Prawie 1/3 elektrowozów PKP Intercity jest wyłączona z ruchu
Dzięki jednej z poselskich interpelacji dowiedzieliśmy się jak wygląda park taborowy PKP Intercity w liczbach. Przewoźnik posiada ponad 2100 wagonów pasażerskich, 76 EZT i ponad 300 lokomotyw elektrycznych. Co ciekawe, prawie 1/3 elektrowozów jest wyłączona z eksploatacji.
PKP Intercity: Lokomotyw na letni sezon nam nie zabraknie
PKP Intercity zapewnia, że w sezonie letnim nie zabraknie jej lokomotyw do prowadzenia rekordowej liczby pociągów. Ale spółka nie ukrywa, że sytuacja z dostępnością elektrowozów jest skomplikowana.
Nie wystarczyło podniesienie przywrócenie do ruchu lokomotyw EP08. PKP Intercity nadal brakuje pojazdów gotowych do prowadzenia pociągów w okresie wakacyjnym. Na pomoc przewoźnikowi przyjadą lokomotywy PKP Cargo.
Sprytne posunięcie. W żadnym z ogłoszonych postępowań PKP Cargo nie wystartował, dzięki czemu może sobie zażyczyć za lokomotywy ile chce i nie musi z nikim konkurować. Jednak da się obejść PZP jak się dobrze umówi.
Tu Vectroniki z Cargunit, tu od DB, tam od CD, teraz z Cargo i tak się stadko zbiera.
PKP Intercity wciąż brakuje lokomotyw dwusystemowych do pociągów Warszawa - Berlin
PKP Intercity uruchamia obecnie sześć pociągów Warszawa – Berlin, ale ciągle brakuje lokomotyw wielosystemowych do obsługi tego połączenia. Czas potrzebny na zmianę lokomotywy oznacza opóźnienia i wydłużenie podróży.
Jak dowiedział się „Kolejowy Portal” obecnie 10 z 20 pojazdów ED161 „Dart” jest wyłączonych z eksploatacji. Przewoźnik codziennie uruchamia wiele składów wagonowych, zamiast elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Od kilku dni, niemal codziennie na stronie PKP Intercity możemy zaobserwować listę zastępczych składów wagonowych za wybrane pociągi IC.
40 nowoczesnych wagonów PKP Intercity od czterech lat czeka na remont
Epopeja związana z remontem 40 wagonów wyprodukowanych w połowie lat 90-tych nie może się zakończyć. Pierwszy przetarg, którego efektem miało być przywrócenie względnie nowoczesnych pojazdów do ruchu rozpisano jeszcze… jesienią 2019 roku!
A z drugiej strony:
PKP Intercity podpisało umowę na wykonanie napraw okresowych 330 wagonów osobowych z własną spółką PKP Intercity Remtrak. [...] w ramach umowy zostaną zrealizowane naprawy okresowe 330 wagonów na czwartym etapie utrzymania (P4). Prace potrwają nie dłużej niż 12 miesięcy od momentu podpisania umowy. W ramach modyfikacji istniejących funkcjonalności, oprócz napraw planowych, PKP Intercity Remtrak zmodyfikuje system informacji pasażerskiej w 159 wagonach oraz doposaży układ klimatyzacji w lampy UV w 194 wagonach.
Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów
PKP Intercity podpisało umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych na modernizację 26 wagonów serii Z1B oraz 6 Z1B PRM, a także z Pesą Mińsk Mazowiecki na modernizację 8 wagonów typu Z1A. Przewoźnik próbował wybrać wykonawców tych napraw od czterech lat. [...]
Dziś (26 października) na warszawskiej Olszynce Grochowskiej przewoźnik podpisał umowy z producentami na realizację projektu o łącznej wartości blisko 270 mln zł brutto.
Wszystkie 40 sztuk zmodernizowanych wagonów ma trafić do PKP Intercity po 36 miesiącach od dnia podpisania umowy. Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Po realizacji umowy na pokładzie mają się pojawić m.in.: nowe ergonomiczne i komfortowe fotele w przedziałach pasażerskich 1 i 2 klasy z gniazdkami 230V oraz USB, klimatyzacją, Wi-Fi, indywidualnym oświetleniem dla każdego pasażera, toalety z układem zamkniętym WC czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Wygłuszenie akustyczne z kolei skutkować ma mniejszą emisją hałasu, a lepsza izolacja cieplna zwiększyć komfort podróży przy wysokich, jak i niskich temperaturach.
PKP Intercity ma coraz mniej wagonów sypialnych i kuszetek
Zapytaliśmy PKP Intercity o liczbę wagonów sypialnych i kuszetek, którymi dysponuje obecnie spółka. Ile z nich na co dzień włączanych jest do pociągów?
PKP Intercity próbuje dogonić stworzoną przez siebie strategię taborową. Liczba pasażerów przewożonych przez operatora rośnie, tymczasem część projektów prawdopodobnie trzeba będzie zarzucić, część już zmieniono. Najlepiej idzie PKP Intercity zakup nowych elektrycznych lokomotyw, najsłabiej zakup nowych wagonów i modernizacja stacji postojowych.
Od 2015 roku PKP Intercity rok-rocznie korzysta z pomocy czeskich kolegów. Nie inaczej jest w 2024 roku. Konieczność wypożyczania wagonów od operatora České dráhy wynika z mizerii taborowej polskiego operatora.
Skąd PKP Intercity pozyskuje dodatkowe lokomotywy?
Państwowy przewoźnik dalekobieżny nadal korzysta w codziennej realizacji kursów z wynajętych lokomotyw. Pośród podmiotów, od których PKP Intercity pozyskało pojazdy, dominują operatorzy towarowi.
Od 2015 roku PKP Intercity rok-rocznie korzysta z pomocy czeskich kolegów. Nie inaczej jest w 2024 roku. Konieczność wypożyczania wagonów od operatora České dráhy wynika z mizerii taborowej polskiego operatora.
Oj tam, od razu wypożyczenie. To są składy kursujące z Czech, a że przy okazji obskoczą parę kursów po kraju, to tylko zysk
Co do lokomotyw, to Intercity ma straszną słabość do Vectronów, ich liczba przekroczyła już nawet liczbę Husarzy, a pomimo tego Siemens jakoś nie kocha Intercity i nic im nie chce sprzedać. Może nawet chce, ale ma gdzieś dopasowywanie lokomotyw pod klienta, nie chcą brać z półki to niech spadają, sprzedamy innym, a oni i tak wystrugają Intercity. Taki dowcip.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum