań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i podwyższenia wymagań nie będzie chętnych do wejścia do zawodu maszynisty – powiedział Ignacy Góra, prezes UTK podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, odpowiadając na pytanie Adriana Furgalskiego, prezesa ZDG TOR.
Polska ma same problemy z zawodami, do ktorych jest ograniczony dostep
vide maszynisci, kierowcy kat C (cieżarowki) - czas bohatersko rozwiazac problem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum