Pora na prawdziwą kolej aglomeracyjną we Wrocławiu
O przejazdach pociągami na terenie Wrocławia, inwestycjach i problemach na dolnośląskiej kolei rozmawiamy z Tymoteuszem Myrdą, członkiem zarządu województwa dolnośląskiego.
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe.
Kwota 18 mln zł jakiej od Wrocławia oczekują KD/PR to grosze w porównaniu z tym ile na transport kolejowy wydaje Warszawa (SKM, WKD, KM) – ponad 300 mln zł.
Irytuje mnie uległość KD/UMWD względem wrocławskiego Ratusza. Najpierw wzięli Sutryka do rady nadzorczej KD, płacąc mu za to kilka tysięcy zł miesięcznie. Teraz KD proponują, cytuję:
Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia „współorganizatora” kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta.
Czyli to urzędnicy Sutryka mają decydować o tym, czy ja jadąc pociągiem KD ze Zgorzelca do Wrocławia będę mogła wysiąść w Leśnicy czy na Nowym Dworze. Absurd!
To swoisty marsz przez okrężnicę. KD, nie idźcie tą drogą!
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Pociągiem na Urbancard. Powstają nowe przystanki kolejowe, ale miasto nie chce płacić za ich używanie
Miasto odrzuciło ofertę spółek kolejowych: Koleje Dolnośląskie i Polregio honorowania biletów okresowych MPK w przejazdach pociągami na terenie Wrocławia. "Nie ma dobrej woli" - ocenia były prezes Kolei Dolnośląskich.
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe.
To nie do końca jest prawda, bo rzeczywistość pokazuje, że większość przejazdów na UrbanCard wykonują ludzie dojeżdżający do Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe (jednorazowe i miesięczne) do pierwszej stacji w granicach miasta i dalej jadą na bilecie na komunikacje miejską zakodowanym na UrbanCard, który i tak posiadają. Oszczędności są dość spore, np. w przypadku jazdy ze stacji Oborniki Śląskie zakup biletu miesięcznego do stacji Wrocław Świniary pozwala zaoszczędzić ok. 50 zł, dlatego ta stacja jest tak wysoko w statystykach liczby podróżnych, mimo iż stoi praktycznie w polu. Taka praktyka jest oczywiście sporym ubytkiem wpływów dla KD/PolRegio, stąd walka o każdą złotówkę. Miasto oczywiście chce płacić jak najmniej, KD/PolRegio chcą dostać możliwie dużo, do tego wtrąca się jeszcze niestety polityka i stąd mamy brak porozumienia.
Ale cała ta bezsensowna przepychanka pokazuje głębszy problem, jakim jest organizacja przewozów pasażerskich w Aglomeracji Wrocławskiej, a właściwie jej brak: brak wspólnych biletów na kolej i komunikację miejską we Wrocławiu (przy jeździe spoza Wrocławia), brak zorganizowanego transportu autobusowego z gmin ościennych, brak jednolitego zarządzania, itd. Wystarczy tylko wyjechać za Odrę i Nysę Łużycką i zobaczyć jak organizuje się komunikację publiczną w aglomeracjach. A u nas tylko walka o kasę i żałosne przepychanki w mediach...
Jagodno: opóźni się uruchomienie przystanku kolejowego
Otwarcie wyczekiwanego przez mieszkańców Jagodna przystanku kolejowego opóźni się o pół roku. “Kolejowa” część inwestycji zakończy się w terminie, ale do dokończenia pozostaną drogi dojazdowe.
Kolej miejska: maleją szanse na porozumienie w sprawie honorowania Urbancard w pociągach
Dalszy rozwój kolei miejskiej pod znakiem zapytania. I miasto, i kolejarze oczekują przyjęcia swoich ofert przez drugą stronę. Strony sporu o pieniądze okopały się na swoich pozycjach. W kuluarach po obu stronach coraz częściej można usłyszeć, że porozumienia nie będzie.
Chcesz jeździć taniej wrocławskim MPK? Kup bilet na pociąg
Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki nowej uchwale biletowej, którą na wniosek prezydenckiego klubu przyjęli w czwartek miejscy radni. Chodzi o nowy bilet "Nasz Wrocław Kolej".
Zasady są proste: wystarczy kupić miesięczny bilet na pociąg - chodzi o jakąkolwiek trasę w granicach Wrocławia - wtedy za miesięczny bilet MPK na wszystkie linie tramwajowe i autobusowe zapłacimy złotówkę lub 50 groszy za bilet ulgowy. Robert Suligowski z Zielonych wylicza, że takie rozwiązanie to oszczędność dla mieszkańców i większy zysk dla przewoźników kolejowych a nie dla miejskiej spółki.
Urbancard w pociągach. Nie udało się osiągnąć porozumienia
Miasto ogłosiło w maju, że nie przedłuży umowy ze spółkami kolejowymi na honorowanie Urbancard w przejazdach koleją na terenie Wrocławia. Były kolejne oferty, ale negocjacje kończyły się fiaskiem. W czwartek kolejarze zaczęli informować pasażerów o nowych warunkach, jakie będą obowiązywać od lipca. Miasto natomiast proponuje swój nowy bilet miesięczny. W efekcie pasażerowie zapłacą więcej.
Bilet aglomeracyjny: Ostatnia szansa na porozumienie
Od jutra wrocławianie, którzy do tej pory podróżowali koleją i MPK po mieście na jednym bilecie, będą musieli zapłacić więcej i kupić dodatkowy bilet na pociąg. Stanie się tak, jeżeli w ostatnim momencie gmina Wrocław nie dojdzie do porozumienia z przewoźnikami regionalnymi.
Wspólny bilet we Wrocławiu się skończył, a rozmowy trwają
Od 1 lipca 2021 r. w pociągach Polregio i Kolei Dolnośląskich nie są honorowane bilety czasowe i okresowe na Urban oraz ulgi przysługujące w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. We wrześniu pojawi się nowa oferta „Nasz Wrocław Kolej", negocjowana jest też nowa umwoa z przewoźnikami.
Czy jest szansa, że gmina Wrocław dogada się z Kolejami Dolnośląskimi i od jesieni ponownie będzie obowiązywał bilet aglomeracyjny? Przypomnijmy, że przez brak tego porozumienia - od lipca wrocławianie, którzy do tej pory podróżowali koleją i MPK po mieście na jednym bilecie, muszą płacić więcej i kupić dodatkowy bilet na pociąg.
Bilet MPK za 1 zł zamiast wspólnego biletu MPK+kolej. Wychodzi bardzo drogo
Po tym, jak miasto Wrocław nie dogadało się z kolejarzami w sprawie wspólnego biletu MPK+kolej urzędnicy wymyślili, a radni ten pomysł przyjęli, bilet “Nasz Wrocław Kolej”. Miasto nie musi płacić kolejarzom, ale więcej płacą mieszkańcy. Okazuje się, że aby korzystać z tego nowego biletu na MPK, trzeba kupić bilet kolejowy, ale w niektórych przypadkach - bez przysługujących zniżek. Oprócz seniorów oraz dzieci i młodzieży szkolnej, także np. nauczyciele oraz posiadacze Karty Dużej Rodziny zapłacą więcej.
Opóźnione prace remontowe na dworcu Wrocław-Brochów coraz mocniej drażnią pasażerów kolei
Pociągi zwalniają a podróżni się denerwują. Mowa o stacji Wrocław -Brochów. Przebudowa i modernizacja tego węzła kolejowego powinna rozpocząć się w listopadzie 2020 roku, ale się nie rozpoczęła bo pozwolenie na budowę wydano dopiero pod koniec lipca tego roku. Mirosław Siemieniec rzecznik PKP PLK broni się, że to jednak nie był stracony czas.
Radni Wrocławia apelują o wspólny bilet na kolej i komunikacją miejską
Radni Prawa i Sprawiedliwości zaapelowali do prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka o przyjęcie obywatelskiego projektu uchwały ws. kolei miejskiej. Projekt zgłosiło stowarzyszenie Akcja Miasto, chodzi m.in. o wspólny bilet na podróż koleją i komunikacją miejską.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum