Nie strasz. Kierunek zmian jest dobry.
ZUZP powinien być identyczny dla Zakładów i Centrali.
Dodatkowo brakuje zapisów o likwidacji funduszu socjalnego, na którym uwłaszczają się związkowcy. Obecnie fundusz socjalny traktuje nierówno pracowników oraz promuje nieróbstwo i biedotę. Im więcej zarabiasz, tym mniej dostajesz.
Propozycje zmian w załącznikach.
sfora6 gratuluję dobrego poczucia humoru, kierunek jest dobry??? dla kogo?? oczywiście te wszystkie zmiany dla dobra pracownika.....likwidacja posiłków regeneracyjnych i zastąpienia ich kwotą np. 24,40 zł?, zmiana wykonywania miejsca pracy z punktowego na obszarowy (fajny spośób bedzie na zastraszanie ludzi, albo będziesz dojeżdzał albo wypad...), likwidacja ryczałtu za diety, zmniejszenie kosztów z tytułu wypłat świadczeń, których wysokość zależy od lat pracy na kolei itp
6 lutego 2019 roku prokurator Bartosz Wójcik z Prokuratury Regionalnej w Lublinie postawił zarzuty pięciu byłym członkom zarządu PKP Cargo, a także ośmiu byłym członkom rady nadzorczej tej spółki.
PKP Cargo to spółka giełdowa, ale PKP SA wciąż posiada w niej 33 proc. akcji i ma decydujący głos w sprawie obsady zarządu. W związku z tym po przejęciu władzy przez PiS w 2015 roku zmienił się zarząd PKP SA i PKP Cargo SA. Spółki zostały obsadzone przez ludzi związanych z PiS.
Zarzuty prokuratury dotyczą transakcji zakupu czeskiego przewoźnika kolejowego AWT B.V. przez zarząd PKP Cargo w dniu 30 grudnia 2014 roku. Prokurator uważa, że cena zakupu była zbyt wysoka, co jego zdaniem podpada pod artykuł 296 kodeksu karnego. Artykuł ten mówi: „Kto, będąc obowiązany (…) do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą (…) przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”.
Artykuł 296 kk
To artykuł kontrowersyjny, od lat krytykowany przez środowiska biznesowe. Menedżerowie kierujący spółkami podejmują decyzje, które mogą przynosić efekty dobre lub złe. Nie zawsze jest to zasługa lub wina menedżerów. Każda ich decyzja jest obciążona ryzykiem, więc każdemu menedżerowi można postawić zarzuty. Prokurator może, ale nie musi korzystać z tego artykułu. Menedżerowie licznych spółek kontrolowanych przez skarb państwa działają na szkodę swoich spółek, wykonując polecenia polityków, i prokuratorzy są na to ślepi.
Nie ścigają na przykład byłych szefów spółek energetycznych, którzy utopili miliard złotych w rozpoczętej i przerwanej budowie bloku energetycznego w Ostrołęce.
W przypadku PKP Cargo zarzuty prokurator postawił także członkom rady nadzorczej, co jest zdarzeniem wyjątkowym.
Byli członkowie zarządu PKP Cargo zostali zatrzymani na wniosek prokuratury 19 lutego 2019 roku i osadzeni w areszcie. Sąd po dwóch dniach uznał decyzję prokuratury za „oczywiście niezasadną”.
4 marca 2019 zarzuty usłyszał Jakub Karnowski, były przewodniczący rady nadzorczej PKP Cargo, prezes PKP w latach 2012-15. Prokuratura zarzuca Karnowskiemu, że „zagłosował za zgodą na zawarcie transakcji pomimo posiadanej wiedzy o nieuwzględnieniu (…) wszystkich ujawnionych ryzyk”, w tym ryzyka utraty głównego klienta, tj. Kopalni OKD (Ostarvskie Karvinskie Doly).
Doniesienie prezesa Libiszewskiego
Doniesienie do prokuratury złożył w lipcu 2016 roku ówczesny prezes PKP Cargo z nominacji PiS Maciej Libiszewski. Do 2012 r. zasiadał we władzach spółki Srebrna, będącej zapleczem finansowym środowiska Jarosława Kaczyńskiego.
W połowie 2016 roku Libiszewski zamieścił list do akcjonariuszy PKP Cargo, który został opublikowany w skonsolidowanym raporcie rocznym spółki. Prezes pisał: „Najważniejszym wydarzeniem w 2015 roku było nabycie 80 proc. akcji spółki Advanced World Transport (AWT), drugiego pod względem wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie. Dzięki tej inwestycji PKP Cargo wzmocniło swoją strategiczną pozycję w Europie Środkowej i Południowej. Dzięki włączeniu AWT w struktury PKP Cargo skokowo zwiększyliśmy skalę działalności za granicą i nasze możliwości w zakresie obsługi rynków europejskich”.
Kilka tygodni później ten sam Maciej Libiszewski złożył do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez poprzedni zarząd PKP Cargo w związku z zakupem AWT, twierdząc, że zakup był szkodliwy dla spółki.
Wycena czeskiego przewoźnika
Zarząd PKP Cargo do przeprowadzenia procesu zakupu AWT wynajął profesjonalne konsorcjum doradcze składające się z zespołów Domu Maklerskiego PKO Banku Polskiego, firmy doradczej Ernst Young (obecnie EY), firmy prawniczej Weil, Gotshal & Manges oraz doradców technicznych. Po zakończonej transakcji niezależny zewnętrzny audytor, firma PWC, przygotował raport, w którym ocenił bardzo wysoko przebieg transakcji.
Za 80 proc. udziałów w AWT B.V. PKP Cargo zapłaciła 103,2 mln euro (445 mln zł). Wcześniej Dom Maklerski PKO Banku Polskiego rekomendował cenę za 80 proc. akcji AWT 111 mln euro. Udało się ją zbić o blisko 18 mln euro.
Cena była niższa niż uznana za „godziwą”, w związku z czym w latach 2016 i 2018 zarząd PKP Cargo dokonał – zgodnie z wymogami międzynarodowych standardów rachunkowości - odpisów na łączną kwotę 52 mln zł. Tym samym uznawał, że cena zakupu nie była zbyt wysoka, ale przeciwnie – była niższa niż rzeczywista wartość, czyli transakcja przyniosła dodatkowy zysk.
Jednym z ryzyk związanych z zakupem AWT była kondycja czeskiej spółki węglowej Kopalni OKD (Ostarvskie Karvinskie Doly), która była głównym klientem przewoźnika. OKD ogłosiła upadłość w 2018 roku, ale kopalnie przejęła spółka Prisko – w 100 proc. należąca do czeskiego skarbu państwa.
Przy wycenie AWT zakładano, że wydobycie węgla będzie stopniowo wygaszane i zakończy się w 2023 roku. Obecnie, sześć lat po dokonaniu wyceny i zakupu AWT, można uznać to założenie za całkowicie realne. W październiku 2018 roku premier Czech Andrej Babisz zapowiedział, że wydobycie węgla w kopalniach OKD będzie kontynuowane co najmniej do 2030 roku, ale nacisk ze strony Unii być może skróci ten okres. Ale ten scenariusz był przewidziany w wycenie AWT. Podczas restrukturyzacji OKD należności AWT zostały uznane. Należąca do PKP Cargo spółka nie poniosła strat.
Amatorzy kwestionują wycenę
Doniesienie Libiszewskiego, a w konsekwencji zarzuty postawione przez prokuratora opierają się na wycenie zakupu czeskiego przewoźnika dokonanej przez firmę Zarzecki, Lasota i Wspólnicy ze Szczecina. Dariusz Zarzecki jest kierownikiem Zakładu Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw Uniwersytetu Szczecińskiego. Przygotowywał między innymi wycenę majątku SKOK Wołomin w sytuacji, w której wierzyciele nie mieli już żadnych szans na odzyskanie swoich pieniędzy. Libiszewski zlecił wycenę transakcji bez przetargu. Zarzecki zadanie przekazał swemu podwładnemu - magistrowi Miłoszowi Kołodziejczykowi i sam w niej nie uczestniczył, lecz nadzorował.
Młody magister zakwestionował efekty pracy zespołu (w sumie ponad 100 osób) trzech profesjonalnych firm, twierdząc, że cena zakupu AWT była zawyżona o 250 mln zł. Ta „ekspertyza” stała się podstawą zawiadomienia złożonego do prokuratury przez prezesa Libiszewskiego i postawienia zarzutów byłym menedżerom PKP Cargo!
Rozgrywka: Ziobro - Morawiecki
Po doniesieniu Libiszewskiego sprawą zajęła się Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Była bliska umorzenia, ale w 2017 Prokuratura Krajowa przekierowała ją do Prokuratury Regionalnej w Lublinie. Sprawę przejęła prokurator Hanna Majewska, która prowadziła ją przez ponad rok, przesłuchując w tym czasie kilkadziesiąt osób. Zarzutów nie była w stanie postawić, ale w grudniu 2018 roku sprawę jej zabrano i przekazano prokuratorowi Bartoszowi Wójcikowi. Wójcik jest jednym z najszybciej awansowanych prokuratorów. W krótkim czasie przeszedł z prokuratury w Krasnymstawie na stanowisko szefa Prokuratury Rejonowej w Zamościu, później naczelnika Wydziału Śledczego w Prokuraturze Okręgowej w Zamościu aż do Prokuratury Regionalnej w Lublinie.
Jego bezpośredni szef prokurator Jerzy Ziarkiewicz (objął stanowisko we wrześniu 2018 roku) wśród swoich współpracowników uchodzi za zadeklarowanego ziobrystę.
Aktywność prokuratury w sprawie transakcji PKP Cargo można interpretować jako element rozgrywki Zbigniewa Ziobry z Mateuszem Morawieckim. Jednym z podmiotów wyceniających wartość AWT był Dom Maklerski PKO BP. Bankiem od lat kieruje przyjaciel Morawieckiego Zbigniew Jagiełło. Nawiasem mówiąc, nikomu z uczestników wyceny prokurator nie postawił zarzutów.
Spółka PKP Cargo zadebiutowała na giełdzie w październiku 2013 roku. Konsorcjum, w skład którego wchodził bank BZ WBK, kierowany przez Mateusza Morawieckiego, zdecydowanie odradzało sprzedaż przez giełdę i rekomendowało zbycie większości akcji inwestorowi branżowemu, a wśród trzech zaakceptowanych potencjalnych inwestorów w grudniu 2011 roku była spółka zależna od kolei rosyjskich (RŻD) kierowanych przez przyjaciela Putina – Wladimira Jakunina (Pisał o tym „Newsweek”, 1.04.2019).
Warto przy okazji zauważyć, że PKP sprzedawała akcje PKP Cargo po 68 zł. Podczas debiutu kurs wzrósł do 80,2 zł, a po podpisaniu umowy kupna czeskiej spółki kurs wzrósł i przez kilka miesięcy utrzymywał się na poziomie ponad 85 zł. Dziś akcje PKP Cargo kosztują 11,7 zł. Od objęcia rządów przez PiS spółka straciła przeszło 80 proc. wartości. Prokurator nie stawia z tego powodu zarzutów kolejnym zarządom PKP Cargo.
Przedłużone śledztwo
Dotychczas prokurator nie zlecił wykonania wyceny, wciąż opierając się na amatorskiej pracy magistra Kołodziejczyka, której sąd z pewnością nie uzna za dowód. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wyceny mają dokonać eksperci nowo utworzonego Instytutu Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych. Uroczyste otwarcie instytutu miało miejsce 10 maja 2019 r. Na czele Rady Naukowej instytutu stoi… prokurator krajowy Bogdan Święczkowski. Prokuratura zleci więc wycenę własnym ekspertom!
Śledztwo wciąż trwa. 25 września 2019 roku prokurator krajowy Bogdan Święczkowski przedłużył jego okres. Osobom, którym postawiono zarzuty, prokuratura „zabezpieczyła” majątek. W praktyce oznacza to wejście prokuratury na hipoteki nieruchomości i zabezpieczenie udziałów w spółkach. W przypadku mieszkań obciążonych kredytem hipotecznym oznacza też ryzyko wypowiedzenia przez bank kredytu lub pogorszenia warunków finansowania. Śledztwo w sprawie, która się wydaje absurdalna, może trwać jeszcze wiele lat, a osoby nim objęte zostały już pozbawione części majątku i mają utrudnioną możliwość prowadzenia działalności zawodowej lub gospodarczej.
Jakub Karnowski po odejściu z PKP na początku 2016 roku został prezesem zarządu prywatnego funduszu Inwestycyjnego z Luma Investment. Pełnił także funkcję niezależnego członka rady nadzorczej oraz przewodniczącego komitetu ryzyka i audytu w banku HSBC Polska (największy bank w Europie). Był wówczas jedynym Polakiem w radzie nadzorczej. Jego współpraca z Luma Investment zakończyła się tuż po zarzutach, gdyż prywatny właściciel nie chciał narażać na szwank swoich relacji ze skarbem państwa. Brytyjczycy z HSBC – po zapoznaniu się z treścią zarzutów przez prawników z Warszawy i Londynu – nie przejęli się nimi i pozostawili Karnowskiego w radzie nadzorczej. Pełnił on swoją funkcję do końca funkcjonowania HSBC w Polsce.
PKP Cargo z wynikami za III kwartał 2020 r. Spółka odrabia straty
20 listopada przed sesją na GPW Grupa PKP Cargo opublikowała raport finansowy za III kwartał 2020 r. W III kwartale przychody wyniosły 1,01 mld zł wobec 1,19 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym okresie PKP Cargo wypracowało zysk operacyjny w wysokości 36,6 mln zł w porównaniu do 80,9 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 226,9 mln zł wobec 263 mln zł przed rokiem. Spółka zakończyła III kwartał zyskiem netto w wysokości 15,6 mln zł w porównaniu do 50,8 mln zł w analogicznym okresie zeszłego roku.
Październikowe przewozy towarowe w statystyce GUS i w ocenie PKP CARGO
W październiku 2020 roku wolumen przewozów towarowych całego rynku kolejowego w Polsce zwiększył się m/m piąty miesiąc z rzędu w ujęciu masy towarowej i szósty miesiąc z rzędu w ujęciu pracy przewozowej. Jednak w porównaniu rok do roku rynek kolejowy nadal pozostawał w trendzie spadkowym – przewieziona przez kolej masa towarowa była mniejsza w stosunku do wyników z października 2019 roku o 0,7 mln ton, tj. o 3,2 proc., przy jednoczesnym spadku zrealizowanej pracy przewozowej o 2,6 proc.
PKP Cargo może otrzymać kontrakt od wojska wart 842,5 mln zł
Wojsko planuje podpisać kontrakt z PKP Cargo na świadczenie usług transportu kolejowego na okres czterech lat o wartości 842,5 mln zł - wynika z ogłoszenia zamieszczonego na stronie suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przez 2 Regionalną Bazę Logistyczną.
W grudniu przewozy intermodalne wzrosły o ponad 30%. Dobre zakończenie roku dla PKP CARGO
Grupa PKP CARGO odnotowała w grudniu ub.r. kilkunastoprocentowy wzrost przewozów w porównaniu do grudnia 2019 roku i to zarówno pod względem przewiezionej masy, jak i osiągniętej pracy przewozowej.
W perspektywie gigantycznych spadków przewozów węgla różowo to na pewno nie wygląda. Dochodzą zresztą słuchy planowanych o cięciach finansowych, przykładowo odprawy emerytalne mają być zdecydowanie niższe. Na pewno wielu starszych pracowników zdecyduje się odejść, co i dla spółki będzie korzystne. Przewozy maleją, a starsi pracownicy są największym kosztem, przez wysokie stażowe. Gdyby jeszcze tylko w Cargo zabrano się w końcu za cięcia w przerośniętej do granic możliwości administracji to byłaby jakaś szansa. Tak przy postępującym spadku przewozów i wysokich kosztach stałych słabo to wygląda. Spółka nie bardzo za chwilę będzie miała co wozić, a przerośnięta administracja, etaty związkowych bossów i inne koszty stałe ciągną firmę na dno.
PKP CARGO jest na równi pochyłej - cały czas w dół.
@sheva17: w pierwszej kolejności odejdą młodzi pracownicy. Starsi pracownicy zostaną tu na zawsze. Oni nie mają żadnych perspektyw. Nie tylko administracja jest przerośnięta. Liczba maszynistów także. To jest chore, aby wołać podmianę po 7. kilometrach.
Związki rządzą w tej firmie. Widać to po ostatnich zmianach personalnych w Biurze Logistyki Przewozów.
Przemysław Noworzyń został dyrektorem Biura Logistyki Przewozów. Zastąpił dotychczasowego dyrektora Wojciecha Łydkę ( https://pl.linkedin.com/in/wojciech-%C5%82ydka-805a0575 )
PN to delegat na WZD Sekcji Zawodowej NSZZ "Solidarność" Grupy PKP CARGO w Warszawie. W tym samym biurze jako naczelnik pracuje Mateusz Grymel. Nie udało mi się ustalić koneksji rodzinnych z Henrykiem Grymlem - zbieżność nazwisk przypadkowa
sfora6, zachodzi uzasadnione prawdopodobieństwo, że to nie jest przypadkowa zbieżność nazwisk. Odsyłam do wątku z 2008 roku "PKP CARGO dojną krową klanu Grymli?":
Wątek premiera Morawieckiego w śledztwie dot. PKP Cargo? Prokuratura dementuje
Informacje zawarte w artykule "Gazety Wyborczej" z 10 lutego 2021 r. sugerujące pozamerytoryczny charakter śledztwa w sprawie niegospodarności w spółce PKP Cargo są nieprawdziwe – napisała Prokuratura Regionalna w Lublinie w oświadczeniu przekazanym PAP w czwartek.
PKP CARGO oficjalnie podpisało umowę z wojskiem za 1,4 miliarda złotych.
PKP CARGO podpisało umowę z wojskiem na realizację przewozów kolejowych sprzętu i jednostek wojskowych. Oficjalnie i ostatecznie umowa będzie opiewać maksymalnie na 1,4 mld złotych brutto i obowiązywać będzie przez 7 lat.
"1. z dniem 24 lutego 2021 roku Pan Marek Wardęcki objął stanowisko Zastępcy Dyrektora Zakładu ds. Przewozowych w PKP CARGO S.A. Zachodnim Zakładzie Spółki i jednocześnie pełni obowiązki Zastępcy Dyrektora Zakładu ds. Utrzymania,
2. z dniem 24 lutego 2021 roku Pan Mariusz Kaczmarek został odwołany ze stanowiska Zastępcy Dyrektora Zakładu ds. Utrzymania w PKP CARGO S.A. Zachodnim Zakładzie Spółki oraz zakończył pełnienie obowiązków Zastępcy Dyrektora Zakładu ds. Przewozowych,
3. od dnia 01 marca 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. Pan Mirosław Uruski obejmie stanowisko Dyrektora Zakładu w PKP CARGO S.A. Zachodnim Zakładzie Spółki, a tym samym z dniem 28 lutego 2021r. Pan Jarosław Bagniewski zakończy pełnienie funkcji Dyrektora Zakładu"
"uprzejmie informujemy, iż z dniem 1 marca 2021 r. Pan Jarosław Bagniewski objął stanowisko Dyrektora Biura Kierowania Przewozami, a tym samym zastąpił na tym stanowisku Pana Zbigniewa Prusa"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum